Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 03-05-2014, 17:43
oettinger_18's Avatar
oettinger_18 oettinger_18 is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 1,481
Default golf 1 mtdi turbo probleem

Goedendag ik heb problemen met me golf mtdi

Het gaat om een golf 3 tdi blok 110 pk met mechanische pomp van een 2.4 fiat en een turbo van een audi a6. De turbo deed het gewoon(turbo druk meter) tot de auto geen kracht meer had en dit ging gepaard met zwarte rook. Ik hoor de turbo ook niet fluiten meer. Ik heb de vacuum slangen bij de turbo gecheckt en deze zuigt geen vacuum(meer). Zoveel verstand heb ik niet van tdi's. Turbodruk meter geeft ook niks meer aan. Is dit een vacuum probleem?

Wat kan dit zijn??

Is de turbo kapot? Zit het vast?
Reply With Quote
  #2  
Old 03-05-2014, 21:18
the puritan's Avatar
the puritan the puritan is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2014
Posts: 200
Default

Als je de slang er af haalt kan je toch zo voelen of hij vast zit?
__________________
Passat variant GT B3
Reply With Quote
  #3  
Old 04-05-2014, 05:41
Gertjan's Avatar
Gertjan Gertjan is offline
Married to PC
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 3,683
Default

Vacuum heb je sowieso niet echt met een turbo lijkt me
Reply With Quote
  #4  
Old 04-05-2014, 20:16
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,814
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Op een mTDI bouwen ze meestal de variabele turbo's om naar druk bediening.

Als je geen druk meer hebt kan het goed zijn dat de turbo stuk is. De VE pompen zijn meestal zo stuk dat ze het ook niet meer een beetje doen. Waarschijnlijk dus geen probleem met de pomp.
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #5  
Old 04-05-2014, 20:20
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Wordt het dan niet automatisch een actuator óf turbo probleem Bert? Misschien is de wastegate wel vol open blijven staan...

Edit; of de vanes vast
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #6  
Old 05-05-2014, 05:17
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,814
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Juist, vanes vast of keerringen eruit lijkt het meest voor de hand te liggen.

Je zou de hendel op de turbo die de vanes (schoepen) bedient ook handmatig iets moeten kunnen bedienen. (Gemakkelijk als de druk actuator los is gekoppeld)

Of de aanzuigbuis vanaf het luchtfilter los pakken en kijken naar speling op de as van de turbo.
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #7  
Old 05-05-2014, 10:21
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

als de turbo het niet goed doet, is je rook meestal wit, naar mijn ervaring... omdat veel brandstof verdampt en niet verbrandt.

loopt de motor nog fijn stationair?

Last edited by SciroccomTDI : 05-05-2014 at 10:23.
Reply With Quote
  #8  
Old 05-05-2014, 10:38
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,814
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Of zwart / grijs als er olie mee de uitlaat in gaat.
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #9  
Old 05-05-2014, 15:24
weazel weazel is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 30
Default

Wat is een mtdi precies?
Reply With Quote
  #10  
Old 05-05-2014, 16:27
oettinger_18's Avatar
oettinger_18 oettinger_18 is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 1,481
Default

De motor loopt gewoon soepel stationair maar rookt zwart bij gasgeven.

Heb vandaag de luchtfilter slang van turbo afgehaald as draaid soepel en minimale speling. Bij stationair hoort het asje te draaien dit doet hij echter niet! Schoepen vast in de turbo een.mogelijkheid??

Da bert: die hendel kan ik niet vinden ik.weet welke hendel je bedoelt lijkt of het er niet meer opzit


Edit: de turbo had bij stationair 0.5 bar nu 0.0 en max 1.3 1.4 bar

Nu gaat de turbo druk meter niet.meer omhoog bij gasgeven maar ietjes onder de 0

Last edited by oettinger_18 : 05-05-2014 at 16:32.
Reply With Quote
  #11  
Old 05-05-2014, 18:09
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Nieuwe turbo scoren dus
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #12  
Old 05-05-2014, 18:48
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,814
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Of 1 van je intercooler slangen lek?
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #13  
Old 05-05-2014, 19:15
oettinger_18's Avatar
oettinger_18 oettinger_18 is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 1,481
Default

Heb ik na gekeken de intercooler slangen zijn goed de turbo hoor je niet fluiten hij doet volgens mij niks de as draaid ook niet tijdens stationair en bij gas geven ook niks. Denk dat ik de turbo los haal en er ff na ga kijken desnoods haal ik het uitelkaar om.na de binnenkant te kijken
Reply With Quote
  #14  
Old 06-05-2014, 06:54
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,814
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

@Weazel: Een mTDI is een mechanisch ingespoten TDI zonder computer of andere electronica. Min of meer gelijk aan een D of TD. Je kan hier bijvoorbeeld pompen die ik bouw voor gebruiken.
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #15  
Old 06-05-2014, 07:39
Mtdi's Avatar
Mtdi Mtdi is offline
Volksforum draaideur donateur
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 1,346
Default

Een mechanische tdi, de pomp word mechanisch bediend gewone tdi's elektrisch.
En er zit een gaskabel aan.
Zie mijn avatar, de pomp is ook bij Bert geweest.

Last edited by Mtdi : 06-05-2014 at 07:41.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 11:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum