View Single Post
  #17  
Old 21-09-2005, 22:34
Gilex Gilex is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 363
Default

Inlaat traject schoon maken, klinkt simpel en is het op zich ook wel.
Je demonteerd het komplete inlaatspruitstuk en dan ........ SCHRIK... wat een zwart drap/zooi zie je aan de binnenkant. Zie het maar als een luchtpijp bij een verkouden persoon. vol met slijm en last van benauwdheid
Alle zwart drap/zooi moet eruit en voila het inlaatspruitstuk is schoon. en je lupo is niet meer verkouden
Maar doe de EGR en de inlaat te gelijker tijd. Inlaat alleen schoonmaken en EGR niet dichten gaat weer smeer in de inlaat op leveren

De EGRklep is een verbinding tussen inlaat en uitlaat. deze werkt bij de SDI's via de luchtregelschuif die op je inlaatspruitstuk zit. bij lage toeren sluit deze het inlaat traject gedeeltelijk(onderdruk onstaat) en de EGR gaat open. Gevolg:
Door de onstane onderdruk in het inlaatspruitstuk word via de EGR leiding een gedeelte van de uitlaat gassen(incl dus de roet) terug geleid de inlaat in.
Die alles onder de noemer van herverbranding en een schoner milieu.
Door de EGR af te sluiten ga je dus de herverbranding tegen. De motor loopt dan dus alleen diesel en lucht te vebranding. dit levert soms meer vermogen op ivm het hogere zuurstof gehalte.
In veel van de af gedopte/gedichte EGR kleppen levert deze mod een betere roetmeting op bij de APK, dwz lagere roet waardes.
Alleen maar da's in nederland niet van de belang bij de APK, enkele andere afval produkten die onstaan, zullen iets hoger liggen.

Ohja ik heb zelf niet alleen de EGR afgedopt maar ook de luchtregelschuif gedeactiveerd. Kortom geen extra onderdruk meer in de inlaat.
__________________
Of course I'm out of my mind. It's dark and scary in there......
Reply With Quote