Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 28-09-2009, 20:25
Thijs.'s Avatar
Thijs. Thijs. is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 606
Default Ombouw 1300 naar 1800 Golf 2

Beste mensen een vraag mbt motoren van mijn kant.

Ik bezit momenteel een golf 2 1300 carb uit 1988. Een vriend van mij gaf aan dat deze een 1800 8v blok heeft met carb. Nu is mijn vraag past dat blok zomaar of moet ik dan allemaal drastische aanpassingen gaan doen ?

Onder drastisch bedoel ik compleet andere kabelbomen leggen etc. Dus kortom wat komt er zoal kijken bij een motorswap ?
Reply With Quote
  #2  
Old 28-09-2009, 20:28
Oudelut's Avatar
Oudelut Oudelut is offline
No personal life
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,076
Default

1300 = smallblock, 1800 = big block, dus volgens mij ga je sowieso al andere motorsteunen moeten lassen... Dus als je een andere kabelboom al drastisch vind?
__________________
Quote:
Originally Posted by GerardMkIIVR6
Nee dank je zijn net BBS wielen iedereen rijdt ermee
Reply With Quote
  #3  
Old 28-09-2009, 20:31
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

nope... Golfje 2 werkt met subframes. Subframe los, subframe van ander type monteren en je kan zo de boel omhangen.

heb je een kabelboom compleet van de 1800 en zijn ze beiden van hetzelfde type zekeringkast, dan is het volgens mij geen probleem.
Hangt er nog een beetje van af of je een 1300 carb of injectie en/of 1300 carb of injectie (en wat voor type injectie) hebt.
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #4  
Old 28-09-2009, 20:47
Thijs.'s Avatar
Thijs. Thijs. is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 606
Default

Quote:
Originally Posted by Oudelut
1300 = smallblock, 1800 = big block, dus volgens mij ga je sowieso al andere motorsteunen moeten lassen... Dus als je een andere kabelboom al drastisch vind?


Je kan niet gewoon een motorsteun van een 1800 gebruiken dan ? Zijn die niet zo over te zetten ?
Reply With Quote
  #5  
Old 28-09-2009, 20:47
Thijs.'s Avatar
Thijs. Thijs. is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 606
Default

Quote:
Originally Posted by martiepartie
nope... Golfje 2 werkt met subframes. Subframe los, subframe van ander type monteren en je kan zo de boel omhangen.

heb je een kabelboom compleet van de 1800 en zijn ze beiden van hetzelfde type zekeringkast, dan is het volgens mij geen probleem.
Hangt er nog een beetje van af of je een 1300 carb of injectie en/of 1300 carb of injectie (en wat voor type injectie) hebt.


Beiden blokken zijn gewoon met carb. Dus geen injectie !
Reply With Quote
  #6  
Old 28-09-2009, 20:57
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

Quote:
Originally Posted by Thijs.
Je kan niet gewoon een motorsteun van een 1800 gebruiken dan ? Zijn die niet zo over te zetten ?


wel goed lezen, je hoeft niet te lassen, maar gewoon even zoeken op het forum. deze ombouw is al zo vaak gedaan én besproken dat je alle info zo moet kunnen vinden.

Allebei carb = zo om te bouwen.
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #7  
Old 28-09-2009, 21:00
Thijs.'s Avatar
Thijs. Thijs. is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 606
Default

Quote:
Originally Posted by martiepartie
wel goed lezen, je hoeft niet te lassen, maar gewoon even zoeken op het forum. deze ombouw is al zo vaak gedaan én besproken dat je alle info zo moet kunnen vinden.

Allebei carb = zo om te bouwen.


Naja heb natuurlijk de search al gebruikt maar kon niks vinden van een ombouw van 1300 naar 1800 8v, omdat de meeste mensen ombouwen naar 16v en dan zit je al eerder met een andere kabelboom (denk ik).

Dus als ik het goed begrijp moet ik gewoon het blok compleet met kabelboom + subframe hebben en dan moet het gewoon passen zonder aanpassingen ?
Reply With Quote
  #8  
Old 28-09-2009, 21:45
Oudelut's Avatar
Oudelut Oudelut is offline
No personal life
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,076
Default

Quote:
Originally Posted by martiepartie
nope... Golfje 2 werkt met subframes. Subframe los, subframe van ander type monteren en je kan zo de boel omhangen.


Ah, niet goed gelezen, dacht dat het om een Golf I ging...
__________________
Quote:
Originally Posted by GerardMkIIVR6
Nee dank je zijn net BBS wielen iedereen rijdt ermee
Reply With Quote
  #9  
Old 28-09-2009, 21:50
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Quote:
Originally Posted by Thijs.
Je kan niet gewoon een motorsteun van een 1800 gebruiken dan ? Zijn die niet zo over te zetten ?


Dat gaat ook inderdaad. Je kunt de voorste motorsteun los schroeven van het subframe, en vervangen door eentje van een big block. Je hoeft het subframe dan niet te vervangen.

Als je dus geen compleet big-block-subframe hebt, maar gewoon een nieuwe motorsteun hebt gekocht, gaat dat ook.

Maar zoals Martie al zegt, lees gewoon de search eens na, daar staat genoeg in. Je hoeft in ieder geval 100% niks te lassen of slopen. Alles is met bouten en moeren vast gemaakt, wat los gemaakt moet worden.

Succes.
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #10  
Old 28-09-2009, 21:54
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

en het kan evt. op straat
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #11  
Old 28-09-2009, 21:55
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

De zekeringkast is afhankelijk van het bouwjaar.

Elke motor heeft daardoor wel andere draden maar de stekker die in de zekeringkast gaat is daardoor wel gelijk.

Het oud type zekeringkast (snel te herkennen aan de alarmlichtschakelaar in het dashboard) is zelfs gelijk aan de laatste modelletjes Golf/Jetta/Scirocco Mk1.

Het nieuw type zekeringkast (snel te herkennen aan de alarmlichtschakelaar op de stuurkolom) is zo zelfs gelijk aan de eerste modellen van de Mk3.

Als je dus een jonge Mk2 hebt kun je zo een VR6 aansluiten op je Mk2 zekeringkast (nieuw model).

Dus het is heel simpel:

1. 1300 blok + bak demonteren
2. Motorkabelboom verwijderen (verlichtingskabelboom laten zitten)
3. Subframe verwisselen
4. Kabelboom voor de 1.8 plaatsen
5. Remmerij vervangen
6. Voorste motorsteun vervangen (is ook anders)
7. Schakelstang, koppelingstukje vervangen (van 4 naar 5 bak)
8. 1800 blok + bijbehorende bak monteren (020 bak)

En dan nog afmonteren.
Reply With Quote
  #12  
Old 28-09-2009, 22:32
breadfan83's Avatar
breadfan83 breadfan83 is offline
Volksforum Draaideur Donateur Wheeler Dealer
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 17,396
Send a message via AIM to breadfan83 Send a message via MSN to breadfan83
Default

Quote:
Originally Posted by martiepartie
en het kan evt. op straat




@Ruben: Dat subframe hoeft dus niet persee. De subframes zijn gelijk, en de voorgeboorde gaten zijn gelijk. Enige dat anders is, is de motorsteun. Als je dus wel het oude subframe, en geen nieuw subframe hebt, hoef je dus in feite alleen een nieuwe motorsteun te kopen.

Daarnaast zijn er drie verschillende combinaties wat die alarmlichten en de stuurkolom aangaat. Eentje is tot eind '87 / begin '88. Dit is de versie met de dunne stuurhendeltjes en de alarmlichtschakelaar in het dashboard. Daarna kwamen de dikke hendels, maar bleef de alarmlichtschakelaar op zijn oude plek, en pas rond eind '88 / begin '89 kwamen de versies met de dikke hendels en de alarmlichten op de stuurkolom. Het belangrijkste om op te letten is hoe de stekkertjes zijn op de schakelaar voor knipperlichten en ruitenwisser, en hoeveel stekkers er in de tellerkast gaan. Als die passen, past de rest van de stekkers op de stuurkolom en het dash ook.

En een aanvulling op je lijstje: de aandrijfassen. Die verschillen ook nog per motorvermogen. Alles vanaf de 66kW en hoger had de dikkere aandrijfassen. Of hier ook nog verschillen zijn gebasseerd op de bouwjaren weet ik even niet zeker.

Als je pech hebt (bij mij was dat dus zo) moet je ook je stuurhuis nog vervangen, omdat de stekkers van de kabelboom niet passen op de stuurkolom. Dus kijk even alles na, en check of alles wat je in de oude situatie los schroeft, in de nieuwe situatie ook weer vast kan.

En voor je begint, draai eerst de centrale moeren op de aandrijfassen los. Kan het niet vaak genoeg zeggen, maar waarom ik dit zeg merk je wel als je het niet doet.
__________________
Klutch Shirts

Quote:
Originally Posted by Richard
broodfanaat heeft gelijk


Buyer / seller feedback thread
Golf mk2 16v W.I.P.
Boot-sale
Reply With Quote
  #13  
Old 29-09-2009, 08:11
Thijs.'s Avatar
Thijs. Thijs. is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 606
Default

Heel, heel heel erg bedankt voor de informatie iedereen hier kan ik wat mee !

Ik zelf heb iig een Golf 2 uit augustus 88, en de auto waar de motor uit komt is zover ik weet een 1.8 8v blok uit 85.

Ik ga iig volgend weekend eens kijken om welk blok het precies gaat, en welke onderdelen ik dan nodig heb enz. Als het allemaal niet te duur wordt ga ik misschien de motor ombouwen.
Reply With Quote
  #14  
Old 29-09-2009, 08:16
T.C.Z.L's Avatar
T.C.Z.L T.C.Z.L is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 2,980
Default

Thijs,

Het is inderdaad een 1.8 8v blok uit 1985.
Komt uit een golf 1 cabrio. En heeft volgens mij de motorcode GU.
Is ook orgineel een carb blok dus zou gewoon op jouw kabelboom moeten kunnen.
__________________
'85 VW golf 1 cabrio 1.8 16v webers
'92 VW golf III vr6 2.8 (verkocht)
'89 VW corrado 1.8 G60(verkocht)

'85 VW Jetta II CL 1.3
'79 VW Golf 1 1.3 GL
'85 VW Jetta II GL 1.3
'99 VW Bora Variant 1.9 TDI
Reply With Quote
  #15  
Old 29-09-2009, 08:21
Thijs.'s Avatar
Thijs. Thijs. is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 606
Default

Quote:
Originally Posted by T.C.Z.L
Thijs,

Het is inderdaad een 1.8 8v blok uit 1985.
Komt uit een golf 1 cabrio. En heeft volgens mij de motorcode GU.
Is ook orgineel een carb blok dus zou gewoon op jouw kabelboom moeten kunnen.


Op jou reactie was ik idd ook al aan het wachten haha, thanks voor de info
Reply With Quote
  #16  
Old 29-09-2009, 08:29
T.C.Z.L's Avatar
T.C.Z.L T.C.Z.L is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 2,980
Default

Ja had ik al verwacht, daarom maar even gereageerd
Verzamel maar goed genoeg info en kom je volgende week maar kijken
__________________
'85 VW golf 1 cabrio 1.8 16v webers
'92 VW golf III vr6 2.8 (verkocht)
'89 VW corrado 1.8 G60(verkocht)

'85 VW Jetta II CL 1.3
'79 VW Golf 1 1.3 GL
'85 VW Jetta II GL 1.3
'99 VW Bora Variant 1.9 TDI
Reply With Quote
  #17  
Old 30-09-2009, 22:20
VWJYI VWJYI is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,095
Default

sorry dat ik je topic kaap... Dus ik kan in mijn jetta 1.3i uit 90 eigenlijk zo een gti blok plaatsen en dan alleen de stekkers in steken en klaar... plus de rest natuurlijk (remmen ed)

Hoe zit het eigenlijk met een g40 blok. Is dit qua opbouw hetzelfde als een nz. En qua kabelboom of heeft deze weer andere aansluitingen???

Last edited by VWJYI : 01-10-2009 at 06:38.
Reply With Quote
  #18  
Old 01-10-2009, 15:13
Thijs.'s Avatar
Thijs. Thijs. is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 606
Default

Quote:
Originally Posted by VWJYI
sorry dat ik je topic kaap... Dus ik kan in mijn jetta 1.3i uit 90 eigenlijk zo een gti blok plaatsen en dan alleen de stekkers in steken en klaar... plus de rest natuurlijk (remmen ed)

Hoe zit het eigenlijk met een g40 blok. Is dit qua opbouw hetzelfde als een nz. En qua kabelboom of heeft deze weer andere aansluitingen???


Als ik het goed heb begrepen moet je de stekkers controleren van knipperlicht en ruitenwisser en tellen hoeveel stekkers er in de tellerkast gaan, dan moet het dash gewoon aan te sluiten zijn. En de aandrijfassen zijn anders van het big block tov small block, dus die moeten ook aangepast worden. En als je de motorsteunen van het nieuwe blok gebruikt zou het blok moeten passen, tenminste dit is wat ik er van heb begrepen. Correct me if I am wrong.
Reply With Quote
  #19  
Old 01-10-2009, 18:13
M v D's Avatar
M v D M v D is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 440
Default

Uitlaat moet lijkt mij ook geheel vervangen worden. Steekassen en versnellingsbak zijn zeker ook anders? Er bestaan nl 2 verschillende typen versnellingsbakken met bijbehorend schakelmechanisme en steekassen. Het 1800 motorblok past i.i.g. met motorsteunen en al zo in de motorruimte van de 1300.
Reply With Quote
  #20  
Old 27-03-2012, 09:18
rondekker1983's Avatar
rondekker1983 rondekker1983 is offline
VW Guru
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 731
Default

Hoe zit het eigenlijk met de carrosserie stijheid?
Is die hetzelfde is een GTI

Ron
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 19:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum