Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #61  
Old 02-04-2013, 16:14
golf2 abuh's Avatar
golf2 abuh golf2 abuh is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 515
Send a message via MSN to golf2 abuh
Default

heb de onderdelen binnen. nu wil ik dus mijn distr riem ook meteen vervangen. mar goed ook, want toen ik deze loshad viel de buitenste helft van de spanrol eraf (waardoor de distr riem misschien ook wel wat heeft geleden)

maar nu wil ik de krukas poulie eraf halen, maar hoe/waar kan ik deze blokeren? krijg de 4 inbusjes niet eens los, laat staan de 12kant moer...

wie kan mij helpen?..
__________________
MKll 1.6 Memphis '88

MKll 1.8 Gti 16V kr '87 ( R.I.P )
Reply With Quote
  #62  
Old 02-04-2013, 17:11
Ranchdude's Avatar
Ranchdude Ranchdude is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 80
Default

12 kant moer niet loshalen,dit is krukaspouliebout van tandriemtandwiel,zet motor in versnelling met losdraaien van 4 inbusboutjes en goede dop erin en lange sleutel erop en flink laten schrikken leftyloosy righty tighty
Reply With Quote
  #63  
Old 02-04-2013, 17:12
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Quote:
Originally Posted by golf2 abuh

maar nu wil ik de krukas poulie eraf halen, maar hoe/waar kan ik deze blokeren? krijg de 4 inbusjes niet eens los, laat staan de 12kant moer...

wie kan mij helpen?..

Blokkeren kun hem iets door een sleutel op de 12 kant bout te zetten.

Gewoon de boutje flink laten schrikken door er met een hamer op te slaan en dan gaan ze vrij makkelijk los.

12 kant bout kun je met een goede luchtsleutel of met een tegehouder welke je op de poelie schroeft.
__________________
'11 Skoda Fabia TSI
'04 Suzuki SV650
Reply With Quote
  #64  
Old 02-04-2013, 17:20
golf2 abuh's Avatar
golf2 abuh golf2 abuh is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 515
Send a message via MSN to golf2 abuh
Default

oke, ja de 12kant bout zou dan nieteens persee los hoeven, het gaat er alleen om dat ik de distr riem eraf kan halen, en de nieuwe erop.

ik heb de 12 kant bout al proberen tegen te houden om de inbusjes te lossen, maar daar zitten ze te strak voor.

zal even proberen om er wat tikken op geven, en de auto in de versnelling te zetten...
__________________
MKll 1.6 Memphis '88

MKll 1.8 Gti 16V kr '87 ( R.I.P )
Reply With Quote
  #65  
Old 02-04-2013, 18:39
golf2 abuh's Avatar
golf2 abuh golf2 abuh is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 515
Send a message via MSN to golf2 abuh
Default

heb ze idd tog los gekregen. maar nu het volgende. de poelie van de waterpomp...

had het vsnaartje terug gezet, en dynamo weer strak gezet, in de hoop deze boutjes los te krijgen (de poelie zit nog in de weg voor de onderste distr kap)

maar die draait mee, en dan niet de hele poelie, maar alleen het middelste waar de boutjes in zitten. dit hoort niet lijkt me? aangezien je zou zeggen dat de poelie word aangedreven en niet het binnenste gedeelte? dus weet niet hoe ik deze nu los moet krijgen....
__________________
MKll 1.6 Memphis '88

MKll 1.8 Gti 16V kr '87 ( R.I.P )

Last edited by golf2 abuh : 02-04-2013 at 19:06.
Reply With Quote
  #66  
Old 02-04-2013, 18:43
Ranchdude's Avatar
Ranchdude Ranchdude is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 80
Default

d.m.v. lange inbus en inbus sleutel steek je hier een lange schroevendraaier oid tussen als tegenhouder en ondertussen draai je 1 van de 2 los en zo 3x totaal
Reply With Quote
  #67  
Old 02-04-2013, 19:01
golf2 abuh's Avatar
golf2 abuh golf2 abuh is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 515
Send a message via MSN to golf2 abuh
Default

waar moet ik de schroevendraaier tussen zetten? tussen het deel van de waterpomp aandrijving en de poelie?? hoort dit zo, dat het los van elkaar beweegt dan? want dan word de waterpomp tog nooit aangedreven
__________________
MKll 1.6 Memphis '88

MKll 1.8 Gti 16V kr '87 ( R.I.P )
Reply With Quote
  #68  
Old 02-04-2013, 19:29
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Zet een grote waterpomp over twee boutjes heen en je kunt de 3e een slag losdraaien, dit herhaal je twee keer voordat je ze allemaal los haalt.

Wat Ranchdude bedoelt is wanneer je op 1 bout een inbus zet en op de andere een inbussleutel om hem los te draaien dat je hier tussen een schroevendraaier zet om hem tegen te houden.


Maar als je nu al tegen zoveel problemen aan loopt is het dan niet verstandig om hulp in te schakelen ?? Dit zijn nog de makkelijke dingen.....
__________________
'11 Skoda Fabia TSI
'04 Suzuki SV650
Reply With Quote
  #69  
Old 02-04-2013, 19:43
golf2 abuh's Avatar
golf2 abuh golf2 abuh is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 515
Send a message via MSN to golf2 abuh
Default

oke bedankt voor de tips. nou ik noem het niet echt problemen, maar deze boutjes zitten zo lelijk vast, dat ze amper los te krijgen zijn, en weet ook wel waar ik aan begin, alleen is dit de eerste keer dat ik dit doe, en heb er al redelijk wat info over gezocht, en een werkplaats/vraagbaak handboek besteld.

er zullen nog best wel vragen van mijn kant komen, maar dat is ook het nut van dit forum tog?. maar ik wil het graag zelf doen, om kennis op te doen
__________________
MKll 1.6 Memphis '88

MKll 1.8 Gti 16V kr '87 ( R.I.P )
Reply With Quote
  #70  
Old 02-04-2013, 19:59
Ranchdude's Avatar
Ranchdude Ranchdude is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 80
Default

Helmaal eens,maar om nu gelijk een distributie te doen zonder kontrole is wel enigzins een risico,met name goed afstellen/ spannen van distributiesnaar/spanrol,
Reply With Quote
  #71  
Old 02-04-2013, 20:54
golf2 abuh's Avatar
golf2 abuh golf2 abuh is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 515
Send a message via MSN to golf2 abuh
Default

ja, daar geef ik je ook wel gelijk in. daarom is er ook een werkplaats/vraagbaak handboek onderweg. maar dit kan ik voor de zekerheid misschien nog wel door iemand laten controleren als ik denk dat het goed zit. en ik heb zoiets van, wie niet waagt wie niet wint, en naar de garage gaan kan ik altijd nog.

en ik heb geen brug dus is ook al lastiger met kracht zetten, heb nu namelijk mn klauwe al open liggen van hier tot ginder, maar ook dat hoort erbij :P haha.

maar ik zal morgen nog eens proberen met een waterpomptang en inbussleutel, en anders nog even inweken met wd40..
__________________
MKll 1.6 Memphis '88

MKll 1.8 Gti 16V kr '87 ( R.I.P )
Reply With Quote
  #72  
Old 02-04-2013, 21:01
Ranchdude's Avatar
Ranchdude Ranchdude is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 80
Default

werken met mechanic handschoen bespaart je een hoop narigheid ,deze heb je in verschillende varianten,ik doe niet anders meer ,als je uitschiet bijv ,voor spannen van spanrol zijn er speciale stelsleutels te verkrijgen overigens ,succes

ps.idd naar garage kan altijd nog,maar met kromme kleppen rijdt lastig
Reply With Quote
  #73  
Old 02-04-2013, 21:14
golf2 abuh's Avatar
golf2 abuh golf2 abuh is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 515
Send a message via MSN to golf2 abuh
Default

oke, heb wel iets van zon handschoene, maar dat zijn zon flut dingen volges mij.
`ja daar heb je gelijk in :P, maar als ik denk dat er iets niet goed zit, laat iik het eerst checken voor ik m start natuurlijk. thx

en je zult vast nog wel wat van me horen
__________________
MKll 1.6 Memphis '88

MKll 1.8 Gti 16V kr '87 ( R.I.P )
Reply With Quote
  #74  
Old 03-04-2013, 14:44
golf2 abuh's Avatar
golf2 abuh golf2 abuh is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 515
Send a message via MSN to golf2 abuh
Default

ben alweer 2 uur bezig om de boutjes van de waterpomp poelie los te krijgen. heb ze gister al ingespoten met wd40 probeer nu de manier om een waterpomptang om 2 boutjes heen te zetten, maar slaag er niet in om ze los te krijgen...

hoe nu verder.. (zag wel op internet een speciale sleutel om hem te blokkeren waarbij de boutjes alsnog kunnen draaien. maar om zo.n sleutel nu aan te schaffen voor1 keer is ook weer wat zonde.

iemand nog ideën?
__________________
MKll 1.6 Memphis '88

MKll 1.8 Gti 16V kr '87 ( R.I.P )
Reply With Quote
  #75  
Old 03-04-2013, 16:24
golf2 abuh's Avatar
golf2 abuh golf2 abuh is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 515
Send a message via MSN to golf2 abuh
Default

heb iniedergeval de cilinderkop alvast gedomenteerd, er was alleen weinig schade te zien aan de koppakking maar wel duidelijk dat het om de 2e cilinder gaat.
hieronder enkele foto's en graag jullie reacties, welke volgende stappen te ondernemen:









het beschadigde deeltje


weet niet of hij hierdoor ook is gaan lekken, maar ik kan verder geen beschadiging vinden...
__________________
MKll 1.6 Memphis '88

MKll 1.8 Gti 16V kr '87 ( R.I.P )
Reply With Quote
  #76  
Old 03-04-2013, 18:27
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Je kunt zien aan de koppakking dat deze lekte, tussen het koelkanaal en de cilinder (goed te zien aan het wat schonere stukje)

Daarnaast kun je zien dat de koppakking zoizo minder is doordat de ringen rond de cilinders zo vervuild zijn.

Zou alle oppervlakken ligt opschuren en verder controleren (kan soms gepit zijn)
Kop is misschien verstandig om te laten controleren en de klepseals te laten vervangen nu je hem toch los hebt.
__________________
'11 Skoda Fabia TSI
'04 Suzuki SV650

Last edited by Spierings : 03-04-2013 at 18:31.
Reply With Quote
  #77  
Old 03-04-2013, 18:39
Ranchdude's Avatar
Ranchdude Ranchdude is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 80
Default

lijkt wel of er een gat in de zuiger cilinder 1 zit ?? optisch bedrog??
Reply With Quote
  #78  
Old 03-04-2013, 18:40
jorg-maashees jorg-maashees is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,234
Default

Goed bezig,

Ik zou de kop sowieso even af laten persen, dan weet je in iedergeval hoe de staat er van is ( of hij nergens lekt ), en checken of hij recht is. Nu ligt alles los, kun je er beter 50 euro meer aan uitgeven dan dat je straks nog een keer alles kunt doen.

Succes
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar
Golf 3 1.6 1997 beunmobiel
Reply With Quote
  #79  
Old 03-04-2013, 19:46
golf2 abuh's Avatar
golf2 abuh golf2 abuh is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 515
Send a message via MSN to golf2 abuh
Default

@Spierings, oke thx voor de info! dan moet ik alleen even een compressor lenen, wel zo slim denk ik om alles schoon te blazen nadat ik het licht op heb geschuurd. (is korrel 1000 of 1200 waterproof goed?)

@Ranchdude, het lijkt idd wel op de foto, maar heb het net nog n keer extra gecheckt, en er zit alleen vuil op. maar gelukkig geen gat

@jorg-maashees, ja dat is opzig wel zo, de kop/onderblok heeft nergens sporen van lekkage, maar dat wil opzig niks zeggen natuurlijk. moet daarvoor ook de nokkenassen enz. eruit?...

verder heb ik de waterpomp er maar in zijn geheel vanaf gehaald, aangezien ik de poelie er met geen mogelijkheid vanaf kreeg, en dus het binneste stuk van de poelie kan draaien tenopzichte van de buitenkant waar de riem overheen loopt. vraag me niet hoe dit kan, maar de poelie is iig dus verrot. kan evt voor de duidelijkheid een fototje maken....

thx voor de info alvast ! iemand nog een ide hoe ik evt de zuigers /cilinderwanden beetje schoon kan maken, of is dit nergens voor nodig?...
__________________
MKll 1.6 Memphis '88

MKll 1.8 Gti 16V kr '87 ( R.I.P )
Reply With Quote
  #80  
Old 03-04-2013, 19:51
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Zuigers trekken, even honen, nieuwe lagers en veren erin.

Kop uit elkaar, nieuwe seals en kleppen opnieuw inslijpen.
Kan ie weer ff mee
Je hebt hem nu toch open liggen
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 04:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum