Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Luchtgekoelde projecten
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #21  
Old 03-01-2022, 12:24
Ironvw Ironvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 365
Default

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
Flink wat werk verzet! Cool dat je het aangedurft hebt!
Ik snap je motivatie met dat er ook andere motoren zijn met meer axiale speling, maar onthoud wel dat deze speling slijtage op andere plekken gaat veroorzaken en dat daardoor revisiekosten oplopen.


Dat snap ik maar ik kan geen geld uitgeven dat ik niet heb dus dit is voor mij nu de beste keuze
Het scheelt ook dat het een auto is voor erbij dus er worden geen duizenden kilometers mee gereden
Reply With Quote
  #22  
Old 04-01-2022, 14:31
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,795
Default

Quote:
Originally Posted by Ironvw
Dat snap ik maar ik kan geen geld uitgeven dat ik niet heb dus dit is voor mij nu de beste keuze
Het scheelt ook dat het een auto is voor erbij dus er worden geen duizenden kilometers mee gereden


Ik had dezelfde keuze als jou gemaakt hoor
__________________
Reply With Quote
  #23  
Old 09-02-2022, 07:42
The Skinnmeister's Avatar
The Skinnmeister The Skinnmeister is online now
Volksforum Donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,247
Default

Ziet er netjes uit, je bent er goed mee bezig
__________________
'88 Golf II VR6
'91 Golf II G60
'86 Golf II 16V New Project
Reply With Quote
  #24  
Old 10-09-2022, 11:43
Ironvw Ironvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 365
Default

Omdat de kabel van de dynamo naar de startmotor niet meer goed was heeft 1 van de vorige eigenaren een nieuwe kabel getrokken van de dynamo naar de accu
Echter is dat niet echt handig als je iets aan de motor wilt doen want dan zit deze kabel altijd in de weg en daarom maar de kapotte kabel vervangen voor een nieuwe en deze op de originele manier aangesloten naar de startmotor

Zo zat het eerst




En daarna zonder de rode kabel




Vrienden van ons gingen trouwen dus hij heeft nog even gefunctioneerd als trouwbus




Verder gaf de brandstofmeter een verkeerde waarde aan

Als ik de bus had vol getanked dan stond de meter al weer op leeg als ik ongeveer 30 liter had gebruikt
Aangezien de bus 50 liter heeft geeft de vlotter een verkeerde waarde aan

Echter om de vlotter te kunnen verzetten moet je de motor uit de auto halen en de brandstoftank eruit halen zodat je bij de vlotter kunt
Dan deze verzetten zodat de tank en de motor terug kunnen om er vervolgens achter te komen dat de vlotter te veel of te weinig is verzet waardoor je weer de motor en de tank eruit moet halen om de vlotter weer iets te verzetten

ik zag dit niet echt zitten omdat ik niet binnen in de garage kan staan om de motor er uit te halen
Daarom ben ik altijd afhankelijk van goed weer en meer tijd als de motor en tank eruit moeten

Daarom maar besloten om een luikje in de bus te maken om van de bovenkant bij de vlotter te kunnen

Ik wou graag wel alles zo netjes mogelijk afwerken en daarom was ik op zoek naar een klein stukje vloerplaat maar omdat ik deze niet kon vinden heb ik zelf maar wat gemaakt van plaatstaal







Om dat vervolgens in de epoxy primer te zetten en in de goede kleur te spuiten




En in de vakantie wat tijd gehad om het luikje erin te maken

Het was niet helemaal duidelijk waar de vlotter nu exact zat en ik durfde ook niet goed te zagen vlakbij de tank omdat ik niet precies wist waar alle leidingen zaten daarom toch nog maar een keer de motor en tank eruit gehaald zodat ik veilig kon werken

Gaatje in vloer gemaakt




Om vervolgens een paar draadjes te tappen en de deksel erop te maken




Omdat de motor er nu toch uit lag heb ik meteen de versnellingsbak een beetje laten zakken zodat ik de schakelstang onder uit de bus kon halen

De bus schakelde op zich niet slecht maar het had ook beter gekund en daarom had ik al een revisie set gekocht om alle rubber en plastic onderdelen te vervangen en omdat de schakelstang op z,n plaats wordt gehouden met 3 plastic clips werd de stang schoon gemaakt en voorzien van nieuwe clips

Zo kwam hij er uit




Ik ben alleen vergeten foto’s te maken van de schoongemaakte en vernieuwde stang

Daarna de schakelstang,brandstoftank en motor weer terug in gebouwd om daarna het voorste deel van de schakelstang uit elkaar te halen schoon te maken en de voorste steun te voorzien van een nieuw rubber




En het achterste schakelblokje vernieuwd en voorzien van urethaan blokjes




Vervolgens ging ik met de bus rijden
Hij schakelde goed en ook de brandstofmeter deed het weer naar behoren alleen als ik nu tussen de 90 en 100 km per uur reed trilde de schakelstang als een malle in de bus
Dit was echt super irritant dus na verschillende afstel pogingen op de schakelstang en wat extra smeer pogingen zonder resultaat zijn de urethaan blokjes er weer onder uit gehaald en vervangen door gewone rubberen exemplaren waardoor het weer stil werdt in de cabine

Ik moet eerlijk zeggen dat het wel iets minder strak schakeld met de rubberen blokjes maar het is beter dan het trillen

Op ikw Wanroij heb ik nog een kapot klokje kunnen kopen voor een mooie prijs
Deze heb ik thuis gerepareerd,schoongemaakt en in de bus gezet zodat de metercluster nu mooi vol kijkt




En nog wat rondjes gereden met de hond van schoonfamilie en een keer naar t strand gereden







Ook zijn we weer wat verder op het gebied van de motor
Ik ben in de vakantie bij iemand langs geweest die waarschijnlijk voor mij de motor gaat reviseren

Omdat ik vind dat de bus nu iets wat vermogen mist met invoegen en rijden op de snelweg wil ik hem graag iets meer vermogen geven
Het is niet de bedoeling om er een strepentrekker van te maken maar gewoon een goed rijdende bus met wat extra vermogen

Daarom zal bij de revisie de motor waarschijnlijk ook omgebouwd worden van 1600 naar 1641 en een andere carburateur
Ook zit ik nog te twijfelen om er misschien een lange bak onder te leggen zodat het toerental op de snelweg iets naar beneden gaat zodat het wat rustiger wordt in de cabine qua geluid

Dit is allemaal afhankelijk wat dit kost en wat de staat van de motor nu is
Als ik veel nieuwe onderdelen moet kopen zal de prijs oplopen waardoor de versnellingsbak misschien op een later tijdstip gebeurd

Last edited by Ironvw : 10-09-2022 at 11:52.
Reply With Quote
  #25  
Old 16-09-2022, 08:39
The Skinnmeister's Avatar
The Skinnmeister The Skinnmeister is online now
Volksforum Donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,247
Default

Lekker bezig
__________________
'88 Golf II VR6
'91 Golf II G60
'86 Golf II 16V New Project
Reply With Quote
  #26  
Old 20-09-2022, 07:22
steven16v steven16v is offline
Volksforum Triple Action Donor
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 4,004
Default

Mooie update weer. Bus ziet er goed uit!
Reply With Quote
  #27  
Old 26-02-2023, 11:23
Ironvw Ironvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 365
Default

Omdat ik wel benieuwd was hoeveel vermogen mijn bus heeft met deze motor en mijn motorbouwer een rolbank heeft ben ik met de bus op de bank geweest

Er kwam een uitslag uit van 43 pk en 100+ m’n dus dat was niet heel erg veel en er is zeker ruimte voor verbetering







De hoofdreden om de motor aan te pakken is omdat hij axiale krukasspeling heeft en dat werd natuurlijk niet beter,ook wilde ik graag wat meer vermogen om iets beter met het verkeer mee te kunnen en om het motorgeluid iets te drukken in de cabine

Ik kan best wel wat sleutelen maar een motor reviseren leek me op dit moment echt te veel van het goede en daarom heb ik iemand gezocht die het voor mij kon doen
En na dat ik de motor had uitgebouwd heb ik hem weggebracht zodat hij aan de slag kon




Omdat de motor er nu uit lag leek mij dit een goed moment om de brandstoftank eens goed na te kijken
Hij is eigenlijk nog in een goede conditie,er zat wat vliegroest op de plek waar het pijpje zit waar de brandstof uit komt
Dit heb ik weggehaald,behandeld met roestomvormer,in de epoxy primer gezet en afgewerkt met een klein stukje bodyshutz
Verder een nieuwe vulslang gemonteerd want deze was wel erg slecht en de tank en de ruimte waar de tank in de bus zit een keer goed schoon gemaakt










Alle kunstof delen goed schoon gemaakt,ontvet en gespoten in bumper spray zodat het er weer mooi fris en als origineel uit ziet







Ik was in eerste instantie van plan om de motor beplating te repareren ( er zaten 2 kleine gaatjes in) en om het te laten stralen/coaten
Echter toen ik bezig was om de grootste roest eraf te borstelen vielen er nog meer gaten in en bleek wel dat de beplating echt wel op was

Er zat veel meer roest aan dan verwacht en het metaal was zo dun dat lassen helemaal niet ging

Daarom maar nieuwe beplating gekocht en heb ik de motorbalk wel laten stralen/coaten







Ondertussen had de motorbouwer al gebeld met de mededeling dat het Carter helaas niet meer te redden was
De slijtage was zo erg dat lijnboren eigenlijk geen optie meer was
Dus maar besloten om een ander Carter te kopen dat beter was en die te laten lijnboren
De krukas kon nog geslepen worden en 1 kop was gescheurd

Het was altijd al de bedoeling geweest om hem wat meer vermogen te geven dus toen is er een plan gemaakt wat we nu precies gingen doen
En dit ie er uit gekomen

Ander 1600 type1 Carter
Carter lijnboren
w100 nokkenas
Nieuwe koppen grotere kleppen
Nieuwe cilinders en zuigers in 1641cc
Grotere carburateur
Aanzuigbuis en meng/voorverwarmingsbuis vergroot
Nieuwe grotere uitlaat
Andere bobine met sterkere vonk
Electronische ontsteking
Dynamo gereviseerd
Andere bougies met meer vonk
Vergroot olie Carter (1,5 liter extra)
Temperatuur meter

Verder zijn er nog veel dingen vernieuwd,gepoedercoat of geel gepassioneerd om het er allemaal netjes uit te laten zien en om zoveel mogelijk oude onderdelen te vervangen
Denk hierbij bijvoorbeeld aan de brandstofpomp e.d

Het vergrootte Carter is geplaatst omdat ik vooral in de zomer wil rijden en er mee op vakantie wil
Als het buiten dan warm is (30+) dan is het fijn om wat extra koeling te hebben en een meter om wat af te kunnen lezen











En een beugel gemaakt voor de temperatuur meter zodat hij netjes in het dashboard past zonder dat ik ergens een gat in hoef te boren
Meteen een usb oplader gemaakt zodat ik op langere ritten m,n telefoon op kan laden als ik hem als navigatie gebruik




En zo ziet het er uit nadat alles was ingebouwd




De motorbouwer wou er graag bij zijn als de motor voor de eerste keer werd gestart dus een afspraak gemaakt met hem toen de motor erin zat en na het starten en wat afstellen liep de motor goed en was het tijd om hem wat in te rijden

Na ongeveer 500 mtr rijden trapte ik de koppeling in om te schakelen toen ik ineens een klap hoorde en het pedaal op de grond bleef liggen ook kon ik niet meer schakelen
Gelukkig kon ik nog uitdrijven naar een veilige plek en na een kleine inspectie bleek dat de koppeling kabel was gebroken

Ik denk eigenlijk niet dat het iets te maken heeft met de nieuwe motor aangezien het schoentje aan het eind Vd kabel al flink uitgesleten was
Helaas heb ik dat nooit eerder gezien dus na kon ik na 500 mtr met de nieuwe motor weer naar huis




Nieuwe kabel gekocht en gemonteerd en toen kon ik dan eindelijk gaan rijden

Na een week of twee goed rondgereden te hebben is de bus terug gegaan naar de motorbouwer om hem helemaal goed af te stellen en een nieuwe run op te rollenbank
Daar kwam uit dat de nieuwe motor 67 pk en 130 nm heeft
Dit is voor mij genoeg om goed met het verkeer mee te kunnen en het motor geluid is flink wat naar beneden gegaan vooral bij hogere toeren dus nu wordt je niet meer doof na een lange rit

Het schoonmaken van de tank heeft toch nog wat rotzooi uit de tank los gemaakt want het filter zit na een week of 2 al flink vol
Deze vervangen voor een nieuwe en ff in de gaten houden




En met kerst een bouwpakket bus gekregen



Last edited by Ironvw : 26-02-2023 at 11:32.
Reply With Quote
  #28  
Old 26-02-2023, 12:26
steven16v steven16v is offline
Volksforum Triple Action Donor
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 4,004
Default

Mooi hoor! Die motor ziet er weer als nieuw uit! Welke bumperspray heb je gebruikt als ik vragen mag.
Reply With Quote
  #29  
Old 26-02-2023, 12:28
golf fahrer golf fahrer is offline
VW Guru
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 734
Default

Leuk om te zien hoe deze aangepakt wordt
Reply With Quote
  #30  
Old 26-02-2023, 19:34
Razor81 Razor81 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 43
Default

Mooie update! Je bent hier maar verder gegaan ipv keverforum dus haha.
__________________
Past
Kever 1200
Polo 9N

Current
Golf 6 diesel
Golf MK1
T1 Brazil
Reply With Quote
  #31  
Old 26-02-2023, 20:14
Ironvw Ironvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 365
Default

Quote:
Originally Posted by steven16v
Mooi hoor! Die motor ziet er weer als nieuw uit! Welke bumperspray heb je gebruikt als ik vragen mag.


Motip bumper spray
Met deze lak lijkt het net of er geen lak op zit maar dat het kunstof nog gewoon mooi is
Reply With Quote
  #32  
Old 26-02-2023, 20:15
Ironvw Ironvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 365
Default

Quote:
Originally Posted by Razor81
Mooie update! Je bent hier maar verder gegaan ipv keverforum dus haha.


Klopt
Ik zit nu ongeveer 20 jaar of langer op dit forum
Reply With Quote
  #33  
Old 26-02-2023, 22:25
Zeend's Avatar
Zeend Zeend is offline
Postwhore
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 1,388
Default

Hoi,
Je bent weer leuk bezig. Ik heb een metalen filter onder mijn bus te hangen. Veel groter dus minder snel verstopt. Volgens mij oorspronkelijk voor een Polo, maar ik kan het nummer wel voor je opzoeken.

Hoe heb je zo'n klok kunnen repareren?

Jens
__________________
KCN regio Fryslân
Reply With Quote
  #34  
Old 04-03-2023, 18:37
Ironvw Ironvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 365
Default

Ik heb de klok uit elkaar gehaald en een los solderinkje vast gezet en toen deed hij t weer

Ik zou graag die nummers eens hebben
Reply With Quote
  #35  
Old 22-10-2023, 15:28
Ironvw Ironvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 365
Default

Omdat er in en op de dakgoten van de bus en op het dak flink wat vliegroest zat was ik bang dat het misschien te ver zou door roesten en dat er gaten in zouden komen
Daarom heb ik in de vakantie alle roest plekken weg gestraald en behandeld om vervolgens alle goten te spuiten

Het eindresultaat is best goed gelukt
Het is natuurlijk geen professionele spuitbeurt maar goed genoeg om alles te beschermen tegen roest

Eerst 1 hoekje geprobeerd




Gestraald en in de roestomvormer













En daarna door met de rest van de goten en het dak










En net na het spuiten










Nu dit gedaan is ga ik op zoek naar een setje andere wielen en wil ik graag de bus iets verlagen
Reply With Quote
  #36  
Old 22-10-2023, 16:59
vdWal.'s Avatar
vdWal. vdWal. is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 5,435
Default

mooi project! ziet er allemaal erg netjes uit.
heb je nu uiteindelijk met de motor ook de bak gedaan wat je wilde?
of word dit toch een later stadium?

benieuwd naar de verlaging en wielen in de volgende update's
__________________
Actieve topics:
-------------------------
vdWal's Wagenpark
Jetta Mk2 Coupe


Verkocht:
Golf Mk4 R32 Deep Blue Pearl
Golf Mk3 Milestone Variantje
Golf Mk2 Edition One 16vG60
Luup 16v, Jetta mk5 comfortline, Audi A4 B8 2.0 Sline
Reply With Quote
  #37  
Old 28-10-2023, 18:43
Ironvw Ironvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 365
Default

Quote:
Originally Posted by vdWal.
mooi project! ziet er allemaal erg netjes uit.
heb je nu uiteindelijk met de motor ook de bak gedaan wat je wilde?
of word dit toch een later stadium?

benieuwd naar de verlaging en wielen in de volgende update's


Nee ik heb nog wel gezocht naar zo,n lange bak maar de paar die ik vond waren of heel erg duur of ze hadden een totale revisie nodig

Sinds de motor een beetje opgevoerd is kan ik met veel minder herrie 100 km/u rijden dus voorlopig vind ik het wel goed zo
Reply With Quote
  #38  
Old 30-12-2023, 20:57
Ironvw Ironvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 365
Default

Omdat het in de winter toch wel erg koud kan worden in de bus en omdat de ramen erg slecht schoon worden als ze eenmaal beslagen zijn werd het tijd voor een goede kachel

Na een tijdje rondgereden te hebben met zo,n 12v kacheltje bleek dat dit bij lange na niet voldoende was om het comfortabel te hebben in de bus dus is er wat zwaarder geschut gekocht

Ik heb een gereviseerde eberspacher d2 standkachel kunnen kopen die nog maar 600 uur had gedraaid
Het was een compleet pakket dus inclusief brandstofpomp,brandstof filter,ducting en roosters
Verder is er een digitaal bedieningspaneel gekomen ipv de draaiknop die er normaal gesproken op zit omdat de digitale ook een programma functie heeft





Eerst een beugel gebogen om de standkachel op te kunnen bevestigen en meteen om hem een beetje te beschermen tegen zand water en al het andere wat je tegenkomt op de weg
Ook een klein zekeringkastje gemonteerd zodat alles mooi compact bij elkaar zit




Daarna de kabelboom ontdaan van z,n mantel en deze aangepast voor mijn bus
De voeding en massa was te kort dus verlengd en de voeding Vd brandstofpomp was veel te lang dus die wat korter gemaakt




En daarna alles weer voorzien van stoffen tape




Omdat de kachel op diesel loopt en de bus op benzine kon ik niet de brandstof uit de brandstoftank halen
Ik moest een andere tank kwijt maar had wat moeite met het vinden van een geschikte plek
Na wat passen en meten bleek hij perfect achter de passagiers bank te passen

Dus daar wat beugels gemaakt en de brandstof slang netjes via de reservewiel bak naar de bodem van de bus
Net zoals de aanzuig slang voor de kachel




De warmte inlaat komt terug via de ontwaseming in het dashboard zodat de raam mooi schoon wordt maar omdat ik af en toe ook graag de warme lucht op m,n voeten wil hebben om mijn voeten op te kunnen warmen is er een extra inlaatpunt gemaakt in de bodem Vd bus
Ik kan nu met een draaiknop schakelen tussen raam of voeten




Nadat de beugel gespoten was heb ik eerst alles op de beugel gemonteerd en daarna de beugel onder de bus gemonteerd







Ik heb er nu een klein tijdje mee rondgereden maar ik ben er tevreden mee
De temperatuur in de bus loopt echt snel op en de ramen blijven mooi schoon dus ik kan mooi doorrijden in de winter
Reply With Quote
  #39  
Old 30-12-2023, 21:36
vdWal.'s Avatar
vdWal. vdWal. is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 5,435
Default

goeie update zo! zijn toch wel de puntjes van comfort die het fijn maken
__________________
Actieve topics:
-------------------------
vdWal's Wagenpark
Jetta Mk2 Coupe


Verkocht:
Golf Mk4 R32 Deep Blue Pearl
Golf Mk3 Milestone Variantje
Golf Mk2 Edition One 16vG60
Luup 16v, Jetta mk5 comfortline, Audi A4 B8 2.0 Sline
Reply With Quote
  #40  
Old 02-01-2024, 08:16
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,795
Default

Nice!
__________________
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 09:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum