Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 30-09-2012, 01:38
Van Limburg's Avatar
Van Limburg Van Limburg is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 2,221
Default Rubbers draagarmen - fusees remschijf

Om men draag armen te voorzien van een nieuw likje verf, moeten eerst de rubbers er uit, nu vraag ik toch af, hoe gaan ze er uit? Zijn die rubbers één geheel? Kan ik ze er uit duwen of heb ik een pers nodig?

Ik wou ook de fusees van wat nieuwe verf voorzien, moet ik eerst het lager er uit halen voor de remschijf los kan?

Alvast bedankt
Reply With Quote
  #2  
Old 30-09-2012, 09:00
MORREN
Guest
 
Posts: n/a
Default

Ik had vorige maand hetzelfde plan.
Maar ff schuren, verven, rubbers eruit en nieuwe erin is zoveel werk, ik heb gewoon nieuwe gekocht.
Paar tientjes, en gelijk nieuwe rubbers!
Reply With Quote
  #3  
Old 30-09-2012, 11:35
dakeraf dakeraf is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 254
Default

Quote:
Originally Posted by Van Limburg
Om men draag armen te voorzien van een nieuw likje verf, moeten eerst de rubbers er uit, nu vraag ik toch af, hoe gaan ze er uit? Zijn die rubbers één geheel? Kan ik ze er uit duwen of heb ik een pers nodig?

Ik wou ook de fusees van wat nieuwe verf voorzien, moet ik eerst het lager er uit halen voor de remschijf los kan?

Alvast bedankt


Je schijf kan er natuurlijk los af.
Deze zit met een schroefje vast op je wielnaaf.
Lager met de wielnaaf blijft dan zitten.
Reply With Quote
  #4  
Old 30-09-2012, 13:42
Van Limburg's Avatar
Van Limburg Van Limburg is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 2,221
Default

Dat het niet erg veel kost voor nieuwe draagarmen heb je gelijk, maar ik blijf een student. Ik heb de mogelijkheid om te stralen dus veel werk is het niet voor mij, als ik de rubbers er uit krijg namelijk.

Bedoel je dat kleine kruisschroefje aan de voorkant?
Reply With Quote
  #5  
Old 30-09-2012, 13:58
Van Limburg's Avatar
Van Limburg Van Limburg is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 2,221
Default

Bedankt, het was inderdaad het schroefje, stevige tik tegen de remschijf en hij kwam los. Volgend probleem, wat onder de remschijf zit, waar de aandrijfassen ingaan, zit er ook nog in. Ik bedoel dus die schijf met de 4x100 gaten in. Hoe gaat dat er uit. Moet er uit voor die beschermkap er uit te halen.
Reply With Quote
  #6  
Old 30-09-2012, 16:50
dakeraf dakeraf is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 254
Default

Ja dat zal er dan uit moeten maar als die eruit perst kun je ook nieuwe wiellagers monteren.
Er weer in terugpersen is geen optie heb de mijne vervangen en bij demonteren ging het wiellager in stukken.Kosten ongeveer 15euro per stuk.
Reply With Quote
  #7  
Old 30-09-2012, 19:52
Rooney GTI 83's Avatar
Rooney GTI 83 Rooney GTI 83 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 197
Default

Een GOED wiellager kost meer als 15 euro,die dingen van 15 euro zijn troep.
Reply With Quote
  #8  
Old 30-09-2012, 21:33
Van Limburg's Avatar
Van Limburg Van Limburg is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 2,221
Default

Wel, het lager moet er sowieso uit, alleen heb ik hier eigenlijk geen gereedschap voor. Dus moet ik even kijken of ik dat op school mag doen. Ik probeer een beetje te begrijpen hoe het in elkaar zit eigenlijk. Het lager is één ding, maar het gedeelte wat nog in de binnenring zit, waarschijnlijk langer als het lager zelf. Zal morgen even foto posten mocht dat meer duidelijkheid scheppen.

Hoe bedoel je lager in stukken? Als je dat goed demonteerd dan ligt je lager niet in stukken. Daarbij, als je lager nog goed is, hoef je het ook niet te vervangen. Een skf wiellager voor vanvoor, ben je rond de €60 kwijt.. Veel geld dus.

Zijn de lagers trouwens origineel SKF?

Last edited by Van Limburg : 30-09-2012 at 21:57.
Reply With Quote
  #9  
Old 01-10-2012, 15:48
dakeraf dakeraf is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 254
Default

Quote:
Originally Posted by Van Limburg
Wel, het lager moet er sowieso uit, alleen heb ik hier eigenlijk geen gereedschap voor. Dus moet ik even kijken of ik dat op school mag doen. Ik probeer een beetje te begrijpen hoe het in elkaar zit eigenlijk. Het lager is één ding, maar het gedeelte wat nog in de binnenring zit, waarschijnlijk langer als het lager zelf. Zal morgen even foto posten mocht dat meer duidelijkheid scheppen.

Hoe bedoel je lager in stukken? Als je dat goed demonteerd dan ligt je lager niet in stukken. Daarbij, als je lager nog goed is, hoef je het ook niet te vervangen. Een skf wiellager voor vanvoor, ben je rond de €60 kwijt.. Veel geld dus.

Zijn de lagers trouwens origineel SKF?


http://www.vagcat.com/epc/cat/vw/GOC/1985/44/52/494996/
http://www.vagcat.com/epc/cat/vw/GOC/1985/44/54/496728/

Even een paar linkjes misschien heb je er wat aan.

Mijn wiellager bleef er bij demontage een stuk van het wiellager op de wielnaaf zitten.Waren ook aan vervanging toe.
Reply With Quote
  #10  
Old 01-10-2012, 17:23
Van Limburg's Avatar
Van Limburg Van Limburg is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 2,221
Default

Die linksers waren handig, er valt me wel wat op. Bij de eerste link, 10:fusee en 43:wielnaaf, daar tussen heb ik die bescherm kap zitten. Het is dus nummer 43 die ik er uit wil.
Reply With Quote
  #11  
Old 02-10-2012, 16:32
dakeraf dakeraf is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 254
Default

Dat klopt 43 zit in je wiellager geperst.
Als je deze eruit perst kun je de beschermkap weghalen en heb je een fusee met alleen het wiellager.
Beschermkap niet vergeten bij montage.
Bij mij ging echter het wiellager in stukken bij demontage.
Dus als je je wiellagers wilt behouden is het een risico.
Reply With Quote
  #12  
Old 02-10-2012, 17:25
Van Limburg's Avatar
Van Limburg Van Limburg is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 2,221
Default

Zo, dan toch maar even een foto:

Het rubbertje onder, zit er volgens mij in genagelt? Maar op webshops zie ik toch duidelijk een 6kant zitten. Moet ik deze uitboren als ik ze los wil?
Rubber links boven, Weet iemand hoe ik die er uit krijg?



Dan ben ik wel geholpen nu met de bovenstaande reactie, maar nu vraag ik me wel even af, waar moet ik de pers plaatsen? Zo makkelijk is dat nog niet, maar misschien is een lagertrekker makkelijker om mee te werken.




Last edited by Van Limburg : 05-10-2012 at 16:00.
Reply With Quote
  #13  
Old 03-10-2012, 13:38
Van Limburg's Avatar
Van Limburg Van Limburg is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 2,221
Default

Vandaag de kans gehad om ze uit elkaar te halen, een leraar van mij had me verteld dat die lagers toch kapot zullen gaan. Zat trouwens ook veel speling op het lager. Na veel geklop kwam het nog niet los.
Uiteindelijk dan maar onder de pers gelegd. Zat aardig vast. 150kN was nodig om het los te persen.

Nu zit ik met het volgende, de binnen ring van het lager is om het wielnaaf. Mag ik die ring warmstoken tot die er uitvalt? Of vervorm ik daar het wielnaaf mee?

De buiten ring is in de fusee blijven, maar dit zijn 2 lagers. Durfde die er niet goed uit te persen. Of toch maar gewoon proberen?
Reply With Quote
  #14  
Old 03-10-2012, 15:36
dakeraf dakeraf is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 254
Default

Quote:
Originally Posted by Van Limburg
Zo, dan toch maar even een foto:

Het rubbertje onder, zit er volgens mij in genagelt? Maar op webshops zie ik toch duidelijk een 6kant zitten. Moet ik deze uitboren als ik ze los wil?
Rubber links boven, Weet iemand hoe ik die er uit krijg?



Dan ben ik wel geholpen nu met de bovenstaande reactie, maar nu vraag ik me wel even af, waar moet ik de pers plaatsen? Zo makkelijk is dat nog niet, maar misschien is een lagertrekker makkelijker om mee te werken.






Nagels kun je doorslijpen uitboren en vervangen voor boutjes.
Rubber uit je draagarm zit geperst kun je er proberen uit te persen of afplakken als je gaat stralen.
Ik heb nieuwe draagarmen inclusief alle rubbers en fuseekogels gekocht 38 euro per stuk.
Reply With Quote
  #15  
Old 03-10-2012, 15:39
dakeraf dakeraf is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 254
Default

Quote:
Originally Posted by Van Limburg
Vandaag de kans gehad om ze uit elkaar te halen, een leraar van mij had me verteld dat die lagers toch kapot zullen gaan. Zat trouwens ook veel speling op het lager. Na veel geklop kwam het nog niet los.
Uiteindelijk dan maar onder de pers gelegd. Zat aardig vast. 150kN was nodig om het los te persen.

Nu zit ik met het volgende, de binnen ring van het lager is om het wielnaaf. Mag ik die ring warmstoken tot die er uitvalt? Of vervorm ik daar het wielnaaf mee?

De buiten ring is in de fusee blijven, maar dit zijn 2 lagers. Durfde die er niet goed uit te persen. Of toch maar gewoon proberen?


Warm stoken of voorzichtig slijpen.
Je lager is nu stuk het zal er toch uitmoeten.
Borgveer weghalen en persen \ trekken.
Reply With Quote
  #16  
Old 05-10-2012, 16:02
Van Limburg's Avatar
Van Limburg Van Limburg is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 2,221
Default

Warm stoken en persen zal ik maandag of dinsdag nog doen als ik tijd heb.

Dan resteerd er nog een vraag, en dat is het rubber:


Hoe gaat dat er uit?
Reply With Quote
  #17  
Old 05-10-2012, 16:47
michaelcross michaelcross is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 12
Default

Quote:
Originally Posted by Van Limburg
Warm stoken en persen zal ik maandag of dinsdag nog doen als ik tijd heb.

Dan resteerd er nog een vraag, en dat is het rubber:


Hoe gaat dat er uit?

die rubber kunde er tog ok gwn uitpersen denkek ... lijkt me niet zo moeilijk moet dit ook doen binnekort op mijn golf :p
Reply With Quote
  #18  
Old 06-10-2012, 11:19
M1974 M1974 is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 548
Default

Het oude rubber kun je ook met een beugelzaag stukzagen dan pak je ze er zo uit.
Een nieuw rubber kun je er later met de bankschroef zo weer terug in drukken. Het is allemaal geen hi-tech. Succes ermee.
Reply With Quote
  #19  
Old 06-10-2012, 12:51
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 4,769
Default

Volgens mij moest het rubber hergebruikt worden
Dus dan wordt het er uit persen al is het wel zonde dat je dan niet gelijk alles vernieuwd.
Kan het er weer jaren tegen aan
Reply With Quote
  #20  
Old 06-10-2012, 17:25
Van Limburg's Avatar
Van Limburg Van Limburg is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 2,221
Default

Mijn bedoeling was idd toch wel herbruiken. Ik vind €80 voor een compleet draagarm toch veel geld..
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 23:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum