Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK II (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=15)
-   -   Loslopende aandrijfasbouten. (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=53269)

MrMiljon 26-03-2009 21:09

Loslopende aandrijfasbouten.
 
Net met 'pech' langs de weg gestaan. Ik had de daily volgegooid, reed weg bij de pomp en kon direct de berm weer in. Aandrijfas lag eraf, opgehangen met een snelbinder (en mensen maar zeuren over mijn volle kofferbak). Pa gebeld en die heeft me naar de werkplaats gesleept.

Bleek dus dat alle aandrijfasbouten (links) eruit gelopen waren en eentje is geknapt. Ik weet zeker dat ik ze de laatste keer goed aangedraaid heb. Bouten heb ik nu 2 keer los gehad. Een keer bij koppeling vervangen en een keer bij het vervangen van de bak.

Zijn het soms rekbouten :) . Morgen bel ik zowiezo de dealer (Century Groningen) of ze de bouten hebben liggen. Zullen wel niet de wereld kosten.

En is het verstandig om ze met loctite vast te zetten?

Alvast bedankt.

Zollie 26-03-2009 22:21

altijd locktite gebruiken! heb t ook wel ns gehad met mn golfje, na een blokwissel (en zonder locktite)

ik gebruik het sindsdien altijd, en heb geen problemen meer ;) en gewoon goed stevig vastzetten natuurlijk :)

Jel Golf 2 GTI 26-03-2009 23:52

zitten de plaatjes er nog tussen die altijd 2 bouten met elkaar verbinden?

Voor stevigheid en tegen lostrillen.

Heb hier niet zo snel een foto van wat ik bedoel.

Grtz Jel :thumbup:

Marcski 27-03-2009 10:12

die halve maantjes horen er inderdaad tussen, dan zullen ze niet meer loslopen

Area51 27-03-2009 10:17

Mijn broer heeft het ook gehad met z'n TDi en daar zaten de halve maantjes echt wel tussen.
Ook tijdens de wintertrail 2009 hadden we een bus met achter IRS waar de boutjes van losgelopen waren en die bus had (na de IRS ombouw) toch al gauw zo'n 12.000km gereden.

1982kameiX1 27-03-2009 11:04

weet niet of het een serieuze vraag was:
maar rekbouten zijn het niet.
loc-tite lijkt me idd erg nuttig om te gebruiken.
volgens mij zit het er al standaard op als je nieuwe bouten koopt.

wel om en om vast draaien. dus je begint bij 1 dan 3 dan 5 dan 2 etc.

kameraad van me dacht na 1 rondje klaar te zijn. maar dat is schijn. vaker bovenstaande serie aflopen is een goed plan.

contropleer gelijk even of je hoes niet kapot is gegaan en of er geen zand en shit in je vet zit. anders kan je binnenkort weer overnieuw beginnen.

Gr.

Golf_1_gts 27-03-2009 12:07

Och die dingen liepen bij mij ook altijd los, beste kun je ze aandraaien als de auto met de wielen op de grond staat.

Loctite is idd niet verkeerd ;-)

Marcski 27-03-2009 13:09

Quote:
Originally Posted by Golf_1_gts
beste kun je ze aandraaien als de auto met de wielen op de grond staat.


:rolleyes: mag je mij es uitleggen wat daar de toegevoegde waarde van is..

Golf_1_gts 27-03-2009 13:13

Quote:
Originally Posted by Marcski
:rolleyes: mag je mij es uitleggen wat daar de toegevoegde waarde van is..


Omdat ze bij mij altijd losliepen nadat ik ze op de brug had aangedraaid met de wieltjes in de lucht (voetjes v/d vloer zegmaar), naderhand...langs de weg...als ze eenmaal weer losgelopen waren :rolleyes: ...draaide ik ze weer vast met de wielen op de grond. Sindsdien liepen ze niet meer los.




(p.s. dit verhaal is gebaseerd op jarenlange ervaring in loslopende assen)

1982kameiX1 27-03-2009 14:14

buiten dat.

met de pootjes op de grond loopt de aandrijfas wat horizontaler en kan je beter bij de homokineet

Zollie 27-03-2009 14:18

bovendien heb je dan wat meer 'tegendruk' dus kan je m steviger aandraaien

Golf_1_gts 27-03-2009 14:24

:thumbup:

Dat bedoelde ik ook :D

Quote:
Originally Posted by 1982kameiX1
buiten dat.

met de pootjes op d egrond loopt de aandrijfas wat horizontaler en kan je beter bij de homokineet


Quote:
Originally Posted by Zollie
bovendien heb je dan wat meer 'tegendruk' dus kan je m steviger aandraaien

Marcski 27-03-2009 14:31

Quote:
Originally Posted by Golf_1_gts
Omdat ze bij mij altijd losliepen nadat ik ze op de brug had aangedraaid met de wieltjes in de lucht (voetjes v/d vloer zegmaar), naderhand...langs de weg...als ze eenmaal weer losgelopen waren :rolleyes: ...draaide ik ze weer vast met de wielen op de grond. Sindsdien liepen ze niet meer los.

(p.s. dit verhaal is gebaseerd op jarenlange ervaring in loslopende assen)


Hmm kee, mijn werktuigbouwkundige kennis en jarenlange ervaring met assen die vast blijven zeggen dat het geen invloed heeft, maar goed, iedereen zijn eigen...

Ik kan trouwens beter bij een bout als de aandrijfas er schuin van weg staat, raar eigenlijk ;)

en tegendruk is er niet, de homokineten kunnen niet voor niets schuiven over de spieverbinding

Golf_1_gts 27-03-2009 14:41

Mijn jarenlange idem WTB ervaring zal er dan idd ook weinig invloed op hebben gehad, denk ik. :D



Quote:
Originally Posted by Marcski
Hmm kee, mijn werktuigbouwkundige kennis en jarenlange ervaring met assen die vast blijven zeggen dat het geen invloed heeft, maar goed, iedereen zijn eigen...

Ik kan trouwens beter bij een bout als de aandrijfas er schuin van weg staat, raar eigenlijk ;)

en tegendruk is er niet, de homokineten kunnen niet voor niets schuiven over de spieverbinding

1982kameiX1 27-03-2009 15:01

ja, hallo, nou niet met diploma's gaan gooien he :D

met de scirocco kan ik er alleen van onder bij en dat is echt makkelijker als de as zo recht mogelijk loopt. anders kom ik er met de ratel niet bij.

maar goed.

is mrMiljon al geholpen eigenlijk?

Marcski 27-03-2009 15:14

wie heeft het over diploma's? :rolleyes: :D

denk het wel, als hij na halve maantjes én loctite nog losloopt heb je hem gewoon niet vastgedraaid :D

MrMiljon 27-03-2009 16:46

Bedankt voor de vele reacties :thumbup: . Vandaag bij de dealer nieuwe bouten gehaald, meteen 12 gehaald want ben dan toch bezig. Bouten zijn wel volledig voorzien van draad in tegenstelling tot de originele. Halve maantjes zitten er gewoon op. Bouten draai ik vast als de wielen vrij van de grond zijn, wel blokkeren door remmen oid. Als de auto op de grond staat kan ik amper onder de auto komen.


Homokineet zal ik even schoonmaken want die zit nu vol met gras en modder. Maarja liever dat dan stilstaan op een 80kmh weg.

golf mkII 16v 27-03-2009 17:26

Let op dat er tussen de flens en de homokineet geen vet zit

Berserker 27-03-2009 17:58

Na hele middag goed gassen in het mergelland met de audi, nergens last van..

Rijd weer de bebouwde kom in, op rotonde af, schakel terug naar de 2 en kloemp, as (ook de linker) eronder uit, en 1 bout krom..

Langs de weg weeg gemonteerd, met 1 bout minder en sindsdien nooit meer losgelopen..

Nu blok gewisseld, dus ik verwacht eigenlijk wel dat er binnenkort weer een as los gaat...

Daar houd je dan natuurlijk rekening mee en dus neem je gereedschap mee :redface:

martiepartie 27-03-2009 17:59

Quote:
Originally Posted by 1982kameiX1
loc-tite lijkt me idd erg nuttig om te gebruiken.
volgens mij zit het er al standaard op als je nieuwe bouten koopt.


Gr.



Er zal nooit Loctite op geleverde bouten zitten, dat is uitgedroogd als je het wilt monteren. Loctite pas aanbrengen als de boel goed vetvrij is (lastig met een homokineet) en direct vastdraaien.

Tegendruk van de homokineet is onzin, dat is niet mogelijk (het hele idee van een homokineet:) ) Ik heb nog nooit loctite gebruikt bij die bouten en ook nog nooit losgelopen bouten gehad. Kan natuurlijk toeval zijn :rolleyes:


All times are GMT +1. The time now is 14:59.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.