Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 05-05-2006, 12:22
Der Typ Siebzehn's Avatar
Der Typ Siebzehn Der Typ Siebzehn is offline
Married to PC

by the way RDW, er is al eens hier op dit forum een user actief die werkzaam is bij de RDW, misschien, hopenlijk voor jou, leest die deze topic ook eens.
Reply With Quote
Old 05-05-2006, 13:08
Clawfinger's Avatar
Clawfinger Clawfinger is offline
VW Enthousiast

Omkeuren naar diesel schijnt in ieder geval een eitje te zijn... ik was gister bij een handelaar en die hangt er gewoon ff een dieselblok + bak in en gaat er dan mee voor de keuring... het spul draait dan niet eens

Hij zei wel dat er op de motorcode gelet werd... dus er moet voor de keuring wel een Golf 1 dieselblok in zitten
Old 08-05-2006, 00:27
DeNB3rt's Avatar
DeNB3rt DeNB3rt is offline
Forum junkie

is dit in belgie ook zo? ben iets soortelijks van plan
Reply With Quote
Old 14-05-2006, 00:21
Zippo Zippo is offline
VW Fanatic

Als je een benzine ombouwd naar een diesel bij een golf 1, is het verstandig om hetzelfde blok (motorcode) te gebruiken van dat jaar wat het bouwjaar van de golf is.
Dus ga even na wat destijds in een golf 1 van 1978 als dieselblok ingebouwd werd...... dan krijg je ook geen problemen met de ombouw bij de RDW
Reply With Quote
Old 14-05-2006, 11:07
Der Typ Siebzehn's Avatar
Der Typ Siebzehn Der Typ Siebzehn is offline
Married to PC

Quote:
Originally Posted by Zippo
Als je een benzine ombouwd naar een diesel bij een golf 1, is het verstandig om hetzelfde blok (motorcode) te gebruiken van dat jaar wat het bouwjaar van de golf is.
Dus ga even na wat destijds in een golf 1 van 1978 als dieselblok ingebouwd werd...... dan krijg je ook geen problemen met de ombouw bij de RDW

een 1500(1471cc) 50 PK sterke(?) diesel, met de motorcode "CK"

check it out: http://www.golf1-ig.de/golf/facts/engines/index.php

maar die blokken schijnen inmiddels tamelijk zeldzaam te zijn, een "CR", dat is de 1600 54PK die pas met ingang vanaf augustus 1980 (modeljaar `81, brede achterlichten) werd gemonteerd (vanaf augustus 1982 is de motorcode hiervan "JK"), of dezelfde blok als deze twee, maar dan met `n andere motorcode uit een Golf 2(motorcode hiervan weet ik helaas niet), zullen veel makkelijker ergens uit te halen zijn.

Last edited by Rene´ : 14-05-2006 at 11:26.
Reply With Quote
Old 14-05-2006, 16:06
gti-pirelli's Avatar
gti-pirelli gti-pirelli is offline
VW Guru

kijk eens bij autogarage tempel op musselkanaal, heeft echt hele mooi golfjes 1 staan, in showroom staat,

Grts, Ronald
Reply With Quote
Old 08-06-2006, 21:09
bcty01's Avatar
bcty01 bcty01 is offline
VW Enthousiast

Quote:
Originally Posted by leonoudewesseli
waar vind ik de beschrijving van zo'n golf d, ld, gld uitvoering ? Is dit bij het bovenstaande linkje ? Kun je deze plaatjes ook nog bestellen, of moet je daar even goed naar zoeken?

Beschrijving van de D, LD en GLD vind je idd op www.doppelwobber.de. De plaatjes zijn voor zover ik weet niet meer nieuw te krijgen, misschien nog via www.vw-classicparts.de en anders vind je ze af en toe nog wel op ebay, meestal uit de VS of zo.
Reply With Quote
Old 08-06-2006, 21:10
bcty01's Avatar
bcty01 bcty01 is offline
VW Enthousiast

Quote:
Originally Posted by Rene´
(motorcode hiervan weet ik helaas niet)

JP.
Reply With Quote
Old 08-06-2006, 21:24
heineken787's Avatar
heineken787 heineken787 is offline
VW Fanatic

contacteer hajee is die werkt volgens mij bij de rdw en kan je met alles helpen.
Reply With Quote
Old 09-06-2006, 12:00
Mr.Markos's Avatar
Mr.Markos Mr.Markos is offline
VW Addict

Je kunt een golf benzine pakken en daar een diesel van een golf 1 in zetten en dan laten omkeuren. (Koste niet eens zo heel veel meen ik 75 euro ofzo, zal ik zo even proberen op te zoeken, stond hier ook ergens in een topic)
Voor zover ik weet maakt het niet uit als je een dieselmotor uit een golf 1 met brede achterlichten in een golf met kleine achterlichten stopt, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen. Want volgens mij rekenen ze beide golfjes tot het zelfde type waar goedkeuring voor geleverd is. Maar nogmaals, dat weet ik niet zeker. Je moet zowiezo een motor hebben die origineel in dat model ook geleverd is. Een diesel uit een golf 2 zal dus niet werken (tenzij deze motor ook in een golf 1 geleverd was, maar dat is volgens mij niet toch?)
Je kunt ook naar een caddy diesel kijken, ik neem aan dat deze hetzelfde zijn als golf 1 diesel? Caddy's zijn veel langer gebouwd, dus makkelijker aan te komen. (weet niet of ze al die jaren met dezelfde diesel geleverd zijn)

En over de blauwe kenteken platen. Je kunt ze bij brezan ofzo laten maken dacht ik, maar let op. De politie kan je er zeker wel een boete voor geven. Vraag maar aan Melvin, hij kwam mij ophalen en had blauwe platen op zijn auto zitten. De auto is uit 1983 als het goed is, de politie had het gechecked en kwam erachter dat de golf niet met die platen mocht rijden. Dus door de politie aangehouden en boete (en toen ging de politie ook moeilijk doen en proberen nog meer boetes eraan te naaien)

Neem trouwens ook eens contact op met Hajee, die werkt bij de RDW. Die kan je misschien wel een stuk verder helpen

Last edited by Mr.Markos : 09-06-2006 at 12:10.
Reply With Quote
Old 09-06-2006, 12:10
Mr.Markos's Avatar
Mr.Markos Mr.Markos is offline
VW Addict

wat quote's:
Quote:
Originally Posted by hajee
ja het gaat er erg aan toe op de testbaan!
maar iig,nu even een serieus antwoord:
kortgezegt als je er een andere motor in gooit, met een andere motorcode,
dus in jouw geval een type 2 turbodiesel motor, dan wordt er eerst gekeken of er een typegoedkeuring is van jouw auto, met deze motor erin(waarschijnlijk niet dus) is dat wel het geval, dan krijgt je auto de typegoedkeuring van dat model,
is dat niet het geval, moet je dmw fabrikant-documentatie aantonen hoeveel vermogenstoename,(of afname??) hebt, is dit meer dan 40% dan moet je voor een weggedragtest en een geluidstest naar Lelystad, is dat minder dan 40% dan moet je alleen voor een geluidstest naar Lelystad.(dit is eigenlijk niks meer en niks minder, dan langs een aantal microfoons rijden, op een recht stuk op de middenbaan)
en ik weet zo niet wat de kosten hiervan zijn.
suc6
hj
btw: zie je toch maar af van lpg inbouw?

Quote:
Originally Posted by ruben
Hoi rick!

wat jij wil doen heb ik onlangs gedaan. Ik heb mijn jetta 1 omgebouwd van een 1.5 automaat naar een 1.6 diesel met 5 bak. Bouwjaar auto is 1980. Dus nu rij ik wegenbelasting vrij diesel. De keuze om het op deze manier te doen was de volgende; een benzine jetta heeft meestal veel minder gereden en is daarmee in betere staat. De ombouw is veel goedkoper dan een jetta diesel van dat jaar te kopen.
Ook ik wil er een 1.6 td in doen maar heb eerst er dus een 1.6 ingebouwd. Dit om het volgende. Ik heb al iemand horen spreken over type goedkeuring en that's what it is all about. De motorCODE moet in de auto geleverd zijn. Is dat het geval ben je met 75 euro aan keuringskosten klaar. Zo niet dan moet je idd naar lelystad en zijn de kosten ongeveer 350 euro.
Dat die type goedkeuring erg belangrijk is was mij voor de keuring op gewezen maar ik heb toen toch een 1.6 diesel met motorcode JP er ingebouwd. Dit is een blok dat alleen in een golf en jetta 2 is geleverd en niet in de jetta 1. De auto werd dus goedgekeurd op de wijze van inbouwen en de roetmeting maar afgekeurd op motorcode. De enige manier om goedkeuring te kunnen krijgen is dan lelystad met de 350 euro kosten.
Check dus www.masterbase.nl of www.doppelwobber.de om te zien welke blokkies geleverd zijn. Ik heb de papieren die de rdw hanteert ingezien en uit mijn hoofd is er in de golf 1 een CR blok (diesel) en CK? (turbodiesel geleverd).
Ook heb ik gezien dat er iemand met pen JK (diesel) erbij had geschreven. De eerste twee zijn lastig te vinden. De JK is tot 1991 in de caddy geleverd maar die heb ik dus maar 1 maal vermeld zien staan en met pen geschreven. Dus wil je geen risico nemen kies dan een van bovenstaande. Ik ben trouwens bij de rdw in roosendaal geweest omdat hier de wachttijd het kortst was.
Ik heb uiteindelijk nog een papier kunnen bemachtigen waarin stond dat er in 1984 een JP blok in een Jetta 1 was geleverd (wat volgens mij onjuist is) en hiermee is het dan toch goedgekeurd. Maar dit heeft wel voor 2 mnden vertraging gezorgd en een hoop irritatie. En ik denk niet dat ze er twee maal intuinen.
Dus tip van flip; zoek goed die motorcode uit en je bent met 75 euri klaar.

Grt,

Ruben

Quote:
Originally Posted by Cabby 82 TDi
Bij deze mijn verhaal....

Zoals mijn verhaal al laat zien heb ik een golf Cabrio uit '82 omgebouwd van 1.6 benzine naar een 1.6TD golf2 motor.
Het mag duidelijk zijn dat een cabrio nooit met een TD motor is gebouwd. Er bestaat dus geen typegoedkeuring voor deze combinatie.

Wat van belang is, zijn je autogegevens voor de wijziging en erna.

De mijn was een 75pk benzine en werd een 75pk TD. Dat maakt het al wat makkelijker want zaken als remmen hoeven dan niet extra te worden aangepast. Dit is belangrijk, want daarom hoefde ik GEEN circuitdag uit te voeren.
Ik heb het oude blok er uit gelepeld en uitlaat, brandstofleidingen (1 te weinig bij benzine en te dun) en brandstoftank verwijdert. Vervolgens het nieuwe blok met 1 aanpaste motorsteun (bij de distributie) gemonteerd en ook een koelvloeistof expansietankje gemonteerd. Kabelboom in de motorruimte is eenvoudig om te wisselen met die van de benzine. Alles is plug-play aan te sluiten op het voorgloeirelais na. Die moet je er extra bij zetten.

De motor heb ik eerst af laten stellen in de garage dmv een roetmeting.

De volgende dag ben ik met mijn afspraak naar het rdw-station in D-Bosch gereden (groene platen natuurlijk) en daar hebben ze mijn auto bekeken van onderen op aansluitingen en remmen etc. Gelijk aan een APK. Dus zorg dat je auto in APK staat is.

Vervolgens is de roetmeting uitgevoerd (waarbij trouwens een brandstofleiding van de verstuivers spontaan was gaan lekken) en werd de motor en auto in orde gevonden, mits ik de leiding een keer ging vervangen.

Ik moest de auto alleen nog laten wegen (zorg dat je auto zo licht mogelijk is. Dus geen 1/2e tank, maar 1/4 en eventuele reservebanden vervangen door lichtere modellen etc. Het scheelt je wegenbelasting als je die nog betaald)

Na de keuring, roetmeting en weging was ik klaar. Ik weet het bedrag niet zeker meer, maar ik dacht dat ik 140,00 gulden betaald heb.
1 Week later had ik een nieuw kentekenbewijs en kon ik gaan crossen........

Dus goede voorbereiding scheelt het halve werk.

Tip, neem een SB blok met watergekoelde turbo en intercooler, want een standaard JR turbodiesel met 75pk trekt geen keien uit de straat.

Heb geen vrees voor zo'n project, het is goed te doen. En bij twijfel, gewoon RDW bellen. Ze bijten niet en zijn meestal heel vriendelijk.
Reply With Quote
Old 20-06-2006, 21:36
bcty01's Avatar
bcty01 bcty01 is offline
VW Enthousiast

Quote:
Originally Posted by Mr.Markos
Voor zover ik weet maakt het niet uit als je een dieselmotor uit een golf 1 met brede achterlichten in een golf met kleine achterlichten stopt, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen. Want volgens mij rekenen ze beide golfjes tot het zelfde type waar goedkeuring voor geleverd is. Maar nogmaals, dat weet ik niet zeker. Je moet zowiezo een motor hebben die origineel in dat model ook geleverd is. Een diesel uit een golf 2 zal dus niet werken (tenzij deze motor ook in een golf 1 geleverd was, maar dat is volgens mij niet toch?)

De golf 1 is vanaf 1976 (dacht augustus) geleverd met dieselmotor. Dat is tot september 1980 een 1.5 geweest (1471 cc) met motorcode CK. Alle dieseltjes met de smalle achterlichten hebben dus van origine deze 1.5 diesel.
Vanaf augustus 1980 tot en met juli 1982 werd dat een 1.6 (1588 cc) met motorcode CR. Tussen juli 1982 tot einde productie van de golf 1 werd het motorcode JK (eveneens een 1588 cc, 1.6 diesel). De golf 2 diesel (1984-1992) was eveneens een 1.6 diesel (1588 cc) met motorcode JP. Het vermogen van de 1500 was 37 kW en van alle 1600's 40 kW. Ik heb wel eens gehoord dat als het motorvermogen meer dan 10% zou toenemen er een rdw-keuring nodig was. Dat is dus niet het geval.

Van buiten zijn de verschillende 1.6 dieselblokken ook nauwelijks verschillend.
Maar volgens het verhaal van ruben is de motorcode dus wel te vinden op het blok, en zul je dus een CK, CR of een JK-motor moeten hebben om niet tot omkeuren te komen.

Sowieso wordt het een ander verhaal als je een turbodiesel plaatst, al is het maar van een golf 1 (ook een 1600, motorcode CY) dan neemt het vermogen toe tot 51 kW. Omdat vermogen op te vangen werd het remsysteem aangepast. Idem voor de golf 2 TD (JR-motor).

Tot slot de 1.9 diesel. Ken ik niet zo. Past ook. Vermogen neemt meer dan 10% toe lijkt me, en dus zit daar een keuring bij de rdw aan vast. Bij een 1.9 TDI is dat zeker het geval, en dan moet je ook het remsysteem aanpassen.

BTW een golf 1 diesel met de smalle achterlichten is moeilijk te vinden. Het kostte mij meer dan 2 jaar (ik wilde perse een originele NL-auto (ik was eigenwijs ) maar die was op alle bekende punten compleet doorgerot. Het kostte nog eens 2 jaar om iemand te vinden die wilde helpen met restaureren (laswerk), want liggend onder een auto lassen leek me niet echt fijn . De motor is niet best (1500), maar hij loopt, maar daar moet ook eens iets aan gebeuren.

Suc6 iig.

Last edited by bcty01 : 20-06-2006 at 21:51.
Reply With Quote
Old 20-06-2006, 23:23
DeNB3rt's Avatar
DeNB3rt DeNB3rt is offline
Forum junkie

ik heb hier in .Be een GLD gevonden '79er met kleine achterlichten
Reply With Quote
Old 21-06-2006, 07:29
ctb's Avatar
ctb ctb is offline
VW Enthousiast

Als je er een met blauwe platen wil hebben dan moet je er een om laten keuren bij de RDW van dat bj. Maar dan moet je er wel een diesel in liggen van het zelfde bj. als je er een TDI in legt dan moet je naar Lelystad en dat kost zo'n 800,- a 900,- euries.
je kunt dus beter achter af er een TDI in gooien dit bespaart een hoop elende.
Reply With Quote
Old 21-06-2006, 08:12
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head

Send a message via MSN to DÁ-BRT

Quote:
je kunt dus beter achter af er een TDI in gooien dit bespaart een hoop elende.
en dan vervolgens bij een ongeluk of technische controle de mededeling krijgen dat je niet verzekerd rond rijdt.... Je moet niet voor niets naar de RDW voor een type goedkeuring

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)

"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
Old 21-06-2006, 09:05
ctb's Avatar
ctb ctb is offline
VW Enthousiast

Nee het maakt niet uit ze geven namelijk het aantal cilinders aan!
Reply With Quote
Old 21-06-2006, 09:43
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline

En het vermogen staat gespecificeerd op het kenteken en de TDI heeft meer als 40% meer vermogen als de snelste in de type 1 geleverde (t)diesel. Daarom ben je niet verzekerd als je dit niet type goedkeurd!

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi TT 2006 (UAE)

Reply With Quote
Old 21-06-2006, 11:36
ruben ruben is offline
Forum Regular

Quote:
Omkeuren naar diesel schijnt in ieder geval een eitje te zijn... ik was gister bij een handelaar en die hangt er gewoon ff een dieselblok + bak in en gaat er dan mee voor de keuring... het spul draait dan niet eens

Ik moest toch echt een roetmeting doen toen ik mijn jetta omkeurde. Daarvoor moet ie wel draaien .

@Bert; ben t wel met je eens hoor wat betreft verzekering maaruh;

([vermogen zwakste tdi]-[vermogen sterkste golf 1 diesel])/[vermogen sterkste golf 1 diesel] * 100 =

(90 (tegenwoordig zelfs 75!)-69)/69 * 100 = 30% vermogenstoename!

Groente terug!
Reply With Quote
Old 21-06-2006, 11:45
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline

Heey Jetta maatje....

Hmm had er geen rekensom op los gelaten, maar was er vanuit gegaan dat het door de 40% heen zou gaan.

Trouwens een tdi is ook niet geleverd in een type 1 dus moet sowieso type goed gekeurd worden. Dat is niet een kwestie van even kijken of de auto ok gebouwd is maar dan moet je veel meer kunnen overleggen.

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi TT 2006 (UAE)

Reply With Quote
Old 21-06-2006, 11:53
ruben ruben is offline
Forum Regular

He jetta jochie! (pr8ig die alliteratie!)

klopt helemaal idd! We zien elkaar zondag!

Ruben
Reply With Quote
Reply

Posting Rules