Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Luchtgekoeld > Algemeen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 28-09-2006, 10:32
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default Het 'tikken' op een carburateur

Op verzoek wordt er hier een nieuw 'toppic' geopend over het tikken op carburateurs. Het schijnt dat dit een bezigheid is die eeuwige ellende kan veroorzaken, wie heeft er ervaring mee? Ik wel!

Voor zover ik weet is een 'tik' met welk gereedschap dan ook op een vers en droog in elkaar gezette carburateur die na eerste vulpoging overstroomt al meer dan een eeuw lang een prachtige remedie voor een op een droog scharniertje 'hangende' vlotter.
Anderen doen geloven dat dit de snelste weg is naar de automotive hel en waarschuwen dat dit soort tekstuele hulppogingen dan ook regelrecht dansen met de duivel is.

Wie discusieert er mee?
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #2  
Old 28-09-2006, 10:39
JK Le Mans's Avatar
JK Le Mans JK Le Mans is offline
Married to PC
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 3,357
Send a message via MSN to JK Le Mans
Default

Ik discuseer wel even mee !

het maakt mij geen fuck uit hoe je het doe als het maar makkelijk en snel gaat !
Ik neem graag adviesen aan van mensen die dit vaker bij de hand gehad hebben en dat ben ik zelf niet
__________________
Reply With Quote
  #3  
Old 28-09-2006, 10:43
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Niet bij de brommerts? Dit stamt eigenlijk meer uit mijn fietsenmaker tijd, een tikkie op een 'hangend' Tomos carbje deed het altijd goed
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #4  
Old 28-09-2006, 10:45
JK Le Mans's Avatar
JK Le Mans JK Le Mans is offline
Married to PC
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 3,357
Send a message via MSN to JK Le Mans
Default

Ja met de brommertjes wel !
Mag dat ook ? Mooi !

Ik heb dat idd meerdere malen gedaan met een kunstof hamertje !
Ging allemaal goed totdat ik het kunstof hamertje niet kon vinden en een moker moest gebruiken en dat ging iets te hard op een Bing carburateurtje en die kon daar echt niet tegen
__________________
Reply With Quote
  #5  
Old 28-09-2006, 10:47
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Lol
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #6  
Old 28-09-2006, 10:58
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default

Duh..

Er lopen genoeg mensen rond die alleen kunnen denken over tikken met 'een vuistje'.
Daar sla je natuurlijk alles mee aan gort.
Een carburateur is meestal op een rubberen voetpakking geplaats, om trillingen (en daarmee het verstellen van naalden, schroeven etc te voorkomen. 'Vroegah' stond de carb vaak op een 'kurk achtige' harde pakking: Trillingen van de motor kwamen daarmee vrij direct door, waardoor de carb wat vaker moest worden afgesteld. Kapot gaan doet de carb er niet snel van: Ook al lijkt het een fragiel instrument, 't is toch een vrij statisch, onbewegelijk ding.

Er zijn een paar bewegende delen, zoals vlotter, vlotternaald, gas en choke-klep en de stationaire afslagklep. Die kunnen wel tegen een licht tikje.. met een hamertje of een weg gerichte tik van de achterkant van de schroevendraaier.

Waar de kronkel zit (hoop ik toch), is dat de 'tik' op de carburateur wordt vergeleken met de corrigerende 'tik' (klap) op startmotor of dynamo (om de koolborstels te laten veren). Deze klap is vaak veel harder, en dat vind een carb echt niet leuk



Beeld materiaal:

Carb:



Het bekende vlottertje



'vuistje':



bankhamer (100 gram)



kunststofhamer

__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel m*jn kant op!
Reply With Quote
  #7  
Old 28-09-2006, 11:19
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Goed, vanwege alle consternatie omtrent de 'carburateur tik', heb ik toch maar weer eens de proef op de som genomen. En wat blijkt? Schokkend!!! Het werkt inderdaad averechts.

En toch heb ik mijn proef netjes uitgevoerd.
Ik heb gezorgd voor een degelijke werkbank:




Een hele mooie hamer (kunstof hamers zijn uit, tikjes met de achterkant van een schroevendraaier zijn voor mietjes):






En hier nog even de opstandige carburateur vlak voor aanstaande reparatie:






Wat blijkt? Na subtiele 'tik' hangt de vlotter JUIST VAST!!
Schokkend resultaat. Ik neem alles terug, dit is echt niet de bedoeling natuurlijk. Mijn excuses, ik ga op weg naar de automitve hel.



__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #8  
Old 28-09-2006, 11:27
JK Le Mans's Avatar
JK Le Mans JK Le Mans is offline
Married to PC
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 3,357
Send a message via MSN to JK Le Mans
Default

hahahahahaahahahahaha
__________________
Reply With Quote
  #9  
Old 28-09-2006, 11:40
knarfmk1's Avatar
knarfmk1 knarfmk1 is offline
Shifting Up! DSG7 Donateur Less talk, more action!
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 4,042
Default

subtiel.. heeeel subtiel..
Reply With Quote
  #10  
Old 28-09-2006, 11:57
levis's Avatar
levis levis is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 2,687
Default

gege!!
__________________
"I Only Support Gay Marriage If Both Chicks are Hot"
Reply With Quote
  #11  
Old 28-09-2006, 11:58
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default

You doing it all wlong!

Ja, zo kan ik t ook. Tjonge jonge Stijn, had toch echt wel meer van jou verwacht.. Je moet ook niet met links slaan! Een klap vol op het vooronder had wonderen kunnen verrichten!


__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel m*jn kant op!
Reply With Quote
  #12  
Old 28-09-2006, 13:23
danielderaat danielderaat is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 31
Default

Wat een geweldig mooi toppic! Hahaha Zonde weer een solex naar de knoppen.
Reply With Quote
  #13  
Old 28-09-2006, 14:03
Toby's Avatar
Toby Toby is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 759
Send a message via MSN to Toby
Default

hmm ik had laatst hetzelfde toen ik mijn acceleratie sproeier eruit wilde trekken met een bankschroef.
met een corrigerende tik van de pers. had ik ongeveer een soortgelijk situatie..
__________________
www.weedeaters.nl
Reply With Quote
  #14  
Old 28-09-2006, 14:28
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Haha leuk dit. Waarom geen voorhamer gepakt, of wat ze nu vlak bij mijn school hebben (wordt een hele rij flats plat gelegd) zo'n shovel met ipv een graafbak een dikke paal om de boel kapot te meppen!?
Reply With Quote
  #15  
Old 28-09-2006, 16:32
evilnyntje's Avatar
evilnyntje evilnyntje is offline
10k maniac
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 10,987
Default

Amateurs, ik hoef maar naar een carb te kijken en hij gaat al kapot
__________________
“Things you don’t know . . . fill libraries.”


My Swallowtail

Flake It!
Reply With Quote
  #16  
Old 28-09-2006, 16:37
rallye16vt rallye16vt is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 666
Default

ik heb er wel goede herrineringen aan , maar dit is een beetje te hard getikt volgen mij
Reply With Quote
  #17  
Old 28-09-2006, 18:26
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Quote:
Originally Posted by evilnyntje
Amateurs, ik hoef maar naar een carb te kijken en hij gaat al kapot



Nu vraag je er om!!



__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #18  
Old 28-09-2006, 19:09
evilnyntje's Avatar
evilnyntje evilnyntje is offline
10k maniac
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 10,987
Default

Ik zei het toch
__________________
“Things you don’t know . . . fill libraries.”


My Swallowtail

Flake It!
Reply With Quote
  #19  
Old 29-09-2006, 10:19
VolksKai's Avatar
VolksKai VolksKai is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 445
Default

Voor mij een ideale oplossing! Ik stond langs de weg doordat mijn kevermotor uitviel.. Paar tikjes op de carb, en ik kon weer op pad!
__________________
Gr. Kai
'58 143
Reply With Quote
  #20  
Old 29-09-2006, 10:28
Toby's Avatar
Toby Toby is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 759
Send a message via MSN to Toby
Default

op pad, in de zin van;

-het voetpad lopend vervolgen?
-het pad op weg naar een nieuwe carb.
-of verder op de rug van een pad?

__________________
www.weedeaters.nl
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 17:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum