#1
|
||||
|
||||
Startmotor probleempje???
Mijn probleempje is als volgt. Soms start mijn bus prima, soms niet. Na aanslepen doet ie het weer als een zonnetje en start hij de paar keer daarna weer zonder problemen. Afgelopen zondag was het bij het tankstation weer raak. Nadat we vijf minuten daarvoor zonder problemen gestart waren was het na het tanken in ene helemaal weer afgelopen.
Startkabels hebben we ook al geprobeerd, maar dat gaf geen oplossing, dus ik denk zelf dat de accu het probleem niet is. Het acculampje geeft ook geen problemen aan. Nou heb ik wel eens gehoord dat een klap op de startmotor wel wil helpen. Nou ben ik wat betreft autotechniek echt bijzonder onhandig (wil wel graag leren) dus wat aanwijzigingen zouden mij wel kunnen helpen. Ik dacht toen ik mijn motorkapje opendeed dat ik twee 'tandwielen' zag, een grote (ca 25-30 cm) en een kleine (ca 10-15 cm) met een 'ketting' ertussen. Klopt het dat ik een klap moeten geven op dat grote wiel? Hoe moeilijk is het (voor een handig persoon) om een startmotor te vervangen en hoeveel kost een goede tweedehands-startmotor?
__________________
T2b (1979) Taiga-groen |
#2
|
||||
|
||||
die 'tandwielen' waar je het over hebt zijn denk ik die pullies en de V-snaar.
de startmotor zit naast de bak. kruip onder je bus en zoek tussen het rechterachterwiel en de bak
__________________
Pim van Loon 1960 single cab (pickup) - www.ploon.nl VW show dates & pics - www.vwshows.com |
#3
|
||||
|
||||
Quote:
Aha, had ik dus al helemaal fout gezeten. Moet ik nog naar iets specifieks op zoek gaan? Is er misschien een plaatje beschikbaar door iemand, zodat ik weet waar ik op moet rammen?
__________________
T2b (1979) Taiga-groen |
#4
|
||||
|
||||
2 opties:
1) relais is stuk: doordat de startmotor verschikkelijk veel stroom strekt, is het niet handig de bedrading via je contactslot te leiden. Als je de sleutel in je contact draait laat je het relais op de startmotor 'in-schakelen' 2) je startmotor is stuk: koolborstels willen niet, starter pignon komt niet uit/terug etc etc.. Optie 1 kan je check door te luisteren of je iets hoort klikken. Klikt er niets, dan is het relais (of de bedrading) stuk. Klikt er wel iets, maar gebeurt er verder nix: of spanning te laag of optie 2) Vooral optie 1) komt veel voor bij warme motor... dus..
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009
Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mĂ*jn kant op!
|
#5
|
||||
|
||||
Hij maakt contact, dus optie 1 lijkt me niet echt het geval. Voor optie 2 ben ik het meest bang, aangezien ik met mijn technische vernuft daar niet veel mee zal kunnen doen.
Even een plaatje van de motor erbij gezocht. Het grote wiel in mijn openingspost heb ik met een pijltje aangegeven. Bij het starten maakt deze zo ongeveer een half rondje. Er komt bij het omdraaien van de sleutel een palletje naar voren "vallen", maar dat zie ik niet echt op deze afbeelding. Kan iemand mij uitleggen wat er dan gebeurd, of zou moeten gebeuren?
__________________
T2b (1979) Taiga-groen |
#6
|
||||
|
||||
dat ding bij die pijl van je is gewoon het vliegwiel
als hij bij een startpoging rond draait, dan doet de startmotor het ook en dan zit je probleem denk ik in de ontsteking zo ziet een startmotor er uit (die as aan de linkerkant zie e niet wat die gaat het blok in)
__________________
Pim van Loon 1960 single cab (pickup) - www.ploon.nl VW show dates & pics - www.vwshows.com |
#7
|
||||
|
||||
Quote:
OK Thanx Ploon, ik heb vandaag alweer iets geleerd! Ontsteking dus: 1. wat is het/doet het? 2. waar zit het? 3. wat kan ik er aan doen om het te fixen/testen?
__________________
T2b (1979) Taiga-groen |
#8
|
||||
|
||||
Ho, wacht nou ff:
Draait het blok nou wel of niet 'gewoon' rond bij starten? Als het maar een halve slag maakt, is dat niet voldoende he.. ('t is geen diesel
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009
Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mĂ*jn kant op!
|
#9
|
||||
|
||||
Quote:
Is DAT het vliegwiel van een keverblok??? Weegt zeker niet veel dan? Denk dat het vliegwiel dat wiel is waar ook de starterkrans op zit? Ben niet zo bekend met kever boxers, maar bij een normale motor zit het vliegwiel toch echt aan de nadere kant van het blok.. (en ziet er zo uit dat wieltje bij de pijl op de foto is toch gewoon de dynamo/v-snaar poelie?
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009
Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mĂ*jn kant op!
Last edited by sjampoo : 05-05-2004 at 15:55. |
#10
|
||||
|
||||
yep, is inderdaad die poelie (spel je dat zo ??)
maar nou zijn we er dus nog niet achter wat duif zijn probleem is gaat de startmotor/het bloknou wel of niet rond ??
__________________
Pim van Loon 1960 single cab (pickup) - www.ploon.nl VW show dates & pics - www.vwshows.com |
#11
|
||||
|
||||
Gisteravond nog even een en ander geprobeerd. Ik heb een paar flinke klappen gegeven op het grote deel van de startmotor:
Maar dat heeft niets geholpen. Gisteren was het zo dat wanneer ik het sleuteltje omdraaide ik alleen het klikje hoorde van het contact maken en dat er verder helemaal niets gebeurde. De verlichting en dergelijke doet het wel, dus de accu is niet leeg. Ik denk dat ik 'm zaterdag nog maar een keertje aansleep en dan naar een "mannetje" breng. Overigens: ik pijlde even m'n olie en die stond boven het bovenste pijlstreepje, dat lijkt me niet echt goed, kan ik daar nog wat aan doen, en zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?
__________________
T2b (1979) Taiga-groen Last edited by T2b-Duif : 06-05-2004 at 11:53. Reason: bedacht me nog even iets... |
#12
|
||||
|
||||
'Dan zit er misschien koelwater bij de olie in: das een teken van een kapotte koppakking'
zou ja als 'waterhoofd' toch bijna zeggen. Weet niet in hoeverre dat een probleem is bij kever blokken, maar bij waterkoelers is het olie pijl 'kritisch'.. te veel is niet goed, want dan slaan de krukas-gewichten te veel door de olie, gaat ie olie stoken, komt t met de carterontluchting niet goed etc etc.. maar goed: hoeveel staat ie erboven? Bij een maar mm is er nog niet wat aan de hand (toch?) Weet je wat: Laat een luchthoofd t maar uitleggen :-)
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009
Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mĂ*jn kant op!
|
#13
|
||||
|
||||
Tsja, hoeveel, het viel me gisteren alleen op dat ie erboven stond, weet niet merr precies hoeveel. Zal vanavond even precieser kijken.
__________________
T2b (1979) Taiga-groen |
#14
|
||||
|
||||
Hallo,
Koelwater in een luchtgekoelde motor???? Yeah right. Het is waarschijnlijk je benzinepomp die lekt in je carter, of er is gewoon teveel olie ingegoten. Het feit dat je startmotor niet ronddraait zal waarschijnlijk wel te maken hebben met je accu. Laat deze eens testen, want ik denk op het eerste "zicht", dat er een cel is kortgesloten. Dan mag je nog zoveel maal proberen te starten met startkabels, die gaat niet aan de gang. Check in ieder geval dat van je oliepeil! Aircooled greetz, Humby |
#15
|
||||
|
||||
Quote:
Je hebt m'n humoristische ondertoon duidelijk gemist: Quote:
stond als tussen ' haakjes ' zelfs Grappig dat bij een luchtgekoelde de benzine pomp precies de nadere kant op lekt: Bij waterkokers lekt de olie juist meestal naar buiten
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009
Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mĂ*jn kant op!
|
#16
|
||||
|
||||
Quote:
Dus als ik een andere accu er in zet zou hij het dan wel moeten doen? Zou het kunnen dat de verlichting het wel doet als de accu stuk is? Ik ga in ieder geval van het weekend ermee aan de slag. Nog een vraagje: hoe kun je een teveel aan olie afvoeren? Iedereen die meedenkt: alvast hartelijk bedankt!
__________________
T2b (1979) Taiga-groen |
#17
|
|||
|
|||
teveel olie afvoeren door carterplug op carterpan ietsje los te draaien? (die metalen bak die onderaan het motorblok zit) Wel even bakje eronder anders krijg je weer van de vervelende vlekken.
|
#18
|
||||
|
||||
Afgelopen zaterdag met goede moed weer begonnen en na een paar uur liep de motor weer. Eerst de overtollige olie weg laten lopen, daarna toch maar een nieuwe accu er in gezet en de boel werkt weer. Zonder enig probleem start de bus weer! Iedereen hartelijk dank voor het meedenken, ik ben een stuk wijzer geworden van dit topic!
Nog een vraagje: als mijn motor nog koud is (het eerste kwartiertje zo'n beetje) trekt de motor totaal niet op. In de tweede versnelling komt ie nauwelijks voorbij de 35 km/uur. Als ie er eenmaal voorbij is gekomen trekt ie weer prima op. In de derde versnelling komt ie nauwelijks voorbij de 60 km/uur. Daarna gaat het weer prima. De vierde versnelling blijft heel lang hangen bij ongeveer 70 km/uur. Wanneer de motor warm is gaat het een heel stuk beter, maar niet vlekkeloos. Als de snelheid blijft hangen stottert de motor ook enorm en maakt het niet uit wat je doet, een klein beetje gas of plankgas, het optrekken gaat gewoon extreem traag. Heeft iemand enig idee waar dat aan kan liggen?
__________________
T2b (1979) Taiga-groen |
#19
|
||||
|
||||
2 dingen: onsteking en carburatie..
Als de motor warm is, is ie een stuk ongevoeliger qua 'tolleranties', dus het zwikkie staat waarschijnlijk niet goed (meer) afgesteld, maar als ie warm is, doet ie t toch nog redelijk. Werkt de choke goed? (blijft niet hangen?) Wat voor kleur zijn de uitlaatdampen? Gewoon 'zoals iedere auto' of neigt het naar zwart? (veelste rijk mengels) Staat de ontsteking nog op tijd? (recentelijk nog aan gedraaid?) Zijn alle vacuumslangen (zitten die op een t2b?) nog op hun plaats, en is de 'paddo' op de onsteking niet lek? Allemaal vragen vragen en vragen
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009
Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mĂ*jn kant op!
|
#20
|
||||
|
||||
Werkt de choke goed? (blijft niet hangen?)
Er zit geen choke in... Wat voor kleur zijn de uitlaatdampen? Gewoon 'zoals iedere auto' of neigt het naar zwart? (veelste rijk mengels) Hij ploft zwarte wolken uit. Hij maakt ook een behoorlijk kabaal bij koude motor. Bij normaal rondrijden geen enkel probleem Staat de ontsteking nog op tijd? (recentelijk nog aan gedraaid?) Geen flauw idee! Zijn alle vacuumslangen (zitten die op een t2b?) nog op hun plaats, en is de 'paddo' op de onsteking niet lek? Idem...
__________________
T2b (1979) Taiga-groen |