Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=101)
-   -   Brandstofpomp TD vragen! (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=85163)

fishman 08-05-2011 19:49

Brandstofpomp TD vragen!
 
Hoi,

Ik zit met een vraag over de dieselpomp op mijn Audi 100 TD.
Het waselement van de koudestart is overleden. Nou bedient deze twee hevels. De onderste is een vervroeger, maar wat doet de bovenste?
Klik op de link voor een foto: http://www.audiforum.nl/forum/100-2...ruik-2-0td.html

Ik bedoel de hevel achter het harmonica rubber.

smokewerks 30-05-2011 18:51

Dit is de koude start toerentalverhoger

Audi1981 31-05-2011 00:43

Bij een diesel heb je een koudstart verrijker en een verlater. Als deze dus op koud blijven staan, spuit de pomp dus later en meer in, geen goede situatie lijkt me :shake:

fishman 31-05-2011 08:21

Quote:
Originally Posted by honda1981
Bij een diesel heb je een koudstart verrijker en een verlater. Als deze dus op koud blijven staan, spuit de pomp dus later en meer in, geen goede situatie lijkt me :shake:

Klopt. Ik krijg van de week een micrometer set binnen om hem goed af te stellen.

Audi1981 31-05-2011 13:37

Quote:
Originally Posted by fishman
Ik krijg van de week een micrometer set binnen om hem goed af te stellen.


Duur ? en waar gekocht ?

fishman 31-05-2011 18:01

Ebay. €53,- incl. verzenden.

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI....T#ht_1218wt_802

fishman 31-05-2011 18:02

Quote:
Originally Posted by smokewerks
Dit is de koude start toerentalverhoger

Kan je mij dan ook vertellen hoe ik die afstel?
Bij warme motor tegen de schroefnok aanzetten?
Wel raar trouwens, hij trekt bij koude motor ook al aan de gaskabel.

smokewerks 31-05-2011 20:06

Nee niet zo uit het hoofd,maar je zou toch eerst een nieuw element moeten hebben,de toerenverhoging is niet zo belangrijk hoor,wat wel belangrijk is is dat de injectie wat vroeger gebeurd bij koude motor anders gaat hij wel wat roken en sputteren.

Dit gaat trouwens niets doen aan je verbruik,hiervoor moet je de pomptiming nakijken,staat deze binnen de waarde dan kan je ze iets later of vroeger zetten en kijken wat dit doet met de prestaties,hoe beter die zijn hoe minder je zal verbruiken

fishman 31-05-2011 20:13

Element is al binnen. Ik verwacht de meetklok morgen. Kan de boel dan timen en het element plaatsen.
Prestaties zijn nu goed, behalve in de lagere toeren. Zal wss komen omdat de vervroeger constant aangetroken staat.

smokewerks 31-05-2011 21:04

Zorg ervoor dat het element afgekoppeld is voor je hem op tijd zet anders zou je wel eens een foute meting kunnen hebben.

fishman 09-06-2011 17:41

Klok is inmiddels binnen. Dus ff paar uurtjes gesleuteld.
Meteen alles maar precies getimed. Dus eerst nokkenas met vliegwiel. Daarna pomp met vliegwiel en daarna precies afstellen met de klok.
Blok loopt nu stukken soepeler en hij start nu koud ook goed.
Goede investering dus! Nu het verbruik nog afwachten!
En koudestart vervroeger natuurlijk los gekoppeld bij afstellen.

fishman 09-06-2011 17:50

Quote:
Originally Posted by honda1981
Bij een diesel heb je een koudstart verrijker en een verlater. Als deze dus op koud blijven staan, spuit de pomp dus later en meer in, geen goede situatie lijkt me :shake:

Had deze post even gemist.
Lijkt me idd logischer dan een toerental verhoger. Hij rookt ook minder nu deze hevel weer mee doet :thumbup:
De verrijker bleef bij mij dus altijd open staan.

fishman 11-06-2011 17:32

Nu hij goed loopt, willen we natuurlijk meer.
Ik zou graag een intercooler monteren, maar de pressure release valve zit me in de weg.
Kan ik deze ook helemaal weglaten?

Audi1981 13-06-2011 08:59

Zou ik alleen doen als je een turbodruk meter in het zicht hebt zitten, ik rijd ook met een opgeschroefde BOV en vertrouw dus alleen op de wastegate en turbodruk meter. Gaat tot nu toe goed met 0,9 - 1,0 bar druk. Ik ga pas hoger als ik een intercooler erop heb zitten, dit na dringend advies van mede-forumleden en foto's van gesmolten zuigers e.d. :screwy:

fishman 13-06-2011 09:54

Die drukmeter is onderweg!


All times are GMT +1. The time now is 03:20.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.