fcapri
05-12-2014, 23:46
paar dagen terug had ik wat dynamo problemen. zonder verbruikers haalde ik met moeite 13V met draaiende motor, met de lichten aan duikte die er al onder en laadde de accu niet meer op. heb de kooltjes vervangen (1 was nog halfweg van lengte, de 2de was slechts een 4de van het origineel) en toen kreeg ik direct 14,6V op de accu. toerenteller bleef wel schoon werken.
echter valt nu de dynamo elke 2-3min volledig uit.
spanning stuikt in elkaar naar 11V, toerenteller valt volledig weg en accu lampje knipperd. je rijd 1minuut door en ineens schiet alles weer ingang. toerenteller weer omhoog, spanning instant +14V.
nu als ik de auto start, heb ik minder dan 12V op men meter (heb een analoge meter die 5ledjes heeft: 11V - 12V - 13V - 14V - 15V. enkel de 11V brand nog dan). je zet de lichten aan, verwarming aan, alles werkt. en dan na een 5tal seconden gaan de lichten feller branden en krijg ik 14V spanning. de motor draait dus al ff en pas erna wordt de dynamo precies 'aan gezet'.
kan het zijn dat de golf uitgerust is met een veiligheidssysteem en dat deze men dynamo elke keer ff afzet omdat de spanning boven de 14,5V zit? daarna naar huis gekomen met de lichten aan, ruitenwissers aan, verwarming volle bak (door de regen dampte men voorruit aan). en deze rit is de dynamo nooit uitgevallen. had ook geen 14V meer.
echter valt nu de dynamo elke 2-3min volledig uit.
spanning stuikt in elkaar naar 11V, toerenteller valt volledig weg en accu lampje knipperd. je rijd 1minuut door en ineens schiet alles weer ingang. toerenteller weer omhoog, spanning instant +14V.
nu als ik de auto start, heb ik minder dan 12V op men meter (heb een analoge meter die 5ledjes heeft: 11V - 12V - 13V - 14V - 15V. enkel de 11V brand nog dan). je zet de lichten aan, verwarming aan, alles werkt. en dan na een 5tal seconden gaan de lichten feller branden en krijg ik 14V spanning. de motor draait dus al ff en pas erna wordt de dynamo precies 'aan gezet'.
kan het zijn dat de golf uitgerust is met een veiligheidssysteem en dat deze men dynamo elke keer ff afzet omdat de spanning boven de 14,5V zit? daarna naar huis gekomen met de lichten aan, ruitenwissers aan, verwarming volle bak (door de regen dampte men voorruit aan). en deze rit is de dynamo nooit uitgevallen. had ook geen 14V meer.