Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Polo 6N, 6N2, 9N en 6R
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 16-05-2009, 17:54
cdes cdes is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2009
Posts: 3
Default Polo SDI met zwarte rook

Ben nieuw op dit forum en heb alles doorgezocht op mijn probleem maar niet gevonden.

Polo SDI (47KW)
Probleem: Zwarte rook bij warme motor

Als de motor warm is walmt deze de hele tijd een beetje, zodra we terugeschakelen (5 naar 4 afrit snelweg, afremmen op motor) kun je weinig meer zien dan een zwart scherm in de spiegel.

Katalysator is er tussen uitgehaald en het roken is nu zelfs erger geworden (vol gas onbelast geeft nu al een zwarte rook dat de straat er zwart van wordt), dit was hiervoor aanmerkelijk minder

Tijdje geleden brandstof systeem gereinigd met Redex Fuel System Cleaner. Het roken was een paar dagen flink minder maar vrij snel weer terug op het oude niveau.

Heb temperaturen uitgelezen met VAG-COM (Koelwater 90°(ok) en dieseltemperatuur 45° (lijkt me ok, ik neem aan dat deze sensor in de brandstofpomp zit) Andere waarden ook uitgelezen maar niet opgeschreven. Zoals brandstofinjectiewaarden (timing en hoeveelheid).

Ik kan, met de kennis die ik heb, alleen maar verzinnen dat er iets is met of de brandstofpomp (hoeveelheid inspuiting, dus teveel) of verstuivers (die zitten nog lekker op hun plek en de motor loopt eigenlijk veel te mooi m.a.w. ik denk niet dat hier het probleem zit)

Wie heeft er een idee of ervaring en kan mijn kennis verrijken. Graag zou ik inspuitwaarden (timing en hoeveelheid) willen weten om deze te vergelijken.

Alvast bedankt en waneer er meer info nodig is hoor ik het graag
Reply With Quote
  #2  
Old 30-05-2009, 00:07
Arno's Avatar
Arno Arno is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 643
Default

Heb je de filters weleens vervangen?
Nieuwe olie erin?
Probeer deze opties eens en kijk of dat helpt misschien
__________________
poohlo...wie anders!
Reply With Quote
  #3  
Old 30-05-2009, 07:53
Benji's Avatar
Benji Benji is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,327
Send a message via MSN to Benji
Default

Heb je er niet stiekem een powerbox inzitten waar je zelf niets vanaf weet?
__________________
T4 1.9TD(i)
Arosa 1.4MPI
Reply With Quote
  #4  
Old 30-05-2009, 15:38
Mitta's Avatar
Mitta Mitta is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 2,473
Send a message via MSN to Mitta
Default

Trap je hem wel af en toe eens flink op ze staart? Wilt ook nog wel eens helpen... Kan het hele systeem/blok effe goed schoonbranden...
__________________
VWCulture.nl
Reply With Quote
  #5  
Old 30-05-2009, 16:39
cdes cdes is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2009
Posts: 3
Default

Goedendag allemaal,

Filters heb ik pas geleden allemaal vervangen + olie ververst, helaas euvel niet verholpen bleef gelijk

Powerbox lijkt me zeer sterk, ik zie niks bijzonders onder de kap en de auto is in het verleden (voor dat we de auto kochten altijd dealer-onderhouden (ex-lease))

Ja op zn staart trappen doen we wel eens, maar dan hangt er zeg maar een constante walm achter

Ik blijf denken aan een luchtprobleem (te weinig lucht), kan het kloppen dat er een regelklep in de aanzuig naar het blok zit??

Of wat ook nog zou kunnen inspuiting, punt is alleen ik kan hier wel mee bezig kan maar dan moet ik ff de boeken in om even te bekijken hoe dat alweer zit. (eigenlijk wil ik deze als laatste optie houden)

Iedergeval bedankt voor de reacties en zie er graag meer als er nog ideeen zijn
Reply With Quote
  #6  
Old 27-06-2009, 10:29
GeorgesVDR's Avatar
GeorgesVDR GeorgesVDR is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 5
Default

De katalysator zorgt juist voor meer zuivering dus die eraf halen zal je niet helpen. Wat je wel eens kan doen is je wagen laten afstellen. Want volgens mij klopt je inspuiting niet meer.
Reply With Quote
  #7  
Old 27-06-2009, 17:20
gti-pirelli's Avatar
gti-pirelli gti-pirelli is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 728
Default

Is de auto ook snel? Ik heb ook een sdi gehad en maximaal laten chippen (22pk) extra, deze auto walmde ook wel een beetje Powerbox kun je zo zien door even naar de stekker van de brandstofpomp te kijken. Daar moet hij dan hangen.
__________________
Golf III vr6 3.0 ABT
Golf 1 1.9 TD 83
Reply With Quote
  #8  
Old 29-06-2009, 14:32
cdes cdes is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2009
Posts: 3
Default

Na weken van zoeken en nalopen van alles, waarbij ik idd ook dacht aan verkeerde inspuiting maar dit niet kon controleren omdat ik geen gegevens had zijn we er toch achter gekomen. Na een beetje enthousiast afspuiten van de achterkant van de auto met de hoge druk (je zou denken dat ie zwart was ipv wit) waarbij ook ff de uitlaat meegenomen (ook een beetje aan de binnenkant, ik weet het niet slim) was het de volgende ochtend helemaal geen doorkomen meer aan. De auto hield in bij 100 km/h. Vervolgens toch maar de achterste demper ook vervangen (de middelste was al gedaan) en zo waar is het probleem opgelost. De auto rijd weer goed en het verbruik gaat ook weer de goede kant op. Zo zien we maar weer es dat het veel kan zijn maar uiteindelijk een "simpel" dingetje als een verstopte uitlaat is. Iedereen bedankt voor het meedenken
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 09:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum