![]() |
#1
|
||||
|
||||
![]() Gewoon uit interesse en absoluut geen flauw idee als het enigszins financieel haalbaar wordt...blijf ik mij toch afvragen als het mogelijk is om mijn huidige, standaard ASD bak die achter de M-TDI hangt om te wisselen/bouwen naar een 02S 6-bak (gn idee op welke auto zoal geleverd?!)...
Ik speel al langer met het idee in mijn achterhoofd om met een 6-bak te gaan rijden. De M-TDI blijft namelijk vlot door trekken richting einde km teller maar de toerentallen die hiermee samengaan zijn niet echt aangenaam en veilig te noemen. Kheb al een poosje rond gezocht op het net maar verder als enkele post over mensen met hetzelfde idee of er mee bezig zijn kom ik niet... Met het oog op het plaatsen van een nieuwe en sterkere koppeling (standaard materiaal verliest steeds van de Nm's) begon ik hier weer over na te denken. Iemand al ervaring, links te delen of voldoende kennis om mij hier wat meer over te vertellen?! Alvast bedankt!
__________________
Audi S3 sportback, 310pk ![]() Past Cars: - Audi S3 sportback, 300pk, full black - Golf IV GTI TDI Exclusive - Powered by VVT [237 pk & 469 nm] - Golf 3 M-TDI |
#2
|
||||
|
||||
![]() misschien kan ik je er iets over vertellen.
zover mijn kennis gaat is er geen standaard vw oplossing, voor de 02s 6 bakken met een eind vertraging langer dan 3.6 dus de langste 6bak is voorzien van een 3.6 eind vertraging. je kunt wel speciale pignon en kroonwielen krijgen die langer zijn( via amerika) , maar hiervan zijn de kosten ook niet echt "om naar huis te schrijven" jouw asd bak is al voorzien van een 3.1 eind vertraging en standaard met een 0.744 5de versnelling. deze verhouding is velemalen langer dan de 6 bak met zijn 3.6 eindvertraging en de 6de versnelling. de 6de versnelling heeft ook ongeveer 0.744 dus in totaal is de 6 bak gewoon korter dan jouw 5bak. dit is de reden waarom ze voor jouw richting bijna niet gebruikt worden. ik weet niet wat voor 5 jij overigens in je bak hebt, maar je hebt 0.62 5de versnellingen zo te koop bij de dealer !
__________________
Golf 2 diesel circuit racer. Vwmk2driver, voor aanpassing en revisie van versnellingsbakken !! |
#3
|
||||
|
||||
![]() Zelf rij ik met een 02J bak GQM uit een golf 5 alleen de eind overbrenging is maar 3.3.
En de 6e is 0.72 wat in mijn geval resulteerd in 190 bij 3900 rpm. Zelf gebruik ik een afgedraaid vliegwiel met Sachs motorsport koppeling en druk groep. Bij deze bak moet je wel een andere bak helft gebruiken IVM de km teller aandrijving. ![]() |
#4
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Hoe dan ook zal het dan een keuze worden want naar een 0,62 gaan moet je uiteindelijk toch gaan merken in het doortrekken van 4 naar 5 en dat is nu toch ook niet onbelangrijk ![]()
__________________
Audi S3 sportback, 310pk ![]() Past Cars: - Audi S3 sportback, 300pk, full black - Golf IV GTI TDI Exclusive - Powered by VVT [237 pk & 469 nm] - Golf 3 M-TDI |
#5
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Dit is dan ook op een 1Z en vanwaar de keuze?! Dat de bakhelften moeten uitgewisseld worden wist ik al van toen in der tijd dat Bert er ook heeft zitten over nadenken om met een touran 6-bak te gaan rijden. Dat was trouwens ook een 02S geloof ik. Als ik me niet vergis ging hij voor 6 versnellingen met een compleet nieuwe opbouw van de bak met als eindresultaat een mooiere curve voor het hoog vermogen 1Z blokje.
__________________
Audi S3 sportback, 310pk ![]() Past Cars: - Audi S3 sportback, 300pk, full black - Golf IV GTI TDI Exclusive - Powered by VVT [237 pk & 469 nm] - Golf 3 M-TDI Last edited by Thomas : 28-12-2010 at 00:00. |
#6
|
||||
|
||||
![]() AFN.
Om dat er een klant was die een aangepaste/gereviseerde bak wilde,voor een tdi en ik net 1 had gebouwd voor mezelf,en hij flink geld bood. Toen heeft de eigenaar voor gesteld om een nieuw 6bak te nemen,omdat de gebruikte op waren. |
#7
|
||||
|
||||
![]() Maar jij hebt er dus toch voor gekozen om met deze 6 bak te gaan rijden, wrm juist of wat heeft de doorslag gegeven?!
Wat zijn verder de aanpassingen ten opzichte van een standaard 02J GQM...
__________________
Audi S3 sportback, 310pk ![]() Past Cars: - Audi S3 sportback, 300pk, full black - Golf IV GTI TDI Exclusive - Powered by VVT [237 pk & 469 nm] - Golf 3 M-TDI Last edited by Thomas : 28-12-2010 at 01:12. |
#8
|
||||
|
||||
![]() Gewoon omdat het kan.
Een andere bak helft en een tandwielrondsel voor de km teller,verder niks. Maar je blijft schakelen. |
#9
|
||||
|
||||
![]() Dat je blijft schakelen viel wel te verwachten natuurlijk...
Ik denk dat ik een keuze ga maken uit twee mogelijkheden: Optie 1: 5de versnelling van een t4 steken, kweet alleen niet als dat grote merkbare resultaten gaat opleveren. Optie 2: het hele 6-bak verhaal toch verder zetten, maar met welke bak...nog gn idee.
__________________
Audi S3 sportback, 310pk ![]() Past Cars: - Audi S3 sportback, 300pk, full black - Golf IV GTI TDI Exclusive - Powered by VVT [237 pk & 469 nm] - Golf 3 M-TDI |
#10
|
||||
|
||||
![]() Vergeet ook niet dat je voor de 6bak ook weer speciale steunen en assen nodig hebt. Dit als je voor een 02M gaat dan. 02S weet ik het niet zeker van, maar zit je inderdaad met de bakhelft die je moet uitwisselen. 6 bak is leuk, maar aangezien de wagens waarin deze zaten op banden met grotere afrolomtrek rijden, schiet je hier uiteindelijk niks mee op. (zoals gezegd in dit topic, totaal is korter dan je huidige 5 bak)
Ik blijf het vreemd vinden dat je zoveel toeren draait met jouw ASD. Zelf rijd ik momenteel met een DSG (=CYP) in mijn Golf 2 en dat loopt door tot plusminus 220 op de teller. Een ASD moet nog iets meer eindsnelheid brengen. Ik ben ook op zoek naar minder toeren op hogere snelheden, maar 180km/u durf ik gerust voor langere stukken aan te houden... Als iemand nog een leuke 5e gangpaar heeft liggen voor mijn 02J houd ik mij aanbevolen. Dacht aan een ASD of wellicht nog iets langer.
__________________
http://www.vwclubparkstad.nl |
#11
|
||||
|
||||
![]() Even kort ter info (o.a. Turbo-Variant):
Een 02S tandwielstelsel (het binnenwerk dus) past in een 02A bakhuis, hierdoor heb je dus niet hetzelfde gedonder als met 02M bakken. Maar dat was bij Thomas al wel duidelijk meen ik. |
#12
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Zover was ik al, drm vermelde ik nu net de 02S... Iemand enig idee wat zo'n 5de versnelling van een T4 moet kosten en waar te vinden...ook had ik graag geweten als dit mij "merkbaar" gaat vooruit helpen?! De reden dat ik toch met die hoge toerentallen zit kan ook te wijten zijn aan de kleine banden maat, 15 inch is niet echt groot te noemen...
__________________
Audi S3 sportback, 310pk ![]() Past Cars: - Audi S3 sportback, 300pk, full black - Golf IV GTI TDI Exclusive - Powered by VVT [237 pk & 469 nm] - Golf 3 M-TDI |
#13
|
||||
|
||||
![]() 15 inch is inderdaad niet groot, maar daar rijd ik zelf ook op. 185/45/15.
Was inderdaad vergeten dat de 02S in een 02A/02J huis past. ![]() Geloof dat enkele mensen wel konden berekenen wat de verschillende tandwielen gaan opleveren qua toerental. Ben ik zelf ook wel benieuwd naar, wat een ASD of 5egang van een T4 doet in mijn versnellingsbak. (code DSG, staat gelijk aan CYP geloof ik)
__________________
http://www.vwclubparkstad.nl |
#14
|
||||
|
||||
![]() Quote:
De berekening kan ik zelf ook maken maar de gegevens ontbreken mij... En dan nog, berekenen en theoretisch achterhalen is intressant en leerrijk maar praktijk ervaringen zijn toch ook altijd leuk om te vernemen voor je tijd en geld gaat investeren. Want zoals we allemaal wel weten...en er zijn vast vele andere die mij zullen bijstaan, investeren is niet het juiste woord, het is en blijft een hobby hè, daarmee wil ik zeggen; mijn golf 3 kas, met behoorlijk wat roest, is nog gn 800 EUR waard maar toch heb ik al vlot 1800 EUR uitgegeven aan de nieuwe M-TDI, verschillende turbo's, ... en soms vraag ik me af wrm toch?! ![]() En voor iemand het vermeld...ja ik weet het, er lopen hier nog grotere gekken rond dan mij ![]()
__________________
Audi S3 sportback, 310pk ![]() Past Cars: - Audi S3 sportback, 300pk, full black - Golf IV GTI TDI Exclusive - Powered by VVT [237 pk & 469 nm] - Golf 3 M-TDI Last edited by Thomas : 29-12-2010 at 16:52. |
#15
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Dat kun je zelf ook berekenen,via een http://www.boosttown.com/gearbox_di..._calculator.php Zelf doe ik het via http://www.google.nl/url?sa=t&sourc...O2Y1l_iUgaivy_A Werkt voor mij perfect. Succes |
#16
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Kheb vorig jaar voor mijn studies zelf zo'n calculator gemaakt in excel, nu het bestand nog terugvinden... Maar alvast bedankt! ASD vindt ik niet terug, of komt deze overeen met een andere code in de lijst?
__________________
Audi S3 sportback, 310pk ![]() Past Cars: - Audi S3 sportback, 300pk, full black - Golf IV GTI TDI Exclusive - Powered by VVT [237 pk & 469 nm] - Golf 3 M-TDI |
#17
|
||||
|
||||
![]() Eens gauw met wat waardes liggen spelen en ik ben toch aangenaam verrast.
Met 195/50/15 & 3500 tr/min als uitgangsbasis kom ik met mijn huidige bak op 164 km/u uit, wat zo even gauw uit mijn hoofd wel kan kloppen. Maar met de 5 van 0,62 stijgt dit naar 197 km/u, wat toch wel berhoorlijk ok is in vergelijking met wat ik nu zit rond te karren. De vraag is alleen gaat dit niet een te groot verschil opleveren van 4 naar 5?
__________________
Audi S3 sportback, 310pk ![]() Past Cars: - Audi S3 sportback, 300pk, full black - Golf IV GTI TDI Exclusive - Powered by VVT [237 pk & 469 nm] - Golf 3 M-TDI Last edited by Thomas : 29-12-2010 at 17:32. |
#18
|
||||
|
||||
![]() 5 kun je nieuw kopen bij de dealert voor 150 euro ofzo.
__________________
Golf 2 diesel circuit racer. Vwmk2driver, voor aanpassing en revisie van versnellingsbakken !! |
#19
|
||||
|
||||
![]() Dat zal inderdaad een flink verschil zijn tussen 4 en 5.
Hoeveel vermogen en koppel heeft jouw M-TDI eigenlijk? Natuurlijk ook iets om in gedachten te houden, is namelijk een flinke overbrenging in de 5 dan. Beetje acceleratie is natuurlijk wel fijn in de 5e gang. Versnellingsbak wordt ook een stuk zwaarder belast naar mijn weten.
__________________
http://www.vwclubparkstad.nl |
#20
|
||||
|
||||
![]() Een goeie diesel moet dat kunnen trekken.
ASD 4e versn 33/36=0.916 CYP/DSG 4e versn 29/30=0.966 En de tand wielkast van een T4 is hetzelfde van opbouw als een ASD,en gebruikt de zelfde lagers. Vaak is een T4 in bouwvakkers uitvoering meer als 1of 2 keer zo zwaar als de gemiddelde golf 3. Ik zou er niet bang voor zijn,een JQU/JQV van een T5 heeft een 4e versn 27/29=0.93 Last edited by Mtdi : 29-12-2010 at 19:19. |