#1
|
|||
|
|||
Welke Turbo op 1.6td
Hallo mannen,
Sinds jaren ben ik weer aan de VW, en wel een Golf 1 1.6td uit 1983, naar mijn weten motorcode JR 51kw. Meteen met de proefrit merkte ik al dat de auto niet helemaal lekker door trok, eerst hoopte ik nog op een lekke turbo slang of iets dergelijks, maar na onderzoek blijkt het toch de turbo te zijn. Het is niet anders, nu wel mooi de kans om het blok onder handen te nemen, nieuwe pakkingen, distributieriem enzovoorts. Als het blok helemaal fris is zal het iets gekieteld worden door middel van een IC enzovoorts, hier op het forum zie ik genoeg informatie om het blok iets soepeler te laten lopen Maar nu moet ik nu aan een andere turbo, uit welke turbos kan ik kiezen? En wat is een goede 2e hans turbo waard? is het ook slim om bijvoorbeeld voor een iets grotere turbo te nemen? Dit zijn de fotos van mijn oude turbo: |
#2
|
||||
|
||||
Voor de driveability zou ik een kkk k14 nemen, die vind je op de AAZ motoren. Voor de power een kkk k24, zitten oa op de 6 cilinder motoren van de LT en de Volvo's met die motor.
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#3
|
|||
|
|||
Bedankt! Toevallig net een KKK k14 turbo geregeld, inc spruitstuk enzo. Zal deze week binnen komen.
Ik heb net even kort onderzoek gedaan, maar de K14 is water gekoeld, En word standaard gebruikt met een intercooler? Lijkt me aardig makkelijk pas te maken, of verkijk ik me daarop? Meteen maar even een turbo druk meter plaatsen, en opzoek naar een intercooler Ik kan eerst wel even rijden zonder intercooler lijkt me? |
#4
|
||||
|
||||
de kkk k14 die watergekoeld is met intercooler komt van een SB met 80 pk
ik rij zelf met een k24 zonder ic maar het duurt wel een poos voor dat deze op druk komt ,zou ik er een ic op plaatsen dan zou het nog langer duren dus ik zou voor een k14 gaan |
#5
|
|||
|
|||
De k14 is al onderweg, dus dat zit wel goed, ik wil toch niet al te extreem gaan.
Maar wat moet ik allemaal aanpassen, mijn originele turbo is niet watergekoeld en de k14 wel? Bedankt voor de snelle reacties trouwens tot nu toe! Last edited by Geert_Sneek : 23-09-2012 at 16:23. |
#6
|
||||
|
||||
Even spieken bij een SB code motor; geloof dat de turbokoeling op de kachel circulatie aangesloten zit, is een aparte aansluiting op die stalen pijp die om het blok heen loopt. Spullen zijn allemaal wel te vinden op de sloop of nog nieuw te bestellen.
Ik heb ooit voor m'n Audi GTD project (nu van GJ007) een kkk k14 klaar gemaakt, belangrijk is dat de wastegate afdicht; wastegate lek = latere drukopbouw en minder einddruk Ik had dat zo gedaan; Zitting schoongeboord onder de frees. Opnieuw inslijpen met een wastegatebehuizing als geleider voor de juiste hoek, gewoon met kleppenslijppasta. Dat ziet er dan zo uit. Even passen. Dichtheid testen met ontvetter, erg dun en goed dicht hier Wat ik denk is dat een front mount intercooler het beste werkt voor je plannen, buizen e.d. makkelijk verkrijgbaar.
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#7
|
||||
|
||||
een SB motor heeft volgens mij een electrisch waterpompje voor het nakoelen van de turbo maar hoe dat precies zit weet ik zo niet
|
#8
|
||||
|
||||
Quote:
Die zorgt er voor dat bij het uitzetten van de motor, de turbo langzaam afgekoeld wordt, verhoogt de levensduur
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#9
|
||||
|
||||
Quote:
|
#10
|
|||
|
|||
Oke alweer wat wijzer, even goed letten op de wastegate dus.
Als iemand nog meer tips heeft.... |
#11
|
||||
|
||||
Als ik me niet vergis zit op een JR standaard een Garrett T3 of KKK K24, waarschijnlijk heb jij dus de T3 eraf gehaald.
Die is al vrij groot, dus met een K14 ga je er eigenlijk op achteruit kwa grootte, maargoed, ze spoelen wel sneller op |
#12
|
||||
|
||||
Een grotere turbo is leuk voor een hoger top vermogen.
Bij normaal dagelijks gebruik heb je vaak meer aan de kleinere k14. Tegenwoordig is dit probleem turbogat grotendeels opgelost door de variabele turbo's. Er zijn ook mensten die een variabele turbo op een TD blok werkend krijgen maar hoe dat zit weet ik niet. Deze rijdt ook met een variabele turbo op een TD blok Last edited by Dokter D : 23-09-2012 at 19:05. |
#13
|
|||
|
|||
Volgens de verkoper komt de k14 van een 80 pk blok, waar haalt deze dan zoveel meer pk's vandaan met een kleinere turbo? Ik vond de turbo die er af kwam ook al een lel van een ding trouwens voor z'n klein blokje:P
En het word een auto voor dagelijks gebruik, dus het is geen probleem. Moet ik misschien ook nog achter dat elektrische pompje aan, zodat de turbo goed word afgekoeld.... Trouwens ik ben overgestapt van mr2 naar golf 1, wat een genot: zoveel onderdelen en zoveel mensen op zulke forums die het allemaal al een keer eerder hebben gedaan. |
#14
|
||||
|
||||
10 pk meer maar in vergelijking met de 70 pk JR.
Intercooler, andere LDA pin en andere verstuivers doen de truuk blijkbaar |
#15
|
|||
|
|||
Nou de turbo is binnen, zal er dit weekend opgaan, de aansluiting die er voorop zit lijkt mij een voeler voor het elektrische pompje wat de turbo moet laten afkoelen, zoals hier in het topic al over is verteld.
Maar wat is de makkelijkste manier om dit werkend te krijgen op mijn blokje? Ik ga me wel redden met de koel leidingen, het gaat dus om het elektrische pompje en aansluitingen. Iemand enig idee? Trouwens, het leidinkje tussen de wastegate en de turbo bij mist bij mij, kan ik deze vervangen door een flexibel slangetje? Zie dat het standaard met een vast leidinkje zit. Last edited by Geert_Sneek : 26-09-2012 at 08:05. |
#16
|
||||
|
||||
Ja dat kan, zit bij de meeste turbo's zo.
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#17
|
||||
|
||||
Zo'n electrisch pompje is niet persee nodig. Ik heb in mijn Transporter T3 een AAZ motor met een SB turbo (watergekoelde dus), zonder pompje ertussen. Als je weet hoe er met een turbo omgegaan/gereden moet worden is zo'n pompje mijn inziens overbodig
__________________
'11 Polo 6R bluemotion TDI '05 BMW 130i trackday '93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD '91 Golf Syncro Country '89 Daihatsu Feroza '86 Passat Variant Syncro |
#18
|
|||
|
|||
Ffies offtopic.. Het is idd fijn dat er meer mensen sleutelen ( en met verstand) dan dat je bij de mr2 had, heb zelf nog een ae86, maar in de totaliteit ben je zelf eerder een pionier bij toyota's modden, en zoek je vaak info in buitenland.
Ontopic, volgens mij moet de extra pomp buiten het contact om geschakeld zijn, en via de temperatuur sensor bij de turbo stuurt deze aan boven een bepaalde temperatuur.. Bij mijn eigen SB zit de pomp en de leiding er nog op, alleen een grotere turbo welke niet water gekoeld is. Ook de bedrading is door de ombouw niet aanwezig, maar zal eens qua bedrading met je meekijken / denken. Alleen weet ik niet of dat ik een schema heb in mijn vraagbaak. Gr.
__________________
Gtsi-® Automotive Test Engineer. |
#19
|
||||
|
||||
Hallo,
Ik ben Reinder, ik zit met hetzelfde probleem, heb een jetta 1.6 td jr blok en ben niet helemaal tevreden over de turbo deze spoelt laat op. Dus even een vraagje aan Geert_sneek, heb je K14 turbo er al op? en hoe bevalt dit qua opspoelen?. mvg Reinder |
#20
|
|||
|
|||
Hallo reinder!
Sorry voor de late reactie, maar de turbo is gemonteerd en bevalt goed! Ik heb zelf t stukken gemaakt voor de waterkoeling van de turbo, is misschien makkelijker en netter om dit origineel te regelen, voor de rest plug en play eigenlijk. Alleen past de turbo slang vanaf de turbo naar de inlaat niet lekker, ik rij hier wel mee rond, maar er moet eigenlijk een andere slang op. Iemand enig idee of ik deze het best kan bestellen bij de dealer? Ook ben ik er achter gekomen dat mij distributie riem is beschadigd, deze is nog niet zo oud. Ik zie dat als je de distributie riem vervangt, ook het inspuit moment opnieuw moet afstellen? Is het mogelijk om dit niet te doen, omdat ik de spanrollen enzovoorts toch niet vervang (zijn 10k oud), of is het slim om dit toch nog te laten doen? |