Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 16-01-2010, 15:26
Dirtbag Dirtbag is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 191
Default Toplager verrot?

Hoi, ik had al een tijdje het idee dat er iets niet helemaal gezond zat in de rechtervoorkant van mijn 1.3 Nz'tje. Ik had er nog niet naar gekeken maar dacht dat er wel een rubber van de ophanging uitgestapt was.

Nu heb ik er eindelijk eens naar gekeken maar mij viel twee dingen op. Ik heb er maar meteen een videootje van gemaakt, werkt net zo makkelijk

http://www.youtube.com/watch?v=nbFGT9XNh2Q
Hier trek ik aan de veer zelf.

http://www.youtube.com/watch?v=HmanT0TSsWw
Hier laat ik de auto zakken, let niet op het gekraak, dat is de niet volledig aangetrokken handrem

De andere kant heeft niet zoveel ruimte om te bewegen als ik aan de veer trek, maar zakt wel ongeveer evenveel in als ik de auto weer laat zakken.

Nu heb ik dus het idee dat mijn toplager rechtsvoor stervende is.

Allereerst:
Is dit APK afkeur?

Kan ik ebay toplagertjes bestellen, of is dit niet de moeite waard / rommel?

Om de boel los en vast te krijgen heb ik een sleutel nodig om tegelijkertijd de middenpen tegen te houden (imbus), en de moer los te draaien? (17mm?)



Ik neem voor het gemak maar aan dat beide kanten tegelijkertijd moeten, en dat uitlijnen ook geen overbodige luxe is.



Ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden, en bij voorbaat dank

mvg

db
Reply With Quote
  #2  
Old 16-01-2010, 15:34
floris-jan1's Avatar
floris-jan1 floris-jan1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 637
Default

Hoi Dirtbag, hier had ik ook last van. Je moet de bout in de pootlager vaster aandraaien, alleen ben je hier speciaal gereedschap voor nodig. Ik heb een sleutel van een flex gepakt waar je de schijfjes mee vast draaid, en die in de gaten van de poot gedrukt, en de bout aangedraaid met een dopsleutel. Die sleutel van de flex moet je gewoon klem tegen de carrosorie plaatsen..

Als je het niet snapt dan plaats ik wel wat foto's, ik hoor het wel.
Succes,

Gr Floris
__________________
Daily: '99 Golf mk4
Reply With Quote
  #3  
Old 16-01-2010, 15:36
floris-jan1's Avatar
floris-jan1 floris-jan1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 637
Default

Quote:
Originally Posted by floris-jan1
Hoi Dirtbag, hier had ik ook last van. Je moet de bout in de pootlager vaster aandraaien, alleen ben je hier speciaal gereedschap voor nodig. Ik heb een sleutel van een flex gepakt waar je de schijfjes mee vast draaid, en die in de gaten van de poot gedrukt, en de bout aangedraaid met een dopsleutel. Die sleutel van de flex moet je gewoon klem tegen de carrosorie plaatsen..

Als je het niet snapt dan plaats ik wel wat foto's, ik hoor het wel.
Succes,

Gr Floris


Oh ik zie net dat je geen gaten in de bovenkant van de veerpoot hebt.... Aii dan weet ik het zo niet.
__________________
Daily: '99 Golf mk4
Reply With Quote
  #4  
Old 16-01-2010, 15:42
Dirtbag Dirtbag is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 191
Default

Ik heb er nog niets los van gehad, ik was nog gewoon aan het duwen en trekken. De afgelopen 5 jaar is er dus in ieder geval niets met de bovenkant van de veerpoten gebeurt, dus "zomaar" los komen geloof ik zo 1...2....3..... niet om eerlijk te zijn

En aangezien ik naar mijn werk een heerlijk "rally" parcours heb, waar niemand is, en als er wel iemand is dan zie je die van 2 kilometer afstand, pak ik nog wel eens die betonnen ribbels lang de kant van de weg mee (op tempo) Iets wat natuurlijk niet de levensduur van de toplager vergroot

Oja, het zijn geen schroefbare veren, alleen de vorige eigenaar zei dat hij iets verlaagd is, misschien iets van 20 mm ofzo, niets dramatisch.

mvg

db

Last edited by Dirtbag : 16-01-2010 at 15:54.
Reply With Quote
  #5  
Old 16-01-2010, 15:45
Alberto Alberto is offline
Volksforum QUATTRO Donor - D.M.G.D.J.G.G.
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 12,484
Send a message via MSN to Alberto
Default

Top lager kost je de kop niet , (ik dacht ) iets van 20 euro
Er onder zetten kan zonder, dat je moet uit lijnen
Al kan het geen kwaad om dat een keer te gaan doen
vaak een wereld van verschil
Reply With Quote
  #6  
Old 16-01-2010, 16:36
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

Dat eerste filmpje is niet goed, veel speling op je toplager.

2e filmpje klopt wel, maar komt wel een beetje ver naar binnen toe.

ja, toplager.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
  #7  
Old 16-01-2010, 17:44
Dirtbag Dirtbag is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 191
Default

Is dit wat, Linkje naar ebay

Of is dit rommel of mis ik dan nog delen?

voor €22,60 heb ik er 2 thuis liggen, daar kan ik bij de lokale onderdelen boer nog geen 1 voor kopen.

mvg

db
Reply With Quote
  #8  
Old 17-01-2010, 09:10
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

eeeh jongens, misschien dat ik iets mis, maar wanneer je de voeten van de vloer hebt, kan je altijd de veerpoot zo heen en weer bewegen, dan komt het toplager namelijk los van de wielkast. Die zit nergens aan vast!!

Der is dus helemaal niets aan de hand!!! versleten toplager merk je vaak door een gekraak bij het insturen over een hobbel ofzo.

Imitatie lagers wil ik je zeker afraden, ik heb ook zo'n set gemonteerd van 20E ps, maar die beginnen na een half jaar te scheuren. Ik denk dat dit zo'n onderdeel is waar je even pijn moet hebben, maar in jouw geval zou ik niets doen!!
Reply With Quote
  #9  
Old 17-01-2010, 09:13
Alberto Alberto is offline
Volksforum QUATTRO Donor - D.M.G.D.J.G.G.
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 12,484
Send a message via MSN to Alberto
Default

Quote:
Originally Posted by Dirtbag
Is dit wat, Linkje naar ebay

Of is dit rommel of mis ik dan nog delen?

voor €22,60 heb ik er 2 thuis liggen, daar kan ik bij de lokale onderdelen boer nog geen 1 voor kopen.

mvg

db

20 euro voor 2 lagers , bij de mijn onderdeelen boer

Quote:
Originally Posted by DragonGr Dragon

Imitatie lagers wil ik je zeker afraden, ik heb ook zo'n set gemonteerd van 20E ps, maar die beginnen na een half jaar te scheuren. Ik denk dat dit zo'n onderdeel is waar je even pijn moet hebben

rij er al 3 jaar op , valt dus wel mee
Reply With Quote
  #10  
Old 17-01-2010, 13:46
Renegade Renegade is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 779
Default

Haal je even een dopje dat speciaal is om de toplagers te demonteren (mijne heb ik van hazet, kostte meen ik nog geen 15euro, scheelt een hoop gekloot) en haal ze eraf. Kun je snel genoeg zien of ze nog goed zijn of niet bij mij zat er axiaal en radiaal bijna een halve cm speling op
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 12:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum