Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 11-01-2012, 13:44
Bote's Avatar
Bote Bote is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 106
Default Golf 2 1.3 1990 Multipoint pakt niet aan

Hoi,

Ik ben nieuw op het Forum van VW. Leek mij een handige manier om mensen te ontmoeten die al eerder hetzelfde probleem met VW hebben gehad en mij kunnen helpen.

Mijn Golf 2 1.3 reed prima, ineens Stopte een cilinder met het meedoen van de rest zeer kort daarna stopte ze alle vier. Niet meer te starten, De Golf start wel iets en loopt kort op de eerste cilinder (de bougie wordt zwart) en slaat dan natuurlijk snel weer af. De overige 3 cilinders doen niet mee met ontsteking maar de bougies worden wel goed nat.

Hij vonkt op vier, de verstuivers doen het alle vier, de computerkast is in orde (ook het zwarte blokje er boven, ik weet niet hoe dat heet ben een hobbyist geen monteur), de brandstof pomp werkt en bouwt druk op.

Wie heeft dit ook gehad of wie weet wat het kan zijn. Ik heb op het Forum soortgelijke dingen gezien maar niet de oplossing waar ik naar op zoek ben.

Met vriendelijke groet,
Reply With Quote
  #2  
Old 11-01-2012, 16:53
volksfahrer's Avatar
volksfahrer volksfahrer is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 332
Default

ontstekingsprobleem?hallsensor?
__________________
VW das auto.
Reply With Quote
  #3  
Old 11-01-2012, 17:10
Bote's Avatar
Bote Bote is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 106
Default

Quote:
Originally Posted by volksfahrer
ontstekingsprobleem?hallsensor?


Bedankt dat je reageerd!!!!!!

Ja kan, maar waar zit die. Ik wacht nog op de vraagbaak. En hoe kun je dat testen/meten?

Wat regelt nog meer de ontsteking verdeling los van de computerkast?

Ik dacht zelf de luchtmengmeter nog maar hoe test je dat? Kan wel steeds naar de sloop en een tientje hier en twintig euro daar maar dat loopt snel op als dat het niet blijkt te zijn.

Groet,
Reply With Quote
  #4  
Old 11-01-2012, 21:05
JohanV JohanV is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 414
Default

Luchthoeveelheidsmeter zelf is niet zo waarschijnlijk, dan zou hij denk ik wel starten en pas daarna weer snel afslaan. Wel verstandig om overal op vacuumlekken te controleren, de NZ (motorcode van je Golf) doet dan ook de gekste dingen.

Kapotte Hallgever zou goed kunnen, en je kan hem wel testen. De Hallgever zit binnenin de stroomverdeler/ontsteking en dat zwarte blokje bovenop de computer is de transistorontsteking. Die zijn aan elkaar verbonden. Je kan de Hallgever testen door een LED-testlampje tussen pinnetje 6 van de stekker van de transistorontsteking (groen-witte draad) en massa te leggen. Als je vervolgens probeert te starten, en het LEDje gaat niet knipperen, dan heb je geen toerentalsignaal van de Hallgever. Bij de NZ is dit het enige toerentalsignaal wat je hebt en zonder dat signaal start hij nooit.

Probleem met Hallgevers is dat ze het vaak langzamerhand opgeven en het dan lastig meten is. De 1e keer ging het bij mij gewoon door steeds vaker af te slaan op willekeurige momenten. Duurde weken. De 2e keer was het bijna van de ene op de andere dag. Een keer of wat afslaan bij gas loslaten maar daarna was het bijna direct over.

Je moet trouwens wel een LED lampje gebruiken en GEEN gloeilampje, want dan is je Hallgever zeker kapot.

Succes,
Johan.
Reply With Quote
  #5  
Old 12-01-2012, 10:33
Bote's Avatar
Bote Bote is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 106
Default

Quote:
Originally Posted by JohanV
Luchthoeveelheidsmeter zelf is niet zo waarschijnlijk, dan zou hij denk ik wel starten en pas daarna weer snel afslaan. Wel verstandig om overal op vacuumlekken te controleren, de NZ (motorcode van je Golf) doet dan ook de gekste dingen.

Kapotte Hallgever zou goed kunnen, en je kan hem wel testen. De Hallgever zit binnenin de stroomverdeler/ontsteking en dat zwarte blokje bovenop de computer is de transistorontsteking. Die zijn aan elkaar verbonden. Je kan de Hallgever testen door een LED-testlampje tussen pinnetje 6 van de stekker van de transistorontsteking (groen-witte draad) en massa te leggen. Als je vervolgens probeert te starten, en het LEDje gaat niet knipperen, dan heb je geen toerentalsignaal van de Hallgever. Bij de NZ is dit het enige toerentalsignaal wat je hebt en zonder dat signaal start hij nooit.

Probleem met Hallgevers is dat ze het vaak langzamerhand opgeven en het dan lastig meten is. De 1e keer ging het bij mij gewoon door steeds vaker af te slaan op willekeurige momenten. Duurde weken. De 2e keer was het bijna van de ene op de andere dag. Een keer of wat afslaan bij gas loslaten maar daarna was het bijna direct over.

Je moet trouwens wel een LED lampje gebruiken en GEEN gloeilampje, want dan is je Hallgever zeker kapot.

Succes,
Johan.


Bedankt Johan,

Zou ik de multimeter er ook gewoon tussen kunnen zetten en meten op 20V? En welke waarde zou je dan meten?

Groet,
Reply With Quote
  #6  
Old 12-01-2012, 13:01
Bote's Avatar
Bote Bote is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 106
Default

Wat Johan zegt heb ik gedaan, ik heb volt gemeten op het pinnetje 6. Het is de bedoeling dat daar 2V op staat maar dat is niet zo ik meet 12V+???? Ik weet het ook niet.
Reply With Quote
  #7  
Old 12-01-2012, 15:30
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,864
Default

Geen valse lucht bij het inlaatspruitsuk?
Alle vaccuum leidingen oké?
Stekker van de Lambdasonde/koude startsensor al losgehad en dan proberen?

Kan nooit veel wezen, zijn simpele blokjes
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #8  
Old 12-01-2012, 17:37
Bote's Avatar
Bote Bote is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 106
Default

Ja lucht is wat lastig zoeken natuurlijk, ben er mee bezig. Maar vooral omdat de motor zo plotseling stopte zoek ik in de electronica.

Hall sensor gemeten, zit een zwarte groene en rode draad aan. Heb rood en zwart aan 12V accu gezet en op groen en rood gemeten komt dan 12V+ uit. Heb een stuk staal plaat tusssen de magneet en sensor gedaan, op rood en groen 0V op groen en zwart iets van 0,4V ofzo. Nou weet ik niet of dit normaal is en of dit werk in bedrijf, het feit is wel dat de sensor nog iets doet.

Ik zoek ook nog een klopsensor? Misschien daar iets mee?

Wie weet het??????????????
Reply With Quote
  #9  
Old 12-01-2012, 18:27
JohanV JohanV is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 414
Default

Een NZ heeft geen klopsensor. Het enige signaal naar je regelaar is het toerensignaal van de Hallgever. Deze mag je ivm inwendige weerstand niet meten met een gloeilampje en ook niet met een multimeter. Dat je 12V op pin 6 meet, klopt wel. Als hij niks doet (of kapot is), staat er de volle voedingsspanning op. De toerenpuls laat hem springen ten opzichte van de voeding, dus tussen 12V en 10V ofzo. Dat je 12V meet, zegt denk ik alleen dat je bekabeling daar goed is.

Voedingsspanning van de Hallgever zelf kun je het beste meten tussen pinnetje 5 en 3 van de transistorontsteking (rood-zwart en bruin-wit). Het kan ook op de stekker van de Hallgever zelf, maar die trek je nogal makkelijk kapot.

"Heb een stuk staal plaat tusssen de magneet en sensor gedaan". Ik vraag me af hoe je dit voor elkaar krijgt?

Vacuumlekken kun je makkelijk zoeken door rond de vacuumleidingen met remmenreiniger te spuiten terwijl iemand probeert te starten. Je zou aan de motorloop moeten horen of hij ergens de boel naar binnen zuigt, maar blijft lastig zoeken.
Reply With Quote
  #10  
Old 12-01-2012, 21:55
retro_hok's Avatar
retro_hok retro_hok is offline
Forum regular
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 77
Default

Reply With Quote
  #11  
Old 13-01-2012, 00:05
Bote's Avatar
Bote Bote is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 106
Default

Quote:
Originally Posted by JohanV
Een NZ heeft geen klopsensor. Het enige signaal naar je regelaar is het toerensignaal van de Hallgever. Deze mag je ivm inwendige weerstand niet meten met een gloeilampje en ook niet met een multimeter. Dat je 12V op pin 6 meet, klopt wel. Als hij niks doet (of kapot is), staat er de volle voedingsspanning op. De toerenpuls laat hem springen ten opzichte van de voeding, dus tussen 12V en 10V ofzo. Dat je 12V meet, zegt denk ik alleen dat je bekabeling daar goed is.

Voedingsspanning van de Hallgever zelf kun je het beste meten tussen pinnetje 5 en 3 van de transistorontsteking (rood-zwart en bruin-wit). Het kan ook op de stekker van de Hallgever zelf, maar die trek je nogal makkelijk kapot.

"Heb een stuk staal plaat tusssen de magneet en sensor gedaan". Ik vraag me af hoe je dit voor elkaar krijgt?

Vacuumlekken kun je makkelijk zoeken door rond de vacuumleidingen met remmenreiniger te spuiten terwijl iemand probeert te starten. Je zou aan de motorloop moeten horen of hij ergens de boel naar binnen zuigt, maar blijft lastig zoeken.


Bedankt weer Johan,

Ik heb de sensor uitgebouwd en met een accu getest, het leek of die deed wat die moest doen. Ik bouw morgen en ander in om te kijken of de Hall voeler het probleem geeft, ik hoop het eigenlijk wel want het zoeken begint wat vervelend te worden. Ik leer wel een hoop over de 1.3 op deze manier.
Reply With Quote
  #12  
Old 13-01-2012, 00:52
gj-x8rs's Avatar
gj-x8rs gj-x8rs is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: May 2009
Posts: 268
Send a message via MSN to gj-x8rs
Default

Ontsteking misschien verlopen doordat de distributieriem versprongen is? Kan je controleren aan de hand van de merktekens.

Heb je recent motorisch nog wat gedaan of vervangen?
__________________
Volkswagen Golf 2
Reply With Quote
  #13  
Old 13-01-2012, 13:26
Bote's Avatar
Bote Bote is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 106
Default

Quote:
Originally Posted by gj-x8rs
Ontsteking misschien verlopen doordat de distributieriem versprongen is? Kan je controleren aan de hand van de merktekens.

Heb je recent motorisch nog wat gedaan of vervangen?


Helemaal niets het was zo ineens. En alles lijkt gewoon op tijd te staan, de riem is nog geen 20.000KM geleden vervangen.

Het was zo raar dat een cilinder stopte met mee doen en daarna de rest. Ik denk aan iets electronisch. Nou meten maar weer.
Reply With Quote
  #14  
Old 14-01-2012, 22:37
Bote's Avatar
Bote Bote is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 106
Default

Weer verder getest en gemeten.

Hall sensor is ok, staat op tijd, onsteking staat goed, lijkt geen vacuum lek te zitten. Maar lopen ho maar.

Als iemand nog een idee heeft heel graag.
Reply With Quote
  #15  
Old 14-01-2012, 23:26
volksfahrer's Avatar
volksfahrer volksfahrer is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 332
Default

heb je de ontsteking getest door telkens een bougiekabel met een bougie op het ijzer te houden en dan een keer te starten zodat je kunt zien of hij op alle cilinders goed vonkt?
__________________
VW das auto.
Reply With Quote
  #16  
Old 15-01-2012, 00:29
Bote's Avatar
Bote Bote is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 106
Default

Quote:
Originally Posted by volksfahrer
heb je de ontsteking getest door telkens een bougiekabel met een bougie op het ijzer te houden en dan een keer te starten zodat je kunt zien of hij op alle cilinders goed vonkt?


Doet het zeker, dikke vonk en op alle vier. Het lijkt net of vonk 2,3 en 4 te laat of te vroeg aankomt ofzo. Het is een zeer vreemde storing. Tientje wie het oplost,
Reply With Quote
  #17  
Old 15-01-2012, 02:54
vwjohnny vwjohnny is offline
VW Addict
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 684
Default

ander hallsensor proberen?

en anders miss compressiemeten?
__________________
Caddy Maxi 1.9TDI soon Touran nose and 1.4tsi 6gear
Golf 2 1.3 Madison
Reply With Quote
  #18  
Old 15-01-2012, 09:28
gooigolf's Avatar
gooigolf gooigolf is offline
Forum junkie
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,830
Default

HALLO ...

bobine plus modulle is in 1 .. vervangen

proberen ,had ook zoiets met polotje

succes .
Reply With Quote
  #19  
Old 15-01-2012, 11:02
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

rotor/verdeelkap wel fris?
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
  #20  
Old 15-01-2012, 11:15
Rientjes's Avatar
Rientjes Rientjes is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 94
Default

Wissel je ECU maar eens daar zit het probleem heb ik al een aantal keer gehad.
Check voordat je dit doet je massa kabels .
__________________
DIRTY DIESEL
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 04:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum