Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 02-05-2009, 14:09
servibruls servibruls is offline
VW Guru

Default Verbruik 1.3cl, 1:10 is wel een 4-bak

Het verbruik van mijn Golf 1.3cl is 1 op 10.
Er ligt wel een 4-bak onder.
Toch is het verbruik erg hoog.
Ik rij er normaal mee, trap um niet af ofzo.
Iemand enige idee waardoor het verbruik zo hoog is?

Mvg

Ex, Golf 3 1.8 GT '92, R.I.P
Ex, Polo 1.3 Sprinter '88, SOLD
Ex,Golf 2 GTI 1.8 8V '89, SOLD
Ex Golf 2 1.3 CL '89 , SOLD
Ex, Jetta 2 1.6 GL '91, SOLD
Golf 2 1.3 CL '91 DAILY..op C2's..
Reply With Quote
Old 02-05-2009, 15:16
Henk_Pigo's Avatar
Henk_Pigo Henk_Pigo is offline
Postwhore

Lastig te zeggen. Je zou hem even af kunnen laten stellen op CO-gehalte en ontsteking.

Ik heb zelf ook een 1.3 met 4-bak en haal er wel 1:13 mee.
Reply With Quote
Old 02-05-2009, 15:33
VW Guru

Auto krijgt over 2 weken een grote beurt, laat het dan ook allemaal afstellen. Kijken of dat wat helpt.
Was al aan het denken om er 5-bak onder te leggen. Ook omdat van m'n huidige bak de 2e versnelling een "geluidje" maakt als je het gas los laat.

Reply With Quote
Old 02-05-2009, 16:56
frankVW's Avatar
frankVW frankVW is offline
VW Enthousiast

Is dat een injectie blokje?

Ik had een 1600 met pierburgcarb en die zoop ook zoveel.
Als je een pierburg heb zou het daar wel aan kunnen liggen. Al weet ik niet of jij er ook een hebt.
Reply With Quote
Old 02-05-2009, 17:26
Gino89's Avatar
Gino89 Gino89 is offline
Postwhore

Ik heb ook een 1.6 met pierburg. Ik zit ook zo rond de 1 op 10. soms iets minder. Terwijl ik ook gewoon rij. niet gek doe of niks. Maar voornamelijk dus wel korte stukken en niet constant autosnelweg. En dit dan met een 5 bak.
Reply With Quote
Old 02-05-2009, 18:18
JohanV JohanV is offline
VW Fanatic

Als het een injectiemotor is (NZ met Digijet regelaar) dan ligt een te hoog brandstofverbruik meestal aan:

- Blauwe tempsensor kapot. Die geeft de koelvloeistoftemperatuur door aan de regelaar, waardoor hij continu denkt dat de motor koud is en te rijk gaat inspuiten;
- CO-waarde niet goed afgesteld;
- Lambdasonde doet niks meer.

Ik heb ook een 1.3 NZ uit 1990 met een AKW 4-bak (stand ongeveer 220.000 km) en die verbruikt nog altijd maar 1 op 14 tot 14,5 bij redelijk normaal gebruik (half stad, half snelweg). Niet continu vol gas wegrijden en hem op snelwegen niet te lang op de 140 houden, want dan begint je meter wel flink te lopen.

Om te testen kun je er even een multimeter bij pakken:
- Blauwe tempsensor: stekker lostrekken en de weerstand over de pinnetjes meten bij koude en warme motor. Ik heb bij een koude motor ongeveer 2 kOhm en als de fan net uit is ongeveer 200 Ohm.
- Lambdasonde: rubber op de stekker even loshalen en spanning meten tussen de zwarte/groene/paarse draad en de bruinwitte. Meteen na het starten van een koude motor meet ik ongeveer 0.5V. Als hij warmdraait zie je de spanning continu verspringen. Dan doet je lambdasonde in ieder geval nog wel iets.

CO-waarde moet je door een garage of iemand met een CO-meter laten doen en wel volgens het boekje (bv vraagbaak) laten afstellen. Ik heb me laten vertellen dat zomaar draaien aan de CO stelschroef de hele afstelling ontregelt.

Succes,
Johan.
Reply With Quote
Old 02-05-2009, 18:38
VW Guru

Quote:
Originally Posted by JohanV
Als het een injectiemotor is (NZ met Digijet regelaar) dan ligt een te hoog brandstofverbruik meestal aan:

- Blauwe tempsensor kapot. Die geeft de koelvloeistoftemperatuur door aan de regelaar, waardoor hij continu denkt dat de motor koud is en te rijk gaat inspuiten;
- CO-waarde niet goed afgesteld;
- Lambdasonde doet niks meer.

Ik heb ook een 1.3 NZ uit 1990 met een AKW 4-bak (stand ongeveer 220.000 km) en die verbruikt nog altijd maar 1 op 14 tot 14,5 bij redelijk normaal gebruik (half stad, half snelweg). Niet continu vol gas wegrijden en hem op snelwegen niet te lang op de 140 houden, want dan begint je meter wel flink te lopen.

Om te testen kun je er even een multimeter bij pakken:
- Blauwe tempsensor: stekker lostrekken en de weerstand over de pinnetjes meten bij koude en warme motor. Ik heb bij een koude motor ongeveer 2 kOhm en als de fan net uit is ongeveer 200 Ohm.
- Lambdasonde: rubber op de stekker even loshalen en spanning meten tussen de zwarte/groene/paarse draad en de bruinwitte. Meteen na het starten van een koude motor meet ik ongeveer 0.5V. Als hij warmdraait zie je de spanning continu verspringen. Dan doet je lambdasonde in ieder geval nog wel iets.

CO-waarde moet je door een garage of iemand met een CO-meter laten doen en wel volgens het boekje (bv vraagbaak) laten afstellen. Ik heb me laten vertellen dat zomaar draaien aan de CO stelschroef de hele afstelling ontregelt.

Succes,
Johan.

Heb "geloof" ik een injectie motor
Ik heb het over stad rijden en snelweg rijden. Snelweg rij ik niet harder dan 120(ivm het verbruik)
Ga me schoonbroer eens aan het werk zetten doordat hij me dat eens gaan na meten

Alvast bedankt voor de tips

Reply With Quote
Old 02-05-2009, 18:54
T!m T!m is offline
Forum junkie

Quote:
Originally Posted by frankVW
Is dat een injectie blokje?

Ik had een 1600 met pierburgcarb en die zoop ook zoveel.
Als je een pierburg heb zou het daar wel aan kunnen liggen. Al weet ik niet of jij er ook een hebt.

Een goed afgestelde pierburg is ook zuinig.
Mijn 83er mk2 loopt 1/15, dus daar ligt het niet aan
Old 04-05-2009, 11:04
carbreaker de autosloper carbreaker de autosloper is offline
Postwhore

en schakelen bij 2500 toeren en de bandjes op spanning ,,,,zeggen de jongens van duke

Posting Rules