Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 28-03-2004, 21:27
Sinner Sinner is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 30
Question Turbo & de 1800 16v KR-motor.. Wat is er allemaal nodig?

Enkele vraagjes voor de turbo-fanatics onder ons

Wat is er allemaal nodig om een 1800 16v 'turbo' te bouwen?

Zijn tweedehands onderdelen een optie?
Zo ja, uit welke merken/modellen auto's zijn de turbo's te gebruiken?

Welke intercoolers zijn te gebruiken?
Als het ook hier mogelijk is om tweedehands te gebruiken, uit welke modellen?

Wat is er nog meer nodig, en wat moet men aanpassen?

En (niet onbelangrijk) in welke staat moet je motor zijn voordat je aan zoiets begint?
(is het nodig om bijvoorbeeld dingen preventief te vervangen)

Het betreft trouwens een MKII met KR-motor welke 160.000 gelopen heeft.
Motorisch is deze nog helemaal orgineel..
Reply With Quote
  #2  
Old 28-03-2004, 23:00
VolkswagenRacing's Avatar
VolkswagenRacing VolkswagenRacing is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,705
Default

- revisie
- S2 blok in goeie staat.
- Las connecties.
- g60 injectie
- soldeerbout.
- golf g60ic of rallye.
- Hoop kleine onderdelen te waarde van 1000€

EN EEN HELE HOOP GEDULD

__________________
- VW Golf II '89 ex 16v > 20vt k04
- Audi A3 8p '04 1.9 TDI
- Seat Arosa S '03 1.4
- VW Caddy 3k '10 1.9 TDI
http://www.krasendeukservice.nl
Reply With Quote
  #3  
Old 29-03-2004, 00:17
Sinner Sinner is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 30
Default

Quote:
Originally Posted by VolkswagenRacing
- revisie

check. (komende winter)
Quote:
- S2 blok in goeie staat.

Nou ben ik (nog) niet zo thuis in het VW wereldje.. Dus wat is in hemelsnaam een S2 blok?
Quote:
- Las connecties.
- soldeerbout.

check.
Quote:
- g60 injectie
- golf g60ic of rallye.

Dit mag ook geen probleem zijn..
Quote:
- Hoop kleine onderdelen te waarde van 1000€

..en hier zou ik dus graag meer over willen weten
Quote:
EN EEN HELE HOOP GEDULD



Wordt aan gewerkt!

Bedankt voor het meedenken
Reply With Quote
  #4  
Old 29-03-2004, 07:59
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Een S2 blok is een Audi blok, en dit wordt gezegd omdat je daar de zuigers uit nodig hebt (compressie verlagend).
Er zijn echter meer opties zoals dikke koppakking, afgedraaide 16V zuigers, 8v zuigers (zijn komvormig) of speciale 16V turbo zuigers.

Moeilijkste is eigenlijk het uitlaatspruitstuk maken. Als je handig bent met metaal lukt dat echter wel.
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #5  
Old 29-03-2004, 09:50
Bussie komt zo's Avatar
Bussie komt zo Bussie komt zo is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,233
Send a message via MSN to Bussie komt zo
Default

Quote:
Originally Posted by Stijn
Er zijn echter meer opties zoals dikke koppakking,


is dit wel slim om te doen omdat je druk verhogend gaat werken.
ik vind de beste optie toch om de druk te verlagen dmv zuiger af te draaien.
koppaking is toch de zwakste plek van de motor.
__________________
Airride kan dan wel net als siliconeborsten zijn.
Nep!!
But i like it!!!
Reply With Quote
  #6  
Old 29-03-2004, 10:48
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Ik geef ook zomaar wat opties, zeg niet dat ze allemaal even goed zijn

Heb zelf heel wat ervaring opgedaan met turbo 16V's. Eerst geprobeerd met dubbele stalen koppakkingen...dat werkt niet zo goed. Je kunt echter o.a. in Amerika een dikke koperen koppakking krijgen. Kost wat (niet zoveel als zuigers) maar dan gaat het echt niet meer kapot.

Zuigers afdraaien is eigenlijk ook geen goede optie, want hierdoor gaan ze meer kantelen en worden de cilinders sneller ovaal. Je zou er eigenlijk een kom in moeten draaien (dus de hoogte onaangetast laten). Maarja...16V zuiger met kom erin...is een 8V GTI zuiger
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #7  
Old 29-03-2004, 15:20
VolkswagenRacing's Avatar
VolkswagenRacing VolkswagenRacing is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,705
Default

Op het S2 blok zitten wel meer dingen die je kan gebruiken.
Zoals spruitstukken. Zuigers. Drijfstangen.

Extra's kom je op dat moment achter.
Zoals Slangen, boutjes, steunen, uitlaat, injectors enz.. enz.. enz.. enz..
__________________
- VW Golf II '89 ex 16v > 20vt k04
- Audi A3 8p '04 1.9 TDI
- Seat Arosa S '03 1.4
- VW Caddy 3k '10 1.9 TDI
http://www.krasendeukservice.nl
Reply With Quote
  #8  
Old 29-03-2004, 17:11
Marco's Avatar
Marco Marco is offline
Volksforum Crew - Elekit
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 7,628
Send a message via MSN to Marco
Default

Quote:
Originally Posted by Stijn
maar dan gaat het echt niet meer kapot.



WHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHAHAHAHAHA LOL @ Stijn !!!

ps iedereen die niet weet waar het over gaat, gewoon net doen of het er niet staat
Reply With Quote
  #9  
Old 29-03-2004, 17:42
VolkswagenRacing's Avatar
VolkswagenRacing VolkswagenRacing is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,705
Default

Ik vind als je zuigers af gaat draaien of dubbele koppakking erin gaat stoppen je ook wel een uitlaat spruitstuk van wc rolletjes kan gebruiken als je toch goedkoop uit wilt zijn.
__________________
- VW Golf II '89 ex 16v > 20vt k04
- Audi A3 8p '04 1.9 TDI
- Seat Arosa S '03 1.4
- VW Caddy 3k '10 1.9 TDI
http://www.krasendeukservice.nl
Reply With Quote
  #10  
Old 30-03-2004, 18:49
16-ventiler 16-ventiler is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 368
Send a message via ICQ to 16-ventiler
Default

Over de IC, ik ben zelf ook met een 16vt bezig

Ik ga een Sprinter/LT intercooler gebruiken, ok is misschien iets kleiner (dunner) dan Rallye IC maar is ook meteen een stuk goedkoper. Heb een nieuwe voor 174,- euro daar heb je nog niet eens een 10 jaar oude rallye ic voor.

Ik heb nog wel een KR onderblok, krukas, zuigers en drijfstangenliggen.
Heb ook nog set S2 drijfstangen.
Reply With Quote
  #11  
Old 01-04-2004, 12:22
Sinner Sinner is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 30
Default

Quote:
Originally Posted by da_klubbhopper
Over de IC, ik ben zelf ook met een 16vt bezig

Ik ga een Sprinter/LT intercooler gebruiken, ok is misschien iets kleiner (dunner) dan Rallye IC maar is ook meteen een stuk goedkoper. Heb een nieuwe voor 174,- euro daar heb je nog niet eens een 10 jaar oude rallye ic voor.

Ik heb nog wel een KR onderblok, krukas, zuigers en drijfstangenliggen.
Heb ook nog set S2 drijfstangen.


Bedankt voor de ic tip. Ik heb op het moment geen spullen nodig,
wil het komend jaar wel gaan (laten) doen en post dit nu puur om
het een en ander aan info te krijgen
Reply With Quote
  #12  
Old 04-04-2004, 15:11
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Quote:
Originally Posted by VolkswagenRacing
Ik vind als je zuigers af gaat draaien of dubbele koppakking erin gaat stoppen je ook wel een uitlaat spruitstuk van wc rolletjes kan gebruiken als je toch goedkoop uit wilt zijn.


And your point is?
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #13  
Old 04-04-2004, 18:28
VolkswagenRacing's Avatar
VolkswagenRacing VolkswagenRacing is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,705
Default

Als je iets doet doe je het goed toch?
En met goed bedoel ik niet percee duur.
__________________
- VW Golf II '89 ex 16v > 20vt k04
- Audi A3 8p '04 1.9 TDI
- Seat Arosa S '03 1.4
- VW Caddy 3k '10 1.9 TDI
http://www.krasendeukservice.nl
Reply With Quote
  #14  
Old 04-04-2004, 20:01
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Ok, dan zitten we op een lijn. Ik draag zomaar wat opties aan, de een beter dan de ander. Maar duur hoeft het absoluut niet te zijn nee, ode aan zelf knutselen, down met de geldkloppers.
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #15  
Old 04-04-2004, 21:10
MelG60 MelG60 is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,448
Default

Tja.. 16V Turbo kan je op verschillende manieren maken en afgedraaide zuigers is daar een van, is natuurlijk minder dan bv gesmede zuigers in lagere compressie maar nog steeds niets mis mee. Je kan ook gewoon met de standaard 16V compressie gaan rijden en niet te veel boost draaien. Die compressie goed krijgen is een kant van het verhaal, iets wat velen over het hoofd zien is de carterdruk; HET probleem van een geblazen 16V. Als je bv S2 zuigers gebruikt (81.5) moet je wel een onderblok hebben wat nog als nieuw is.. Zelfde geld natuurlijk voor andere zuigers in de standaard maat.
Reply With Quote
  #16  
Old 04-04-2004, 21:50
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Ik reed met mijn boostbus zonder problemen op std compressie inderdaad, met niet al te gekke turbodruk. Meteen van onderuit al flink koppel, ging allemaal lekker. Carterdruk was inderdaad fors, zelfs al was het een vers gereviseerd 1.9L onderblok! Heb een flink 'neerslagreservoir' aan de ontluchting moeten maken om te verkomen dat alles onder de olie zat bij een stevige scheuractie.
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #17  
Old 06-04-2004, 03:04
Prizice Prizice is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 24
Default

Quote:
Originally Posted by Stijn
Heb zelf heel wat ervaring opgedaan met turbo 16V's. Eerst geprobeerd met dubbele stalen koppakkingen...dat werkt niet zo goed. Je kunt echter o.a. in Amerika een dikke koperen koppakking krijgen. Kost wat (niet zoveel als zuigers) maar dan gaat het echt niet meer kapot.



sorry.... only can kinda read (guess) dutch, and can't type it... maybe it already mentioned
maybe someone could translate it if others can't read

sounds like stijn didn't have luck with his double gaskets
here, a popular thing to do is stack two metal headgaskets together (ABA/G60/ABF style), and then use some high performance head studs (ARP most popular here)

from what I have heard, people have had better luck with using two metal VW head gaskets than by using a copper one since when using the copper gasket, you have to make rings around the cyl's so that it won't leak. The stock VW gaskets have the rings built in.

(dikke koperen koppakking ==>
dubbele stalen metal VW koppakkingen met ARP ==> )

and if you have access to a a3 2.0 8v... you can build a nice 9:1 16v

maybe all this was already mentioned and I just didn't catch it
Reply With Quote
  #18  
Old 06-04-2004, 08:46
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Hey Nick,

Yep, you pretty much got it all correct, I'm impressed . First time I built my 16V turbo I used two VW ABA headgaskets, which only lasted one trip around the block before it blew. I was using standard headbolts though, with standard torque so maybe that's where it all went wrong.
After that I built it with just a single headgasket (running stock compression!!), medium boost and 98 octane gas -> worked like a charm.

About the 9:1 compression with a 8v block: mentioned that, seen the same trick done before, also works with 1.8 8V blocks under 16V heads. Still think this is one of the easiest AND best solutions.
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #19  
Old 06-04-2004, 10:00
Richard's Avatar
Richard Richard is offline
Volksforum Crew - The Grim Sweeper
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 15,071
Send a message via MSN to Richard
Default

so Nick, we ARE impressed...... nice dutch reading and writing...
__________________
Quote:
Originally Posted by sixpack
Wanne conjo..


BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels
Reply With Quote
  #20  
Old 06-04-2004, 18:26
Prizice Prizice is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 24
Default

actually, name is price :p
but yea.... I LOVE 16v turbo topics and couldn't resist clicking on it

I "learned" dutch when I had a 7 hour layover at Amsterdam/Schiphol and thought it was the weirdest dialect of german that I've ever heard

hopefully I have enough money to finally install my junkyard turbo setup this summer.... homeade manifold and a garrett t3 from a nissan 300zx
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 19:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum