Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 14-06-2025, 11:15
Juul's Avatar
Juul Juul is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 257
Default Hulp/info gevraagd: MK2 teller in MK1

Beste,

Onlangs heb ik twee MK2 dieseltellers kunnen bemachtigen. Een van deze wil ik werkend krijgen in mijn Jetta MK1 met een 1.9 PD150 ARL, de andere bewaar ik als reserve. Zelf heb ik al veel informatie gezocht op het net, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. De ene zegt dit, de andere zegt dat. Het schijnt voor een diesel anders te zijn dan voor een benzine, dus niet alles komt overeen denk ik. Graag zoek ik iemand die hier ervaring mee heeft en mij kan helpen, tegen betaling is uiteraard geen probleem en ik wil er ook best een stuk voor rijden indien nodig. Zie links hieronder voor meer info..

MK2 clocks in a MK1 my simple 'HOW TO'

MK2 clocks into a mk1 dash?

- Tellers zijn MK2 1.6TD nieuwe serie met 1 stekker
- ARL ECU met aangepaste kabelboom
- Interieur kabelboom is aanwezig en ongeknipt
- Versnellingsbak is MK3 TDI
- Toerental versterker nodig of niet?
- Waar haal ik het signaal vandaan? Mijn dynamo heeft geen W uitgang.
- Wat is de beste manier om de km-stand te corrigeren? Mijn Jetta heeft 226dkm op de teller


__________________
Passat 3BG 1.6 2003
Golf MK4 GTI 1.8T 1998
Polo 6N 1.4 16v 1995
Jetta MK1 1.9 TDI 1984
Reply With Quote
  #2  
Old 14-06-2025, 20:29
daNpy's Avatar
daNpy daNpy is offline
Magnix Kosse Racing
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 1,124
Default

Zit er een toerenteller uitgang op de ECU?
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house!
MKII GTI Trackcar

Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc)

De 2025 AutoFans.nl trackday kalender!
Reply With Quote
  #3  
Old 14-06-2025, 21:29
Juul's Avatar
Juul Juul is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 257
Default

Ja klopt, dat is pin P7 in de ecu
__________________
Passat 3BG 1.6 2003
Golf MK4 GTI 1.8T 1998
Polo 6N 1.4 16v 1995
Jetta MK1 1.9 TDI 1984
Reply With Quote
  #4  
Old 15-06-2025, 06:48
daNpy's Avatar
daNpy daNpy is offline
Magnix Kosse Racing
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 1,124
Default

Dat is mooi

- Tellers zijn MK2 1.6TD nieuwe serie met 1 stekker
- ARL ECU met aangepaste kabelboom
- Interieur kabelboom is aanwezig en ongeknipt
- Versnellingsbak is MK3 TDI

Hier kan ik je niet direct mee helpen, dan zou ik er helemaal in moeten duiken.

- Toerental versterker nodig of niet?
Jep
- Waar haal ik het signaal vandaan? Mijn dynamo heeft geen W uitgang.
Uit je ECU dus
- Wat is de beste manier om de km-stand te corrigeren? Mijn Jetta heeft 226dkm op de teller
Dan moet de teller open. Dat is best wel priegelwerk.
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house!
MKII GTI Trackcar

Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc)

De 2025 AutoFans.nl trackday kalender!
Reply With Quote
  #5  
Old 16-06-2025, 22:16
Bartaggio's Avatar
Bartaggio Bartaggio is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 127
Default

Quote:
Originally Posted by daNpy
- Toerental versterker nodig of niet?
Jep


Hmmmm, is dat zo? Omdat het een diesel teller is verwacht ie een W signaal van de dynamo. Dat lijkt me gewoon iets van een rechthoek 12v signaal of iets dergelijks, niet zoals bij een benzine een hoger voltage van de bobine.

Ik denk dat het gewoon een kwestie zou zijn van Pin 7 ECU -> D26 en even kijken wat ie doet..

https://www.xjamiex.com/mk2resource/electrical/CE1.html
__________________
Golf II R32
https://www.facebook.com/G60R32/
Reply With Quote
  #6  
Old 17-06-2025, 01:12
Juul's Avatar
Juul Juul is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 257
Default

Handige pagina...thanks!! En anders B19 proberen. Of is dat te makkelijk gedacht? Of is het mss een idee om een 1.6td dynamo erop te zetten. Weet alleen niet of dat goed werkt met mijn setup.
__________________
Passat 3BG 1.6 2003
Golf MK4 GTI 1.8T 1998
Polo 6N 1.4 16v 1995
Jetta MK1 1.9 TDI 1984

Last edited by Juul : 17-06-2025 at 01:18.
Reply With Quote
  #7  
Old 17-06-2025, 06:52
daNpy's Avatar
daNpy daNpy is offline
Magnix Kosse Racing
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 1,124
Default

Quote:
Originally Posted by Bartaggio
Hmmmm, is dat zo? Omdat het een diesel teller is verwacht ie een W signaal van de dynamo. Dat lijkt me gewoon iets van een rechthoek 12v signaal of iets dergelijks, niet zoals bij een benzine een hoger voltage van de bobine.

Ik denk dat het gewoon een kwestie zou zijn van Pin 7 ECU -> D26 en even kijken wat ie doet..

Dat zou zomaar kunnen idd, als het signaal uit/na de gelijkrichter komt
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house!
MKII GTI Trackcar

Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc)

De 2025 AutoFans.nl trackday kalender!
Reply With Quote
  #8  
Old 17-06-2025, 14:36
Bartaggio's Avatar
Bartaggio Bartaggio is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 127
Default

Quote:
Originally Posted by Juul
Handige pagina...thanks!! En anders B19 proberen. Of is dat te makkelijk gedacht? Of is het mss een idee om een 1.6td dynamo erop te zetten. Weet alleen niet of dat goed werkt met mijn setup.


B19 gaat richting de teller, in principe kan dat ook maar dan moet je daar dus de kabel doorknippen en de verbinding maken. D26 is handiger gezien dat de motor kabelboom stekker is (ingang ipv uitgang). En makkelijker ongedaan maken
__________________
Golf II R32
https://www.facebook.com/G60R32/
Reply With Quote
  #9  
Old 18-06-2025, 08:04
Juul's Avatar
Juul Juul is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 257
Default

Kijk eens aan, heerlijk als men meedenkt...hier kan ik wat mee. Ben ook alvast naar andere opties aan het kijken en vroeg me af of een 1.6TD dynamo met W uitgang niet de beste/makkelijkste oplossing is. Heb er al een paar gezien voor rond de €40,- euro, das geen geld als je het mij vraagt. Ik weet iemand bij mij uit de buurt die de dynamo dan ook kan reviseren. De vraag is alleen of deze op mijn 1.9TDI beugel past. Er is maar een manier om erachter te komen denk ik.
__________________
Passat 3BG 1.6 2003
Golf MK4 GTI 1.8T 1998
Polo 6N 1.4 16v 1995
Jetta MK1 1.9 TDI 1984
Reply With Quote
  #10  
Old 18-06-2025, 12:40
daNpy's Avatar
daNpy daNpy is offline
Magnix Kosse Racing
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 1,124
Default

Wat ik me afvraag bij deze setup is dat de poelie van de krukas en dynamo exact gelijk moeten zijn toch? Of in ieder geval een 'vast' verschil/ratio waarmee de teller dus het juiste toerental kan aangeven?
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house!
MKII GTI Trackcar

Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc)

De 2025 AutoFans.nl trackday kalender!
Reply With Quote
  #11  
Old 18-06-2025, 13:48
Juul's Avatar
Juul Juul is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 257
Default

Wat ik tot nu heb gezien qua verschillen is dat de poelie idd verder weg bij de dynamo zit. Dit zou roet in het eten kunnen gooien betreft de uitlijning met de multiriem. Dan zou ik evt moeten kijken of een andere poelie erop kan. Qua omwentelingen durf ik niet te zeggen of dat problemen geeft, lijkt mij van niet maar kan geen kwaad om het laadvoltage te checken nadat ie erop zit.
__________________
Passat 3BG 1.6 2003
Golf MK4 GTI 1.8T 1998
Polo 6N 1.4 16v 1995
Jetta MK1 1.9 TDI 1984
Reply With Quote
  #12  
Old 18-06-2025, 13:58
daNpy's Avatar
daNpy daNpy is offline
Magnix Kosse Racing
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 1,124
Default

Als de poelie niet dezelfde omtrek heeft krijg je dus een ander toerental signaal uit de dynamo. Ervanuitgaande dat deze ook 2x per omwenteling een signaal geeft voor het toerental (de bobine vonkt ook 2x per omwenteling) óf de teller dit corrigeert.

Maar als je andere dynamo's gaat aanschaffen ben je zo te zien al duurder uit als met een versterkertje Diverse forumleden hebben er een aangeschaft ondertussen dus er zijn referenties beschikbaar

Maar je moet nog steeds kijken of het niet gewoon direct werkt toch?
Quote:
Ik denk dat het gewoon een kwestie zou zijn van Pin 7 ECU -> D26 en even kijken wat ie doet..
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house!
MKII GTI Trackcar

Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc)

De 2025 AutoFans.nl trackday kalender!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 13:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum