Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK I (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   Moeren vliegwiel loskrijgen (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=54043)

arno2000 16-04-2009 19:51

Moeren vliegwiel loskrijgen
 
Weet iemand hoe ik de moeren van het vliegwiel loskrijg?
foto

Ik heb het al met een dikke pijp op de ratel geprobeerd en met een luchtsleutel maar krijg ze er niet vanaf.
Is het soms tegegestelde schroefdraad?
Er staat ook in de vraagbaak dat je deze moet vervangen als ze los zijn geweest.
Kan ik hier gewone van de gamma voor gebruiken of zijn dit speciale?

Alvast bedankt,

Arno

Campion 16-04-2009 19:54

zijn speciale, anders zou je ze ook niet hoeven vervangen ;)

Henk_Pigo 16-04-2009 19:58

Het is normaal schroefdraad wat erop zit, en ja je moet ze vervangen. Het zijn speciale bouten met fijn draad.

Ik heb ze in de tijd ook los moeten halen. Daarbij heb ik telkens 1 bout gebruikt om tegen af te zetten en vervolgens de laatste los gehaald door iemand te vragen een sleutel op de krukaspoelie te houden.

golf mkII 16v 16-04-2009 20:02

BOUTEN
Je moet de druktafel ergens mee vast houden
Warmstoken wil ook nog wel eens lukken en dan met de luchttol
Als ze niet dol zijn kan je ze terug zetten,doe er dan wel wat borg vloeistof op
Als je een nieuwe set hebt[plaat en druktafel]dan zitten er nieuwe bouten bij [met borgvloeistof

Domi 16-04-2009 20:11

Ik doe altijd een soort van krom plaatje tussen het vliegwielhuis en de tanden van de starterkrans. Tegenhouden dus.
Werkt perfect.

Rooney GTI 83 16-04-2009 21:34

los met een slagmoersleutel,vast met moment en locktite.
Bouten vervangen is absoluut niet nodig.

Jel Golf 2 GTI 16-04-2009 22:25

Quote:
Originally Posted by Rooney GTI 83
los met een slagmoersleutel,vast met moment en locktite.
Bouten vervangen is absoluut niet nodig.



Ik weet niet hoe het bij een Golf 1 zit maar bij mijn MK2 zitten er orgineel inbus bouten in en geen zeskant. Zitten idd op moment vast en met locktide.

En vervangen moet je zelf weten.

Past een gewone bout is maar ik zou toch versterkte vragen en geen Gamma/brico/praxis br..... erin steken

arno2000 17-04-2009 09:48

Bedankt allemaal voor de reacties.

Als de moeren het niet overleven kan ik deze bouten halen bij de vw?

Ik heb een nieuwe koppelings set gekocht, drukgroep, plaat afdek kapje en ronde borgveer maar hier zaten geen nieuw bouten bij hellaas.

We gaan het maar weer proberen. Als ik hem eraf heb laat ik het wel even weten.



Thanks
Allemaal

Domi 17-04-2009 09:52

Quote:
Originally Posted by arno2000

Als de moeren het niet overleven kan ik deze bouten halen bij de vw?



BOUTEN!!!!

Er zitten geen moeren in of op het vliegwiel.

RallyeRichard 17-04-2009 10:12

Quote:
Originally Posted by Rooney GTI 83
los met een slagmoersleutel,vast met moment en locktite.
Bouten vervangen is absoluut niet nodig.


Vast met 60Nm en dan 90 graden doordraaien. En het zijn rekbouten, dus WEL vervangen...

arno2000 17-04-2009 12:14

Quote:
Originally Posted by RallyeRichard
Vast met 60Nm en dan 90 graden doordraaien. En het zijn rekbouten, dus WEL vervangen...


Thanks en waar kan ik ze halen?

Greet, Arno

Campion 17-04-2009 17:08

bij vw, anders bij de universele onderdelen boer, die kan ze vast wel krijgen.

Zou ze zeker vervangen je wil niet de kans lopen dat er 1 losloopt.

arno2000 17-04-2009 17:16

Thanks

RallyeRichard 17-04-2009 18:52

Bij VW onder artikelnummer N.902.061.03 voor ongeveer 2,5 euro de stuk. En ze zijn al voorzien van loctite.

ingmar 17-04-2009 21:12

je moet een t stuk pakken en een passende fatsoenlijke dop Daar sla je met een vuist een paar keer flink op tot je ze los kunt draaien. Heb al meerdere vervangen en telkens zo gedaan. Ik zou er zeker nieuwe bouten in zetten ivm locktite

Scirocco type 1 19-04-2009 10:01

Is het eigenlijk wel nodig deze drukplaat altijd te vervangen?

egon 19-04-2009 18:41

Quote:
Originally Posted by Domi
Ik doe altijd een soort van krom plaatje tussen het vliegwielhuis en de tanden van de starterkrans. Tegenhouden dus.
Werkt perfect.


ja jij weet dus ook hoe je ze het makkelijkste los krijgt
ik zette voor dat ik nog lucht gereedschap had altijd een schroeverdraaier tussen en die liet ik dan klemmen op een bout van de bak die ik dan ff terug in de motor draaide en dan blijft het fliegwiel ook op zijn plaats zitten dus 2handen vrij en alle kracht kunnen zetten.
bij deze een goeie tip.
gr, egon

arno2000 21-04-2009 14:35

Bedankt wederom voor de tips.
Ik prints ze ff uit en ga vanavond de schuur in om het eens te proberen allemaal.

RallyeRichard
Forum Newbee

Thanks voor de part nummers scheelt weer zoeken.

arno2000 22-04-2009 06:35

Nou het is gelukt ze zijn eraf.
De truck is inderdaad om met een ratel de ene moer tegen te houden en
met een andere sleutel de ander los te draaien.
Maar wat zaten die krengen vast zeg.

Thanks allemaal voor de tips.

golf1tattoo 25-04-2009 18:03

Quote:
Originally Posted by RallyeRichard
Vast met 60Nm en dan 90 graden doordraaien. En het zijn rekbouten, dus WEL vervangen...


Grote onzin! :screwy:
Als je een beetje Loctite aan de bouten doet en weer goed vast draaid is er niets aan de hand.
Heb het veel vaker gedaan en er is mij nog NOOIT eentje losgelopen.


All times are GMT +1. The time now is 17:07.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.