Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Type 2 (bus '49-'67) (bus '68->) (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=27)
-   -   Zéér vreemd ontstekings-probleem (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=24233)

Vital 03-09-2006 20:18

Zéér vreemd ontstekings-probleem
 
Hallo

Mijn bus van 1979 heeft een zéér vreemd ontstekings probleem.

Als je de bougie kabel van de 4° cillinder ietwat van de caroserie of van de delco houd dan slaat hij regelmatig een reeks ontstekingen over.

Dit heeft hij enkel op de 4° cillinder.

Ondertussen is de bobijn vervangen door een nieuwe blauwe 009.
De platinnes (contactpunten)zijn vervangen door nieuwe.
De bougies zijn vervangen door nieuwe.
De condensator is vervangen door een nieuwe.
De rotor van de delco is vervangen door een nieuwe.
Het delco-kap is vervangen door een nieuw.



Ik heb ook ondertussen de bougiekabels onderling met elkaar verwisseld.

Niets blijkt ook maar enig invloed te hebben op het probleem.

Het probleem blijft aanwezig op enkel de 4° cillinder.

Kan er iemand mij helpen Aub?

Ik ben echt ten einde raad en het is mijn dagelijks voertuig.

Rico 04-09-2006 08:43

Quote:
Originally Posted by Vital
Ondertussen is de bobijn vervangen door een nieuwe blauwe 009.
De platinnes zijn vervangen door nieuwe.
De condensator is vervangen door een nieuwe.
De rotor van de delco is vervangen door een nieuwe.
Het delco-kap is vervangen door een nieuw.




In dit rijtje mis ik de bougies en de kabels. Maar ik zou eerst beginnen met de bougies.

Airtime 04-09-2006 08:49

Quote:
Originally Posted by Rico
In dit rijtje mis ik de bougies en de kabels. Maar ik zou eerst beginnen met de bougies.


De platines zijn de bougies (als ik een beetje heb opgelet tijdens mijn Belgische les).

Maar goed, als je de bougiekabels van de 3e en 4e cilinder omwisselt op de verdelerkap (delcokap), wat doet hij dan?

Edit: Ik lees net dat je dat ook hebt gedaan... :chair:

VwPolo89 04-09-2006 09:22

platines zijn de contactpunten volgens mijn belgische les :)

is dus niet hetzelfde als de bougie.
ik zou toch ook even naar de bougies kijken en dan naar de bougiekabels.

Airtime 04-09-2006 09:28

Quote:
Originally Posted by VwPolo89
platines zijn de contactpunten volgens mijn belgische les :)


Ow... :redface: Belgische les in Rotterdam is toch niet hetzelfde als in Antwerpen, dan... :redface: ;)

Weer wat geleerd! :)

vwleusden 04-09-2006 09:54

Verkeerde ontstekingsvolgorde misschien ?

Rico 04-09-2006 11:50

Quote:
Originally Posted by VwPolo89
platines zijn de contactpunten volgens mijn belgische les :)


Quote:
Originally Posted by Airtime
De platines zijn de bougies (als ik een beetje heb opgelet tijdens mijn Belgische les).


Tja, Bougies anders noemen en dan het wel hebben over bougiekabels..... :D :D :D .... Vandaar :): Dus wel op gelet tijdens de Belgische les.

Vital 04-09-2006 12:33

Oh ja dat ben ik vergeten te vermelden.

Bougies zijn ook vervangen. (Dit zet ik er vlug eventjes bij)

Trouwens als ik de bougiekabel los maakt van de bougie zelf,dan heb nog steeds het zelfde probleem.

Dus aan de bougie kan het niet liggen hé.

Frieser 04-09-2006 13:13

Vervang eerst ook alle bougiekabels. Ik heb een Fiat Punto waarbij we ook problemen hadden met de ontsteking. De kabels leken uitstekend, alles nagezocht en achteraf bleken de kabels teveel door te geven..nieuwe kabels erop en klaar...

Rico 04-09-2006 16:00

Quote:
Originally Posted by Frieser
Vervang eerst ook alle bougiekabels. Ik heb een Fiat Punto waarbij we ook problemen hadden met de ontsteking. De kabels leken uitstekend, alles nagezocht en achteraf bleken de kabels teveel door te geven..nieuwe kabels erop en klaar...


1 vershil, bij een F@#$t kan je het verwachten, bij een Volkswagen niet :D

Frieser 05-09-2006 10:00

Quote:
Originally Posted by Rico
1 vershil, bij een F@#$t kan je het verwachten, bij een Volkswagen niet :D


Nog een verschil, mijn Fiat rijdt en jouw bus niet :tongue:

Vital 05-09-2006 13:14

Quote:
Originally Posted by Luuk


Vital, heb je iets gewijzigd of is het probleem 'vanzelf' ontstaan?
Wat is je motorcode?


Mijn motor heeft een revisie gekregen nadat mijn riempje was gescheurd.

Gevolg: motor heet gelopen en 4 scheuren tussen de kleppen.

Is vervangen: 4 nieuwe cillinders
2 nieuwe klepdeksels met kleppen
nieuw lagerset

De motor heeft het nummer AS647414

Vital

J-9A-N 05-09-2006 13:32

Ik zit eerder te denken aan een versleten (ruime) onstekingsas.
Heb dit al eens meegemaakt met een golf 1.
De as trekt dan bij het vastzetten van de onsteking naar een kant,
en slaat dus bij het draaien een cilinder over.
Groeten jan. :)

Vital 08-09-2006 07:17

Quote:
Originally Posted by J-9A-N
Ik zit eerder te denken aan een versleten (ruime) onstekingsas.
Heb dit al eens meegemaakt met een golf 1.
De as trekt dan bij het vastzetten van de onsteking naar een kant,
en slaat dus bij het draaien een cilinder over.
Groeten jan. :)


Jan over welke as heb jij het.

En wat bedoel je met het vastzetten van de ontsteking.

Ik snap echt niet wat je bedoeld hoor.

Vital

J-9A-N 08-09-2006 11:44

Ik bedoel de as waar je rotor op zit ;)

Vital 18-09-2006 19:32

yes,het probleem is opgelost (voorlopig toch )

De platinnekes nog eens zuiver gemaakt en de boel werkte terug.

En toch kan ik moeilijk geloven dat dit de oorzaak was.

Ik ben zo stilaan aan het denken dat er wat vuil op het asje zat net op het nokje van de 4° cillinder waardoor de platinnekes op die plaats te ver open ging.

Ik ben maar hardop aan het denken,maar het zou toch kunnen niet????.

Wat denken jullie?????

Daves 19-09-2006 14:17

Het kan nu opgelost zijn maar kan ook weer terug komen wanneer de ontstekingsas echt iets versleten is. En als daar vuil tussen komt dan kan hij ook weer tijdelijk recht lopen.

martin 19-09-2006 16:35

Goed om te weten dat het probleem opgelost is, maar hou het even in de peiling. Ik zat nl ook aan slijtage van de as te denken.
Quote:
Originally Posted by Vital
Ik ben zo stilaan aan het denken dat er wat vuil op het asje zat net op het nokje van de 4° cill

Waarschijnlijk bedoel je op de contactnok (van de 4e cilinder) bovenin de verdelerkap.
Vuil op het asje is onwaarschijnlijk aangezien deze ronddraaid en je dan op alle vier de cill. het probleem zou moeten hebben.

Vital 19-09-2006 19:34

Neen ik bedoel écht vastgezet vuil op het nokje dat de plattinnekes moet doen open gaan.

Als ik het goed voor heb is het asje lichtjes vierkantig op de hoogte van de plattinnekes en als daar op zo'n nokje (1 van de 4) wat vuil zich heeft vast gezet gaat het plattinneke te ver open.

k'Denk maar hardop hoor!!????


All times are GMT +1. The time now is 22:58.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.