![]() |
|
|||
|
|||
![]() Kan iemand me vertellen hoe ik de volt meter moet aansluiten
- massa auto + rechtstreeks naar accu ? of dynamo ? |
|
||||
|
||||
![]() + geschakelde 12V!
|
|||
|
|||
![]() kontakt dus ?
|
|
||||
|
||||
![]() Quote:
best wel, als je de meter rechtstreeks op de batterij hangt geeft ie constant je voltage aan en dat gaat steeds minder worden als je er niet mee rijd ![]() ![]() Ik heb de mijne afgetakt van de geschakelde + die naar je lichtschakelaar gaat.
|
||||
|
||||
![]() Liefst direct aan de accu, met een klein relais
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Yep. Herkenbaar.
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Maar dan moet er ook een zekering tussen! En een apart relais, alleen voor een voltmeter? Ik vind het nogal wat, hoor! Is een aftakking direct vanaf het X-relais echt niet goed genoeg? |
|
||||
|
||||
![]() De dikte van de draad die ik had was al een zekering op zichzelf
![]() Had een heel klein, niet automotive, relais gepakt. Eigenlijk zou je eens moeten meten wat het verbruik van de meter is, is dat rond de 1mA dan kun je hem er zo aan laten, duurt het maanden voor je accu leeg is... Hangt van de staat van je bedrading af, overal slechte verbindingen en je hebt zo een paar volt spanningsval Erik ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Als het een weekijzer- of draaispoelmeter is zal het stroomverbruik inderdaad minimaal zijn, maar in auto's worden vaak thermische metertjes toegepast en die trekken "iets" meer stroom! Van deze weet ik het natuurlijk niet...
En dat laatste is gewoon ook waar, ik zou alleen wel eens in de praktijk willen zien hoe erg het nou echt is. |
|
||||
|
||||
![]() Als het een thermisch metertje was kun je hem aansluiten waar je wilt! Dan had je geen last van klapperende meters. Voor zover ik weet is het gewoon een draaispoelmeter Erik.
|
|
||||
|
||||
![]() Aha, okee. PS.: Misschien is het toch beter om niet achter het X-relais maar van het contact af te takken; dan zie je ook de spanningsval tijdens het starten, en dat zegt veel over de conditie van de accu. Zomaar een gedachte...
![]() |