#1
|
||||
|
||||
Het 'tikken' op een carburateur
Op verzoek wordt er hier een nieuw 'toppic' geopend over het tikken op carburateurs. Het schijnt dat dit een bezigheid is die eeuwige ellende kan veroorzaken, wie heeft er ervaring mee? Ik wel!
Voor zover ik weet is een 'tik' met welk gereedschap dan ook op een vers en droog in elkaar gezette carburateur die na eerste vulpoging overstroomt al meer dan een eeuw lang een prachtige remedie voor een op een droog scharniertje 'hangende' vlotter. Anderen doen geloven dat dit de snelste weg is naar de automotive hel en waarschuwen dat dit soort tekstuele hulppogingen dan ook regelrecht dansen met de duivel is. Wie discusieert er mee?
__________________
Quote:
|
#2
|
||||
|
||||
Ik discuseer wel even mee !
het maakt mij geen fuck uit hoe je het doe als het maar makkelijk en snel gaat ! Ik neem graag adviesen aan van mensen die dit vaker bij de hand gehad hebben en dat ben ik zelf niet
__________________
|
#3
|
||||
|
||||
Niet bij de brommerts? Dit stamt eigenlijk meer uit mijn fietsenmaker tijd, een tikkie op een 'hangend' Tomos carbje deed het altijd goed
__________________
Quote:
|
#4
|
||||
|
||||
Ja met de brommertjes wel !
Mag dat ook ? Mooi ! Ik heb dat idd meerdere malen gedaan met een kunstof hamertje ! Ging allemaal goed totdat ik het kunstof hamertje niet kon vinden en een moker moest gebruiken en dat ging iets te hard op een Bing carburateurtje en die kon daar echt niet tegen
__________________
|
#5
|
||||
|
||||
Lol
__________________
Quote:
|
#6
|
||||
|
||||
Duh..
Er lopen genoeg mensen rond die alleen kunnen denken over tikken met 'een vuistje'. Daar sla je natuurlijk alles mee aan gort. Een carburateur is meestal op een rubberen voetpakking geplaats, om trillingen (en daarmee het verstellen van naalden, schroeven etc te voorkomen. 'Vroegah' stond de carb vaak op een 'kurk achtige' harde pakking: Trillingen van de motor kwamen daarmee vrij direct door, waardoor de carb wat vaker moest worden afgesteld. Kapot gaan doet de carb er niet snel van: Ook al lijkt het een fragiel instrument, 't is toch een vrij statisch, onbewegelijk ding. Er zijn een paar bewegende delen, zoals vlotter, vlotternaald, gas en choke-klep en de stationaire afslagklep. Die kunnen wel tegen een licht tikje.. met een hamertje of een weg gerichte tik van de achterkant van de schroevendraaier. Waar de kronkel zit (hoop ik toch), is dat de 'tik' op de carburateur wordt vergeleken met de corrigerende 'tik' (klap) op startmotor of dynamo (om de koolborstels te laten veren). Deze klap is vaak veel harder, en dat vind een carb echt niet leuk Beeld materiaal: Carb: Het bekende vlottertje 'vuistje': bankhamer (100 gram) kunststofhamer
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009
Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel m*jn kant op!
|
#7
|
||||
|
||||
Goed, vanwege alle consternatie omtrent de 'carburateur tik', heb ik toch maar weer eens de proef op de som genomen. En wat blijkt? Schokkend!!! Het werkt inderdaad averechts.
En toch heb ik mijn proef netjes uitgevoerd. Ik heb gezorgd voor een degelijke werkbank: Een hele mooie hamer (kunstof hamers zijn uit, tikjes met de achterkant van een schroevendraaier zijn voor mietjes): En hier nog even de opstandige carburateur vlak voor aanstaande reparatie: Wat blijkt? Na subtiele 'tik' hangt de vlotter JUIST VAST!! Schokkend resultaat. Ik neem alles terug, dit is echt niet de bedoeling natuurlijk. Mijn excuses, ik ga op weg naar de automitve hel.
__________________
Quote:
|
#8
|
||||
|
||||
hahahahahaahahahahaha
__________________
|
#9
|
||||
|
||||
subtiel.. heeeel subtiel..
|
#10
|
||||
|
||||
gege!!
__________________
"I Only Support Gay Marriage If Both Chicks are Hot" |
#11
|
||||
|
||||
You doing it all wlong!
Ja, zo kan ik t ook. Tjonge jonge Stijn, had toch echt wel meer van jou verwacht.. Je moet ook niet met links slaan! Een klap vol op het vooronder had wonderen kunnen verrichten!
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009
Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel m*jn kant op!
|
#12
|
|||
|
|||
Wat een geweldig mooi toppic! Hahaha Zonde weer een solex naar de knoppen.
|
#13
|
||||
|
||||
hmm ik had laatst hetzelfde toen ik mijn acceleratie sproeier eruit wilde trekken met een bankschroef.
met een corrigerende tik van de pers. had ik ongeveer een soortgelijk situatie..
__________________
www.weedeaters.nl |
#14
|
||||
|
||||
Haha leuk dit. Waarom geen voorhamer gepakt, of wat ze nu vlak bij mijn school hebben (wordt een hele rij flats plat gelegd) zo'n shovel met ipv een graafbak een dikke paal om de boel kapot te meppen!?
|
#15
|
||||
|
||||
Amateurs, ik hoef maar naar een carb te kijken en hij gaat al kapot
|
#16
|
|||
|
|||
ik heb er wel goede herrineringen aan , maar dit is een beetje te hard getikt volgen mij
|
#17
|
||||
|
||||
Quote:
Nu vraag je er om!!
__________________
Quote:
|
#18
|
||||
|
||||
Ik zei het toch
|
#19
|
||||
|
||||
Voor mij een ideale oplossing! Ik stond langs de weg doordat mijn kevermotor uitviel.. Paar tikjes op de carb, en ik kon weer op pad!
__________________
Gr. Kai '58 143 |
#20
|
||||
|
||||
op pad, in de zin van;
-het voetpad lopend vervolgen? -het pad op weg naar een nieuwe carb. -of verder op de rug van een pad?
__________________
www.weedeaters.nl |