Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Vento MK III (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Remmen ombouw 239/256/280 mm (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=94503)

quattrodado 11-01-2012 14:17

Remmen ombouw 239/256/280 mm
 
ik heb wat vragen over de remmerij van een G3:

wat is de standaard diameter van de remschijf aan de vooras van een G3 1.9 TDI (90 PK, 1Z), bouwjaar 1995?

256mm?

als dit 256mm zijn, wat zijn de verschillen in de remklauw bij wagens met
geventileerde schijven tov. de massieve schijven van de 90 PK TDI?

Alleen de steunen of de remklauw zelf ook?

waarom vraag ik deze vragen:

ik wil de voorremmen van mijn TDI upgraden.

Een ombouw naar G60 remmen 280mm lijkt me niet handig ivm. de nodige velgenmaat (heb pas een set winterwielen in 14" gekocht).

Een ombouw naar geventileerd lijkt me een goed alternatief, afhankelijk van hoeveel ik moet vervangen. Want als dat te duur is, loont het weer niet tov. de ultieme 280mm ombouw.

Sommige modellen hebben zelfs een 239mm remschijf. Vandaar mijn verwarring over de originele maat die eronder zou moeten zitten.

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Oh ja, mocht iemand de nodige onderdelen voor de ombouw te koop hebben in NB/LI, dan hoor ik het graag!

Jetta MaNiA 11-01-2012 15:21

Qua remoppervlak win je toch niks als je enkel overstapt naar geventileerd?

Ik denk wel dat een a-merk schijf/blok combi beter remt in dezelfde afmetingen.. maar pas bij overstap naar 280mm merk je het denk ik pas echt.

erik bloemberg 11-01-2012 16:07

gewoon overstappen naar 280mm


een 280mm remschijf heb je nodig en een vr6 of gti of g60 remanker en klauw.

deze passen zo op je tdi fusee

quattrodado 11-01-2012 19:22

Dat het direct niet meer remkracht opwekt is mij duidelijk. Het gaat mij meer erom dat de massieve schijven veel te snel heet worden bij een flinke remactie. Door de hitte verminderd de remkracht wat dus uiteindelijk resulteert in hetzelfde als te kleine remmen - een lange remweg.

Erbij komt nog dat de massieve schijven dan ook snel kromtrekken en weer vervangen moeten worden.

Ja de 280mm zijn wel aantrekkelijk. Nadeel is dan wel dat ik winterwielen met 15" moet rijden. Is de remklauw zelf echt anders of alleen de steun?

vwmotorsport 11-01-2012 20:20

ik neem aan dat je winterwielen van staal zijn dus verkoop ze (ruil ze in) op 16 inch. dan zou ik niet kiezen voor een g60 rem deze zijn naar mijn mening (heb er 20 jaar mee rondgereden) net zo slecht als wat je nu hebt (iets betere koeling) ik zou zelf kiezen voor een remklauw met meer zuigers bijv van een audi s2 (2 zuigers 1 per kant) dan kun je met 280 mm rijden en heb je een veel betere remwerking. nog beter is natuurlijk 4 zuigers porsche 928 s4. mijn ervaring met originele g60 is dat het ook veel te heet word (blauw) en te traag ingrijpt.

quattrodado 11-01-2012 20:29

de girling 60 klauwen van de s2 zijn natuurlijk een betere optie, en ook een andere klasse remmen zou je bijna kunnen zeggen. ik heb nog een set liggen maar die zijn bedoeld voor een ander soort project (zie mijn nickname..)

voor mijn tdi, wat toch een daily driver is, vind ik het momenteel iets TE om girling 60 remmen erop te bouwen. voor nu wil ik het redelijk houden. de massieve schijven zijn gewoon meuk. bij mij worden ze niet alleen blauw, maar de oppervlakte is gedeeltelijk gesmolten :)

maar volgens jou is er niet veel verschil met de golf g60 remmen tov. het originele 256mm spul? ik zou wel naar 256mm geventileerd om kunnen bouwen, maar het werk is hetzelfde en de prijs voor de slijtageonderdelen scheelt ook niet zo veel. vandaar het hele idee met die 280mm dingen..

en in oostenrijk in de bergen kan een sterk remmetje wel van pas komen .. :)

Sven-GTI 12-01-2012 11:24

Heb je ook schijven achter? Mijn ervaring is dat de grotere remschijven wel degelijk beter remmen.
Mijn broer heeft een mk 3 met 256mm schijven voor en trommels achter, en dat ding remt echt slecht vergeleken met mijn gti. We rijden met dezelfde banden en mijn remafstand is echt veeeeeeeeeeel korter dan de zijne.

Nu heeft mijn gti wel grotere remmen dan 280mm, zijn net een slagje groter bij de laatste gti's/vr6's.
Probleem is dat 15inch niet altijd past.

vwmotorsport 12-01-2012 11:44

ik heb zelf op mijn golf 2 aan de voorzijde porsche 911 turbo (of 928s4) remmen en achter ook de porsche turbo remmen met voor schijven van 305mm en achter 299mm. deze combi remt echt als een beest tov die g60 meuk. ik begrijp niet dat jij aan de voorzijde een enkele schijf hebt ik heb op mijn oude seat al geventileerd aan de voorzijde. Zo,n diesel weegt toch zeker een 1200kg een ombouw is overigens helemaal niet zo moeilijk hoor kijk eens op de link van MBT engineering.de daar heb ik het ook laten maken

quattrodado 12-01-2012 12:29

@sven

ik heb trommels achter

@vwmotorsport
dat is natuurlijk een heel ander niveau waar jij het over hebt. dat DIE combinatie goed remt, geloof ik je graag.

ja ik heb massieve schijven. misschien bouwjaar/maand afhankelijk? de mijne is van 03/95.

de ombouw zou me zelf wel lukken trouwens, zo spannend is dat allemaal niet

vwmotorsport 12-01-2012 13:52

ik dacht dat je het over de voorzijde had. als je achter over wilt stappen op het zwaardere werk porsche bijv moet je niet vergeten dat de remklauwen geen handremfunctie hebben de handrem zit dan apart in de schijf die een hele andere offset hebben dat maakt het heel lastig vwb de achterzijde

quattrodado 12-01-2012 14:00

ik heb het ook over de voorkant. ik heb alleen de vraag van sven beantwoord over wat ik achter heb...

Sven-GTI 12-01-2012 14:09

als je gewoon dezelfde diameter schijven neemt, maar dan geventileerd in combinatie met goeie remblokken, en ook goeie remsegmenten achter in de trommelrem.
Dan heb je opzich een niet al te dure maar wel mooie upgrade.

Het is natuurlijk maar net hoever je wilt gaan en je budget.

Jetta MaNiA 12-01-2012 14:36

maar g60 is een kleine ingreep.. ben door dit topic zelf ook op het idee gebracht.
Onze golf 3 variant tdi is dit jaar ook toe aan nieuwe schijven en blokken.

Sven-GTI 13-01-2012 07:02

Nu we het hier toch over remmen hebben, ik heb dus een 20 jahre gti met 288mm schijven voor.

Is het bij een golf 3 gti makkelijk om achter grotere schijven te monteren? of komt hier erg veel aanpas werk bij kijken? Dat ik bijvoorbeeld voor grotere schijven zet en de originele voorste op m'n achteras monteer?

indewarre 13-01-2012 23:07

Oke ff alles overboord ik heb een setje gekocht complete fusee's van 288 mm van een passat vr6 je hebt geen plus onderstel als ik het goed begrijp de grap is dat iedere kenner zal zeggen dat het niet past :confused: dit klopt ook het enige wat je voor moet doen is de metalen plaatjes van de de fuseekogels iets opboren en het past gewoon :D
nu heb je wel je voorremmen aangepast maar achter nog niet neem deze gewoon van een golf 2 of 3 achterasje kompleet achter kost ongeveer 150 euries

maar dan als je echt goed gebruik wilt van je remmen denk ik je ook een grotere rembekrachtiger moet gaan van de vr6 het nadeel hiervan is dat je ook je leidingen moet aanpassen

ik rijd dus met een gewoon onderstel en golf of passat syncro remmen
het leuke ervan is ook dat je de remmen uit kunt breiden naar 312 mm dmv een adapter het nadeel is dat je minimaal 15 inch moet rijden

ik rijd in wintermode met 15 inch long beach orgineel g3 en zit maar een paar mm tussen velg en klauw :cool:

Richard 13-01-2012 23:34

Quote:
Originally Posted by vwmotorsport
ik heb zelf op mijn golf 2 aan de voorzijde porsche 911 turbo (of 928s4) remmen en achter ook de porsche turbo remmen met voor schijven van 305mm en achter 299mm. deze combi remt echt als een beest tov die g60 meuk. ik begrijp niet dat jij aan de voorzijde een enkele schijf hebt ik heb op mijn oude seat al geventileerd aan de voorzijde. Zo,n diesel weegt toch zeker een 1200kg een ombouw is overigens helemaal niet zo moeilijk hoor kijk eens op de link van MBT engineering.de daar heb ik het ook laten maken


meen dat jij de 928 s4 klauwen had en geen 911 turbo. dus de baby rs2 klauwen voor de 304mm schijven (tot 310mm). de 928 gts+ 911 turbo had de 322mm

ingmar 14-01-2012 22:19

15 inch en g60 remmen passen bij mij

indewarre 14-01-2012 22:24

yup en 288er ook nog net mm werk maar daarom monteer ik ook geen 312 schiiven moet ik nl nieuwe wintervelgen kopen beetje zonde vind ik

vwmotorsport 14-01-2012 22:56

klopt richard 928 s4 deze zaten ook op de vroege turbo,s. Of nog duidelijker op de audi rs2 heb overigens ook dezelfde rs2 wielen. (porsche cup) Sven GTI ik zou in jouw geval het spul laten als het is je kunt niet zomaar je achterrem vermogen vergroten mag nl niet te hard remmen achter. Je kunt wel mega remmen monteren maar je remdrukverdeler moet het dan alsnog mega compenseren. Ik had het probleem dat ik voor heel veel remkracht had door de porsche remmen en achter bijna niets dat kwam door de veel mindere weerstand in de nieuwe klauw met magnesium zuigers.

indewarre 14-01-2012 23:05

bijna niemand die het doet maar je remmen moet je na montage van grotere remmen opnieuw laten afstellen met de remkrachtverdeler op de achteras, dit geld ook na verlagen anders ga je scheef of rond bij een noodstop


All times are GMT +1. The time now is 02:49.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.