Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 08-07-2013, 21:59
vwfiel vwfiel is offline
Postwhore
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 1,302
Default vdo meter aansluiten

Kan iemand me vertellen hoe ik de volt meter moet aansluiten
- massa auto
+ rechtstreeks naar accu ? of dynamo ?
Reply With Quote
  #2  
Old 08-07-2013, 22:04
Jeff's Avatar
Jeff Jeff is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,202
Default

+ geschakelde 12V!
__________________
Groeten van Jeff
Golf 1 cabriolet 2.0 8V
www.Golfcabrio.com
Alles voor de Golfcabrioot!
Reply With Quote
  #3  
Old 08-07-2013, 22:14
vwfiel vwfiel is offline
Postwhore
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 1,302
Default

kontakt dus ?
Reply With Quote
  #4  
Old 08-07-2013, 22:53
Jel Golf 2 GTI's Avatar
Jel Golf 2 GTI Jel Golf 2 GTI is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,365
Default

Quote:
Originally Posted by vwfiel
kontakt dus ?


best wel, als je de meter rechtstreeks op de batterij hangt geeft ie constant je voltage aan en dat gaat steeds minder worden als je er niet mee rijd

Ik heb de mijne afgetakt van de geschakelde + die naar je lichtschakelaar gaat.
__________________
Who am I? => Me

I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Reply With Quote
  #5  
Old 09-07-2013, 21:23
Joris_MK1's Avatar
Joris_MK1 Joris_MK1 is offline
VW Guru
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 774
Default

Liefst direct aan de accu, met een klein relais Doe je dat niet en tap je op de verkeerde plek af, gaat je metertje vrolijk meedoen met je knipperlichten, ruitenwissers etc etc...
Reply With Quote
  #6  
Old 09-07-2013, 22:40
Jeff's Avatar
Jeff Jeff is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,202
Default

Quote:
Originally Posted by Joris_MK1
Liefst direct aan de accu, met een klein relais Doe je dat niet en tap je op de verkeerde plek af, gaat je metertje vrolijk meedoen met je knipperlichten, ruitenwissers etc etc...

Yep. Herkenbaar.
__________________
Groeten van Jeff
Golf 1 cabriolet 2.0 8V
www.Golfcabrio.com
Alles voor de Golfcabrioot!
Reply With Quote
  #7  
Old 09-07-2013, 22:43
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,560
Default

Quote:
Originally Posted by Joris_MK1
Liefst direct aan de accu, met een klein relais Doe je dat niet en tap je op de verkeerde plek af, gaat je metertje vrolijk meedoen met je knipperlichten, ruitenwissers etc etc...

Maar dan moet er ook een zekering tussen! En een apart relais, alleen voor een voltmeter? Ik vind het nogal wat, hoor! Is een aftakking direct vanaf het X-relais echt niet goed genoeg?
Reply With Quote
  #8  
Old 09-07-2013, 23:21
Joris_MK1's Avatar
Joris_MK1 Joris_MK1 is offline
VW Guru
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 774
Default

De dikte van de draad die ik had was al een zekering op zichzelf
Had een heel klein, niet automotive, relais gepakt.
Eigenlijk zou je eens moeten meten wat het verbruik van de meter is, is dat rond de 1mA dan kun je hem er zo aan laten, duurt het maanden voor je accu leeg is...

Hangt van de staat van je bedrading af, overal slechte verbindingen en je hebt zo een paar volt spanningsval Erik
Reply With Quote
  #9  
Old 10-07-2013, 00:16
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,560
Default

Als het een weekijzer- of draaispoelmeter is zal het stroomverbruik inderdaad minimaal zijn, maar in auto's worden vaak thermische metertjes toegepast en die trekken "iets" meer stroom! Van deze weet ik het natuurlijk niet...

En dat laatste is gewoon ook waar, ik zou alleen wel eens in de praktijk willen zien hoe erg het nou echt is.
Reply With Quote
  #10  
Old 10-07-2013, 07:30
Joris_MK1's Avatar
Joris_MK1 Joris_MK1 is offline
VW Guru
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 774
Default

Als het een thermisch metertje was kun je hem aansluiten waar je wilt! Dan had je geen last van klapperende meters. Voor zover ik weet is het gewoon een draaispoelmeter Erik.
Reply With Quote
  #11  
Old 10-07-2013, 11:17
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,560
Default

Aha, okee. PS.: Misschien is het toch beter om niet achter het X-relais maar van het contact af te takken; dan zie je ook de spanningsval tijdens het starten, en dat zegt veel over de conditie van de accu. Zomaar een gedachte...
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 00:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum