![]() |
Quote:
:thumbup: |
De Golf 4 klauwen gemonteerd, "oude" blokken behouden;
|
De Golf is naar de garage bij m'n ouders gegaan om daar de kooi in te bouwen. Gisteren al een start gemaakt met het verwijderen van onnodige steuntjes en montagepunten in de carroserie. En om de temperatuur van de motor omlaag te krijgen heb ik voor extra koeling gezorgd door de scharnieren van de motorkap te verhogen. Ben benieuwd of dit gaat helpen :)
|
Dat van die motorkap is geen slecht idee. Ik zit ook manieren te bedenken om de warmte onder de kap weg te krijgen. Mijn enige echte oplossing nu is: of een gat in de motorkap (alleen ben ik dan weer bang voor een hoop regen en rotzooi in de motorruimte aangezien ik ook nog op straat rijd) of ik slijp de rand weg waar zegmaar die rubber strip overheen zit die de motorruimte scheidt van de ruitenwissenmotor en interieurfilter.
Voordeel is dat ik dan nooit meer een beslagen voorruit heb want die warmte komt de aan de achterkant van de motorkap eruit zo over de voorruit :D |
Bij golfjes 1 werkt dat goed
|
Dit werkt tegendraads
De ruimte voor je voorruit is een hogedruk gebied waardoor de lucht niet uit je motorruimte gezogen word maar er juist ingedrukt word. Hierom zit daar ook de inlaat van het interieur Als je echt warmte wil afvoeren dan moet je dit doen in de voorste 25% van de motorruimte |
|
Dat is zo klote juist, de warmte krijg je daar bijna niet weg. Ik al helemaal moeilijk want ik maak de onderkant dicht, en daar wil ik sowieso m'n lucht niet naartoe afvoeren want onder m'n auto moet een lagedruk gebied ontstaan door m'n splitter.
Ik moet eigenlijk tunnels maken vanuit m'n brandschot en dan aan de zijkant bij m'n deuren ergens uit laten komen, of mooiere nog: door m'n auto die tunnels en aan de achterkant afvoeren. Maar goed, het moet nog een straatauto blijven bij mij dus dat is geen optie :D |
Juist wel
Als je namelijk in het lage druk gebied voor op je motorkap openingen maakt gaat de warmte van je radiateur en intercooler etc daardoor naar buiten Het word er dan als het ware uitgezogen |
![]() Zoals hier ![]() Nog een mooi voorbeeld is de lancia integrale |
Jellle snapt het wel aardig... op de hondabeunmanier je kap wat ophogen werkt niet....
|
Quote:
Mijn uitleg was denk niet duidelijk :D Ik bedoelde juist dat ik de lucht alleen bovenlangs wil afvoeren niet onder de auto ;) Zoals de foto's die je laat zien, zoiets wilde ik dus ook voor mijn auto, maar ook nog eentje verder naar achter om de hitte bij m'n spruitstuk weg te krijgen. Alleen had ik niet nagedacht over het drukgebied voor de voorruit :thumbup: Jammer van de geringe ruimte onder de kap, anders zou ik zo'n gat in m'n motorkap maken en onder de motorkap een soort glijbaan vanaf de radiateur naar boven toe :thumbup: Dan ben ik al wel van die radiateurwarmte af, maar nog niet van de spruitstukhitte welke ook behoorlijk warm is :D |
Ik snap je theorie Jelle, toch ga ik het zo proberen. ;) Kosten zijn 0, is makkelijk weer terug te bouwen en ik ben ook van de manier "trail and error" :)
Ff een hersenspinsel om kwart voor 1 snachts; als je boven op de motorkap 'n klein randje/spoilertje maakt zodat de weg boven de kap langer word dan onder de kap, wordt de warme lucht vanuit de motorruimte dan tussen de motorkap en voorruit weggezogen..?! (het principe van 'n vliegtuigvleugel zeg maar) |
Quote:
Waarom iets proberen wat al aan alle kanten bewezen is op tig fora dat het niet werkt :shake: zonde van de moeite |
Quote:
Je zou kunnen kijken of je warmte kan afvoeren via je voorspatborden, bijvoorbeeld door de rand tussen je deur en spatbord |
Quote:
Ik denk niet dat het zo werkt maar zelfs al werkt het wel, je wilt toch geen lift gaan creëren? |
Quote:
Er zijn ook mensen die het wiel opnieuw uitvinden Ik ben zelf ook iemand die alles zelf wil ondervinden dus ik snap het wel |
Meest discutabel onderwerp in de autosport; aerodynamica. En daarom zo leuk :D
Gijs bedoelt met vliegtuigvleugel gewoon de spoilerwerking denk ik , dus omgedraaide vleugel. In principe zal je door het verhogen van je motorkap weer een onderdruk creëren in het gebied van je ruitenwissers zitten toch? ![]() ![]() Bij deze corvette zie je je door de verhoging in het midden van de motorkap dat er een hogedrukgebied ontstaan aan de L en R kant van de voorruit. In het midden zou je dus wel warmte af kunnen voeren. Als je nu een paar touwtjes afknipt en ze erop plakt, wordt het gelijk zichtbaar ;) |
|
Even wat tijd gevonden om wat te uploaden van 17 september 2014 op Zandvoort. Echt 'n bloedhete dag van ruim 30 graden :)
|
Vind deze laatste pagina over aerodynamica erg interesant.
Is er nog iemand wijzer geworden? Of een slimme oplossing(en) gevonden? Is werken met ducting slangen niet wat? En dan ook weer afvoeren daarmee, eventueel met pc cpu koelventilatoren erin? Kan je via je modderschermen je hitte kwijt of via je zijschermen. Ben benieuwd. |
Ik heb eventueel nog wel wat boeken over auto / raceauto aerodynamica.
Zelfs een paar als PDF, die staan helaas wel op m'n andere computer. Misschien kan ik ze binnenkort ergens uploaden :thumbup: |
Quote:
Zou ook s een ander plekje voor je camera zoeken... je spiegel zit midden in het beeld :D |
Quote:
|
Mooi filmpje, het begint meteen te jeuken om m'n golf 1 klaar te maken voor dit werk!
Hou je de rondetijden ook bij? Gr. Cees |
Klopt idd van die spiegel, alleen op deze positie waren de buitenspiegel, teller en mijn reactie via de binnenspiegel te zien.
Ik heb laatst een rondetijd geklokt via bovenstaande filmpje van 2:16. Dat was volgens mij een redelijk snelle ronde waarbij niemand voor me zat die niet door reed. :) Even de tussenstand; |
De bouw van de kooi is gestart. Gaat nog wel wat tijd in zitten ;)
|
Goed bezig!!!!
|
Even de Golf na 'n maand weer uit de rommel tevoorschijn getoverd en het deel van de kooi bij de B-stijlen gemonteerd. Deze zit nog niet vast op de vloer, maar al wel gefixeerd op de stijlen. Het deel dat van voren komt moet er ook nog aan gemaakt worden, maar het grote pas en meetwerk is gedaan :)
En gisteren met behulp van 'n goeie vriend het dashboard weer pas gemaakt. |
Mooi werk!
|
Paar weken geleden het kruis gemaakt;
Afgelopen week de dwarsbalk achter de stoelen gemaakt, en toen was het gas op :redface: Toen maar verder gegaan met het verwijderen van isolatiemateriaal achter het dashboard, of in ieder geval waar het dashboard hoort te zitten ;) |
Dat gaat netjes worden :D
Ik zou de schakeltoren nog in de auto monteren als ik jouw was :D, of heb je zo'n setje van dub-detail in bestelling ;) |
Lekker bezig hier!
|
De originele schakeltoren zit er nog steeds in, ben wel bezig met zo'n schakeltoren van Dub-detail idd ;)
|
Afgelopen weken flink gas kunnen geven. Rolkooi is klaar, dashboard en stoelen zitten er weer in. De deuren moeten nog ff netjes gemaakt worden (alu plaat erin maken) en het bestelde lexaanglas dat over 1,5 week binnen komt moet erin gelijmt worden. :)
Ow ja, en de spoiler was hier volgens mij ook nog niet gepost :rolleyes: Ik hoop hierdoor meer achteras druk te kunnen creëren. Vanmiddag nog even een set 3C wielen onder de Transporter geschroefd. Maakt er ineens een hele andere bus van (iets met vlag en modderschuit ;)) Bij de T4 moeten de distributieriemen, riemen, geleiderollen en gloeistiften nog vervangen worden en de verstuivers testen/reviseren. Nog ff doorwerken dus :rolleyes: |
Lekker bezig Gijs!
|
Nice!
Die spoiler ook man. Heb zelf ook een spoiler die ik alleen wil monteren met trackdays, ben erg benieuwd naar het resultaat hiervan. Nog even een vraagje over de kooi. Hieronder de foto: Heb je die steun gewoon gelast met de voorruit erin? Ik durfde dit niet aan omdat ik bang was dat de voorruit zou springen door de plaatselijke hitte :D |
Jep, dat gaat prima! Je zit er best een stuk vandaan, en je hoeft ook niet ineens door te lassen hè. Stukje voor stukje en even af laten koelen :)
|
Gespot door vw roadwarrior;
![]() Met hemelvaart voor 't eerst weer gereden op Circuit Assen. De achterremmen zijn nog niet goed, nog even aandacht aan besteden. :) Lexaan ramen en rolkooi zijn iig klaar, auto is een stuk stugger, maar helt nog wel veel over. Toch maar eens aan een goed setje schokbrekers gaan denken. Zit nu Intrax onder, ook niet slecht maar is niet in hardheid verstelbaar. |
Stijvere stabilisatiestangen misschien?
|
All times are GMT +1. The time now is 10:09. |