Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 30-03-2007, 14:03
MrMiljon MrMiljon is offline
VW Addict
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 587
Default Stotteren/ inhouden uitvallen.

De Golf van mijn moeder begint weer kuren te krijgen (1990 1.3i). Als de motor lage toeren draait begint deze vreselijk te stotteren en in te houden. Net alsof er
niet genoeg benzine is. Alleen rij je bijvoorbeeld rustig in z'n 3 zonder af te remmen is er niks aan de hand. Maar laat je je gas los om af te remmen of om over/terug te schakelen dan wordt je door de hele auto geslingerd. Goed gas geven heeft ie geen moeite mee.

Iemand misschien bekend met dit probleem? Mocht het een bepaald onderdeel bied het dan aub aan. Auto is een daily en is niet echt veilig zo .

Alvast bedankt,

Coen
Reply With Quote
  #2  
Old 30-03-2007, 15:42
Tomvw Tomvw is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 656
Default

Het lijkt er op dat je ontsteking ergens door slaat.
Dit gebeurd meestal bij je bougie doppen.
dit is ook makelijk te zien als het ergens donker is en hij heeft dit probleem.
Reply With Quote
  #3  
Old 31-03-2007, 05:36
Mad_Uwe's Avatar
Mad_Uwe Mad_Uwe is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 266
Default

Quote:
Originally Posted by Tomvw
Het lijkt er op dat je ontsteking ergens door slaat.
Dit gebeurd meestal bij je bougie doppen.
dit is ook makelijk te zien als het ergens donker is en hij heeft dit probleem.


Dit gebeurd eerder bij hogere toerentallen en daar ligt nu het probleem net niet

Lijkt op een lekke vacuumslang die op je inlaatspruitstuk gemonteerd zit. Bij mijn 1600 was dit destijds het probleem. Bij hogere toerentallen wint de luchtstroming het IN het spruitstuk van de lekke slang maar bij lagere toerentallen zuigt de motor teveel valse lucht. Bij de 1600 zat de slang bij de 4e cilinder op het spruitstuk.
Reply With Quote
  #4  
Old 31-03-2007, 17:24
MrMiljon MrMiljon is offline
VW Addict
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 587
Default

Quote:
Originally Posted by Mad_Uwe
Dit gebeurd eerder bij hogere toerentallen en daar ligt nu het probleem net niet

Lijkt op een lekke vacuumslang die op je inlaatspruitstuk gemonteerd zit. Bij mijn 1600 was dit destijds het probleem. Bij hogere toerentallen wint de luchtstroming het IN het spruitstuk van de lekke slang maar bij lagere toerentallen zuigt de motor teveel valse lucht. Bij de 1600 zat de slang bij de 4e cilinder op het spruitstuk.


Super!!! Dit was het probleem. Het zoeken duurde even maar uiteindelijk bleek er een scheurtje in een koppelstukje te zitten. Auto loopt weer als een zonnetje.
Reply With Quote
  #5  
Old 31-03-2007, 19:35
MrMiljon MrMiljon is offline
VW Addict
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 587
Default

Quote:
Originally Posted by MrMiljon
Super!!! Dit was het probleem. Het zoeken duurde even maar uiteindelijk bleek er een scheurtje in een koppelstukje te zitten. Auto loopt weer als een zonnetje.


Iets te vroeg gejuigd misschien. In het dorp rondgereden en geen problemen gehad. Auto aan de kant gezet en moeder pakte deze weer om mijn zusje weg te brengen. Dit keer echter hetzelfde probleem.
Reply With Quote
  #6  
Old 01-04-2007, 00:27
Mad_Uwe's Avatar
Mad_Uwe Mad_Uwe is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 266
Default

Misschien dat dan nu de slang wel ergens is doorgescheurd omdat het weer eens belast werd na de reparatie. Die rubber zooi is al jaren oud. Gewoon de hele slang ff checken. Het zit em iig in valse lucht richting je inlaatspruitstuk lijkt me.
Reply With Quote
  #7  
Old 01-04-2007, 12:06
MrMiljon MrMiljon is offline
VW Addict
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 587
Default

Is idd duidelijk dat het om valse lucht gaat. Voor de zekerheid al die rubberen koppelstukjes vervangen dan maar.
Reply With Quote
  #8  
Old 01-04-2007, 19:20
MrMiljon MrMiljon is offline
VW Addict
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 587
Default

Quote:
Originally Posted by MrMiljon
Is idd duidelijk dat het om valse lucht gaat. Voor de zekerheid al die rubberen koppelstukjes vervangen dan maar.


Vandaag de koppelstukjes vervangen. Maar helaas geen resultaat. Nog wel even verdelerkapje en rotor vervangen want de oude waren nogal ingebrand. Is me vandaag pas opgevallen dat dat gestotter pas begint als ie warm is. Als de auto met een warme motor stationair draait hoor je om de +/- 40 sec het toerental zakken tot ongeveer 5/600 toeren (geen toerenteller) en schiet daarna weer naar het normale.
Reply With Quote
  #9  
Old 02-04-2007, 14:42
Mad_Uwe's Avatar
Mad_Uwe Mad_Uwe is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 266
Default

Maar bij het rijden nog steeds op hoge toeren wel goed en lage toeren niet?
Reply With Quote
  #10  
Old 02-04-2007, 16:46
MrMiljon MrMiljon is offline
VW Addict
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 587
Default

Idd. Hoe lager het toerental hoe meer gestotter. Rijd ik bijvoorbeeld 80 in z'n 4 dan valt ie om de 40 sec terug. Beetje spelen met het gas en je kan weer even verder. Hoge toeren geen tot weinig problemen. Gister ook even een stukje 65 in z'n 2 gereden liep wel beter maar je kon horen dat de motor er wel moeite mee had om sommige momenten
Reply With Quote
  #11  
Old 27-02-2008, 22:26
MrMiljon MrMiljon is offline
VW Addict
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 587
Default

Mijn eigen post maar weer eens omhooghalen. Het probleem is een hele tijd weggeweest vraag me alleen niet hoe. Ben echter wel een stapje dichter bij het probleem. Als ik de massapunten (alleen die van de dikke kabel) inspuit met contactspray is het probleem ongeveer 3 dagen weg. Dus vanavond de kabel schoongemaakt en de massapunten schoongevijld en in het kopervet gezet maar dit mag dan weer niet baten. Iemand een suggestie?
Reply With Quote
  #12  
Old 07-03-2008, 22:42
stefan944's Avatar
stefan944 stefan944 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 37
Default

wat voor motor heb je? Een NZ met digijet?

Het kan dan liggen aan:
- lambda sensor
- blauwe temperatuur sensor
- toch ergens valse lucht
- lucht massa meter die blijft hangen of een ingesleten/slecht gedeelte heeft op de koperen baan in de meter (soort van potmeter..)

Hier vind je een manual voor de digijet
http://icelord.net/vw/doc/1081-04e.pdf

of hier voor de andere motoren
http://icelord.net/vw/doc
Reply With Quote
  #13  
Old 08-03-2008, 19:34
Niettevragen Niettevragen is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 31
Default vacuum slang

En.....waar kunnen we zo'n slang kopen? gewoon bij een auto-onderdelen winkel? want mijn auto doet het ook
__________________
Opel Kadett D 1983 1.0 (verleden)
VW Jetta 2 CL 1990 1.6 (heden)
Reply With Quote
  #14  
Old 10-03-2008, 19:39
stefan944's Avatar
stefan944 stefan944 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 37
Default

Quote:
Originally Posted by Niettevragen
En.....waar kunnen we zo'n slang kopen? gewoon bij een auto-onderdelen winkel? want mijn auto doet het ook


Bij de dealer.
Slang bestaat uit een aantal delen, beginnend links achterin, onder de slang van je luchtmassameter naar het gasklephuis.
Sluit aan op de carterventilatie links onderin op motorblok en met een dun slangetje naar het kleppendeksel.

Is niet goedkoop.
Onderste deel kost iets van 4 tientjes, de andere kleine stukjes een paar euries..

Ik heb die van mij zaterdag besteld want was nie op voorraad. Morgen oppikken..

Als noodoplossing kun je ook de aansluiting in de slang van je luchtmassameter naar gasklep afdichten met een kurk+slangeklem..
Rijdt prima (uit eigen ervaring..)
__________________
1961 kever *marijtje* troetelkind
1971 411LE *de groene draeck* semi-daily
1989 Golf II *el cheapo* RIP
1999 Lupo 100pk *monster* daily

www.marijtje-de-kever.nl
Reply With Quote
  #15  
Old 10-03-2008, 20:21
rickGT rickGT is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,419
Send a message via MSN to rickGT
Default

als het een nz blokje is dan kan het ook wel eens het naaltje in de luchtmassameter zijn die moet je dan een beetje verbuigen
dit is schijnt een veel voor komend probleem te zijn(volgens mijn collega, werk bij vw)
__________________
"voor al je full wax detail beurten, pb voor info"
Reply With Quote
  #16  
Old 10-03-2008, 20:52
MrMiljon MrMiljon is offline
VW Addict
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 587
Default

Was het topic al weer even vergeten . Was weer een massa probleem maar aangezien de auto inmiddels alweer 310.000km gereden heeft is al deze informatie uitermate handig.

Oplossing bij mij was om een massakabel van de ontsteking naar de accu te trekken. Volgens mijn vader heeft hier nooit een kabel gezeten (wel een stekkertje). Maar het probleem is voorlopig weer opgelost. In ieder geval bedankt voor het verlengen van m'n checklist

ps. Het is een NZ blok maar weet zo niet of het digijet is. (ben meer thuis in de golfjes1).
Reply With Quote
  #17  
Old 27-09-2008, 14:32
MrMiljon MrMiljon is offline
VW Addict
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 587
Default

Mijn eigen topic maar WEER eens een keer ophalen wat het probleem is na lange tijd weer terug. Ben net weer terug van de type1, reed het dorp binnen en ging wat vlot door de bocht en de auto begon weer te hokken en stoten.
Auto in z'n vrij en wat gas geven todat deze weer goed begon te lopen. vlakbij mijn huis viel de auto compleet uit en moest hem een paar keer starten en flink gassen voordat ik weer fatsoenlijk kon rijden.

Inmiddels heb ik in de loop der tijd verschillende dingetjes vervangen en elke keer weer gedacht dat het weer goed was. Wat heb ik nu vervangen:

Bougies
Verdelerkap
Rotor
Bougiekabels
Brandstoffilter
Massakabel (accu naar blok/bak)

Ik heb nu zelf zo het vermoeden dat er vuil in de tank zit aangezien het de laatste tijd meestal gebeurd als ik hard door de bocht of over een drempel ga. Ik kan me voorstellen dat er wat bagger in zit want de auto is ook al weer 18 jaar oud en heeft 316000 gedraaid.

Ik vroeg me nu alleen af of ik dit op dezelfde low-budget manier kan verhelpen als bij mijn type1? Dus een half "glazen" pot filter aan de aanzuigbuis in de tank hangen. Bij een type 1 zit deze gewoon onder een deksel onder de achterbank. Is dit hetzelfde als bij een type2.

Alvast bedankt
Coen

edit:
Tank staat inmiddels ook al weer onder een kwart en daarvoor tankte ik meestal op een kwart, dit kan misschien ook wel weer met de vieze tank temaken hebben.
__________________
Daily T4 2.5TDI 88p
Gezinsbak Passat 3bg 1.9tdi 2005
Project 1 Golf Type1 1600GTi 1981 (marsrot)
Project 2 Golf Type1 1500LS 1979 (beige)
Project 3 Golf Type1 2000Gti Cabrio
Reply With Quote
  #18  
Old 27-09-2008, 20:17
MrMiljon MrMiljon is offline
VW Addict
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 587
Default

Zo net even met de golf bezig geweest en ben er wel uit dat het met de brandstof toevoer te maken heeft. Brandstofpomp uit de tank gehaald op het filtertje zat wat gruis maar meer ook niet, de tank was ook brandschoon van binnen dus aan vervuiling zal het niet liggen.

Na het klussen de auto volgegooid en weer naar huis gereden. De auto heeft verder niet meer gestotterd terwijl ik op de heenweg minstens 3/4 keer nagenoeg stil heb gestaan. Het gestotter begint bij slecht wegdek, drempels, vlotte bochten enz enz. Verder wil het nog wel eens beginnen als je met lage toeren optrekt (volgas nagenoeg niks)

Het lijkt dus alsof de motor niet genoeg benzine krijgt, terwijl de tank nog op 15/20% staat. Een andere gedachte die ik nog kreeg was dat er iets in de tank zit wat er niet in hoord, maar dat rijmt ook niet echt. Het zou dan iets moeten zijn wat LICHTER is dan benzine aangezien het alleen met de laatste benzine gebeurd.

Iemand nog suggesties of ideen want mijn hoofd is inmiddels aardig leeg.
__________________
Daily T4 2.5TDI 88p
Gezinsbak Passat 3bg 1.9tdi 2005
Project 1 Golf Type1 1600GTi 1981 (marsrot)
Project 2 Golf Type1 1500LS 1979 (beige)
Project 3 Golf Type1 2000Gti Cabrio
Reply With Quote
  #19  
Old 28-09-2008, 11:52
MrMiljon MrMiljon is offline
VW Addict
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 587
Default

Helaas, gisteravond wou ik naar de kroeg rijden en na nog geen 750m gereden te hebben begon de auto weer de stoten alleen dit keer ging het weer even wat heftiger.

Auto aan de kant gezet en weer een paar keer geprobeerd te starten, dit ging echter ook niet echt lekker. Motor sloeg soms aan maar liep dan, volgens mij, op 2 of 3 cylinders. Toeren wou de motor niet maken en als je de koppeling liet opkomen sloeg de motor direct af. Tevens kwam er erg veel witte rook uit de uitlaat (geen koelvloeistof).

Uiteindelijk pa maar gebeld om me weer naar huis te slepen. Auto stationair laten draaien en de auto naar huis gesleept, thuis kon ik de auto ineens weer zonder problemen op de oprit rijden. Ik vermoed omdat de motor nu goed warm was (fan sloeg ook aan).

Ik ben nu helemaal de kluts kwijt dus als iemand wat weet hoor ik het graag.

COen
__________________
Daily T4 2.5TDI 88p
Gezinsbak Passat 3bg 1.9tdi 2005
Project 1 Golf Type1 1600GTi 1981 (marsrot)
Project 2 Golf Type1 1500LS 1979 (beige)
Project 3 Golf Type1 2000Gti Cabrio
Reply With Quote
  #20  
Old 29-03-2011, 16:17
JohanV JohanV is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 414
Default

Dit is wel een heeeeel oud topic, maar er staat nog geen echte oplossing in voor het probleem.

Toevallig had ik hetzelfde probleem vorige week bij mijn NZ. Het begon met heel laag stationair draaien en met moeite blijven draaien. Later werd het slechter. Hij startte en sloeg even aan, maar daarna direct weer af. Als ik direct na/tijdens het starten flink gas gaf, bleef hij wel draaien. Wel moest ik het gas erop houden want als ik losliet of remde, sloeg hij direct weer af. Niet handig bij stoplichten.

Probleem was dat de stekker van de luchthoeveelheidsmeter slecht contact maakte. Op een bepaald moment had ik alle stekkers aangedrukt en toen draaide de motor ineens weer normaal. Even de stekker van de LHM aantikken en hij viel meteen weer uit. Bleek dat twee pinnetjes wat groen waren uitgeslagen.

Blijkbaar viel het signaal naar de regelaar bij lage toerentallen weg of schommelde zoveel dat hij hem maar uit gooit. Als je gas geeft, is het verschil signaal/ruis blijkbaar groot genoeg voor de Digijet om er nog wat van te maken. Hij schokt dan wel als het signaal soms heel kort wegvalt.

Misschien dat iemand er nog wat mee kan... Neem niet aan dat de bovenstaanden nog altijd met dit probleem zitten.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 22:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum