View Single Post
Old 05-04-2009, 00:13
kvcuijck's Avatar
kvcuijck kvcuijck is offline
Volksforum Aandeelhouder

Johan,

't Was een beetje een lastige case....

Aangezien ik nergens kon herleiden wat voor temperatuur er bij welk streepje op de teller hoort, heb ik gewoon de motor gestart en bij ieder streepje de weerstand gemeten. (Deze waarden staan op het plaatje bij het betreffende streepje.)

De thermostaat in mijn waterpomp/koelsysteem heeft een temperatuur van 87 graden en staat dus net voor het streepje. Daaruit herleid ik dat het streepje 90 graden moet zijn.

De getallen in de tabel heb ik verkregen door de sensor in een ruimte te leggen met een bepaalde temperatuur (met een thermometer binnen 5cm van de sensor) en daarbij te meten welke weerstand de sensor afgeeft. Het is geen wetenschappelijk onderzoek, maar het is denk ik exact genoeg om te bepalen of je temperatuursensor de goede waarden doorgeeft.

(Mijn defecte tempsensoren zaten erg ver van bovenstaande waarden af.)

Nou weet ik niet of een 1.3 dezelfde tempsensoren heeft als de tempsensoren in het 1.6 dieselblok, maar dat kun je vast terugvinden in ETKA.

Zijn het niet dezelfde sensoren dan heb je erg weinig aan bovenstaande informatie....

Succes!

Koen

P.s. Als de meter in een diesel Golf dezelfde schaalverdeling heeft als in de 1.3, kun je dus met de weerstandwaarden in de foto testen of je teller naar behoren werkt...
Gone:
Golf II 1.6TD 44kw 315.000km
Reply With Quote