Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 02-05-2009, 14:09
servibruls servibruls is offline
VW Guru
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 781
Default Verbruik 1.3cl, 1:10 is wel een 4-bak

Het verbruik van mijn Golf 1.3cl is 1 op 10.
Er ligt wel een 4-bak onder.
Toch is het verbruik erg hoog.
Ik rij er normaal mee, trap um niet af ofzo.
Iemand enige idee waardoor het verbruik zo hoog is?

Mvg
__________________
AOW ---> Auto Onvriendelijke Woonwijk

Ex, Golf 3 1.8 GT '92, R.I.P
Ex, Polo 1.3 Sprinter '88, SOLD
Ex,Golf 2 GTI 1.8 8V '89, SOLD
Ex Golf 2 1.3 CL '89 , SOLD
Ex, Jetta 2 1.6 GL '91, SOLD
Golf 2 1.3 CL '91 DAILY..op C2's..
Reply With Quote
  #2  
Old 02-05-2009, 15:16
Henk_Pigo's Avatar
Henk_Pigo Henk_Pigo is offline
Postwhore
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,353
Default

Lastig te zeggen. Je zou hem even af kunnen laten stellen op CO-gehalte en ontsteking.

Ik heb zelf ook een 1.3 met 4-bak en haal er wel 1:13 mee.
Reply With Quote
  #3  
Old 02-05-2009, 15:33
servibruls servibruls is offline
VW Guru
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 781
Default

Auto krijgt over 2 weken een grote beurt, laat het dan ook allemaal afstellen. Kijken of dat wat helpt.
Was al aan het denken om er 5-bak onder te leggen. Ook omdat van m'n huidige bak de 2e versnelling een "geluidje" maakt als je het gas los laat.
__________________
AOW ---> Auto Onvriendelijke Woonwijk

Ex, Golf 3 1.8 GT '92, R.I.P
Ex, Polo 1.3 Sprinter '88, SOLD
Ex,Golf 2 GTI 1.8 8V '89, SOLD
Ex Golf 2 1.3 CL '89 , SOLD
Ex, Jetta 2 1.6 GL '91, SOLD
Golf 2 1.3 CL '91 DAILY..op C2's..
Reply With Quote
  #4  
Old 02-05-2009, 16:56
frankVW's Avatar
frankVW frankVW is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 142
Default

Is dat een injectie blokje?

Ik had een 1600 met pierburgcarb en die zoop ook zoveel.
Als je een pierburg heb zou het daar wel aan kunnen liggen. Al weet ik niet of jij er ook een hebt.
Reply With Quote
  #5  
Old 02-05-2009, 17:26
Gino89's Avatar
Gino89 Gino89 is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 1,129
Default

Ik heb ook een 1.6 met pierburg. Ik zit ook zo rond de 1 op 10. soms iets minder. Terwijl ik ook gewoon rij. niet gek doe of niks. Maar voornamelijk dus wel korte stukken en niet constant autosnelweg. En dit dan met een 5 bak.
Reply With Quote
  #6  
Old 02-05-2009, 18:18
JohanV JohanV is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 416
Default

Als het een injectiemotor is (NZ met Digijet regelaar) dan ligt een te hoog brandstofverbruik meestal aan:

- Blauwe tempsensor kapot. Die geeft de koelvloeistoftemperatuur door aan de regelaar, waardoor hij continu denkt dat de motor koud is en te rijk gaat inspuiten;
- CO-waarde niet goed afgesteld;
- Lambdasonde doet niks meer.

Ik heb ook een 1.3 NZ uit 1990 met een AKW 4-bak (stand ongeveer 220.000 km) en die verbruikt nog altijd maar 1 op 14 tot 14,5 bij redelijk normaal gebruik (half stad, half snelweg). Niet continu vol gas wegrijden en hem op snelwegen niet te lang op de 140 houden, want dan begint je meter wel flink te lopen.

Om te testen kun je er even een multimeter bij pakken:
- Blauwe tempsensor: stekker lostrekken en de weerstand over de pinnetjes meten bij koude en warme motor. Ik heb bij een koude motor ongeveer 2 kOhm en als de fan net uit is ongeveer 200 Ohm.
- Lambdasonde: rubber op de stekker even loshalen en spanning meten tussen de zwarte/groene/paarse draad en de bruinwitte. Meteen na het starten van een koude motor meet ik ongeveer 0.5V. Als hij warmdraait zie je de spanning continu verspringen. Dan doet je lambdasonde in ieder geval nog wel iets.

CO-waarde moet je door een garage of iemand met een CO-meter laten doen en wel volgens het boekje (bv vraagbaak) laten afstellen. Ik heb me laten vertellen dat zomaar draaien aan de CO stelschroef de hele afstelling ontregelt.

Succes,
Johan.
Reply With Quote
  #7  
Old 02-05-2009, 18:38
servibruls servibruls is offline
VW Guru
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 781
Default

Quote:
Originally Posted by JohanV
Als het een injectiemotor is (NZ met Digijet regelaar) dan ligt een te hoog brandstofverbruik meestal aan:

- Blauwe tempsensor kapot. Die geeft de koelvloeistoftemperatuur door aan de regelaar, waardoor hij continu denkt dat de motor koud is en te rijk gaat inspuiten;
- CO-waarde niet goed afgesteld;
- Lambdasonde doet niks meer.

Ik heb ook een 1.3 NZ uit 1990 met een AKW 4-bak (stand ongeveer 220.000 km) en die verbruikt nog altijd maar 1 op 14 tot 14,5 bij redelijk normaal gebruik (half stad, half snelweg). Niet continu vol gas wegrijden en hem op snelwegen niet te lang op de 140 houden, want dan begint je meter wel flink te lopen.

Om te testen kun je er even een multimeter bij pakken:
- Blauwe tempsensor: stekker lostrekken en de weerstand over de pinnetjes meten bij koude en warme motor. Ik heb bij een koude motor ongeveer 2 kOhm en als de fan net uit is ongeveer 200 Ohm.
- Lambdasonde: rubber op de stekker even loshalen en spanning meten tussen de zwarte/groene/paarse draad en de bruinwitte. Meteen na het starten van een koude motor meet ik ongeveer 0.5V. Als hij warmdraait zie je de spanning continu verspringen. Dan doet je lambdasonde in ieder geval nog wel iets.

CO-waarde moet je door een garage of iemand met een CO-meter laten doen en wel volgens het boekje (bv vraagbaak) laten afstellen. Ik heb me laten vertellen dat zomaar draaien aan de CO stelschroef de hele afstelling ontregelt.

Succes,
Johan.


Heb "geloof" ik een injectie motor
Ik heb het over stad rijden en snelweg rijden. Snelweg rij ik niet harder dan 120(ivm het verbruik)
Ga me schoonbroer eens aan het werk zetten doordat hij me dat eens gaan na meten

Alvast bedankt voor de tips
__________________
AOW ---> Auto Onvriendelijke Woonwijk

Ex, Golf 3 1.8 GT '92, R.I.P
Ex, Polo 1.3 Sprinter '88, SOLD
Ex,Golf 2 GTI 1.8 8V '89, SOLD
Ex Golf 2 1.3 CL '89 , SOLD
Ex, Jetta 2 1.6 GL '91, SOLD
Golf 2 1.3 CL '91 DAILY..op C2's..
Reply With Quote
  #8  
Old 02-05-2009, 18:54
T!m T!m is offline
Forum junkie
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 1,833
Default

Quote:
Originally Posted by frankVW
Is dat een injectie blokje?

Ik had een 1600 met pierburgcarb en die zoop ook zoveel.
Als je een pierburg heb zou het daar wel aan kunnen liggen. Al weet ik niet of jij er ook een hebt.


Een goed afgestelde pierburg is ook zuinig.
Mijn 83er mk2 loopt 1/15, dus daar ligt het niet aan
__________________
Golf 3 2.8 VR6 Highline 1997
Golf 5 2.0 GTI AXX 2005- JD Stage 2 - Carbonio - 3.5inch downpipe+kat - 300pk
Reply With Quote
  #9  
Old 04-05-2009, 11:04
carbreaker de autosloper carbreaker de autosloper is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,368
Default

en schakelen bij 2500 toeren en de bandjes op spanning ,,,,zeggen de jongens van duke
__________________
quintus.....de grote race
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 18:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum