Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 22-02-2014, 19:40
ronnieboy79 ronnieboy79 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 116
Default Startmotor probleem

Beste forumleden,

Mijn startmotor heeft volgens mij de geest gegeven...
Toen ik net wilde starten ging hij nog 1 keer moeizaam rond en toen zag ik rook onder de motorkap komen...
Mijn vraag is nu of het beste is om de gehele startmotor te vervangen of alleen het relais wat de startmotor schakelt?

P.s. ik hoor het relais ook niet meer klikken als ik met de sleutel start.
Reply With Quote
  #2  
Old 22-02-2014, 20:23
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

voedingskabel (of massa) niet doorgebrand? die begint vaak te vergaan en een overgangsweerstand te maken. op een bepaald moment is de weerstand te hoog en krijgt je starter niet genoeg meer. er wordt dan zoveel vermogen ontwikkeld dat de kabel doorbrand
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote
  #3  
Old 22-02-2014, 22:22
ronnieboy79 ronnieboy79 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 116
Default

Quote:
Originally Posted by fcapri
voedingskabel (of massa) niet doorgebrand? die begint vaak te vergaan en een overgangsweerstand te maken. op een bepaald moment is de weerstand te hoog en krijgt je starter niet genoeg meer. er wordt dan zoveel vermogen ontwikkeld dat de kabel doorbrand


De voedingskabel is nog heel.Hoe kan ik zien of de massa kabel doorgebrand is eventueel?Anders eventueel startmotor doorverbinden om te kijken of startmotor zelf nog wel goed is?
Reply With Quote
  #4  
Old 23-02-2014, 08:07
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

starkabel nemen en eens van massa accu naar massa motorblok gaan en proberen starten.
daarna eventueel eens van + accu een kabel trekken naar + starter. als beide niks doen, is je starter doorgefikt.

wel raar dat die dat deed bij 1x rondgaan. mijn starter van men capri begint pas te roken als ik meer dan 30sec lang probeer door te starten. de aansluitbout van de kabel is al gans blauw gebrand, +kabel is de eerste 3cm al isolatie afgesmolten van de hitte en die doet het nog steeds. bij het uitbouwen is de plastiek bevestiging verpulverd waardoor de starter uiteindelijk toch dood is. ik heb er intern nog geen enkele weten verbranden, wel kooltjes die versluiten (resulteerd dat je er eens moet op kloppen voor die weer rondgaat)
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote
  #5  
Old 23-02-2014, 14:52
ronnieboy79 ronnieboy79 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 116
Default

Quote:
Originally Posted by fcapri
starkabel nemen en eens van massa accu naar massa motorblok gaan en proberen starten.
daarna eventueel eens van + accu een kabel trekken naar + starter. als beide niks doen, is je starter doorgefikt.

wel raar dat die dat deed bij 1x rondgaan. mijn starter van men capri begint pas te roken als ik meer dan 30sec lang probeer door te starten. de aansluitbout van de kabel is al gans blauw gebrand, +kabel is de eerste 3cm al isolatie afgesmolten van de hitte en die doet het nog steeds. bij het uitbouwen is de plastiek bevestiging verpulverd waardoor de starter uiteindelijk toch dood is. ik heb er intern nog geen enkele weten verbranden, wel kooltjes die versluiten (resulteerd dat je er eens moet op kloppen voor die weer rondgaat)


Oke,zal eens proberen.Het komt er dus op neer dat het startrelais dan kapot is begrijp ik.
Beste op de sloop een nieuwe halen?Of is dat nog nieuw te krijgen?
Reply With Quote
  #6  
Old 23-02-2014, 16:04
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

neee, uw voedingskabels naar de starter kunnen rot worden. dan gaat hij moeilijk rond en totaal niet meer als ze doorbranden.
die kabels zien vaak af omdat ze tegen de uitlaat zitten.

startrelais zit aan je starter geschroeft en zorgt ervoor dat je sleutelcontact de hoge stromen van de starter niet hoeven te leveren. door een kapot startrelais gaat je starter normaal niet trager lopen. die gebeurt enkel als de starter te weinig stroom krijgt (=accu leeg of de bekabeling is rot)

een kapotte starter (en dan vaak de koolborstels) is een starter die van het ene moment op het andere gewoon niet meer rondgaat. ff op kloppen zorgt er dan voor dat de kooltjes nog eens ff contact maken waardoor die nog eens kan starten. bij het starten hoor je dan wel meestal de klik (startrealis en bendix ok), maar niet het rondgaan (kooltjes van de rotor op)

ik zou allereerst de bekabeling uitsluiten door eens met startkabels te proberen. als dit niet helpt, starter ff demonteren en eventueel een sloop exemplaar steken.

je zou namelijk niet de eerste zijn die 75€ weggooit voor een andere starter, dan nog eens 60€ erbij voor een andere accu om dan tot de conclusie te komen dat je kabel van 5€ op de sloop slecht was
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote
  #7  
Old 26-02-2014, 18:57
ronnieboy79 ronnieboy79 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 116
Default

Is er trouwens nog verschil in typen startmotoren van een golf 2?Of maakt het niet uit welk type/uitvoering het is?Dit ivm het halen van een andere startmotor op de sloop.
Reply With Quote
  #8  
Old 27-02-2014, 16:37
willes180 willes180 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 418
Default

je kunt startmotoren pakken van 1.6 tot 1.8 / 2.0 ligt eraan welk blok jij hebt.. die zijn allen hetzelfde

als je een 1.3 hebt dan moet je er eentje van een 1.3 hebben..
Reply With Quote
  #9  
Old 27-02-2014, 21:58
ronnieboy79 ronnieboy79 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 116
Default

Oke,en is er nog verschil met diesel of benzine?
Het gaat trouwens om een 1.6 benzine.
Reply With Quote
  #10  
Old 08-03-2014, 20:33
ronnieboy79 ronnieboy79 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 116
Default

Ik heb een andere startmotor op de sloop gehaald en geplaatst en de golf start weer perfect.Bedankt voor alle tips/reacties!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 02:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum