18-12-2011, 11:12
|
VW Enthousiast
|
|
|
|
spoedje: mk3 schakelt niet meer bij motor aan
ik heb sinds gisteren een probleem met mijn golf mk3, tdi 1Z.
ineens kon ik tijdens het rijden niet meer schakelen. ik kreeg de pook niet meer uit de versnelling. het koppelingspedaal voelt echter nog normaal aan en valt niet naar beneden.
Als ik de motor uitzet krijg ik hem probleemloos in een andere versnelling. als ik dan start, met de koppeling ingetrapt, rijd de auto langzaam aan. als ik de koppeling loslaat, rijd hij iets harder (zonder gas te geven). krijg hem alleen tot stilstand door de rem in te trappen. Hierna krijg ik de pook ook niet meer uit de versnelling totdat ik de motor uitzet.
lijkt er dus op dat de koppeling zo goed als niets doet. want bij een gezonde auto kun je met een stilstaande motor ook schakelen zonder de koppeling te gebruiken.
is dit een typisch kwaaltje? koppelingscilinder stuk? zo ja, welke meestal? hoofd of hulpcilinder (aan de bak)?
moet er nog bij zeggen dat de auto altijd zwaar schakelde, vooral in de 1e en 2e versnelling. maar dat deed mijn vorige mk3 ook en er ging nooit iets kapot.
zou fijn zijn om vandaag wat antwoorden te krijgen. moet morgen weer naar het werk en heb geen ander vervoer. alvast bedankt!
|