Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 19-01-2012, 21:57
Thijs.'s Avatar
Thijs. Thijs. is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 606
Default Koppeling eerder laten opkomen

Beste mensen,

Ik heb een tijdje terug een Golf 3 bak in mijn Golf 2 gebouwd zodat ik beschik over 5 versnellingen. Nu heb ik echter na de ombouw dat de koppelingspedaal héél laat komt, waardoor je niet normaal weg kunt rijden. Ik heb de kabel al op de uiterste stand en er zelfs nog een moertje overheen gezet zodat ik hem nog wat eerder kon laten opkomen. Dit mocht echter niet baten. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Weet iemand of er misschien een verschil zit in koppelingskabel waardoor ik de koppeling eerder kan laten opkomen?

Alvast bedankt!
__________________
Thijs. Golf 1 1979 GL

Last edited by Thijs. : 19-01-2012 at 22:03.
Reply With Quote
  #2  
Old 19-01-2012, 22:08
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,864
Default

hoe bedoel je een moertje erover heen gedaan?
als je je koppeling eerder wilt laten opkomen moet je de kabel "afspannen"
en mocht je een zelfstellende kabel hebben, di zitten altijd vrij hoog..
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #3  
Old 19-01-2012, 22:10
Thijs.'s Avatar
Thijs. Thijs. is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 606
Default

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
hoe bedoel je een moertje erover heen gedaan?
als je je koppeling eerder wilt laten opkomen moet je de kabel "afspannen"
en mocht je een zelfstellende kabel hebben, di zitten altijd vrij hoog..


Weet ik. Is een kabel die je dmv draad kan stellen. Die staat op zijn uiterst. Als je aan het uiteinde nog een moer er tussen duwt kun je hem nog iets verder stellen, maar hij komt nog steeds erg laat. Heb hem eerst zo gehad dat ik er normaal mee kon rijden, maar nu heb je echt een héél kort stukje waar die pakt.
__________________
Thijs. Golf 1 1979 GL
Reply With Quote
  #4  
Old 19-01-2012, 22:37
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Zo'n koppelingskabel moet je niet strakker stellen, er moet nog vrije slag op zitten.

Zet je hem helemaal op zijn strakst dan zal je druklager het vroegtijdig begeven.

Misschien handig om wat meer info te gegeven, wat voor motor/type bak/welke koppeling.
Reply With Quote
  #5  
Old 19-01-2012, 22:42
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,864
Default

Denk er idd wel om dat er een paar mm vrije slag is.
druk lager zal bij een 020 baktype niet snel stukdraaien, maar een kabelgeschakelde bak heeft wel een druklager op de drukgroep dus die is dan zo naar de kloten.

Bij een 020 baktype kan je evt je koppelingshevel aan de bak een paar tandjes verstellen zodat de stand anders wordt en je "meer" kabel krijgt

meer info is idd wel handig
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân

Last edited by Johan1982MK1 : 19-01-2012 at 22:44.
Reply With Quote
  #6  
Old 20-01-2012, 07:09
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Volgens mij is een te hoog zittend pedaal juist een kwestie van je kabel losser zetten?
Kabel strakker > aangrijp punt hoger
Kabel losser > aangrijp punt lager
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #7  
Old 20-01-2012, 07:10
passatje2 passatje2 is offline
VW Addict
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 635
Default

of je hebt een te lange en verkeerde koppelingskabel,draai je em wel de goede kant op met stellen
Reply With Quote
  #8  
Old 23-01-2012, 11:10
Thijs.'s Avatar
Thijs. Thijs. is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 606
Default

Ja, heb hem de goede kant opgedraaid. Heb hem vaker versteld, want als ik hem losser draai dan pakt hij hem helemaal niet meer. Dan kan ik de koppeling laten opkomen maar dan loopt die gewoon vrij als het ware.

Het gaat iig om een golf 2 1.3 (voorheen met AKW 084 bak) met een golf 3 (ik dacht CKR 085 bak).
__________________
Thijs. Golf 1 1979 GL
Reply With Quote
  #9  
Old 24-01-2012, 22:07
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #10  
Old 24-01-2012, 22:55
Thijs.'s Avatar
Thijs. Thijs. is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 606
Default

Hoe ik hem moet stellen weet ik, hij staat al op de uiterste stand

Er moet toch ergens een verschil in zitten (kabel oid). Want met de 4bak pakte de koppeling wel normaal.
__________________
Thijs. Golf 1 1979 GL
Reply With Quote
  #11  
Old 03-02-2012, 22:30
Thijs.'s Avatar
Thijs. Thijs. is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 606
Default

Heb het even nagekeken en de bak is een: CEC085 van een Golf 3 dus. Het blok is een Golf 2 1.3 blok uit 1988.
__________________
Thijs. Golf 1 1979 GL
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 03:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum