Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 19-06-2024, 15:32
Patrick69 Patrick69 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2024
Posts: 8
Exclamation Hulp gevraagd; Ontsteking JB motor afstellen

Goedemiddag,

Even voorstellen; ik heb een VW Golf GTS Type 1 uit '83 met een JB 1.5 motor. Nu wil ik de onsteking goed afstellen met een stroboscoop lamp maar ik weet niet goed welk merkteken op het vliegwiel ik moet aanhouden.

Als ik de Haynes manual lees dan geeft deze aan dat de vacuum vervroegings slang los getrokken moet worden en worden afgedopt (bij stationair toerental heeft dit trouwens geen effect; geen vacuum waarneembaar?) en moet ik de kerf gelijk zetten met de kerf op de behuizing van de versnellingsbak.

In een andere manual geeft men bij de JB motor aan dat ik de ontsteking 6.5 graden voor BDP moet afstellen, dat is nogal een verschil.

Heeft 1 van jullie een idee wat nu het juiste afstelpunt op het vliegwiel moet zijn?

Alvast vriendelijk dank voor jullie reactie!!
Reply With Quote
  #2  
Old 19-06-2024, 16:38
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,841
Default

Er zijn voor de JB 2 verschillende ontstekingen;

1) Met enkele onderdrukdoos = 7-11 graden voor BDP (gemeten met onderdrukslang eraf)
2) Met dubbele onderdrukdoos = 2 graden voor tot 2 graden na BDP (gemeten met onderdrukslang erop)
__________________
Reply With Quote
  #3  
Old 19-06-2024, 21:41
Patrick69 Patrick69 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2024
Posts: 8
Default

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
Er zijn voor de JB 2 verschillende ontstekingen;

1) Met enkele onderdrukdoos = 7-11 graden voor BDP (gemeten met onderdrukslang eraf)
2) Met dubbele onderdrukdoos = 2 graden voor tot 2 graden na BDP (gemeten met onderdrukslang erop)


Bedankt VeeDubber voor deze info.

In mijn geval zou dit dus betekenen dat ik de ontsteking op 7-11 graden voor BDP moet afstellen aangezien er een enkele onderdrukdoos op zit.

Weet jij ook welk merkteken ik dan moet aanhouden op het vliegwiel? Ik heb een kerf op het vliegwiel en wat verder op het vliegwiel ook een O teken.

Wat ik trouwens vreemd vind is dat wanneer ik de onderdrukslang bij stationair toerental (+/- 900 toeren) van de onderdrukdoos haal er niets gebeurd. De onderdrukslang zuigt ook niet (geen vacuum).
De onderdrukdoos zelf werkt wel goed; als ik hieraan zuig vervroegt hij direct en begint de motor sneller te lopen.
Zou het vacuum kanaal van de carburateur verstopt kunnen zitten of creeert deze pas vacuum bij een hoger toerental?

Alvast bedankt voor je reactie!
Reply With Quote
  #4  
Old 19-06-2024, 22:22
roelgts's Avatar
roelgts roelgts is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2013
Posts: 213
Default

Hey Patrick!

Ik ben heel benieuwd naar foto's van de GTS!
Heb je hem al lang in bezit?

Helaas kan ik je niet verder helpen qua ontsteking, dit heeft een kameraad bij mij gedaan, als je er echt niet uitkomt kan ik hem wel navragen hoe en wat!
__________________
Projectcar: Golf MK1 GTS
Instagram: gts_mk1
Daily : Audi A3 8V '12
Reply With Quote
  #5  
Old 20-06-2024, 16:27
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,841
Default

Quote:
Originally Posted by Patrick69
Bedankt VeeDubber voor deze info.

In mijn geval zou dit dus betekenen dat ik de ontsteking op 7-11 graden voor BDP moet afstellen aangezien er een enkele onderdrukdoos op zit.

Weet jij ook welk merkteken ik dan moet aanhouden op het vliegwiel? Ik heb een kerf op het vliegwiel en wat verder op het vliegwiel ook een O teken.

Wat ik trouwens vreemd vind is dat wanneer ik de onderdrukslang bij stationair toerental (+/- 900 toeren) van de onderdrukdoos haal er niets gebeurd. De onderdrukslang zuigt ook niet (geen vacuum).
De onderdrukdoos zelf werkt wel goed; als ik hieraan zuig vervroegt hij direct en begint de motor sneller te lopen.
Zou het vacuum kanaal van de carburateur verstopt kunnen zitten of creeert deze pas vacuum bij een hoger toerental?

Alvast bedankt voor je reactie!


Je diepe kerf is het Bovenste Dode Punt (BDP) van cilinder 1. Als je terug vanaf 0 alles wil instellen is mijn advies om dit merkpunt op de pijlpunt van het versnellingsbakhuis te zetten. Dan verdeler loshalen en controleren of de rotor van de onstekingsverdeler cilinder 1 aanwijst (zie markeringspunt in rand aluminium verdelerhuis). Dan start je de motor, stel je je stroboscoop in op 9 graden en verdraai je de verdeler tot het markeringspunt op je vliegwiel weer overeenkomt met je versnellingsbakhuis.

Als je geen vacuum op de slang krijgt, dan zul je moeten zoeken naar de oorzaak. Let op dat het vacuum het grootst is bij gas loslaten, dus dat zou je kunnen doen om het te testen.
__________________
Reply With Quote
  #6  
Old 21-06-2024, 07:42
Patrick69 Patrick69 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2024
Posts: 8
Default

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
Je diepe kerf is het Bovenste Dode Punt (BDP) van cilinder 1. Als je terug vanaf 0 alles wil instellen is mijn advies om dit merkpunt op de pijlpunt van het versnellingsbakhuis te zetten. Dan verdeler loshalen en controleren of de rotor van de onstekingsverdeler cilinder 1 aanwijst (zie markeringspunt in rand aluminium verdelerhuis). Dan start je de motor, stel je je stroboscoop in op 9 graden en verdraai je de verdeler tot het markeringspunt op je vliegwiel weer overeenkomt met je versnellingsbakhuis.

Als je geen vacuum op de slang krijgt, dan zul je moeten zoeken naar de oorzaak. Let op dat het vacuum het grootst is bij gas loslaten, dus dat zou je kunnen doen om het te testen.


Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik ga e.e.a. eens even controleren.

Wat betreft de stroboscoop lamp heb ik er 1 waarop niets in te stellen is. Is er nog een andere manier om de ontsteking dan op 9 graden voor BDP af te stellen met de lamp?
Reply With Quote
  #7  
Old 21-06-2024, 12:53
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,841
Default

Ja, afstellen op het streepje met de 0
__________________
Reply With Quote
  #8  
Old 21-06-2024, 12:57
Patrick69 Patrick69 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2024
Posts: 8
Default

Quote:
Originally Posted by roelgts
Hey Patrick!

Ik ben heel benieuwd naar foto's van de GTS!
Heb je hem al lang in bezit?

Helaas kan ik je niet verder helpen qua ontsteking, dit heeft een kameraad bij mij gedaan, als je er echt niet uitkomt kan ik hem wel navragen hoe en wat!


Hoi Roel GTS, Ik heb de Golf sinds 1990 in bezit! Ik probeer foto's te uploaden maar dit is me nog niet gelukt, dacht even dat het aan het formaat of de grootte lag maar dat blijkt het niet te zijn. Probeer het straks nog wel even.
Reply With Quote
  #9  
Old 21-06-2024, 12:58
Patrick69 Patrick69 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2024
Posts: 8
Default

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
Ja, afstellen op het streepje met de 0


Bedankt VeeDubber!!
Reply With Quote
  #10  
Old 21-06-2024, 17:03
Patrick69 Patrick69 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2024
Posts: 8
Default

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
Ja, afstellen op het streepje met de 0


Goedemiddag VeeDubber,

Zou je nog 1 x met mij mee willen kijken? Ik heb een foto in de gallery geupload met daarop de beide tekens.

Ik heb nu het O teken op het vliegwiel gelijk gezet met het merkteken op de behuizing (de beide rode ingetekende pijlen)

Nogmaals dank voor je hulp!!
Reply With Quote
  #11  
Old 21-06-2024, 17:08
Patrick69 Patrick69 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2024
Posts: 8
Default

Quote:
Originally Posted by roelgts
Hey Patrick!

Ik ben heel benieuwd naar foto's van de GTS!
Heb je hem al lang in bezit?

Helaas kan ik je niet verder helpen qua ontsteking, dit heeft een kameraad bij mij gedaan, als je er echt niet uitkomt kan ik hem wel navragen hoe en wat!


Het is gelukt! Heb een paar foto's van de Golf gepost, 1 met de 15" Momo velgen en 1 x met de originele 13"GTS velgen
Reply With Quote
  #12  
Old 23-06-2024, 21:29
vagg freak vagg freak is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 680
Send a message via MSN to vagg freak
Default

Als je uit de buurt van breda komt wil ik je wel ff helpen
__________________
golf mk1 g40
golf1 cabrio
Golf mk7 variant
Polo 6r
Reply With Quote
  #13  
Old 24-06-2024, 10:46
Patrick69 Patrick69 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2024
Posts: 8
Default

Quote:
Originally Posted by vagg freak
Als je uit de buurt van breda komt wil ik je wel ff helpen


Hoi vagg freak, ik woon in het oosten van het land dus niet bepaald in de buurt In ieder geval bedankt voor je aanbod!!!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 23:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum