Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 18-12-2017, 22:18
tom_1988 tom_1988 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 44
Default Werking klep luchtfilterhuisinlaat. Mk2 1.3

Hallo

Han er iemand mij de werking uitleggen van de klep in de inlaat van het luchtfilterhuis van een mk2 1.3 benzine.?
Ik weet dat deze op vacuüm werkt.
Maar wanneer en wanneer niet wordt deze bediend.
Wat zijn de voorwaarden.
Heb de klep met een vacuüm pomp getest en ze werkt.
Maar op de vacuüm van mijn auto werkt ze precies niet.

Alvast bedankt.
Mvg. Tom.
Reply With Quote
  #2  
Old 20-12-2017, 07:44
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,187
Default

Betreft het een 1.3 (ronde braadpan op de motor) of een 1.3i (vierkante filter box links achter de koplamp?

In principe werken beiden hetzelfde:

Bij het koud starten van de motor is het wenselijk om een poosje warme lucht aan te zuigen, omdat dit de evaporatie van de benzine bevorderd en er voor zorgt dat de benzine niet (of minder) als druppels in de inlaat blijven hangen en dus niet in de verbrandingskamer komen.

Op je uitlaatspruitstuk bevind zich een aluminium kap met daarop een aanzuigbuis die naar de inlaatbuis loopt om de motor van warme lucht te kunnen voorzien. Deze buis loopt naar de klep waar jij het over hebt.

Het bedienen van deze klep wordt inderdaad gedaan door een vacuüm uit het inlaatspruitstuk, maar omdat je enkel warme lucht wil toevoegen tijdens de periode waarin de motor niet voldoende opgewarmd is, zit er op je inlaatspruitstuk een temperatuur regulator. Deze regulator staat open in het geval van een koude motor, waardoor het vacuüm dus tussen de inlaat en de luchtfilterbox loopt, en de regelklep van warme lucht geopend wordt.Zodra deze warmer word door de opwarmende motor, zal deze zich gaan sluiten, tot deze uiteindelijk dicht staat. Op dit punt is er dus geen vacuüm meer in de leiding tussen inlaat en filterbox en zal de klep sluiten, waardoor er alleen buitenlucht aangezogen gaat worden!

Als deze klep werkt met een pomp maar niet met motorvacuüm, zal er óf een lek in de slang zijn, of staat de temperatuur regelaar vast in dichte stand. Ook kan het zijn dat er een lek in je inlaatspruitstuk is, controleer alle vacuum slangen eens goed. Ik heb zelf een 1.3i (NZ) en weet hoeveel gedonder één lekke slang kan geven

Last edited by RobertVoorst : 20-12-2017 at 07:48.
Reply With Quote
  #3  
Old 20-12-2017, 13:20
tom_1988 tom_1988 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 44
Default

Hallo

Bedankt voor uw uitleg.
Ik heb inderdaad de 1.3 met ronde schotel.
Bij mij zit de regelaar binnen in mijn filtering. Zo een orange stukje met een schroefje erin.
Is dit af te stellen of zou dit kapot kunnen zijn.?
Ik krijg namelijk ijsvorming in mijn carburateur.
Soms zo erg dat de hele inlaat klep 1 klomp ijs wordt.
Alvast bedankt.!
Mvg. Tom.
Reply With Quote
  #4  
Old 21-12-2017, 07:28
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,187
Default

Geen idee of deze te repareren of af te stellen zijn, je beste kans is om op de sloop even een vervanger te zoeken en deze te installeren
Reply With Quote
  #5  
Old 21-12-2017, 10:33
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,994
Default

Kan je de klep zien terwijl de motor draait? In dat geval kan je makkelijk kijken of ze het doet. Zo niet, je laat vallen dat je de klep al hebt getest met een vacuumpomp. Gezien je dat dus blijkbaar hebt zou ik ook eens het vacuum op het intlaatspruitstuk testen. Dus op de aansluiting op het inlaatspruitstuk waar normaal de slang naar de klep komt.

Bij koude motor zou je geen vacuum mogen kunnen trekken, dan zou de regulator namelijk open moeten staan om het inlaatvacuum door te laten tijdens het draaien.
Bij goed warme motor zou je een vacuum moeten kunnen trekken want dan zou de regulator namelijk dicht moeten staan.

Snap je waar ik naar toe wil? Weet niet goed of ik het deftig uitleg
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 01:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum