Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 03-01-2013, 15:23
jellehier jellehier is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,165
Default turbo monteren op 1.6d? wat en hoe?

Kan iemand mij hier vertellen wat er evt nodig is om een 1.6d om te bouwen naar turbo (1.6td)

reden dat er niet gelijk een ander motor gemonteerd zal worden is een recente complete revisie uitgevoerd aan de 1.6d.



ik dacht maar kan me natuurlijk heel erg vergissen (geen diesel expert) dat een diesel ombouwen naar turbo veel makkelijker is dan een benzine omdat een diesel werkt op andere princiepes, en dus zonder grote aanpassingen aan zuigers, drijfstangen, kop, zou moeten werken zonder dus de compressie te verlagen, heb ik dit goed, of zit ik er helemaal naast?
Reply With Quote
  #2  
Old 03-01-2013, 15:39
vento tdi vento tdi is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,510
Default

olie toevoer zit bij td op het onderblok die heb je al niet....
Compressie moet verlaagd worden...

Mijn mening:
Koop het td tje van da brt te koop heeft als je echt een turbo wilt...
Reply With Quote
  #3  
Old 03-01-2013, 15:51
jellehier jellehier is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,165
Default

Ik kan nergens vinden dat de compressie verhouding anders is

En dat blok wat jij noemt heeft 100x zoveel gelopen dan de motor die er nu in hangt
Reply With Quote
  #4  
Old 03-01-2013, 16:40
Taurus Taurus is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 29
Default

Reply With Quote
  #5  
Old 03-01-2013, 16:52
vento tdi vento tdi is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,510
Default

kan kloppen, maar ik had er voor de revisie al een turbo van gemaakt...
Reply With Quote
  #6  
Old 03-01-2013, 16:53
jellehier jellehier is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,165
Default

zo te zien is dus bij turbo en non turbo motoren geen verschil in compressie, boring en slag.

dus zou zoals ik het zie een turbo gewoon gemonteerd kunnen worden,

dus dieselpomp wellicht veranderen(vervangen), turbo plaatsen, evt intercooler plaatsen, afstellen.
Reply With Quote
  #7  
Old 03-01-2013, 16:54
jellehier jellehier is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,165
Default

Quote:
Originally Posted by vento tdi
kan kloppen, maar ik had er voor de revisie al een turbo van gemaakt...


revisie is gedaan toen de auto nog niet in bezit was. 4000 km terug..

daarom geen zin in een oud blok met relatief veel kmters.
Reply With Quote
  #8  
Old 03-01-2013, 19:15
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,866
Default

Gewone diesel heeft geen zuigerbodemkoeling.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #9  
Old 03-01-2013, 21:21
jellehier jellehier is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,165
Default

En hoe is dat gemaakt bij een td???

Kan dat evt ingebouwd worden?
Reply With Quote
  #10  
Old 03-01-2013, 21:55
gti_power's Avatar
gti_power gti_power is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2007
Posts: 723
Default

Compressie is hetzelfde,je hebt de pomp,carter verstuivers inlaat en natuurlijk de turbo met spruitstuk nodig.
Zet een egt meter erbij en een dikke oliekoeler want je hebt idd geen zuigerbodemkoeling eropzitten.Het is goed te doen op vwdiesel.net zitten er genoeg die het zo omgebouwd hebben maar de meesten rijden met een niet te gek opgevoerde auto.En ik zou er wel meteen een stalen kopppakking tussen zetten.
Reply With Quote
  #11  
Old 03-01-2013, 22:15
jellehier jellehier is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,165
Default

Het zou ook niet om dik vermogen gaan
Maar net een beetje meer zou wel lekker zijn

Het Carter wisselen lijkt me niet makkelijk

(Gaat om een type25 doka)

Zou dus gaan om de olieretour in het Carter neem ik aan?
Reply With Quote
  #12  
Old 03-01-2013, 22:30
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

moet je een td carterpan voor hebben.het kan overigens prima allemaal,ik zie hierboven verstuivers staan die heb je niet nodig.ijzeren koppakking plaatsen haalt ook niet veel uit,als het fris is,afblijven.
edit,je kan ook gewoon een slangtule aan je pan laten lassen,geen enkel punt.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #13  
Old 03-01-2013, 22:41
jellehier jellehier is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,165
Default

Dat dacht ik

Gewoon retour op Carter lassen
Reply With Quote
  #14  
Old 03-01-2013, 22:57
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,814
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Compressie verhouding is ook niet anders bij een D of TD beide 1:23 bij de indirect ingespoten motoren.

Wat wel ontbreekt aan een D en veel Eco TD's is zuigerbodem koeling. Waardoor de zuigers te heet kunnen worden.

Als je hem niet te ver opvoert is het goed te doen.

Je hebt dan een carterpan, inlaat spruitstuk, complete turbo met inlaat traject en spruitstuk, TD brandstofpomp of TD brandstofpomp deksel nodig.

Voor dit geld kan je je ook een 1900TD blok met alle onderdelen kopen...

Bert

Quote:
Originally Posted by vento tdi
olie toevoer zit bij td op het onderblok die heb je al niet....
Compressie moet verlaagd worden...

Mijn mening:
Koop het td tje van da brt te koop heeft als je echt een turbo wilt...
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #15  
Old 03-01-2013, 23:28
jellehier jellehier is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,165
Default

Domme vraag mischien

Maar waarom heb je een specifiek td inlaatspruitstuk nodig???

Of is dat omdat daar get luchtfilter opzit bij een normale 1.6d??




Carter gaat toch om de retour??

Dat is dus ook te maken


Turbo compleet met spruitstuk snap ik ook, en de pomp ook


Ver opvoeren gaan we toch niet doen

Gaat puur om een beetje beter in het verkeer mee te kunnen komen

Top zal niet anders worden want dat word door de bak begrenst (nu al)
Reply With Quote
  #16  
Old 03-01-2013, 23:38
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,814
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Domme vragen bestaan niet, vragen niet stellen is wel dom

Omdat je geen druk kan zetten op de meeste ongeblazen diesel spruitstukken.

Ja, het carter heb je nodig voor de olie retour van de turbo.


Hoezo wordt de top nu al beperkt door de bak, loopt hij nu al een goede 200km/h?

Je kan natuurlijk ook de toerenbegrenzer van de pomp omhoog brengen :P
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #17  
Old 03-01-2013, 23:44
jellehier jellehier is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,165
Default

Nee loopt nu 105

Kan gewoon niet harder met deze bakverhouding.

Maar om op de 105 te komen ben je wel ff bezig zeg maar
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 06:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum