Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Vento MK III
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 11-01-2012, 14:17
quattrodado quattrodado is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 220
Default Remmen ombouw 239/256/280 mm

ik heb wat vragen over de remmerij van een G3:

wat is de standaard diameter van de remschijf aan de vooras van een G3 1.9 TDI (90 PK, 1Z), bouwjaar 1995?

256mm?

als dit 256mm zijn, wat zijn de verschillen in de remklauw bij wagens met
geventileerde schijven tov. de massieve schijven van de 90 PK TDI?

Alleen de steunen of de remklauw zelf ook?

waarom vraag ik deze vragen:

ik wil de voorremmen van mijn TDI upgraden.

Een ombouw naar G60 remmen 280mm lijkt me niet handig ivm. de nodige velgenmaat (heb pas een set winterwielen in 14" gekocht).

Een ombouw naar geventileerd lijkt me een goed alternatief, afhankelijk van hoeveel ik moet vervangen. Want als dat te duur is, loont het weer niet tov. de ultieme 280mm ombouw.

Sommige modellen hebben zelfs een 239mm remschijf. Vandaar mijn verwarring over de originele maat die eronder zou moeten zitten.

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Oh ja, mocht iemand de nodige onderdelen voor de ombouw te koop hebben in NB/LI, dan hoor ik het graag!
Reply With Quote
  #2  
Old 11-01-2012, 15:21
Jetta MaNiA's Avatar
Jetta MaNiA Jetta MaNiA is offline
No personal life
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 2,871
Default

Qua remoppervlak win je toch niks als je enkel overstapt naar geventileerd?

Ik denk wel dat een a-merk schijf/blok combi beter remt in dezelfde afmetingen.. maar pas bij overstap naar 280mm merk je het denk ik pas echt.
Reply With Quote
  #3  
Old 11-01-2012, 16:07
erik bloemberg's Avatar
erik bloemberg erik bloemberg is offline
Forum regular
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 69
Default

gewoon overstappen naar 280mm


een 280mm remschijf heb je nodig en een vr6 of gti of g60 remanker en klauw.

deze passen zo op je tdi fusee
Reply With Quote
  #4  
Old 11-01-2012, 19:22
quattrodado quattrodado is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 220
Default

Dat het direct niet meer remkracht opwekt is mij duidelijk. Het gaat mij meer erom dat de massieve schijven veel te snel heet worden bij een flinke remactie. Door de hitte verminderd de remkracht wat dus uiteindelijk resulteert in hetzelfde als te kleine remmen - een lange remweg.

Erbij komt nog dat de massieve schijven dan ook snel kromtrekken en weer vervangen moeten worden.

Ja de 280mm zijn wel aantrekkelijk. Nadeel is dan wel dat ik winterwielen met 15" moet rijden. Is de remklauw zelf echt anders of alleen de steun?
Reply With Quote
  #5  
Old 11-01-2012, 20:20
vwmotorsport vwmotorsport is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 431
Default

ik neem aan dat je winterwielen van staal zijn dus verkoop ze (ruil ze in) op 16 inch. dan zou ik niet kiezen voor een g60 rem deze zijn naar mijn mening (heb er 20 jaar mee rondgereden) net zo slecht als wat je nu hebt (iets betere koeling) ik zou zelf kiezen voor een remklauw met meer zuigers bijv van een audi s2 (2 zuigers 1 per kant) dan kun je met 280 mm rijden en heb je een veel betere remwerking. nog beter is natuurlijk 4 zuigers porsche 928 s4. mijn ervaring met originele g60 is dat het ook veel te heet word (blauw) en te traag ingrijpt.
Reply With Quote
  #6  
Old 11-01-2012, 20:29
quattrodado quattrodado is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 220
Default

de girling 60 klauwen van de s2 zijn natuurlijk een betere optie, en ook een andere klasse remmen zou je bijna kunnen zeggen. ik heb nog een set liggen maar die zijn bedoeld voor een ander soort project (zie mijn nickname..)

voor mijn tdi, wat toch een daily driver is, vind ik het momenteel iets TE om girling 60 remmen erop te bouwen. voor nu wil ik het redelijk houden. de massieve schijven zijn gewoon meuk. bij mij worden ze niet alleen blauw, maar de oppervlakte is gedeeltelijk gesmolten

maar volgens jou is er niet veel verschil met de golf g60 remmen tov. het originele 256mm spul? ik zou wel naar 256mm geventileerd om kunnen bouwen, maar het werk is hetzelfde en de prijs voor de slijtageonderdelen scheelt ook niet zo veel. vandaar het hele idee met die 280mm dingen..

en in oostenrijk in de bergen kan een sterk remmetje wel van pas komen ..
Reply With Quote
  #7  
Old 12-01-2012, 11:24
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,944
Default

Heb je ook schijven achter? Mijn ervaring is dat de grotere remschijven wel degelijk beter remmen.
Mijn broer heeft een mk 3 met 256mm schijven voor en trommels achter, en dat ding remt echt slecht vergeleken met mijn gti. We rijden met dezelfde banden en mijn remafstand is echt veeeeeeeeeeel korter dan de zijne.

Nu heeft mijn gti wel grotere remmen dan 280mm, zijn net een slagje groter bij de laatste gti's/vr6's.
Probleem is dat 15inch niet altijd past.

Last edited by Sven-GTI : 12-01-2012 at 11:29.
Reply With Quote
  #8  
Old 12-01-2012, 11:44
vwmotorsport vwmotorsport is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 431
Default

ik heb zelf op mijn golf 2 aan de voorzijde porsche 911 turbo (of 928s4) remmen en achter ook de porsche turbo remmen met voor schijven van 305mm en achter 299mm. deze combi remt echt als een beest tov die g60 meuk. ik begrijp niet dat jij aan de voorzijde een enkele schijf hebt ik heb op mijn oude seat al geventileerd aan de voorzijde. Zo,n diesel weegt toch zeker een 1200kg een ombouw is overigens helemaal niet zo moeilijk hoor kijk eens op de link van MBT engineering.de daar heb ik het ook laten maken
Reply With Quote
  #9  
Old 12-01-2012, 12:29
quattrodado quattrodado is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 220
Default

@sven

ik heb trommels achter

@vwmotorsport
dat is natuurlijk een heel ander niveau waar jij het over hebt. dat DIE combinatie goed remt, geloof ik je graag.

ja ik heb massieve schijven. misschien bouwjaar/maand afhankelijk? de mijne is van 03/95.

de ombouw zou me zelf wel lukken trouwens, zo spannend is dat allemaal niet
Reply With Quote
  #10  
Old 12-01-2012, 13:52
vwmotorsport vwmotorsport is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 431
Default

ik dacht dat je het over de voorzijde had. als je achter over wilt stappen op het zwaardere werk porsche bijv moet je niet vergeten dat de remklauwen geen handremfunctie hebben de handrem zit dan apart in de schijf die een hele andere offset hebben dat maakt het heel lastig vwb de achterzijde
Reply With Quote
  #11  
Old 12-01-2012, 14:00
quattrodado quattrodado is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 220
Default

ik heb het ook over de voorkant. ik heb alleen de vraag van sven beantwoord over wat ik achter heb...
Reply With Quote
  #12  
Old 12-01-2012, 14:09
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,944
Default

als je gewoon dezelfde diameter schijven neemt, maar dan geventileerd in combinatie met goeie remblokken, en ook goeie remsegmenten achter in de trommelrem.
Dan heb je opzich een niet al te dure maar wel mooie upgrade.

Het is natuurlijk maar net hoever je wilt gaan en je budget.
Reply With Quote
  #13  
Old 12-01-2012, 14:36
Jetta MaNiA's Avatar
Jetta MaNiA Jetta MaNiA is offline
No personal life
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 2,871
Default

maar g60 is een kleine ingreep.. ben door dit topic zelf ook op het idee gebracht.
Onze golf 3 variant tdi is dit jaar ook toe aan nieuwe schijven en blokken.
Reply With Quote
  #14  
Old 13-01-2012, 07:02
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,944
Default

Nu we het hier toch over remmen hebben, ik heb dus een 20 jahre gti met 288mm schijven voor.

Is het bij een golf 3 gti makkelijk om achter grotere schijven te monteren? of komt hier erg veel aanpas werk bij kijken? Dat ik bijvoorbeeld voor grotere schijven zet en de originele voorste op m'n achteras monteer?
Reply With Quote
  #15  
Old 13-01-2012, 23:07
indewarre's Avatar
indewarre indewarre is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,428
Default

Oke ff alles overboord ik heb een setje gekocht complete fusee's van 288 mm van een passat vr6 je hebt geen plus onderstel als ik het goed begrijp de grap is dat iedere kenner zal zeggen dat het niet past dit klopt ook het enige wat je voor moet doen is de metalen plaatjes van de de fuseekogels iets opboren en het past gewoon
nu heb je wel je voorremmen aangepast maar achter nog niet neem deze gewoon van een golf 2 of 3 achterasje kompleet achter kost ongeveer 150 euries

maar dan als je echt goed gebruik wilt van je remmen denk ik je ook een grotere rembekrachtiger moet gaan van de vr6 het nadeel hiervan is dat je ook je leidingen moet aanpassen

ik rijd dus met een gewoon onderstel en golf of passat syncro remmen
het leuke ervan is ook dat je de remmen uit kunt breiden naar 312 mm dmv een adapter het nadeel is dat je minimaal 15 inch moet rijden

ik rijd in wintermode met 15 inch long beach orgineel g3 en zit maar een paar mm tussen velg en klauw
__________________
mk1 syncro 16v u.c.
lupo 1,4 16v Sold
Caddy mk1 16v kr
Mk3 tDI pd asz performed by buning tuning! Uhm engine soled ! already in the house vr6 T NO changed again in a vp tdi

Audi Allroad v6 Bi-Turbo
Reply With Quote
  #16  
Old 13-01-2012, 23:34
Richard's Avatar
Richard Richard is offline
Volksforum Crew - The Grim Sweeper
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 15,071
Send a message via MSN to Richard
Default

Quote:
Originally Posted by vwmotorsport
ik heb zelf op mijn golf 2 aan de voorzijde porsche 911 turbo (of 928s4) remmen en achter ook de porsche turbo remmen met voor schijven van 305mm en achter 299mm. deze combi remt echt als een beest tov die g60 meuk. ik begrijp niet dat jij aan de voorzijde een enkele schijf hebt ik heb op mijn oude seat al geventileerd aan de voorzijde. Zo,n diesel weegt toch zeker een 1200kg een ombouw is overigens helemaal niet zo moeilijk hoor kijk eens op de link van MBT engineering.de daar heb ik het ook laten maken


meen dat jij de 928 s4 klauwen had en geen 911 turbo. dus de baby rs2 klauwen voor de 304mm schijven (tot 310mm). de 928 gts+ 911 turbo had de 322mm
__________________
Quote:
Originally Posted by sixpack
Wanne conjo..


BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels
Reply With Quote
  #17  
Old 14-01-2012, 22:19
ingmar's Avatar
ingmar ingmar is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 273
Default

15 inch en g60 remmen passen bij mij
Reply With Quote
  #18  
Old 14-01-2012, 22:24
indewarre's Avatar
indewarre indewarre is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,428
Default

yup en 288er ook nog net mm werk maar daarom monteer ik ook geen 312 schiiven moet ik nl nieuwe wintervelgen kopen beetje zonde vind ik
__________________
mk1 syncro 16v u.c.
lupo 1,4 16v Sold
Caddy mk1 16v kr
Mk3 tDI pd asz performed by buning tuning! Uhm engine soled ! already in the house vr6 T NO changed again in a vp tdi

Audi Allroad v6 Bi-Turbo
Reply With Quote
  #19  
Old 14-01-2012, 22:56
vwmotorsport vwmotorsport is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 431
Default

klopt richard 928 s4 deze zaten ook op de vroege turbo,s. Of nog duidelijker op de audi rs2 heb overigens ook dezelfde rs2 wielen. (porsche cup) Sven GTI ik zou in jouw geval het spul laten als het is je kunt niet zomaar je achterrem vermogen vergroten mag nl niet te hard remmen achter. Je kunt wel mega remmen monteren maar je remdrukverdeler moet het dan alsnog mega compenseren. Ik had het probleem dat ik voor heel veel remkracht had door de porsche remmen en achter bijna niets dat kwam door de veel mindere weerstand in de nieuwe klauw met magnesium zuigers.
Reply With Quote
  #20  
Old 14-01-2012, 23:05
indewarre's Avatar
indewarre indewarre is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 1,428
Default

bijna niemand die het doet maar je remmen moet je na montage van grotere remmen opnieuw laten afstellen met de remkrachtverdeler op de achteras, dit geld ook na verlagen anders ga je scheef of rond bij een noodstop
__________________
mk1 syncro 16v u.c.
lupo 1,4 16v Sold
Caddy mk1 16v kr
Mk3 tDI pd asz performed by buning tuning! Uhm engine soled ! already in the house vr6 T NO changed again in a vp tdi

Audi Allroad v6 Bi-Turbo
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 19:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum