Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf,Bora en New Beetle MK IV
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 11-01-2016, 19:53
jorrick jorrick is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2013
Posts: 24
Default Welke auto op LPG?

Omdat ik wegen mijn werk veel meer kilometers moet maken wil ik een LPG g3 auto kopen. Een diesel is geen optie ivm hoge maandlasten.
Nu zijn mijn ervaringen met VW goed, ik heb in het verleden al een Golf3 GTI 8v gehad en moest hem verkopen omdat hij wat aan de zware kant was (wegenbelasting)
Nu wil ik dus graag een lpg auto kopen maar ik weet niet welk model en welke motor het goed doet op LPG. Ik heb wat rond gelezen en las dat sommige blokken zachte klepzittingen hebben en hierdoor ongeschikt zijn om op LPG te rijden.
Mijn voorkeur gaat uit naar een Golf 3 / Golf 4 en in mindere mate een A3 of seat(ibiza?) . Liefst een Golf 4 maar die komen met LPG waarschijnlijk over de 1050KG en ik zou het graag onder die grens willen hebben (ivm wegenbelasting)
Een Golf 3 1.6 of 1.8 komen wel onder die grens
Welke blokken zijn sterk en draaien niet bij de 150.000 hun versnellingsbak kapot, dit las ik hier ook ergens op het forum namelijk.


Als ik een kale goedkope golf4 koop zonder cruise control, zou je die dan gemakkelijk kunnen inbouwen als je het uit een golf4 van de sloop haalt? En kan je zo dus op een gemakkelijke manier van een lichte Golf op kenteken een luxere versie maken?

Ik las hier alleen ook dat de Golf 4 een hoog benzineverbruik heeft. Nou ga ik wel op gas rijden maar een zuinige auto vind ik ook wel belangrijk.
Hoe zit het met lawaai in de auto? Is een mk4 goed geïsoleerd? Iets wat ik ook belangrijk vind.

Ik mij nog meer vragen tebinnen schieten zou ik ze hier graag willen stellen.
Reply With Quote
  #2  
Old 11-01-2016, 20:04
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Ik zou niet weten welk blok je op LPG zou moeten hebben...ik heb er zelf ook aan gedacht, maar ben ook altijd wel van mening geweest dat je op gas moet koken ipv rijden.

Dieselen hakt er idd in qua wegenbelasting, maar koop je bijvoorbeeld een Golf 4 TDI met 90pk AGR blok....dan heb je een dijk van een auto...megabetrouwbaar en oerdegelijk. En met normaal rijden, rij je in zo`n ding gewoon 1:20. En dan ben ik wel eens benieuwd of LPG nog wel voordeliger is...

En een Golf 4 is een stille auto hoor. Ze zijn er altijd stiller....maar VW heeft met de Golf 4 toen een hele fijne auto neergezet als je hem vergelijkt met z`n voorganger
Reply With Quote
  #3  
Old 11-01-2016, 20:49
Polo1w Polo1w is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,077
Default

Helemaal met René eens. Een 4tdi kost meestal rond de 95€ wb, en haalt vrij eenvoudig 1:20.
Ik vind de benzine motoren van de 4 generatie niet bepaald wonder motoren, (olieverbruik, vage egr klachten, gasklephuis gezeur) laat staan dat je er ook nog lpg op gooit.
Wat je dan aan wb bespaard, breng je net zo hard weer naar de garage.
Vind ik persoonlijk niet erg, geeft mij weer inkomen😂
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor
E30 320i cabrio '90 😎
Twingo 1.2 '01 extra daily
Twingo 1.2 '08 voor de vrouw
Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back!
Reply With Quote
  #4  
Old 11-01-2016, 21:38
Oudelut's Avatar
Oudelut Oudelut is offline
No personal life
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,076
Default

Ik ben een fervent LPG-rijder, maar met de huidige brandstofprijzen is diesel goedkoper bij veel km's. Voor G3 krijg je weliswaar korting, maar is de MB toch nog behoorlijk. Alleen aan de pomp is het lachen, maar het verschil is nog maar 40ct/liter, terwijl diesel soms al de helft zuiniger rijdt. Bovendien moet je eerst de installatie en inbouw nog terugverdienen.
Denk er ook aan dat er met de inbouw van G3 er kilo's bijkomen, toch al gauw ook 80-100 kilo.

VAG zie je niet veel op gas. Volvo-motoren, en de meeste Franse 2-liter 16-kleppers doen het over het algemeen erg goed op LPG.
__________________
Quote:
Originally Posted by GerardMkIIVR6
Nee dank je zijn net BBS wielen iedereen rijdt ermee
Reply With Quote
  #5  
Old 12-01-2016, 20:26
overengineering overengineering is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 54
Default

Ik werk al zon 12 jaar met lpg in mn werk als autotechnicus.
En de laatste 5 jaar bij een universeel bedrijf dat ook lpg als specialiteit heeft www.lpg.nl .

Vag autos zijn zeker 20% vd autos die op lpg rijden (merendeel is volvo,saab en franse autos). Van allerlei modellen, allerlei motoren.
Het meeste toch de 1.6 motoren (golf 4,leon,octavia,altea etc etc) en die lopen niet anders op lpg dan op benzine.
Het belangrijkste bij probleemloos lpg rijden is toch dat de motor technisch in orde is. Dus de juiste boegies, indien toepasbaar juiste klepspeling, goed werkende lambdasensor etc.

De kwaliteit van de lpg onderdelen (verdamper, injectoren, evt pomp en elektronica) zijn nog nooit zo goed geweest.
Lpg installatie hebben rond 2000 tot 2005 niet een super indruk achtergelaten bij de meeste mensen, bij vag autos werd voor namelijk het merk necam/teleflex gebruikt (75%) met een "verdeelhuis" die snel vervuilde en niet al te beste elektronica.

Als je naar een respectabele inbouwer gaat krijg je gewoon een goede installatie tegenwoordig. En ook netjes ingebouwd wat zelf tegenwoordig door sommige bedrijven nog niet gedaan word ivm de centjes.

Mocht je een tweedehands op lpg zoeken, vind er dan eentje zonder necam en vialle, de eerste krijg je gewoon kosten aan en de tweede gaat niet vaak kapot maar heeft meestal dure reparaties.

Dampgas installaties zoals vogels, eurogas en vooral prins zijn gewoon goed.

Maar met de huidige brandstof prijzen is het idd verstandig om toch even heel goed te gaan rekenen. Op lpg.nl staat een calculator die vd laatste brandstofprijzen uitgaat.
Met sommige bedrijven kun je wel over leggen om bij inbouw een zeer kleine tank te gebruiken was gunstig is qua gewicht met keuren.

Mocht je vragen hebben schiet maar een PM.
Reply With Quote
  #6  
Old 12-01-2016, 22:06
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,866
Default

Mijn ouders hadden jaren terug een 97 er golf3 op gas met 1600 motor. AAE? Zo'n voor overliggende. Volgens de boekjes vanaf ik meen 1500km heeft deze op g3 gereden en liep super op gas en benzine. We hebben bij dik 290.000km de kop eraf gehad ivm wat zweten (originele pakking nog). En normaal ben ik ook geen 'gas man' maar bij deze zaten de kleppen nog zo mooi in de zittingen dat je niet kon zien dat hij op gas gelopen had. Dat was met een golf 1 wel anders. Daar zaten ze op een gegeven moment zo hoog dat je de kleppen niet meer kon stellen en had je vrij vaak een kop eraf om de kleppen in te slijpen of om een koppakking te vervangen.
De kwaliteit van delen in de motor zijn dus wel beter geworden door de jaren heen.
Het enige wat je met gas hebt is de verdamper en nog wat kleine dingen zoals een koppelingetje enz. Wat stuk kan gaan dus je hebt wel iets meer onderhoud aan de auto.
Maar dat is de overweging die je zelf moet maken.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 02:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum