Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Restauratie, plaat- en laswerk (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=106)
-   -   Lassen en slijpen carroserie. (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=106754)

rondekker1983 27-11-2012 22:49

Quote:
Originally Posted by De Pul
ik gebruik eigenlijk alleen de schijven uit de bovenste afbeelding van dokter d.met de schuurschijven ga je snel te ver,of je brengt er te veel warmte in waardoor de plaat gaat trekken.


De schuurschijven eerst over de werkbank heen raggen :) Dan zijn ze niet zo "scherp" meer. Want inderdaad met nieuwe schijven ga je gouw te hard.
Ik gebruikt vaak versleten lamelen schijven.

Lasklus Nederland 28-11-2012 20:27

Het gaat niet om de snelheid maar om te hard drukken, met een versleten schijf heb je nog meer de neiging om hard te drukken.
Een nieuwe schijf kun je juist zacht laten rusten en dan neemt die al af ;)

johanv22 29-11-2012 20:39

En als je lamellen schijven gebruikt, niet al te grove korrel nemen!

bert3660 01-12-2012 13:13

Quote:
Originally Posted by Lasklus Nederland
Waarom niet? Ik zie ruimte genoeg en de ingelaste delen zijn blanke plaat.
Iets ruimer uitslijpen, nieuwe plaat inlassen en daarna op de juiste manier slijpen.

De plekken die er nu zitten, blauw en dun staal waar de koolstof hoog ligt, zijn extra gevoelig voor roest, over een jaar is dit weer rot als je het niet overnieuw doet :rolleyes:


heb inderdaad alles terug uitgeslepen er rond ;)

grts

Lasklus Nederland 02-12-2012 11:42

Kom maar op met die foto's! :thumbup:

durneet 02-12-2012 12:40

ik gebruik eigenlijk niet anders dan die harde schijven,

kun je veel nauwkeuriger mee werken dan met schuurpapier, mijn mening, omdat je beter kun richten op de las enkel wegslijpen en niet op het plaatwerk naast de las,

gewoon rustig slijpen met wat muziek in de oren, en als het een uur duurt dan duurt het een uur, eindresultaat is belangrijk,

post maar wat foto's ;)

servowire 06-12-2012 22:14

Zonder plamuur kun je niet strakmaken. Lasnaden zijn normaal. Je ziet ze toch ook zitten bij je binnen-wielkuipen? Het is een auto hé geen iPhone :D

Newskoolratz 05-01-2013 17:51

:goodpost:

indewarre 12-01-2013 23:18

Quote:
Originally Posted by Lasklus Nederland
Waarom niet? Ik zie ruimte genoeg en de ingelaste delen zijn blanke plaat.
Iets ruimer uitslijpen, nieuwe plaat inlassen en daarna op de juiste manier slijpen.

De plekken die er nu zitten, blauw en dun staal waar de koolstof hoog ligt, zijn extra gevoelig voor roest, over een jaar is dit weer rot als je het niet overnieuw doet :rolleyes:


dit komt omdat de primer hier niet goed hecht op lasnaden en de plekken die te warm zijn geweest. (geleerd van een scheepsbouwer)

wat wel houd is goede zinkhoudende primer op de on/zichtbare delen

fcapri 24-01-2013 12:21

ik gebruik ook altijd die lamellenschijven om de grootste puntlassen al af te slijpen. eens ik dicht bij het metaal komt, ga ik over op een plamuurschuurmachientje. eerst met nieuwe schuurschijven op, daarna met versleten of heel fijne korrel.

ik las in ZONDER plamuur. kost wel ff tijd, maar plamuren is niet meer nodig bij mij. t hangt er wel vanaf hoeveel goesting ik die dag heb.
voorbeeldje (hier toon ik het hoogste gat in die vleugel)
het roestgat

uitgeslepen en nieuw stukje in gelast

hier al schoon geschuurd, je ziet de schuurcirkles van het schuurmachientje, hier al niet meer met zo een lamellenschijf want dit gaat te snel



daarna anti roest erop

en dan een laagje heeel dun grondverf/spuitplamuur. de laag is zo dun dat je de verflagen eronder nog kan zien.


closeup laatste foto. na gladschuren, laklaag en vernislaag zie je hier niks meer van.
stevigere constructies (bv achterwielranden) daar laag ik ongeveer 0.5mm van de lassen zitten en werk ik wel met plamuur, kwestie van de stevigheid erin te houden. bij zo een voorscherm is het absoluut niet nodig aangezien dit plaatwerk niks van stevigheid bied aan de constructie van de auto
http://fcapri.homelinux.com/fcapri/...ig/100_1839.jpg
bovenstaande foto schuur ik volledig de verf weg, dan eerst vertinnen (voorkomt dat er tussen de puntlassen toch nog vocht bij de plamuur zou geraken), en dan pas erna plamuur of gewoon een dikke grondlaag als het al goed vlak is

indewarre 24-01-2013 12:47

Vervelend vind ik altijd dat bij de randen en het geperste, het plaatwerk altijd zo dun is, als je dan niet voorzichtig genoeg bent valt er zo weer een gat in tijdens het lassen.

En dit dat weer dichtlassen vind ik vooral vervelend. dan ben je soms echt een lamellenschijf nodig.

Lasklus Nederland 25-01-2013 10:18

@fcapri,

je hebt gelijk dat jij bij ronde hoeken waar veel voorspanning zit mooi in kunt lassen en daarna zo goed als geen plamuur hoeft te gebruiken.
Maar je gebruikt het toch, in dat geval spuitplamuur om de krassen in het metaal weg te werken.

Werk je die krassen weg door te schuren met fijne korrel dan moet je het basis plaatwerk dunner schuren en daar zou ik niet voor kiezen, dan maar iets meer (spuit) plamuur.

Wat betreft jou foto's, ik zie veel insluitingen in de lassen (de bruine vlekken) en na je spuitplamuur zie ik ook nog lichte tekening.
Ik zou er toch wat meer op zetten, straks met een glimmende laklaag en strijklicht zie je gewoon alles terug en dat is zonde!

Een beetje plamuur kan echt geen kwaad en ik zou er zeker geen laklaag voor weg willen moeten gooien, het kost allemaal al genoeg ;)

fcapri 25-01-2013 12:19

dit was tijdelijk om door de keuring te geraken. roestgaten op die plaats waren scherp uitstekende delen en dus afkeur.

komen gewoon andere vleugels op. zolang het doenbaar is (prijs/werk) om compleet plaatwerk te vervangen, ga ik hiervoor.

lassen is zowieso warmte en zuurstof inbrengen in een plaat en is nooit goed. bovenstaande fotos waren ook nooit het eindprodukt hé (dus die geschuurde foto was tijdens), die grondlaag was ook de eerste en heel dun gespoten om vliegroest tegen te gaan.

ik werk met ofwel dikke grondlagen, ofwel spuitplamuur laag. van die grote potten plamuur om te smeren... daar huiver ik van. de meeste die ik ken gebruiken het gewoon om alle gaten die ze gebakken hebben dicht te smeren, of gewoon over de roest/deuken heen. in mijn beginjaren in de autowereld werd ik ook verkeerd opgeleid met dat goedje.

dit bovenstaande was ook geen laswerk om laswerk te zijn (ben computerprogrammeur, geen lasser). daar steek ik dan wel iets meer werk in. t was nu ook geen laswerk om met een daily door de keuring te geraken, daar steek ik minder tijd in (omdat de keuring in belgie de lasnaden moet kunnen inspecteren).

als ik chassisnr's zou overzetten, dan zie je er echt NIKS van :D

en zo heb ik leren lassen: http://fcapri.homelinux.com/off/pics/sleutel/

johanv22 27-01-2013 19:16

Het gevaar met lamel schijven is dat men te snel de las probeert weg/glad te schrijven.
En het zogenaamde graven met de flex(de flex te scheef op het materiaal)
Ik gebruik alleen maar lamelschijven, en slijp wel altijd de las geheel weg.
De kunst is om een goede doorlassing te krijgen, en zo weinig mogelijk op het bestaande materiaal te slijpen. Dit vergt wat oefening maar is zeker te doen.


All times are GMT +1. The time now is 15:00.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.