Volksforum.com

Volksforum.com (https://www.volksforum.com/forum/index.php)
-   Golf en Vento MK III (https://www.volksforum.com/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   D-riem (https://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=142912)

101NLD 23-01-2019 22:21

D-riem
 
Beste mede forummers,

Hier ben ik weer met wederom een vraag. Ik was bezig de D-riem te vervangen. Alles goed en wel, merktekens op tijd etc maar bij het opspannen van de riem verdraait elke keer die kl*te tandwiel van de krukas en staat hij dus telkens iets van zijn markering af. Hoort dit? Ik heb het meerdere malen geprobeerd maar wil niks gaan forceren. Motor draait verder wel gewoon rond en tikt niks aan.


p.s het gaat over een 2.0 8v 2E

groeten

ar1g3 23-01-2019 22:34

Heb je foto's van hoever de markering op de nokkenas fout staat als de krukas juist staat?

Dit is wel vrij normaal, Je legt de riem er namelijk op ontspannen, bij het opspannen rekt hij ietsje uit dus verdraait alles lichtjes. Bij de oude dieseltjes waar timing mee op de distri riem zit heb je verstelbare pomp en nokkenaswielen om de timing echt perfect te krijgen. Maar bij de benzinemotoren is dat niet.
Je kan aftermarket wel verstelbare wielen krijgen, maar denk niet dat dit een merkbaar effect gaat hebben. Denk dat je dat pas gaat merken als je de motor serieus zou gaan tunen.

Dus, zolang het maar een paar graden is (minder dan 1 tand van de riem) hoef je je er geen zorgen om te maken.

The_Maxx 24-01-2019 01:25

kan best zijn dat je net een tand teveel ruimte hebt op het langste stuk riem. Dan krijg je dat die met spannen inderdaad de nokkenas verdraaid, omdat de rek uit dat lange stuk komt.

Anders ga ik mee met bovenstaande post als het idd om een kleine (minder dan een (halve) tand) verdraaiing gaat.

101NLD 24-01-2019 09:58

Quote:
Originally Posted by ar1g3
Heb je foto's van hoever de markering op de nokkenas fout staat als de krukas juist staat?

Dit is wel vrij normaal, Je legt de riem er namelijk op ontspannen, bij het opspannen rekt hij ietsje uit dus verdraait alles lichtjes. Bij de oude dieseltjes waar timing mee op de distri riem zit heb je verstelbare pomp en nokkenaswielen om de timing echt perfect te krijgen. Maar bij de benzinemotoren is dat niet.
Je kan aftermarket wel verstelbare wielen krijgen, maar denk niet dat dit een merkbaar effect gaat hebben. Denk dat je dat pas gaat merken als je de motor serieus zou gaan tunen.

Dus, zolang het maar een paar graden is (minder dan 1 tand van de riem) hoef je je er geen zorgen om te maken.



De nokkenas staat gewoon goed. De krukas verdraait iets met opspannen van de riem dus het merkteken op het vliegwiel verdraait. Nirt veel maar toch iets ik zal zondag ff een foto maken.

ar1g3 24-01-2019 10:32

Quote:
Originally Posted by 101NLD
De nokkenas staat gewoon goed. De krukas verdraait iets met opspannen van de riem dus het merkteken op het vliegwiel verdraait. Nirt veel maar toch iets ik zal zondag ff een foto maken.

Vergeet ook niet na het opspannen de motor 2 toeren met de hand rond te draaien, daarna pas de merktekens weer checken. Alles moet zich namelijk wat zetten

101NLD 27-01-2019 20:56

Quote:
Originally Posted by ar1g3
Vergeet ook niet na het opspannen de motor 2 toeren met de hand rond te draaien, daarna pas de merktekens weer checken. Alles moet zich namelijk wat zetten


Nogmaals op tijd gezet en weer rondgedraait en de boel staat spatzuiver :thumbup: thanx allemaal


All times are GMT +1. The time now is 16:43.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.