Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Vento MK III (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   spoedje: mk3 schakelt niet meer bij motor aan (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=93594)

quattrodado 18-12-2011 11:12

spoedje: mk3 schakelt niet meer bij motor aan
 
ik heb sinds gisteren een probleem met mijn golf mk3, tdi 1Z.

ineens kon ik tijdens het rijden niet meer schakelen. ik kreeg de pook niet meer uit de versnelling. het koppelingspedaal voelt echter nog normaal aan en valt niet naar beneden.

Als ik de motor uitzet krijg ik hem probleemloos in een andere versnelling. als ik dan start, met de koppeling ingetrapt, rijd de auto langzaam aan. als ik de koppeling loslaat, rijd hij iets harder (zonder gas te geven). krijg hem alleen tot stilstand door de rem in te trappen. Hierna krijg ik de pook ook niet meer uit de versnelling totdat ik de motor uitzet.

lijkt er dus op dat de koppeling zo goed als niets doet. want bij een gezonde auto kun je met een stilstaande motor ook schakelen zonder de koppeling te gebruiken.

is dit een typisch kwaaltje? koppelingscilinder stuk? zo ja, welke meestal? hoofd of hulpcilinder (aan de bak)?

moet er nog bij zeggen dat de auto altijd zwaar schakelde, vooral in de 1e en 2e versnelling. maar dat deed mijn vorige mk3 ook en er ging nooit iets kapot.

zou fijn zijn om vandaag wat antwoorden te krijgen. moet morgen weer naar het werk en heb geen ander vervoer. alvast bedankt!

Sjeesbeest 18-12-2011 11:51

klinkt als een defecte drukgroep/druklager

Als je een koppelingskabel heb, dan even je automatische stel mechanisme die tussen de kabel zit nakijken.

quattrodado 18-12-2011 12:11

dat is het laatste waar ik op hoop - drukgroep of druklager.

kabel heb ik niet, is hydraulisch (daarom ook mijn vraag over de cilinders)

patjetta 18-12-2011 12:16

Kan ook je hydraulische systeem zijn.
Zit er wel genoeg vloeistof in? (lampje werkt niet altijd)
Heb je de boel al wel eens ververst?

quattrodado 18-12-2011 12:41

remsysteem is wel compleet ververst. het koppelingsgedeelte nog niet.

er zit genoeg vloeistof in, echter net boven het randje van de slang die naar de koppelingscilinder gaat.

Dit gebeurde gisteren, nadat ik de golf flink op zn staart trapte bij het inhalen. het enige wat ik me nog voor kan stellen is dat door de schommelingen van de remvloeistof bij het optrekken en het schakelen (en koppelen) hierna lucht werd aangezogen en deze nu in het koppelingsgedeelte zit.

klinkt dit realistisch?

ik merk trouwens ook dat de achteruit er niet in wil ook bij stilstaande motor.

Mtdi 18-12-2011 12:44

Klinkt als een lekke koppelings cilinder.

quattrodado 18-12-2011 13:00

ja dat was ook mijn eerste gedachte, maar welke? de hoofdcilinder of die bij de bak? hoe kan ik het testen?

patjetta 18-12-2011 14:25

Als je je hand op de koppelings cilinder drukt en hem op bepaalde druk houd.
Dan voel je hem waarschijnlijk langzaam weg zakken.
Dan is je hoofd koppelings cilinder lek.
Kijk ook even goed of 1 van de 2 cilinders geen lekkage vertonen onder het dashboard en bij de bak zal wel moeilijk gaan.
Kijk even onder de bak of het niet vochtig is.

quattrodado 18-12-2011 15:06

zojuist vlink ontlucht, er kwamen in het begin wat bubbeltjes maar dat viel mee. resultaat helaas nul.

hoe bedoel je, de hand op de cilinder houden?

ik had eerder vaker last van slechte koppelingscilinders gehad, maar er viel meestal wel te schakelen. wel erg moeilijk, maar toch. hier zit de pook echt keivast. en het gekke vind ik dat de achteruit er niet in wil, ook niet bij stilstaande motor. dit kan toch normaal gesproken bij een werkende auto als de motor stil staat en de koppeling niet wordt gebruikt?

uitwendige lekkage heb ik al nagekeken. alles is droog. heb ook weinig remvloeistofverlies (alleen een stukje door het slijten van de remblokken)

Sjeesbeest 18-12-2011 15:59

ik denk gewoon dat je koppelingsplaat vastzit aan je vliegwiel, heb je ergens olielekkage naar je koppelingsplaat toe.... dan krijg je last van kleven... heb ik ook gehad bij mijn koppelingsplaat

quattrodado 18-12-2011 16:40

daar lijkt het wel op. ik neem aan dat de enigste oplossing is: bak eraf en koppeling uit elkaar?

Sjeesbeest 18-12-2011 17:24

misschien een paar uur ontkoppeld laten staan dat die weer los komt?

Maar als het echt kleeft dan ben ik toch bang dat alles er achterweg moet.

Mijne heb ik ook een dag ontkoppeld laten staan, met een goede tik op het vliegwiel kwam alles wel los...... dit bleek een tijdelijke oplossing want 2 dagen erna zat ie weer vast en heb nu dan ook alles nieuw eronder

De Pul 18-12-2011 18:29

als de koppeling kleeft,in z'n 1 zetten en wegrijden,dan gelijk koppeling intrappen en tegelijk vol op het gas gaan staan.komtie dan niet los,dan zit ie ook niet vast.

gooigolf 18-12-2011 19:40

hallo ..

ik zou eens met draaiende motor .. paar keer snel achterelkaar kopplen en dan weer proberen ..
krijg je hem er dan wel makkelijk in ,, moet je het zoeken in kopplingcylinder
lucht of inwendig lek .anders bak erachter weghalen nieuwe setje erin gooien
vrgr gooigolf ;)

gtipower 18-12-2011 20:43

ik denk dat het aan de plaat cq drukgroep ligt

meestal als er lekkage of lucht in het koppeling systeem zit blijft het pedaal op de grond liggen en komt hij niet meer zelf omhoog en dat de vloeistof net rond het gat van de slang zit in het reservoir mag niet zo heel erg zijn moet wel wat hoger natuurlijk

maar het circuit zit nog zo goed als gevuld dus dat geloof ik niet dat er op die manier lucht in komt.

maar met de juiste gereedschappen ligt de bak binnen een uur beneden en in iets meer als een uur erweer achter met een nieuwe koppelingsset dus valt allemaal mee
dus ong 2,5 u weer is het weer voor de bakker en dan doe je nog normaal

quattrodado 19-12-2011 14:43

met het koppelingspedaal pompen geeft geen resultaat helaas.

de manier om de plaat los te krijgen met plankgas helaas ook niet.

zal toch eruit moeten dat ding.

het gaat ook best snel bij een golf, alleen niemand trekt de versnellingsbak er graag uit als het niet perse moet. zeker niet in een garagebox zonder brug...maar goed blijkbaar is het nodig en zal ik het ook gaan doen.

moest sowieso een keer gebeuren aangezien ie ook begon een beetje te slippen in de laatste tijd.

bedankt aan iedereen voor de tips, zodra ik weet wat het probleem is geweest zet ik dit hier neer.

gizmo98 19-12-2011 19:01

ik denk druk veren uit je koppelings plaat

Sjeesbeest 19-12-2011 19:14

Quote:
Originally Posted by gizmo98
ik denk druk veren uit je koppelings plaat


diafragmaveren? .... dat merk je wel als de plaat opeens aangrijpt zonder een voelbaar aangrijpingspunt te hebben.....

gizmo98 19-12-2011 21:10

Quote:
Originally Posted by Sjeesbeest
diafragmaveren? .... dat merk je wel als de plaat opeens aangrijpt zonder een voelbaar aangrijpingspunt te hebben.....


Hij voelt helemaal niks meer van ze koppeling :screwy:

heb het ook al is gehad :thumbup:
nieuw setje er in en gaan

Sjeesbeest 19-12-2011 21:20

ik bedoel ermee dat er geen drukveren in een koppelingsplaat zitten.

golf mkII 16v 25-12-2011 23:54

Hulpcilinder gaar

golf16v 26-12-2011 10:19

veren uit koppelingsplaat losgekomen en zitten achter je vingers van drukgroep

quattrodado 18-02-2012 19:40

OK, ik heb een update maar ook wat slecht nieuws.

bak eraf gehaald. koppeling incl. drukgroep en druklager vervangen. druklager netjes ingevet. de oude zat hier op een wat droge as. misschien dat deze klem/scheef is gaan zitten?

ik kon verder namelijk geen duidelijke gebreken zien. De oude koppelingsplaat was ook niet erg versleten. Het viel me wel op dat er wat rode stof overal was. Het leek een beetje op de kleur van baksteen.

In ieder geval zit nu alles weer in en op elkaar. Schakelen bij lopende motor werkt weer, alleen niet in de achteruit versnelling.

Ook als ik probeer de versnelling er handmatig in te leggen mbv. de beugel op de versnellingsbak, krijg ik hem niet in de achteruit. Alle andere versnellingen gaan er soepel in, ook met de pookknop. Het hele mechanisme moest ik bij de uitbouw compleet eruittrekken ivm. ruimtegebrek. Moet ik dat ding op een bepaalde manier inschuiven of afstellen? Ik hoop niet dat de bak stuk is. Zou ook raar zijn, want eerder was dit probleem er niet en het eigenlijke probleem van het niet-schakelen blijkt opgelost aangezien alle andere versnellingen werken.

Iemand een idee?

quattrodado 21-02-2012 18:29

heeft niemand nog tips?

René 21-02-2012 18:34

Krijg je hem ook niet in z`n achteruit als je het alleen probeert op het mechanisme op de bak zelf? Dus zonder de schakelstangen/kabels aangesloten.

Zoals ik het nu lees, lijkt het mij een kwestie van afstellen..

golf mkII 16v 21-02-2012 20:08

Mechanisme /pook afstellen

quattrodado 21-02-2012 21:57

Quote:
Originally Posted by René
Krijg je hem ook niet in z`n achteruit als je het alleen probeert op het mechanisme op de bak zelf? Dus zonder de schakelstangen/kabels aangesloten.

Zoals ik het nu lees, lijkt het mij een kwestie van afstellen..


Inderdaad, ik krijg de achteruit er niet in met behulp van het mechanisme op de bak (zonder de kabels van de pook gemonteerd).

(en als ik goed heb gekeken moet ik de beugel voor de achteruit helemaal naar beneden drukken en dan naar links draaien. klopt?)

kan ik aan dat mechanisme zelf ook iets afstellen?

quattrodado 24-02-2012 19:15

probleem is opgelost. het was niet de pook, maar ook niet de bak.

het was het mechanisme en een fout van mij:

ik had die zware gietijzeren beugel gemonteerd met de verkeerde bout, namelijk eentje die ietsjes langer is. daardoor kwam bij het verdraaien richting achteruit versnelling tegen een ander stuk van het mechanisme aan en blokkeerde dus daardoor.

wat een gezoek voor niks. toch bedankt voor alle antwoorden!

waar dient die zware beugel eigenlijk voor?


All times are GMT +1. The time now is 23:13.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.