![]() |
GOEDE geschakelde plus.
Eerste even lezen graag voordat er antwoord gegeven wordt :D
Ik ben bezig om bij een golf 3 het een en ander aan te sluiten. Nu gebruik ik een 5-polig relais (omschakel relais) om aan te sturen. Normaal komt er op (30) op het relais de spanning te staan. Ik pak die normaal gesproken altijd direct van de accu. MAAR.... aangezien er bij een 5 - polig relais altijd 1 van de 2 geschakeld is 87a / 87. Blijft daar spanning op staan. Ik wil dus de spanning naar mijn relais (30) ook geschakeld hebben. Er komen namelijk 2 verschillende bobine's op waarop omgeschakeld kan worden. En als de auto uitstaat wil ik natuurlijk op geen van beide spanning hebben staan. Nu weet ik niet hoeveel ampere een bobine trekt? Want de originele draad is ook maar 1,5mm2 volgens mij. (gewoon dun draadje) Hoop dat iemand mij een helder antwoord kan geven :D Het is dan wel niet voor m'n eigen auto, maar ik wil ook niet op m'n geweten hebben dat andermans auto afbrand door mijn schuld :thumbup: |
![]() Zou dit een goede oplossing zijn? Aangezien de originele aansluiting naar de bobine ook geschakeld is? Voor de mensen die het interessant vinden, het is om een zogenaamde 'vlammenkit' te installeren. Je schakelt de bobine van de motor uit, zodat het mengsel je uitlaat in gaat, en die bobine met bougie aan het uiteinde van de uitlaat gaan ontsteken. Ik weet dat het slecht voor de motor is etc.. maar toch. Of heeft er iemand een suggestie hoe ik dit beter aan kan sluiten? |
De originele bobines hebben trouwens 3 aansluitingen: plus, signaal en massa.
Kan ik misschien beter de signaaldraad aftappen? Want deze heeft een pulserende spanning dan? Of werkt dat niet zo? (anders vonkt de bougie in de uitlaat maar 1 malig, en met de signaaldraad blijft hij vonken dan?) Want als ik met een losse accu spanning op de plus zet, dan kan ik via die signaalaansluiting de bougie ook laten vonken. |
ik weet wat jij bedoelt, dit heb ik ook wel eens gebouwd op een auto, ik heb geloof ik een schema gebruikt van de nissan100 ennix club :D bobine gebruikt van een dj kymco
|
Alles is nu aangesloten, alleen ik weet niet goed welke draad ik het best kan pakken.
Ik kan natuurlijk ook in de kabelboom gaan snoeien en testen, maar liever in 1x goed :D Beetje dit effect :D http://www.youtube.com/watch?v=G-CPfxHkplc |
ik ken het ooit eens in een kaddet gsi gebouwd, koste iemand zijn beenhaartjes hahahaha.
|
Je moet de hoofdvoeding (KL30) op het relais doorverbinden met (KL86) en dan kan je met een draad en een schakelaar/drukknopje op (KL85) naar massa.
het relais kan je dan in-/uitschakelen ''bekrachtigen'' (zo kies je dus 87a of 87). Je moet dus zorgen als het relais in ruststand staat je normale bobine geschakeld is. (Niet bekrachtigd dus) Op jou getekende afbeelding is dat dus 87a |
Ik kom net weer uit de garage, ik heb 'm nu aangesloten zoals bovenstaande tekening.
(alleen dan zit bobine 1 op 87a) Dit werkt gewoon :D Alleen komt er nu 1-malig een steekvlam/knal uit de uitlaat. Dat komt omdat de bougie achterin ook maar 1x vonkt. (krijgt maar 1x spanning) Zou ik dan het signaal van bobine 1 gewoon kunnen aftakken naar bobine 2? Of dient die signaaldraad ergens anders voor? Want ik wil eigenlijk dan wanneer ik het knopje indruk, de bougie achterin gewoon blijft vonken (spanning op, spanning af etc.) Of zou ik er gewoon een knipperlicht relais tussen kunnen maken? |
![]() Zo is ie nu dus aangesloten (gewoon de + van de originle bobine gebruikt als geschakelde plus) ![]() Zou dit dan werken? Of zorgt die signaaldraad niet voor een pulserend signaal? Het is misschien een beetje 'sjonnie-style' maar stiekem vind ik het er erg vet uitzien :D Net zo buiten in het donker van die dikke steekvlammen :D |
Die laatste tekening werkt dus niet. Die signaal draad zal wel ergens anders voor dienen want er blijft spanning opstaan (dus niet pulserend)
Denk dat de pulsen gewoon komen doordat de rotor zorgt dat er telkens een bougie ontlaad. Misschien proberen met een knipperlicht relais aan te sturen? |
puls komt indd van je rotor af, en een knipperlicht relais lijkt mij niet snel genoeg..
|
Ik heb nu een knipperlicht relais, dit is inderdaad niet snel genoeg.
Weet niet of iemand nog andere oplossingen weet? En relais dat sneller schakelt? |
je katalysator is er wel toch tussenuit he btw ? :P
|
Katalysator horen opgeslagen te zijn, zo slijten ze niet en kom je ieder jaar de keur weer door als je ze eronder schroeft :D
|
Je krijgt ook van die instelbare relais. Die kun je tot 0.1 sec. laten knipperen.
|
er bestaan electronische (dus niet mechanisch) relais die razendsnel schakelen. zal kijken of ik een linkje ervoor kan vinden.
[edit] linkie |
net even stukje verder gelezen, onderaan staat hoe je bijv 7 seconden het relay dicht kan laten zodat dus je bougie 7 seconden vonkt.. kan je ook uitbreiden!
|
Kijk eens aan! Even nachecken of deze ook bij Conrad of iets te leveren zijn :thumbup:
|
Heb op mijn oude polo ook een zelf gebeunde vlammenkit gehad. Maatje van me had dit aangesloten dmv 2 omschakelrelais. Geschakelde plus bij ruitensproeierpompje weggehaald dus bedienen met ruitenwisserhendel. :thumbup:
|
Ik heb nu met een extra knop gewoon aangesloten.
Nadeel is: mijn bougie vonkt maar 1x. Omdat ik niet weer waar ik een pulserend signaal vandaan krijg (wordt normaal in de rotor geregeld? of hall-sensor?) Daardoor vonkt de bougie 1x waardoor je ook maar 1 steekvlam krijgt. Als ik nu met het knipperlicht relais erop zit, dan vlamt ie pulserend zoals je knipperlicht :D hij blijft niet echt branden (omdat de bougie eigenlijk hoort te blijven ontsteken) |
Nog een aanvulling, ik lees altijd dat mensen gewoon een brommer bobine pakken.
Dit werkte dus voor mij niet, 3 stuks achter elkaar doorgefikt/open gebarsten + ze werden kokend heet. Nu met autobobine werkt het wel goed :D |
Een brommer bobine kan je ook niet op constant plus zetten...of het moet er een van een brommer met elektronische ontsteking geweest zijn, die krijgen wel constant + ;) Ik zou hem gewoon parallel naast je originele bobine zetten, en alleen het relais de signaal draad laten omschakelen, zorgen dat je in rust stand de originele gebruikt, gaat altijd goed, en hij pulseert lekker met het motortoerental op dat moment, maar dan op één bougie :thumbup:
Stroom verbruiken doet ie maar één keer voor t opladen en tijdens gebruik natuurlijk :cool: |
Maar welke is dan de pulsdraad?
De bobine van de auto zelf heeft 3 aansluitingen, een plus, een massa en een signaal. Maar op die signaaldraad komt tijdens het lopen maar 8volt constant. De bobine pulseert normaal ook niet, maar die ontlaad doordat de rotor alle bougies/contactjes afgaat toch. |
Je hebt 3 aansluitingen omdat je;
- 1 plus hebt, en die is meestal geen 12V maar 8V is ook prima - 1 uitgang van spoel 1 (laagspanning) - 1 vonk uitgang van spoel 2 (hoogspanning) - de derde uitgang zoals jij die noemt zal waarschijnlijk je toerental aansluiting zijn Als de uitgang van spoel 1 onderbroken wordt zal door de inductie een hoogspanning in spoel 2 geinduceerd worden die de bougie die op dat moment door de rotor aangewezen wordt laat vonken. Het eigenlijke vonken komt dus door het onderbreken van de stroom door spoel 1 ! |
All times are GMT +1. The time now is 02:14. |
Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.