Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Jetta MK I (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=14)
-   -   5 bak -- zwaar schakelen? (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=96086)

Gtsi-R 13-02-2012 22:11

5 bak -- zwaar schakelen?
 
ben van een 4 bak naar een 5 bak gegaan, in mijn mk1 cabrio.

heb de schakelhevel verlengd en heb de pook afgesteld ,et de pook in de eerste versnelling.

als de motor niet loopt, dan kom ik makkelijk in alle versnellingen, maar zodra de motor loopt is de 1&2 wat lastiger, deze gaan zwaarder dan naar de 3 of 4.
heb de koppelingskabel afgesteld zodat hij strak staat

waar kan het aan liggen dat de 1& 2 en achteruit iets zwaar gaan?

moet ik nog een schakelstang wisselen?

gr roel

Gerdjan 13-02-2012 22:41

Heb je de schakelbak onder je pook ook aangepast?

Gtsi-R 13-02-2012 22:48

Wat moet je daaraan aanpassen dan?! Staat ook niets over in de sticky...

EelcoB 14-02-2012 08:59

Hoeft ook niet volgensmij. Alleen het vorkje die overeind staan op ge stuurhuis.

Mice 14-02-2012 10:43

Ik heb altijd begrepen dat je ook een pook+mechanisme van een 5 bak moet monteren.

Gtsi-R 14-02-2012 16:28

dat zal toch wel gelijk zijn?!

je enige echte verandering zou de beweging naar de 5e versnelling zijn,
en volgens mij liggen de versnellingen tussen de 1-3 en 5 iets dichter bij elkaar, (als je de pook van links naar rechts beweegt.. )

maar iemand een verklaring waarom het probleem zich voordoet met lopende motor, en niet zo zeer in stilstand?

Gr Roel

mark89769 14-02-2012 16:56

Misschien de syncromeshen versleten?

Gtsi-R 14-02-2012 17:03

denk het niet,

auto staat stil, dus de assen in de bak draaien niet. dus de synchromeschringen hoeven niet te werken..

Gerdjan 14-02-2012 17:50

Heb zelf ook een 5 bak in m'n golf gezet en had het zelfde probleem ,had te weinig ruimte om te schakelen,de schakelbak iets ruimer gemaakt en hij schakeld nu goed

ewcaddymk1 14-02-2012 17:56

Quote:
Originally Posted by Gerdjan
Heb zelf ook een 5 bak in m'n golf gezet en had het zelfde probleem ,had te weinig ruimte om te schakelen,de schakelbak iets ruimer gemaakt en hij schakeld nu goed



hoe heb je dat gedaan dan, dat ruimer maken

Gerdjan 14-02-2012 19:05

Aan de binnenkant er een paar mm uitgeslepen

ewcaddymk1 14-02-2012 19:09

Quote:
Originally Posted by Gerdjan
Aan de binnenkant er een paar mm uitgeslepen



van de pook neem ik aan

Gerdjan 14-02-2012 19:14

Uit de bak waar de pook in beweegt

ewcaddymk1 14-02-2012 19:54

Quote:
Originally Posted by Gerdjan
Uit de bak waar de pook in beweegt



ksnap em thanke wol :thumbup:

Gerdjan 14-02-2012 20:49

Ik heb eventueel nog schakelbak liggen,als ik me niet vergis komt ie uit een golf1 met orrigineel een 5 bak,je hebt m'n nummer

ewcaddymk1 14-02-2012 21:01

Quote:
Originally Posted by Gerdjan
Ik heb eventueel nog schakelbak liggen,als ik me niet vergis komt ie uit een golf1 met orrigineel een 5 bak,je hebt m'n nummer


komt ie uit de fram golf :D

is die met 5 bak schakelvinger

Gerdjan 14-02-2012 21:11

Komt niet uit de Fram golf,heb 3 jaar terug een 83er gesloopt

ewcaddymk1 14-02-2012 21:13

denk er even overna mischien bel deze week nog wel even ;)

Gerdjan 14-02-2012 21:15

Best genoch

Gtsi-R 14-02-2012 23:03

Quote:
Originally Posted by Gerdjan
Uit de bak waar de pook in beweegt

Ik snap hem nog niet helemaal..

Kan je het beter toelichten en evt met foto?!
Zo te horen is de aanpassing makkelijk en zo gedaan!?

Gr. Roel

Gerdjan 15-02-2012 12:06

Ik heb geen foto's

golf mkII 16v 15-02-2012 13:58

Quote:
Originally Posted by Gtsi-R
ben van een 4 bak naar een 5 bak gegaan, in mijn mk1 cabrio.

heb de schakelhevel verlengd en heb de pook afgesteld ,et de pook in de eerste versnelling.

als de motor niet loopt, dan kom ik makkelijk in alle versnellingen, maar zodra de motor loopt is de 1&2 wat lastiger, deze gaan zwaarder dan naar de 3 of 4.
heb de koppelingskabel afgesteld zodat hij strak staat

waar kan het aan liggen dat de 1& 2 en achteruit iets zwaar gaan?

moet ik nog een schakelstang wisselen?

gr roel

Neem aan van 020 4bak naar 020 5bak
Dan moet je de volplastic[sorry dat is bij golf2] schakelstang vervangen door die van een 5bak
Je moet het korte stangetje hebben dat van de hevel[zit aan de versnellingsbak]naar de schakelas gaat
171 711 574B
Die er nu op zit is171 711 574A
Deze is nl iets korter dan die van de 4bak

Gtsi-R 15-02-2012 23:22

ja idd van een 4 bak 020 naar 5 bak 020

thanks! kan nuttige info zijn.. ga eens op zoek!

dus dat is niet de stang die horizontaal van links naar rechts loopt..
(die aan de ene kant op de 4cm verlengde vinger zit en andere kant aan het koppelstuk wat op de bak krans zit geschroefd.. maar de stand die horizontaal in de langsrichting van de auto gemonteerd zit?!
die moet dus korter zijn..

weet je ook hoeveel het scheelt? kan ik hem niet gewoon inkorten (slijpen en lassen) bij mij is hij volgens mij van metaal namelijk.. of ik moet er grandioos naast zitten..

gr roel

golf mkII 16v 16-02-2012 12:51

Klopt die korte is het
En zit ind een ijzer stuk tussen[zat even met golf2]
Bij de golf2 is die ongeveer 10mm korter
Zal bij de golf1 ook zo iets zijn

Gtsi-R 16-02-2012 19:43

dan ga ik dat eens proberen.
heb je een foto van bovenaf voor vergelijk, dan kan ik waarschijnlijk al zien hoeveel het anders is


All times are GMT +1. The time now is 15:26.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.