Log in

View Full Version : dynamo problemen

fcapri
05-12-2014, 23:46
paar dagen terug had ik wat dynamo problemen. zonder verbruikers haalde ik met moeite 13V met draaiende motor, met de lichten aan duikte die er al onder en laadde de accu niet meer op. heb de kooltjes vervangen (1 was nog halfweg van lengte, de 2de was slechts een 4de van het origineel) en toen kreeg ik direct 14,6V op de accu. toerenteller bleef wel schoon werken.

echter valt nu de dynamo elke 2-3min volledig uit.
spanning stuikt in elkaar naar 11V, toerenteller valt volledig weg en accu lampje knipperd. je rijd 1minuut door en ineens schiet alles weer ingang. toerenteller weer omhoog, spanning instant +14V.

nu als ik de auto start, heb ik minder dan 12V op men meter (heb een analoge meter die 5ledjes heeft: 11V - 12V - 13V - 14V - 15V. enkel de 11V brand nog dan). je zet de lichten aan, verwarming aan, alles werkt. en dan na een 5tal seconden gaan de lichten feller branden en krijg ik 14V spanning. de motor draait dus al ff en pas erna wordt de dynamo precies 'aan gezet'.
kan het zijn dat de golf uitgerust is met een veiligheidssysteem en dat deze men dynamo elke keer ff afzet omdat de spanning boven de 14,5V zit? daarna naar huis gekomen met de lichten aan, ruitenwissers aan, verwarming volle bak (door de regen dampte men voorruit aan). en deze rit is de dynamo nooit uitgevallen. had ook geen 14V meer.

Jeff
06-12-2014, 07:22
Je had ook de complete spanningsregelaar kunnen vervangen. Daarin zitten namelijk ook nieuwe koolborstels.

fcapri
06-12-2014, 08:16
dat heb ik ook gedaan.
heel dit ding. ik heb die op voorraad liggen van men fords (ook bosch dynamos)
http://www.jaritechniek.nl/images/content/spannings%20regelaar%20bosch%20Jari%20techniek.jpg

ik vermoed ergens een systeem in de golf die de hoge accu spanning detecteerd (met die nieuwe regelaar krijg ik tot 14,61V op men accu) en dat die de dynamo voor een paar minuten uitschakeld.
want dezelfde dynamo met de oude kooltjes en regelaar geeft te weinig spanning (13V zonder lichten en iets van 12,6V met lichten aan). daar bleef de toerenteller wel werken.
nu met nieuwe kooltjes zit ik boven de 14V maar op een ritje van 5km (15min rijden met de rode lichten mee gerekend) valt men dynamo een 3tal keer uit.
compleet uit nu:
-toerenteller naar 0
-accu direct onder de 12V

fcapri
06-12-2014, 13:03
daarnet dus wat rondgereden. van het moment ik startte direct de lichten aangezet, ruitenwissers aan, en verwarmingsblazer op 3. enke de 13V led blijft branden, 14V knippert niet eens.

20km naar kortrijk gereden: geen problemen.
op de terugweg (40km, beetje om gereden) heb ik halverwege de lichten afgezet en de verwarming naar stand 1. 14V led knipperde en nog geen 5min later viel alles uit. toerenteller weg, spanning naar 12V (en ff later naar 11V). heb onmiddelijk lichten aangezet en verwarming hoger (accu liep leeg toen) en na een paar min kwam alles terug. de rest van de rit is het weer niet meer uitgevallen. de laatste rit van 10km naar huis ook geen problemen.
heel duidelijk een overspanningsprobleem waar de auto ergens voor ingrijpt en de dynamo afkoppeld. ik ga nog een andere set kooltjes + regelaar proberen