Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Luchtgekoeld > Type 2 (bus '49-'67) (bus '68->)
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 24-03-2006, 16:57
orange's Avatar
orange orange is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 21
Question motor (2 liter) van t2b bus wordt te koud: winterstand?

Hallo allemaal,

Sinds vorige zomer hebben mijn vriend en ik een T2b bus. We hebben er de hele zomer in rondgereden, zonder problemen. Rond oktober/november moesten we af en toe 2 of 3 keer proberen te starten, maar reed hij verder nog normaal. Toen we hem echter half november naar de winterstalling brachten, was het echter helemaal mis. Hij ging steeds langzamer rijden (ipv 110/120 op de snelweg op een gegeven moment nog maar 80!) en bij de stalling aangekomen, zagen we dat 1 carburateur helemaal wit (aangevroren) was. Ai.

Natuurlijk hebben we wel eens van het fenomeen zomer-/winterstand gehoord, maar we hebben nog niet kunnen vinden hoe we de bus eventueel van de zomer- op de winterstand kunnen zetten. Ik geef toe: ik weet helemaal niks van auto's, laat staan van luchtgekoelde motors. Maar ik wil het busje wel graag goed houden, want het is echt super om daarin rond te toeren (zoals iedereen hier natuurlijk wel weet!).

Kan iemand mij vertellen hoe we de bus op winterstand kunnen zetten? Graag een gedetailleerd stappenplan, als dat mogelijk is...

Ik ben nieuw op dit forum, maar blij verrast om te zien hoe enthousiast iedereen is en hoeveel men weet. Hopelijk weet ik straks ook hoe ik de bus in de winter aan de praat houd!

Alvast bedankt.
Reply With Quote
  #2  
Old 24-03-2006, 17:31
orange's Avatar
orange orange is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 21
Default

Hallo Luuk,

Bedankt voor je snelle reactie! De bus loopt stationair prima, voor zover ik dat ik kan schatten. Mm, een dopje tegen bevriezen? Ik wist niet eens dat dat erop zat. 'Mijn' motor ziet er ook heel anders uit dan op de foto. Ik heb even gezocht, maar ik heb er helaas geen foto van.

Waar zou dat dopje ongeveer moeten zitten? In de carburateur? Kun je die openmaken dan? Ik zal binnenkort eens zoeken of ik hem kan vinden.

Oh ja, het was maar 1 van de 2 carburateurs die wit werd, de rechter. Dat missende dopje zou dat wel kunnen verklaren, of niet?

Goed weekend!
Reply With Quote
  #3  
Old 25-03-2006, 12:31
orange's Avatar
orange orange is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 21
Default

Hallo!

Oh, dat verklaart ook waarom ik de motor niet herkende. Er zit inderdaad een Type 4 motor in met 2 carburateurs. Hebben die niet van die dopjes dan?

En hoe zit het met die zomer- en winterstand? Het lijkt me toch wel handig om te weten hoe dat werkt. Kan nooit kwaad om uit te proberen of dat helpt, lijkt me. Any tips?
Reply With Quote
  #4  
Old 25-03-2006, 17:34
VWrijder's Avatar
VWrijder VWrijder is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 671
Send a message via MSN to VWrijder
Default

Quote:
Originally Posted by orange
Hallo!

Oh, dat verklaart ook waarom ik de motor niet herkende. Er zit inderdaad een Type 4 motor in met 2 carburateurs. Hebben die niet van die dopjes dan?

En hoe zit het met die zomer- en winterstand? Het lijkt me toch wel handig om te weten hoe dat werkt. Kan nooit kwaad om uit te proberen of dat helpt, lijkt me. Any tips?

Ik kijk ff in mijn instructieboekje, maar volgens mij zit het er niet op...
__________________
hoog (bn.)
1 reikend tot of zich bevindend op een punt dat naar verhouding ver boven het referentiepunt ligt <=> laag
Reply With Quote
  #5  
Old 27-03-2006, 20:05
orange's Avatar
orange orange is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 21
Default

Hallo, hallo.... Kan nog iemand mij helpen? Weet nog steeds niet hoe ik de winterstand aanzet... Snif.
Reply With Quote
  #6  
Old 29-03-2006, 07:46
Vonkr's Avatar
Vonkr Vonkr is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 44
Default

Voor zover mijn kennis rijkt zit er op onze luchtgekoelde VW's geen zomer/winter stand (ken dit wel van mijn oude opel corsa, daar zat op het luchtfilter een schuif) maar is dit op een andere manier beveiligd (zoals in het voorbeeld van luuk bij de type 1 motor).
Mocht er geen antwoord komen op deze site stel de vraag dan eens op keversite.nl

Suc6,

Ronald
Reply With Quote
  #7  
Old 29-03-2006, 10:36
VWrijder's Avatar
VWrijder VWrijder is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 671
Send a message via MSN to VWrijder
Default

Ik herinner me nu nog iets wat ik bij mijn Kever ook gehad heb en wat ik inmiddels bij mijn 2 liter motor ook heb gezien. Er zit een klep in je luchtfilter die volgens mij automatisch schakelt tussen warme lucht rechts onder je motorplaatwerk bij je cilinders vandaan of koele lucht uit je luchtinlaat rechts(er zit als het goed is een slang rechts in je motorruimte die richting je accu wijst). Ik weet even niet meer of die klep nu met vacuum of d.m.v. een thermostaat bediend wordt, maar volgens mij heeft dit er wel mee te maken. Als die klep bijvoorbeeld niet meer naar warme lucht schakelt kan je die bevriezingsverschijnselen krijgen. De slang zie je als je goed kijkt rechts achterin de motorruimte op deze foto:

Nu moet ik er wel bij vertellen dat ik geen expert ben op dit gebied, het is dus "van horen zeggen".
__________________
hoog (bn.)
1 reikend tot of zich bevindend op een punt dat naar verhouding ver boven het referentiepunt ligt <=> laag

Last edited by VWrijder : 29-03-2006 at 13:39.
Reply With Quote
  #8  
Old 30-03-2006, 12:55
orange's Avatar
orange orange is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 21
Default

Hallo!

Ja, deze motor komt mij een stuk bekender voor! Het zou me niks verbazen als dat klepje in het luchtfilter versleten is, of om de een of andere manier niet meer schakelt tussen koude lucht / warme lucht. Dit weekend zie ik de bus weer (hij staat bij mijn ouders in een schuur), dus dan kunnen we misschien wel eens kijken hoe dat luchtfilter eruit ziet.
Bedankt voor de reactie.
Reply With Quote
  #9  
Old 05-04-2006, 08:25
VWrijder's Avatar
VWrijder VWrijder is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 671
Send a message via MSN to VWrijder
Default

Quote:
Originally Posted by orange
Hallo!

Ja, deze motor komt mij een stuk bekender voor! Het zou me niks verbazen als dat klepje in het luchtfilter versleten is, of om de een of andere manier niet meer schakelt tussen koude lucht / warme lucht. Dit weekend zie ik de bus weer (hij staat bij mijn ouders in een schuur), dus dan kunnen we misschien wel eens kijken hoe dat luchtfilter eruit ziet.
Bedankt voor de reactie.

Graag gedaan, en vergeet niet je bevindingen weer op het forum te zetten voor het nageslacht. (liefst met fotoos natuurlijk )
__________________
hoog (bn.)
1 reikend tot of zich bevindend op een punt dat naar verhouding ver boven het referentiepunt ligt <=> laag
Reply With Quote
  #10  
Old 12-04-2006, 08:44
orange's Avatar
orange orange is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 21
Default

Nou, er is nog niet gesleuteld aan de bus, maar voor de zekerheid hebben we al wel een nieuw luchtfilter aangeschaft. En een boek, dus nu kunnen we ook opzoeken hoe alles heet .
Overigens startte de bus dit weekend in 1x, dat is erg goed voor het humeur en het vertrouwen in de oude VW!
In mei staat er een afspraak om de motor eens goed na te kijken, en we zullen zeker even wat foto's maken! Dan moet ik alleen nog uitvinden hoe ik die post...
Reply With Quote
  #11  
Old 13-04-2006, 08:52
VWrijder's Avatar
VWrijder VWrijder is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 671
Send a message via MSN to VWrijder
Default

Quote:
Originally Posted by orange
Nou, er is nog niet gesleuteld aan de bus, maar voor de zekerheid hebben we al wel een nieuw luchtfilter aangeschaft. En een boek, dus nu kunnen we ook opzoeken hoe alles heet .
Overigens startte de bus dit weekend in 1x, dat is erg goed voor het humeur en het vertrouwen in de oude VW!
In mei staat er een afspraak om de motor eens goed na te kijken, en we zullen zeker even wat foto's maken! Dan moet ik alleen nog uitvinden hoe ik die post...

Klik bovenin op Gallery -> upload blader naar de gewenste foto vul de rest in en upload het geheel. kopieer vervolgens de tekst achter "BB Image Code:" in je post en voila
__________________
hoog (bn.)
1 reikend tot of zich bevindend op een punt dat naar verhouding ver boven het referentiepunt ligt <=> laag
Reply With Quote
  #12  
Old 15-04-2006, 19:28
dekota dekota is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 30
Default winterstand..

winter-zomer stand

inderdaad heeft vw in al hun wijsheid besloten om een automatische schakelaar op het luchtfilter te zetten. Het is een bimetaaltje dat onder ongeveer 10 15 graden opengaat.
Vanaf je luchtfilter loopt een slangetje naar het bimetaal klepje.deze klep zit rechts op je luchtfilter vanafhier loop een slangetje naar de klep zelf welke schakelt tussen lucht via de slang aanzuigen (koud) of van achter de cilinders(warm). jaren geleden met de kever ook met een bevroren carburateur langs de weg gestaan. Het advies van de man van de anwb was als het onder de 15 graden wordt gewoon zelf de twee slangentjes doorverbinden en de winterstand is ingeschakeld.
een nieuwe klep-schakelaar kopen kan natuurlijk ook.
Mijn bus (2l type 4) werkt zomer winter stand ook niet meer en is dus ook doorverbonden. kost niets en werkt prima.

succes

Jeroen
Reply With Quote
  #13  
Old 18-04-2006, 21:15
mattijs's Avatar
mattijs mattijs is offline
Forum regular
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 59
Default

Tja, het kost een ietsjepietsje vermogen...Maar ook wat minder ergernis...
__________________
www.weedeaters.nl
Hoosier Daddy???
Reply With Quote
  #14  
Old 23-04-2006, 12:47
orange's Avatar
orange orange is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 21
Default

Hallo,

Jeroen, bedankt voor je gedetailleerde antwoord, ik zal binnenkort eens op zoek gaan naar dat bimetaal plaatje. Inderdaad begonnen de problemen bij zo'n 10 graden.

Inmiddels zit het nieuwe luchtfilter er trouwens in. De oude was nog niet heel vies, maar kan vast geen kwaad, zo'n schoon filtertje.

Groet!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 02:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum