Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Watergekoelde projecten
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #41  
Old 31-07-2013, 19:01
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default

Zuruck im Werkstatt:




Nu alle vakantie zooi eindelijk terug aan kanten is, staat de rocco weer boven de put. Gisteren wel vast de gele lampen gemonteerd en de bumper zo goed en zo kwaad als het kan ontdaan van de paarsigheid om het kleurencircus nog iets of wat binnen de perken te houden... En dan vandaag weer verder met de zuigers. Zuiger vier is eruit, maar zuiger één komt niet los. Ik heb al staan hijsen met onverantwoord grote hamers, maar hij wil gewoon niet. Dus hier mijn noodkreet:

IEMAND NOG IDEEËN?????????????????????

Het oorspronkelijke plan, wat bij de andere drie zuigers ook werkte, was eerst naar onderen los schrikken en dan naar boven toe eruit slaan. Dat naar onderen slaan ging ideaal door deze bus op de zuiger te leggen, en dan er gewoon een paar keer op uithalen:




Hoewel het dus drie keer heeft geholpen, is geweld nu niet de oplossing meer.

Ik heb er aan gedacht om met een stalen plaat die ik met de vier omringende kopbouten naar onderen klem, met de kunststof bus de zuiger naar onderen los te "persen", maar ik durf dat eigenlijk niet aan. Bij een dieselblok heeft de vw-garage namelijk bij het aantrekken van een kop ook al eens een hoek uit het blok getrokken. Bij het aantrekken ineens, pats, blok kapot. En dan ben je dus echt klaar...

PS: de linkse achterband heeft zich op de afgelopen twee weken ook niet meer APK-waardig bewezen:


Reply With Quote
  #42  
Old 31-07-2013, 19:24
casss casss is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2011
Posts: 568
Default

misschien even de zuiger flink verhitten, zodat hij gaat uitzetten. Daarna, als hij weer "krimpt" tijdens het afkoelen, zou hij misschien los kunnen raken van de cilinder. Op die manier zou ik het proberen. Of juist het blok verhitten, en daarna met ijs de zuiger koelen.
Reply With Quote
  #43  
Old 31-07-2013, 19:28
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default

Ik heb met een verfafbrander-föhn het blok al verhit. Je merkt dat wanneer je de hitte op de cilinderwand richt, de zuiger er makkelijker uit komt. Als ik hem zo ineens met ijs weer zou koelen, loop ik dan geen kans dat de zuiger barst o.i.d. door het abrupte hitteverschil?
Reply With Quote
  #44  
Old 31-07-2013, 19:33
jasonnl's Avatar
jasonnl jasonnl is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 841
Default

met een 1L kruipolie/WD-40 etc. een nachtje laten staan ook geen zin?

Of iemand van boven op de zuiger slaan en van onderen via de drijfstang een draaiende beweging make ofzo?

En dat bandje is echt verduurd haha. Maar met wat kit kan dat nog wel een rondje
__________________
Golf MKI '76er Project.

MKI '76 swallowtail project ,MKII 1.6TD '90 Daily, '05 CBR600RR Repsol
EX
MKI'83 GTI, '80 1.5aut, '91 cabbie
MKII '84 TD , 85'tdi , 86'td , '86D '86 16v GTI
Polo '00 6n2 GTI
Mercedes SEC500 '87
Honda Civic '94
Reply With Quote
  #45  
Old 31-07-2013, 19:52
Pewi Vwteam Pewi Vwteam is offline
Married to PC
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,896
Default

je kunt je zuiger nog beter warm stoken dan met een hamer er op gaan maaien, ondanks stuk teflon er tussen. warm stoken en koelen met wd40 door krimpen en uitzetten krijg je van zelf wat ruimte zodat de wd er wel tussen loopt.
__________________
toerental versterkers, Voor bij 20vt, tdi, in mk 1 mk2 info pb.

Immo off voor de digi 3.8 en me7
Digi. Edc15 Edc16 me7.xx med 9.1


KABELBOOM OP MAAT vag only.
Reply With Quote
  #46  
Old 31-07-2013, 20:21
dragracer's Avatar
dragracer dragracer is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 779
Default

Quote:
Originally Posted by Barn171
jij komt toevallig toch niet uit Klazienaveen? met de oranje rocco?

Ik neem aan dat je met die vraag mij bedoeld ?

Nee ik kom niet uit Klazienaveen,ik woon in de achterhoek.

Dit is mijn topic:
http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=93995
__________________
Voorzitter't Team VW-Speed.nl

My Project :
http://www.volksforum.com/forum/sho...5&highlight=ABT
Reply With Quote
  #47  
Old 31-07-2013, 21:50
casss casss is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2011
Posts: 568
Default

of je probeert de cilinder vol te leggen met ijsblokjes, het blok ondertussen verwarmen met de verfbranden. Dan is het temperatuurverschil minder abrupt. nadeel is wel het water. Als je de zuiger er daarna nog niet uitkrijgt, kan dat weer voor roest zorgen. Ik zou zelf ook liever geleidelijk druk uitoefenen dan rammen met een hamer. Heb je niet een oude zuiger die je op zijn kop tegen de onderkant kan zetten, en dan met wat bouten oid hem steeds wat verder aandrukken?

Edit: Of dus eerst de zuiger op bovenstaande manier onder druk zetten, dan pas het onderblok verhitten, en ondertussen zorgen dat er een klein laagje kruipolie al in de cilinder staat.

Ps: Als je op het punt komt dat je het zat bent en met heel veel geweld gaat rammen op de zuiger, stop dan even, en ga de volgende dag verder. Anders ram je hem misschien kapot.

Last edited by casss : 31-07-2013 at 21:53.
Reply With Quote
  #48  
Old 31-07-2013, 22:15
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default

Bedankt voor het meedenken allemaal.

De "even een nachtje intrekken" techniek gaat niet lukken. Ik heb de wagen een jaar of 4/5 terug gekocht en de cilinders toen meteen afgevuld met wd-40, kruipolie, diesel, gewone olie, noem het maar op, ik heb er allemaal in geflikkerd. Dat is dus niet genoeg...

Ik denk dat ik het ga proberen met warm stoken/koelen, en dan zo snel mogelijk een tik verkopen in de hoop dat hij los schiet. Ik heb ook nog een of andere shock spray voor dit soort werk van Motip. Prima spul, werkt hier waarschijnlijk prima voor.

Ik ben - al zeg ik het zelf - erg nauwkeurig en voorzichtig, helemaal sinds dit de eerste keer is dat ik zo diep een blok in graaf. Ik zal dus niet snel iets kapot slaan sinds ik pas een hamer in hand neem wanneer ik zeker ben dat ik helemaal niks kapot kan maken.

Morgen weer verder...

@dragracer: Ik ben ooit bij iemand in klazienaveen geweest voor wat scirocco delen. Hij had toen ook een rocco waarin hij een 16V ging hangen, dus ik dacht misschien dat jij het was. Maar goed, jullie zijn nu ook weer niet direct de enige met een 16 klepper in een rocco. haha Mocht het nu niet lukken met dit blok, neem ik graag je blok over.
Reply With Quote
  #49  
Old 01-08-2013, 08:46
The Skinnmeister's Avatar
The Skinnmeister The Skinnmeister is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,261
Default

@Rik, goed bezig, de lampen staan er goed op.
Mbt de motor, succes er mee om de laatste zuiger netjes te demonteren.

Grtz Roland
__________________
'88 Golf II VR6
'91 Golf II G60
'86 Golf II 16V New Project
Reply With Quote
  #50  
Old 01-08-2013, 09:36
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default

thanks roland, zou jij trouwens eens kunnen kijken wat een goede hoonsteen bij jullie kost? Als het niet te duur is gaan we er een kopen, maar dan moet het wel een goede zijn. Niet dat je met van die bocht aan de gang moet, want dan huur ik er een. (als dat gaat...)
Reply With Quote
  #51  
Old 01-08-2013, 09:58
Emiel-64's Avatar
Emiel-64 Emiel-64 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 385
Send a message via MSN to Emiel-64
Default

Mooi project, mooi gesproken.

Succes met het blok en de verdere vorderingen!
__________________
current rides:
Bora TDI 96kw '02 on air (Daily)
Opel Manta B '78 c20LET fase2 (Project)
Past: Golf 3 vr6 '93 (Daily)
Reply With Quote
  #52  
Old 01-08-2013, 10:27
racecees racecees is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 329
Default

Hoi Rik,

Mooi project, ik heb het vanaf het begin gelezen en 1 ding zit me niet lekker.
Aangezien ik zelf gigantische problemen met de RDW heb gekregen klik
raad ik je aan om eerst je kenteken geactiveerd te krijgen voordat je er heel veel werk in steekt.
Ik heb in 2011 mensen van de RDW aan de lijn gehad die zeiden dat het allemaal geen probleem zou zijn, maar nu weten ze van niks en kan ik het vergeten!

Better safe then sorry!

Succes!

Gr. Cees
Reply With Quote
  #53  
Old 01-08-2013, 12:16
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default

Goede tip Cees, mij werd inderdaad ook verteld dat het geen probleem zou zijn. Ik heb destijds gebeld voordat ik de wagen aanschafte, om zeker van te zijn dat ik er mee kan rijden. Daarbij heb ik alle originele papieren en platen nog en zal de vorige eigenaar direct bevestigen dat ik hem heb gekocht, daar steek ik mijn hand voor ik het vuur. Jouw kever is ook wat mee gemixt wat een deel van de problemen veroorzaakt lijkt mij, en daar heb ik dan weer geen last van. Mijn rocco is tot en met het blok helemaal origineel zoals hij in '76 van de band rolde (op hier en daar een stukje lakwerk na dan). Mij is toen ook verteld dat ik hem APK-waardig moet aanbieden voordat ik het kenteken weer geactiveerd krijg. Zoals hij er nu bij staat hoefde ik niet af te komen, dan keken ze er nog niet naar. Ik zal straks in ieder geval nog even bellen voor de zekerheid.

Vanochtend weer een partijtje golf delen in de buurt opgehaald, dat dadelijk eerst even wat aan de kant duwen en dan gaan we weer verder met de rocco.

Stoken en koelen, dat is vandaag het motto!
Reply With Quote
  #54  
Old 01-08-2013, 17:40
casss casss is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2011
Posts: 568
Default

nog een nieuwe optie: zet die klos bovenop de zuiger, leg er een ijzeren plaat/stang over met 2 gaten, doe door die gaten je kopbouten heen, en trek ze gelijdelijk aan om de zuiger omlaag te drukken.
Reply With Quote
  #55  
Old 01-08-2013, 17:58
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default

Dat is wat ik hier probeerde uit te leggen:

Quote:
Originally Posted by Barn171
Ik heb er aan gedacht om met een stalen plaat die ik met de vier omringende kopbouten naar onderen klem, met de kunststof bus de zuiger naar onderen los te "persen", maar ik durf dat eigenlijk niet aan. Bij een dieselblok heeft de vw-garage namelijk bij het aantrekken van een kop ook al eens een hoek uit het blok getrokken. Bij het aantrekken ineens, pats, blok kapot. En dan ben je dus echt klaar...


De zuiger is naar onderen toe wel al "los". Hij is een cm naar onderen gegaan na serieus warm stoken. Naar boven wil hij alleen niet. Je kunt van onderen gewoon niet lekker slaan. Nu denk ik dat ik de drijfstang maar weer in elkaar ga draaien op de krukas en daarop de zuiger naar boven ga slaan. Dat betekend wel dat ik op de drijfstang moet slaan wat me niet lekker zit, maar ik zie nu geen andere oplossingen meer. Zou dit kwaad kunnen?

Last edited by Barn171 : 01-08-2013 at 18:00.
Reply With Quote
  #56  
Old 01-08-2013, 18:58
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default

niemand meer tips, want dan ga ik nu beginnen verhitten en dan slaan
Reply With Quote
  #57  
Old 01-08-2013, 20:40
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default

De wanhoop is nabij.







En nog geen mm beweging. Pa is ook niet te flauw geweest om de hamer in de hand te nemen maar ik weet nu echt niet meer hoe verder en begin stilaan aan het idee te wennen dat de laatste cilinder er nooit uit zal gaan. Niet heel lang meer of ik geef het op, tenzij iemand nog iets weet?

Ik ben er ook zeer bang van dat als ik de zuiger er ooit nog uit krijg, dat de cilinderwand te erg is uitgevreten om nog met honen op te lossen.

Er was nog hoop:




En we blijven proberen:





Reply With Quote
  #58  
Old 01-08-2013, 20:48
casss casss is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2011
Posts: 568
Default

zit ie onder al bijna tegen de krukas? Anders zou ik hem nog verder naar onder slaan, tot ie bijna tegen de krukas aanzit. Dan kun je het vlak schoonmaken waarlangs hij naar boven moet. Vervolgens weer leuk invetten/olieen etc en naar boven eruit rammen.
Reply With Quote
  #59  
Old 01-08-2013, 20:49
casss casss is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2011
Posts: 568
Default

of anders de krukas er onderuit, dan kan je hem langs onder demonteren.
Reply With Quote
  #60  
Old 01-08-2013, 20:53
casss casss is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2011
Posts: 568
Default

en over het bang zijn het blok kapot te trekken met kopbouten; houd het maximale aanhaalmoment uit de werkplaatsboeken aan. dat is al een hele hoop. En realiseer je dat als je te lang verwarmt, dat de zuiger ook mee gaat uitzetten. Is de zuiger van aliminium? Wellicht dat dat een andere (nadelige) karakteristiek heeft bij het uitzetten onder verhitting ten opzichte van het onderblok.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 13:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum