Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 15-06-2010, 11:30
JurjenV's Avatar
JurjenV JurjenV is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 2,363
Default Schroefset versus verlagingsveren

Mensen,

Heb de search gebruikt maar kon zo geen topic met voordelen en nadelen van beide vinden.


Dit kan natuurlijk wel zinvol zijn en ook ikzelf ben er nog niet uit wat ik met het nieuwe brik wil gaan doen.
__________________
En voor de bekeuringen: www.flitsservice.nl
Reply With Quote
  #2  
Old 15-06-2010, 11:31
JurjenV's Avatar
JurjenV JurjenV is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 2,363
Default

Naar mijn mening veert een schroefset helemaal niet meer, en een verlagingsset met veren nog wel. Daarom is mijn mnening dat een schroefset de auto zo stug maakt dat onderdelen als rubbers e.d. snel kapot gaan. Ook krijgt het chassis enorm op zijn donder. Dit is op basis van een goedkoop setje, anderen heb ik geen ervaring mee.

Een verlagingsset zorgt voor een verlaging maar daarbij nog wel een beetje vering. Het nadeel is dat je geen enorm brede wielen kunt monteren omdat de auto nog wel inveert. Dit is op basis van een Duitse set welke je moet inbouwen in de huidige voorpoten. Ook hier met anderen geen ervaring.
__________________
En voor de bekeuringen: www.flitsservice.nl
Reply With Quote
  #3  
Old 15-06-2010, 11:34
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Veren zijn goedkoper, als je tenminste een beetje binnen dezelfde kwaliteit zoekt.

Schroefsetje kun je mooi aanpassen in hoogte. De hoogtes die de fabrikanten van de losse verlagingsveren opgeven komen niet altijd overeen met de daadwerkelijke verlaging, of is uiteindelijk niet helemaal wat jij wil. Met de schroefset pas je dit precies aan tot een hoogte die je zelf wilt.

Als je de veren vervangt moet je weer een verenspanner regelen als je alles volgens 't boekje doet, en de hele schokbreker en veer uit elkaar schroeven. De veer is dan nieuw, de schokbreker is gewoon je oude. Tenzij je meer dan 60mm gaat verlagen, dan moet je ook weer ingekorte zuigers hebben.

Ik zou voor een schroefset gaan. Zo duur zijn die dingen niet meer, en je hebt er uiteindelijk veel meer aan.
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #4  
Old 15-06-2010, 11:35
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Quote:
Originally Posted by JurjenV
Naar mijn mening veert een schroefset helemaal niet meer, en een verlagingsset met veren nog wel. Daarom is mijn mnening dat een schroefset de auto zo stug maakt dat onderdelen als rubbers e.d. snel kapot gaan. Ook krijgt het chassis enorm op zijn donder. Dit is op basis van een goedkoop setje, anderen heb ik geen ervaring mee.

Een verlagingsset zorgt voor een verlaging maar daarbij nog wel een beetje vering. Het nadeel is dat je geen enorm brede wielen kunt monteren omdat de auto nog wel inveert. Dit is op basis van een Duitse set welke je moet inbouwen in de huidige voorpoten. Ook hier met anderen geen ervaring.


De stugheid van een schroefset valt best mee. Als je op bumpstops gaat rijden is het inderdaad niet echt comfortabel, maar het zijn en blijven "gewone schokbrekers", en doen toch echt wel waarvoor ze gemaakt zijn. Als je niet achterlijk laag gaat, veren ze gewoon, al is het iets stugger dan met normale veren.
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #5  
Old 15-06-2010, 12:42
Erik_vw's Avatar
Erik_vw Erik_vw is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 363
Default

Quote:
Originally Posted by breadfan83
Als je niet achterlijk laag gaat, veren ze gewoon, al is het iets stugger dan met normale veren.


Het is volgens mij juist andersom, als je een auto laag zet met een schroefset veert deze meer dan wanneer je hem hoger zet.

Als je een schroefset namelijk strakker zet (schroefmoer omhoog draaien knijpt de veer samen) dan gaat de auto ook omhoog. Inveren van de auto gaat dan lastiger doordat de veer strakker staat.
Zet je de schroefset minder strak (schroefmoer omlaag draaien zet de veer losser) dan gaat de auto omlaag. Inveren gaat dan makkelijker omdat de veer losser staat.
(tenzij bijvb je band de carroserie raakt natuurlijk)

Als je een bepaalde verlaging oke vind en niet meer wil veranderen qua hoogte zou ik gewoon voor een verlagingsset gaan.
Er wordt vaak gezegd dat je met een schroefset ideaal elke gewenste hoogte in kan stellen maar dat is wat kort door de bocht. Men vergeet namelijk te vermelden dat je tevens de stugheid óók verandert.
Bij de duurdere setjes kan je ook de stugheid instellen maar dat is dan altijd van de demper en de stugheid wordt, des strakker je hem draait (lees hoger), meer en meer bepaald door de veer.

Deze setjes zijn ook vaak meer dan 1000 euri.
__________________
- = MK1 '77 = -
- = T3 Club Joker '89 = -
- = Polo 6R '10 = -
- = A4 B6 '04 = -
Reply With Quote
  #6  
Old 15-06-2010, 12:54
Marcski's Avatar
Marcski Marcski is offline
Volksforum Crew
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 12,707
Default

Quote:
Originally Posted by Erik_vw
Als je een schroefset namelijk strakker zet (schroefmoer omhoog draaien knijpt de veer samen) dan gaat de auto ook omhoog. Inveren van de auto gaat dan lastiger doordat de veer strakker staat.
Zet je de schroefset minder strak (schroefmoer omlaag draaien zet de veer losser) dan gaat de auto omlaag. Inveren gaat dan makkelijker omdat de veer losser staat.
(tenzij bijvb je band de carroserie raakt natuurlijk)


Dat is niet waar, de voorspanning blijft altijd gelijk. Als je een schroefset omhoog draait, draai je alles mee, zuigerpen, veer, bovenste veerschotel, carosserie

en inderdaad, niet alle schroefsets zijn stug. Goedkopere over het algemeen wel stugger dan duurdere, omdat ze de mindere kwaliteit veren compenseren met stugge schokbrekers

Last edited by Marcski : 15-06-2010 at 12:57.
Reply With Quote
  #7  
Old 15-06-2010, 13:13
Typ 81's Avatar
Typ 81 Typ 81 is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 863
Default

Ik heb een vaste 80/80 set (dempers en veren) van KAW en mijn auto veert vooraan praktisch niet en achter een beetje. Helaas is er voor mijn auto niet 1 2 3 een schroefset te vinden (lees: alleen voor 1200 euro). Ik geef de voorkeur aan een schroefset.
__________________
Ex Daily / Hobby drive: Audi 80 Formel E CL 1.8 '84 LD6Y
Reply With Quote
  #8  
Old 15-06-2010, 14:03
Erik_vw's Avatar
Erik_vw Erik_vw is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 363
Default




Misschien heb jij een andere schroefset maar als je bovenstaand setje bekijkt kan je de veer indraaien door de onderste 2 blauwe moeren (met de groene pijl) omhoog te draaien.
Als je dit doet als de veer onder de auto zit gaat de auto omhoog zodra de kracht op de veer groter wordt dan de drukkende massa van de auto.
De bovenste veerschotel blijft zitten waar hij zit (zwarte pijl)

Op deze manier gaat de auto dus omhoog én de spanning op de veer wordt groter. (lees: auto stugger)

Bij deze set kan je dus de hoogte niet aanpassen zonder ook de spanning van veer te veranderen.
Er zijn dus ook setjes waarbij dat wel kan?

Zo ja, welke?
__________________
- = MK1 '77 = -
- = T3 Club Joker '89 = -
- = Polo 6R '10 = -
- = A4 B6 '04 = -
Reply With Quote
  #9  
Old 15-06-2010, 14:46
Marcski's Avatar
Marcski Marcski is offline
Volksforum Crew
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 12,707
Default

de spanning op de veer zal nooit groter worden, de auto wordt toch niet zwaarder??
Als je de onderste veerschotel verdraid, draai je de bovenste mee

Je verschroeft de hoogte, niet de voorspanning
Reply With Quote
  #10  
Old 15-06-2010, 14:49
Typ 81's Avatar
Typ 81 Typ 81 is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 863
Default

Dat laatste is correct. De auto gaat niet omhoog omdat je de voorspanning verhoogt
__________________
Ex Daily / Hobby drive: Audi 80 Formel E CL 1.8 '84 LD6Y
Reply With Quote
  #11  
Old 15-06-2010, 15:59
Erik_vw's Avatar
Erik_vw Erik_vw is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 363
Default

Schroef (bij de afgebeelde set) de onderste moeren maar omlaag dan zul je zien dat de auto omlaag gaat en dat de vering slapper wordt.
__________________
- = MK1 '77 = -
- = T3 Club Joker '89 = -
- = Polo 6R '10 = -
- = A4 B6 '04 = -
Reply With Quote
  #12  
Old 15-06-2010, 16:14
Typ 81's Avatar
Typ 81 Typ 81 is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 863
Default

Dat wordt toch weer gecompenseerd als de auto weer op zijn wielen staat? Jij bedoelt waarschijnlijk als de auto uit zijn veren hangt op een brug?
__________________
Ex Daily / Hobby drive: Audi 80 Formel E CL 1.8 '84 LD6Y
Reply With Quote
  #13  
Old 15-06-2010, 16:21
Marcski's Avatar
Marcski Marcski is offline
Volksforum Crew
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 12,707
Default

Volgens mij snap je niet dat die bovenste veerschotel variabel in hoogte is, Erik.
Hij zit alleen vast aan de zuigerpen om de schokken op te vangen en rust alleen op de veer, welke weer op de onderste ring rust.
Draai je de ring lager, dan draait alles mee, inclusief de auto.
De veer zal dus nooit stugger of slapper worden door hoogteverstelling.
Reply With Quote
  #14  
Old 15-06-2010, 16:30
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

Quote:
Originally Posted by Erik_vw
Schroef (bij de afgebeelde set) de onderste moeren maar omlaag dan zul je zien dat de auto omlaag gaat en dat de vering slapper wordt.


1. Het onderste rustpunt is de onderste veerschotel (waar de 2 moeren zitten). Daar rust de veer op.

2. Het bovenste rustpunt is de bovenste veerschotel, daar ' hangt ' de auto op. Dit punt wordt dus door de auto ingedrukt.

Hoe hoog je de veren ook schroeft, het blijft altijd dezelfde auto die op de bovenste veerschotel drukt, daardoor zal de voorspanning ook gelijk blijven.

Jij denkt ' verkeerd ' , jij gaat er van uit dat de zuigerstang niet mee verplaatst als je de onderste veerschotel omhoog draait. Dat doet hij dus wel
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #15  
Old 15-06-2010, 16:56
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Het klopt inderdaad wat de anderen zeggen Erik. Als je de stelmoer van de schroefset omhoog draait, gaat de zuigerstang mee omhoog en de bovenste schotel gaat ook mee. De afstand tussen de onderste en bovenste schotel blijft gelijk, en de spanning op de veer blijft dan ook gelijk.

Wat ik trouwens bedoelde was dat de set niet zo achterlijk stug is als je hem niet tot op de bumpstops verlaagd.
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #16  
Old 15-06-2010, 21:11
Erik_vw's Avatar
Erik_vw Erik_vw is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 363
Default

Het klopt idd dat de zuigerstang mee omhoog gaat als je de hem omhoog schroeft.
(totdat deze aan het einde van zijn slag zit natuurlijk)

Ik heb aardig wat zitten verstellen met het schroefset en wat ik zag als ik hem verder omhoog draaide dat hij hoger kwam te liggen én dat hij tegelijk steeds stugger werd, en andersom lager en minder stug. En dat was ook wel logisch want de afstand tussen de groene en de zwarte pijl werd ook steeds korter.

Dit klopt niet met de theorie zoals ik die hierboven lees wat toch ook wel erg logisch klinkt.
Toch nog maar eens kijken onder de auto hoe het nu zit.
__________________
- = MK1 '77 = -
- = T3 Club Joker '89 = -
- = Polo 6R '10 = -
- = A4 B6 '04 = -
Reply With Quote
  #17  
Old 15-06-2010, 21:16
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

De afstand tussen de groene en zwarte pijl wordt niet kleiner bij ingebouwde toestand.

De voorspanning op de veer blijft gelijk.

F = c * u (kracht = veerconstante * uitwijking)

F= kracht = m *g

m= massa auto
g= gravitatie constante (zwaartekracht)

F blijft gelijk (immers M en g veranderen niet)

C blijft gelijk = veerconstante

dan blijft U (uitwijking, natuurlijke indrukking) ook constant.
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #18  
Old 15-06-2010, 21:27
Typ 81's Avatar
Typ 81 Typ 81 is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 863
Default

Nog nooit iemand zo eigenwijs meegemaakt Iedereen is gek, behalve Erik
__________________
Ex Daily / Hobby drive: Audi 80 Formel E CL 1.8 '84 LD6Y
Reply With Quote
  #19  
Old 15-06-2010, 21:31
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

toch heb ik hetzelfde als hem,bij onze rode mk3...
er zit een supersport set onder,toen die plat op de grond lag deinde die als een bezetene,nu staat die in standje boodschappenauto en is ie retestug...
nog nooit meegemaakt,met geen enkele andere set.
heeft ook zeker niks te maken met de veervoorspanning oid,mer aan de bouw van de demperunit.(denk ik)
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #20  
Old 15-06-2010, 21:53
Dax's Avatar
Dax Dax is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 57
Default

Mijn setje was ook echt stug toen ik de auto hoog had staan, toen ik hem verder verlaagde rijdde hij een stuk fijner en waren de veren ook niet meer stug. Dus alle berekeningen zouden het tegendeel moeten bewijzen maar voor mij tellen alleen de ervaringen.

Wat betreft on topic zou ik toch voor een schroefset gaan. Rij zelf met Vmaxx en bevalt me echt perfect! gekocht voor 260 euro nieuw dus dat valt ook reuze mee.

Suc6 met de zoektocht groetjes
__________________
Mooap Mooap Gas Derop!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 13:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum