Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK I (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   vdo meter aansluiten (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=116350)

vwfiel 08-07-2013 21:59

vdo meter aansluiten
 
Kan iemand me vertellen hoe ik de volt meter moet aansluiten
- massa auto
+ rechtstreeks naar accu ? of dynamo ?

Jeff 08-07-2013 22:04

+ geschakelde 12V!

vwfiel 08-07-2013 22:14

kontakt dus ?

Jel Golf 2 GTI 08-07-2013 22:53

Quote:
Originally Posted by vwfiel
kontakt dus ?


best wel, als je de meter rechtstreeks op de batterij hangt geeft ie constant je voltage aan en dat gaat steeds minder worden als je er niet mee rijd :D :thumbup:

Ik heb de mijne afgetakt van de geschakelde + die naar je lichtschakelaar gaat.

Joris_MK1 09-07-2013 21:23

Liefst direct aan de accu, met een klein relais :) Doe je dat niet en tap je op de verkeerde plek af, gaat je metertje vrolijk meedoen met je knipperlichten, ruitenwissers etc etc...

Jeff 09-07-2013 22:40

Quote:
Originally Posted by Joris_MK1
Liefst direct aan de accu, met een klein relais :) Doe je dat niet en tap je op de verkeerde plek af, gaat je metertje vrolijk meedoen met je knipperlichten, ruitenwissers etc etc...

Yep. Herkenbaar.

Erik Baas 09-07-2013 22:43

Quote:
Originally Posted by Joris_MK1
Liefst direct aan de accu, met een klein relais :) Doe je dat niet en tap je op de verkeerde plek af, gaat je metertje vrolijk meedoen met je knipperlichten, ruitenwissers etc etc...

Maar dan moet er ook een zekering tussen! En een apart relais, alleen voor een voltmeter? Ik vind het nogal wat, hoor! Is een aftakking direct vanaf het X-relais echt niet goed genoeg?

Joris_MK1 09-07-2013 23:21

De dikte van de draad die ik had was al een zekering op zichzelf :)
Had een heel klein, niet automotive, relais gepakt.
Eigenlijk zou je eens moeten meten wat het verbruik van de meter is, is dat rond de 1mA dan kun je hem er zo aan laten, duurt het maanden voor je accu leeg is...

Hangt van de staat van je bedrading af, overal slechte verbindingen en je hebt zo een paar volt spanningsval Erik :D

Erik Baas 10-07-2013 00:16

Als het een weekijzer- of draaispoelmeter is zal het stroomverbruik inderdaad minimaal zijn, maar in auto's worden vaak thermische metertjes toegepast en die trekken "iets" meer stroom! Van deze weet ik het natuurlijk niet...

En dat laatste is gewoon ook waar, ik zou alleen wel eens in de praktijk willen zien hoe erg het nou echt is.

Joris_MK1 10-07-2013 07:30

Als het een thermisch metertje was kun je hem aansluiten waar je wilt! Dan had je geen last van klapperende meters. Voor zover ik weet is het gewoon een draaispoelmeter Erik.

Erik Baas 10-07-2013 11:17

Aha, okee. PS.: Misschien is het toch beter om niet achter het X-relais maar van het contact af te takken; dan zie je ook de spanningsval tijdens het starten, en dat zegt veel over de conditie van de accu. Zomaar een gedachte... ;)


All times are GMT +1. The time now is 09:32.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.