Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Restauratie, plaat- en laswerk (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=106)
-   -   Lassen en slijpen carroserie. (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=106754)

bert3660 05-11-2012 19:07

Lassen en slijpen carroserie.
 
Beste,

ik ben nu al een tijd bezig met lassen en slijpen aan de golf maar het lukt niet echt zo als ik wil.
het lassen wil wel lukken en de doorbranding ziet er ook goed uit, maar dan het slijpen..

Bij het slijpen kom ik meestal zo ver dat de plaat te dun word en dus bij het minste al scherut of als je een tik geeft dat je een gaatje klopt..

Hier door is bij mij alles in het water aan het vallen en heb ik ook niet meer veel zin om door te gaan met het project.

foto's:






moest er iemand omgeving limburg (belgie) eens kan langskomen of ik bij jullie om wat bij te leren wil ik dat zeker doen!

grts

De Pul 05-11-2012 20:13

ik slijp zelf nooit zover de lassen weg.......
plamuren moet je toch,dus ik slijp de las weg tot ie er nog iets bovenuit steekt,dan aluplamuur erover.jij probeert nu min of meer met je slijptol de boel strak te maken.

edit,nu ik de foto's beter bekijk zie ik dat je er ook giga veel warmte inbrengt door dat geslijp,het is helemaal blauw.dan trekt het ook al zo krom als een wokkel.

durneet 05-11-2012 20:38

wanneer het blauw komt ben je te hard aan het slijpen, ik zelf gebruik eigenlijk een snijschijf om te slijpen, niet van de zeer dunne maar de ouderwetse schijven, kun je zeer nauwkeurig mee slijpen, en vooral je tijd nemen, zodat het niet blauw word,

bert3660 05-11-2012 20:49

oke dus niet zo veel van de las weg halen? en dan gewoon plamuren?

Ja heb een hekel aan plamuur.. doe het liefst zo weinig mogelijk maar gelijk nu lukt het helemaal niet meer.


En bedoelt u van die hele dikke 'slijp' schijven? die ken ik ook en heb ik ook liggen.

grts

De Pul 05-11-2012 20:51

ik gebruik zelf geen afbraam schijven,maar de 6mm doorslijpschijven.daarmee kun je veel gerichter de las 'uitvlakken' ik denk dat durneet die ook bedoelt.en dan minder lang door blijven gaan en niet te snel willen dat het blauw uitslaat.

bert3660 05-11-2012 21:02

oke dan ga ik die morgen halen ;)

bedankt voor de tip alvast, als iemand nog foto's heeft tot hoe ver ik mag gaan mag dat altijd!

De Pul 05-11-2012 21:09

toevallig heb ik wel een foto online staan van een stukje wat ik in mijn gti gelast heb,hier kun je het aardig zien.


bert3660 05-11-2012 21:14

oke heel mooi, de rest krijg je met plamuur weg dan? krijg je dan geen verhoog?

grts

Dokter D 05-11-2012 21:28

Jij slijpt aan de foto's te zien inderdaad te veel materiaal weg.
Ik gebruik voor het grove slijpwerk de afbraabschijf 6-8mm




en voor het nabewerken de lamelenschijf (schijf met velletjes schuurlinnen)





voor het echt fijne werk zijn er dan nog de zich schijven




Deze schijven kun je "doorheen" kijken tijdens het slijpen en werken erg mooi.

Voor het doorslijpen gebruik ik overgens de 1mm schijven, topspul :thumbup:

De Pul 05-11-2012 21:29

Quote:
Originally Posted by bert3660
oke heel mooi, de rest krijg je met plamuur weg dan? krijg je dan geen verhoog?

grts
ja de rest krijg je met plamuur weg.ik probeer altijd zo te werken dat de zichtkant[in geval van de foto is dat de binnenkant] niet de kant is waar ik las.als je daar dan een mooie inbranding hebt haal je er 1x de schijf over en is ie glad,daarna klein likje plamuur en klaar ben je.dit lukt niet altijd,zorg dan dat je 'erachter' werkt zodat je plamuur geen berg word,maar slechts een dun laagje.heb je 2 zichtkanten,probeer dan zo groot mogelijk te gaan qua te lassen gedeeltes,of op een rand uit te komen.

De Pul 05-11-2012 21:30

ik gebruik eigenlijk alleen de schijven uit de bovenste afbeelding van dokter d.met de schuurschijven ga je snel te ver,of je brengt er te veel warmte in waardoor de plaat gaat trekken.

Dokter D 05-11-2012 21:36

Ben ik zeker met je eens Gerben, de lamellenschijf moet je met zachte hand hanteren ivm de warmte inbreng.
Daarom zijn de zichtschijven ook mooi spul, je ziet echt goed wat je doet.

bert3660 05-11-2012 21:53

ik zit inderdaad met 2 zicht kanten daarom dat ik ook denk ik iets te veel men ebst probeer te doen en het me daarom niet echt wilt lukken..

ik ga jullie tips zeker volgen!

bprijs 05-11-2012 23:39

Ik gebruik bijna niet wat anders dan lamellenschijven.
Dit bevalt mij altijd prima, maar het is net wat je zegt je moet het met beleid doen.
Ik heb zelf nog nooit gehad dat me een plaat krom is getrokken door een lamellenschijf.

Kan me wel voorstellen dat sommigen denken dat ze alles weg moeten slijpen.
Omdat het dan gewoon gladder aanvoelt.
Maar dan word de plaat wel heel erg dun.
Plamuur ontkom je toch niet aan dus een klein beetje de las nog voelen is geen probleem.

Ben toevallig momenteel nog bezig met een klus waarbij ik het hele achterscherm heb vervangen (ombouw kleine achterlichten)
Onderlangs moest die in zijn geheel weer aan elkaar gelast worden.
Ik heb dit met de lamellenschijf glad gemaakt en het resultaat mag er zijn.



Het is gewoon net wat je voorkeur is, maar het blijft wel fingerspitzengefühl ;)

bert3660 06-11-2012 07:40

Oke, wat is nu de bester oplossing in mijn geval aangezien ik te ver ben gegaan?

2H-2H 06-11-2012 08:02

Ik zou het op nieuw doen, heb je op lang termijn meer plezier van.

Ik doe het zo, maar het is dan ook dagelijks werk voor mij.( autoschade )





Lasklus Nederland 06-11-2012 21:00

Laswerk blijft altijd reparatie, en meestal moet er wel iets van een plamuurtje aan te pas komen, slijpen geeft namelijk ook krassen welke door lak te zien zijn.
De kunst is om te zorgen dat er zo weinig mogelijk op moet maar een las totaal wegslijpen verzwakt alleen maar.
Laat een klein randje staan en zorg ervoor (zoals eerder gezegd) dat het niet blauw word van het slijpen, een tweede keer heet worden van de las is niet goed voor de zogenaamde HAZ (heat affected zone) en daardoor scheurt het plaatwerk eerder van de las af ;)

bprijs 07-11-2012 00:35

:goodpost:

bert3660 07-11-2012 20:33

oke dat is een heel nuttige post!

maar aangezien ik weinig opnieuw kan doen moet ik weer iets gaan bedenken. zal wel even zoet zijn met mijn stommiteit!

grts

Lasklus Nederland 09-11-2012 13:49

Quote:
Originally Posted by bert3660
oke dat is een heel nuttige post!

maar aangezien ik weinig opnieuw kan doen moet ik weer iets gaan bedenken. zal wel even zoet zijn met mijn stommiteit!

grts


Waarom niet? Ik zie ruimte genoeg en de ingelaste delen zijn blanke plaat.
Iets ruimer uitslijpen, nieuwe plaat inlassen en daarna op de juiste manier slijpen.

De plekken die er nu zitten, blauw en dun staal waar de koolstof hoog ligt, zijn extra gevoelig voor roest, over een jaar is dit weer rot als je het niet overnieuw doet :rolleyes:

rondekker1983 27-11-2012 22:49

Quote:
Originally Posted by De Pul
ik gebruik eigenlijk alleen de schijven uit de bovenste afbeelding van dokter d.met de schuurschijven ga je snel te ver,of je brengt er te veel warmte in waardoor de plaat gaat trekken.


De schuurschijven eerst over de werkbank heen raggen :) Dan zijn ze niet zo "scherp" meer. Want inderdaad met nieuwe schijven ga je gouw te hard.
Ik gebruikt vaak versleten lamelen schijven.

Lasklus Nederland 28-11-2012 20:27

Het gaat niet om de snelheid maar om te hard drukken, met een versleten schijf heb je nog meer de neiging om hard te drukken.
Een nieuwe schijf kun je juist zacht laten rusten en dan neemt die al af ;)

johanv22 29-11-2012 20:39

En als je lamellen schijven gebruikt, niet al te grove korrel nemen!

bert3660 01-12-2012 13:13

Quote:
Originally Posted by Lasklus Nederland
Waarom niet? Ik zie ruimte genoeg en de ingelaste delen zijn blanke plaat.
Iets ruimer uitslijpen, nieuwe plaat inlassen en daarna op de juiste manier slijpen.

De plekken die er nu zitten, blauw en dun staal waar de koolstof hoog ligt, zijn extra gevoelig voor roest, over een jaar is dit weer rot als je het niet overnieuw doet :rolleyes:


heb inderdaad alles terug uitgeslepen er rond ;)

grts

Lasklus Nederland 02-12-2012 11:42

Kom maar op met die foto's! :thumbup:

durneet 02-12-2012 12:40

ik gebruik eigenlijk niet anders dan die harde schijven,

kun je veel nauwkeuriger mee werken dan met schuurpapier, mijn mening, omdat je beter kun richten op de las enkel wegslijpen en niet op het plaatwerk naast de las,

gewoon rustig slijpen met wat muziek in de oren, en als het een uur duurt dan duurt het een uur, eindresultaat is belangrijk,

post maar wat foto's ;)

servowire 06-12-2012 22:14

Zonder plamuur kun je niet strakmaken. Lasnaden zijn normaal. Je ziet ze toch ook zitten bij je binnen-wielkuipen? Het is een auto hé geen iPhone :D

Newskoolratz 05-01-2013 17:51

:goodpost:

indewarre 12-01-2013 23:18

Quote:
Originally Posted by Lasklus Nederland
Waarom niet? Ik zie ruimte genoeg en de ingelaste delen zijn blanke plaat.
Iets ruimer uitslijpen, nieuwe plaat inlassen en daarna op de juiste manier slijpen.

De plekken die er nu zitten, blauw en dun staal waar de koolstof hoog ligt, zijn extra gevoelig voor roest, over een jaar is dit weer rot als je het niet overnieuw doet :rolleyes:


dit komt omdat de primer hier niet goed hecht op lasnaden en de plekken die te warm zijn geweest. (geleerd van een scheepsbouwer)

wat wel houd is goede zinkhoudende primer op de on/zichtbare delen

fcapri 24-01-2013 12:21

ik gebruik ook altijd die lamellenschijven om de grootste puntlassen al af te slijpen. eens ik dicht bij het metaal komt, ga ik over op een plamuurschuurmachientje. eerst met nieuwe schuurschijven op, daarna met versleten of heel fijne korrel.

ik las in ZONDER plamuur. kost wel ff tijd, maar plamuren is niet meer nodig bij mij. t hangt er wel vanaf hoeveel goesting ik die dag heb.
voorbeeldje (hier toon ik het hoogste gat in die vleugel)
het roestgat

uitgeslepen en nieuw stukje in gelast

hier al schoon geschuurd, je ziet de schuurcirkles van het schuurmachientje, hier al niet meer met zo een lamellenschijf want dit gaat te snel



daarna anti roest erop

en dan een laagje heeel dun grondverf/spuitplamuur. de laag is zo dun dat je de verflagen eronder nog kan zien.


closeup laatste foto. na gladschuren, laklaag en vernislaag zie je hier niks meer van.
stevigere constructies (bv achterwielranden) daar laag ik ongeveer 0.5mm van de lassen zitten en werk ik wel met plamuur, kwestie van de stevigheid erin te houden. bij zo een voorscherm is het absoluut niet nodig aangezien dit plaatwerk niks van stevigheid bied aan de constructie van de auto
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/...ig/100_1839.jpg
bovenstaande foto schuur ik volledig de verf weg, dan eerst vertinnen (voorkomt dat er tussen de puntlassen toch nog vocht bij de plamuur zou geraken), en dan pas erna plamuur of gewoon een dikke grondlaag als het al goed vlak is

indewarre 24-01-2013 12:47

Vervelend vind ik altijd dat bij de randen en het geperste, het plaatwerk altijd zo dun is, als je dan niet voorzichtig genoeg bent valt er zo weer een gat in tijdens het lassen.

En dit dat weer dichtlassen vind ik vooral vervelend. dan ben je soms echt een lamellenschijf nodig.

Lasklus Nederland 25-01-2013 10:18

@fcapri,

je hebt gelijk dat jij bij ronde hoeken waar veel voorspanning zit mooi in kunt lassen en daarna zo goed als geen plamuur hoeft te gebruiken.
Maar je gebruikt het toch, in dat geval spuitplamuur om de krassen in het metaal weg te werken.

Werk je die krassen weg door te schuren met fijne korrel dan moet je het basis plaatwerk dunner schuren en daar zou ik niet voor kiezen, dan maar iets meer (spuit) plamuur.

Wat betreft jou foto's, ik zie veel insluitingen in de lassen (de bruine vlekken) en na je spuitplamuur zie ik ook nog lichte tekening.
Ik zou er toch wat meer op zetten, straks met een glimmende laklaag en strijklicht zie je gewoon alles terug en dat is zonde!

Een beetje plamuur kan echt geen kwaad en ik zou er zeker geen laklaag voor weg willen moeten gooien, het kost allemaal al genoeg ;)

fcapri 25-01-2013 12:19

dit was tijdelijk om door de keuring te geraken. roestgaten op die plaats waren scherp uitstekende delen en dus afkeur.

komen gewoon andere vleugels op. zolang het doenbaar is (prijs/werk) om compleet plaatwerk te vervangen, ga ik hiervoor.

lassen is zowieso warmte en zuurstof inbrengen in een plaat en is nooit goed. bovenstaande fotos waren ook nooit het eindprodukt hé (dus die geschuurde foto was tijdens), die grondlaag was ook de eerste en heel dun gespoten om vliegroest tegen te gaan.

ik werk met ofwel dikke grondlagen, ofwel spuitplamuur laag. van die grote potten plamuur om te smeren... daar huiver ik van. de meeste die ik ken gebruiken het gewoon om alle gaten die ze gebakken hebben dicht te smeren, of gewoon over de roest/deuken heen. in mijn beginjaren in de autowereld werd ik ook verkeerd opgeleid met dat goedje.

dit bovenstaande was ook geen laswerk om laswerk te zijn (ben computerprogrammeur, geen lasser). daar steek ik dan wel iets meer werk in. t was nu ook geen laswerk om met een daily door de keuring te geraken, daar steek ik minder tijd in (omdat de keuring in belgie de lasnaden moet kunnen inspecteren).

als ik chassisnr's zou overzetten, dan zie je er echt NIKS van :D

en zo heb ik leren lassen: http://fcapri.homelinux.com/off/pics/sleutel/

johanv22 27-01-2013 19:16

Het gevaar met lamel schijven is dat men te snel de las probeert weg/glad te schrijven.
En het zogenaamde graven met de flex(de flex te scheef op het materiaal)
Ik gebruik alleen maar lamelschijven, en slijp wel altijd de las geheel weg.
De kunst is om een goede doorlassing te krijgen, en zo weinig mogelijk op het bestaande materiaal te slijpen. Dit vergt wat oefening maar is zeker te doen.


All times are GMT +1. The time now is 07:43.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.