Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 10-01-2011, 11:44
Chewbacca Chewbacca is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 241
Default motor tikt na vervangen motorolie

Ik heb afgelopen weekend mijn golf 2 (1.6 benzine) eens onderhouden.
Nieuwe motorolie, nieuw oliefilter en nieuw brandstoffilter

Nu startte ik hem gisteren, en hoorde ik een tikkend geluid.
Het leek bij de distributieriem vandaan te komen, of uit het blok zelf...

Mij is niet bekend wanneer de distributieriem voor het laatst is vervangen, de vorige eigenaar heeft het nooit laten doen en die heeft hem anderhalf jaar gehad, over de tijd daarvoor weet ik niets.

Na een stukje rijden (Alkmaar - Amsterdam) bleek het tikken nog steeds aanwezig, misschien zelfs wel iets toegenomen...

Kan een versleten distributieriem dit veroorzaken?
Of is er iets anders aan de hand? Kan het kwaad?
Het oliepeil is wel goed (middenop de peilstok), nergens lekkage...

Ik ben benieuwd naar jullie suggesties!
Reply With Quote
  #2  
Old 10-01-2011, 11:46
Arne's Avatar
Arne Arne is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 3,610
Send a message via MSN to Arne
Default

Wat voor olie zat erin, en wat heb je er nu ingegooid?
Reply With Quote
  #3  
Old 10-01-2011, 11:58
guusvandevenne guusvandevenne is offline
VW Addict
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 679
Default

misschien dat je inderdaad te dunne olie hebt gebruikt waardoor de kleppen nu tikken.
Reply With Quote
  #4  
Old 10-01-2011, 11:59
Chewbacca Chewbacca is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 241
Default

Quote:
Originally Posted by guusvandevenne
misschien dat je inderdaad te dunne olie hebt gebruikt waardoor de kleppen nu tikken.


Wat erin zat weet ik niet, ik heb er nu 15W40 in gedaan...
Reply With Quote
  #5  
Old 10-01-2011, 12:39
guusvandevenne guusvandevenne is offline
VW Addict
 
Join Date: Oct 2010
Posts: 679
Default

dat is opzich vrij normale olie. als die het ook nog tikt als de motor warm is zal het lijkt mij niet aan de dikte van de olie liggen, aangezien de meest gangbare olie 10w40 of 15w40 is. verschil hiertussen is enkel de dikte als de olie koud is, 10w40 is koud wat dunner.
als je distributie niet meer op tijd zou staan verlies je vermogen of in het ergste geval, gaan de kleppen boksen met de zuigers en loop je blok in de soep.
Reply With Quote
  #6  
Old 10-01-2011, 14:54
Chewbacca Chewbacca is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 241
Default

ik heb hem net nog even gestart, en het is nu een stuk minder dan gisteravond

ik hou het in de gaten, zal na een stukje rijden nog eens luisteren...
in ieder geval is het in de auto niet meer hoorbaar/merkbaar, wat het gister wel eventjes is geweest
Reply With Quote
  #7  
Old 10-01-2011, 22:08
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

Oliepeil niet gewoon laag? als het peil tegen het minimum staat wil die weleens tikken, vooral na een koude start.

Distributieriem verleden niet aantoonbaar ==> vervangen.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
  #8  
Old 10-01-2011, 23:01
vw golf 1979's Avatar
vw golf 1979 vw golf 1979 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 434
Default

als het blijft aanhouden is het waarschijnlijk een klepstoter die stuk (aan het gaan) is.
en zoals reeds vermeld: als je de historiek vd distributieriem niet => vervangen die handel
__________________
golf 1 '79 1.1
golf mk4 1.9tdi
Reply With Quote
  #9  
Old 11-01-2011, 10:45
Chewbacca Chewbacca is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 241
Default

Quote:
tim_j Oliepeil niet gewoon laag? als het peil tegen het minimum staat wil die weleens tikken, vooral na een koude start.

Distributieriem verleden niet aantoonbaar ==> vervangen.


Ik zal de olie toevoegen totdat hij helemaal op MAX staat, nu staat ie namelijk halverwege de peilstok

Quote:
Originally Posted by vw golf 1979
als het blijft aanhouden is het waarschijnlijk een klepstoter die stuk (aan het gaan) is.
en zoals reeds vermeld: als je de historiek vd distributieriem niet => vervangen die handel


wat merk je verder als een klepstoter stuk gaat/is? is dat een grote ingreep om te vervangen?

Ik wil met die distributieriem t liefste wachten tot t weer wat knapper weer wordt. Ik heb geen vermogensverlies, dus echt versleten zal hij nog niet zijn...
Er lekt ook wat olie uit een pakking daar, waarschijnlijk van de nokkenaskering
Die neem ik dan meteen mee
Reply With Quote
  #10  
Old 11-01-2011, 12:42
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Quote:
Originally Posted by Chewbacca
wat merk je verder als een klepstoter stuk gaat/is? is dat een grote ingreep om te vervangen?


Ik wil met die distributieriem t liefste wachten tot t weer wat knapper weer wordt. Ik heb geen vermogensverlies, dus echt versleten zal hij nog niet zijn...
Er lekt ook wat olie uit een pakking daar, waarschijnlijk van de nokkenaskering
Die neem ik dan meteen mee

Voor het vervangen van de klepstoters zal de nokkenas eruit moeten.

Als de distributieriem versleten is zal je nooit vermogenverlies merken tenzij dat er tanden afscheuren of de riem breekt , in beide gevallen zal het waarschijnlijk einde verhaal zijn.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 03:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum