Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 09-02-2013, 13:23
Nels Nels is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 252
Default Achter ruitenwisser

Hallo mensen,

Het volgende probleem: mijn achter ruitenwisser werkt niet. Bij het vorige motortje wat erin zat begon het in de auto een beetje verbrand te ruiken toen hij aanstond en zijn rondje niet af kon maken. Heb toen het motortje eruit gehaald en die rook best wel verbrand dus dacht dat die door gebrand was.

Heb het volgende al gedaan en/of gecontroleerd:

- nieuw motortje gekocht en aangesloten
- zekering gecontroleerd en is nog goed
- relais gecontroleerd en is ook nog goed
- kabels gecontroleerd hij krijgt gewoon stroom
- het motortje maakt wel geluid als ik de ruitenwisser aanzet en hij verspringt dan een heel klein stukje en dan blijft hij hangen.
- de rest van de verlichting achter werkt gewoon goed ook de kentekenverlichting (want zover ik kan zien zitten die op dezelfde kabel aangesloten als de ruitenwissermotor)

Hopelijk kunnen jullie helpen.
Reply With Quote
  #2  
Old 10-02-2013, 11:19
rogergti rogergti is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 105
Default

alles los halen en het hele mechaniek controleren of dat wel soepel gaat
of motor afkoppelen en dan kijken of je de ruitenwisser kan bewegen
Reply With Quote
  #3  
Old 10-02-2013, 12:31
louie_scirocco's Avatar
louie_scirocco louie_scirocco is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 270
Default

Of ruitenwisser weg en netjes afdoppen voor een cleane look

Last edited by louie_scirocco : 10-02-2013 at 20:34.
Reply With Quote
  #4  
Old 10-02-2013, 14:11
bugs's Avatar
bugs bugs is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,088
Send a message via MSN to bugs
Default

Kan zijn dat het mechanisme vast zit, probeer het niet te vaak, anders brand ie weer door!
Reply With Quote
  #5  
Old 10-02-2013, 14:21
Nels Nels is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 252
Default

Als de motor er niet aanzit kan ik de ruitenwisser wel heen en weer doen maar dit gaat wel stroef. Hoe haal ik de ruitenwisser er af want aan de binnenkant zitten 2 boutjes in het midden. Maar dan zit die aan de buitenkant nog steeds vast. Wil wel graag mijn ruitenwisser achter houden als ik er echt niet uitkom dan zou miss de ruitenwisser weg laten een idee zijn. Bedankt voor jullie reacties alvast.
Reply With Quote
  #6  
Old 10-02-2013, 20:38
louie_scirocco's Avatar
louie_scirocco louie_scirocco is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 270
Default

Aan de buitenkant? Eerst klepje omhoog, dan m8 moertje losdraaien en arm losnemen. Daarna m12? Moer losdraaien en klaar.
Reply With Quote
  #7  
Old 10-02-2013, 23:03
Nels Nels is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 252
Default

Oké ja aan de buitenkant. Wist niet dat dat een klepje was dacht dat het vast zat maar dan zal het wel vast gerot zitten:p Tnx kan ik hem eraf gaan halen
Reply With Quote
  #8  
Old 11-02-2013, 22:45
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Per toeval heb ik vandaag bij mij de achterruitenwisser eraf gehaald. Ik weet niet of jij het al gedaan hebt nu of niet, zo niet kan dit je misschien van hulp zijn:
Je moet eerst het afdekkapje buiten erafhalen (als het stroef zit kan je een schroevendraaier eronder wippen en zo omhoog doen), dan heb je een m10 moer die je los moet draaien. Dan een bredere moer (weet maat niet, gebruikte verstelbare sleutel) en dan haal je die dikke zwarte ring eraf.
Dan aan de binnenkant van de klep moet je zorgen dat he mechanisme is afgekoppeld van de motor en dan vijs je de twee m10 bouten los en kan je het er normaal zo uittrekken.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #9  
Old 12-02-2013, 19:32
Nels Nels is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 252
Default

Oke dankje. En helaas nog niet aan toegekomen heb het nogal druk maar dit maakt het wel een stuk makkelijker als ik zelf niet meer hoef uit te zoeken:P
Reply With Quote
  #10  
Old 13-02-2013, 11:57
Nels Nels is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 252
Default

Heb nu net het mechanisme los gehaald en eraf liggen. Het onderdeel waar de ruitenwisser op zit als het waren. Kan ik niet met de hand draaien Dit lijkt mij dat dit niet goed is? Hoor je dat niet gewoon te kunnen draaien en word dat meer als een soort lager ofzo gezien? Ik heb al naar de vw garage gebeld en het onderdeel is niet meer leverbaar. Het gaat om onderdeel nr: 191955709 voor de kenners:p
Reply With Quote
  #11  
Old 13-02-2013, 15:07
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Die as zat bij de mijne ook vast. Heb er dunne (naaimachine-)olie in laten trekken, en dan (eerst met een grote tang, later met de hand) het ding eindeloos heen en weer bewogen: doet het weer prima. Met dezelfde techniek heb ik trouwens ook eens een waterpomp los gekregen, op een Franse camping, heel ver van een garage...
Reply With Quote
  #12  
Old 13-02-2013, 15:32
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Is die as verroest? De mijne zit ook wat stroef en daar zit nogal veel corrosie op.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #13  
Old 13-02-2013, 19:59
Nels Nels is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 252
Default

Bedankt voor de reacties. Het valt wel mee qua roest enzo. maar heb het al met kruipolie en wd40 geprobeerd een beetje los te krijgen maar het zit echt super vast. Als ik met een hamer erop tik dan krijg ik er nog amper beweging in, zodra ik echt hard ga slaan beweegt die wel een beetje maar wil hem niet kapot maken:P. Ik ga denk ik maar opzoek naar een nieuwe as. Als ik er niet uitkom of als het gelukt is zal ik het weer even melden.
Groetjes
Reply With Quote
  #14  
Old 15-02-2013, 09:36
SjorsMK2 SjorsMK2 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 117
Default

Quote:
Originally Posted by Nels
Bedankt voor de reacties. Het valt wel mee qua roest enzo. maar heb het al met kruipolie en wd40 geprobeerd een beetje los te krijgen maar het zit echt super vast. Als ik met een hamer erop tik dan krijg ik er nog amper beweging in, zodra ik echt hard ga slaan beweegt die wel een beetje maar wil hem niet kapot maken:P. Ik ga denk ik maar opzoek naar een nieuwe as. Als ik er niet uitkom of als het gelukt is zal ik het weer even melden.
Groetjes


Ik zou gewoon lekker een nieuw assie halen.
bij mij zat er een scheur in de as aan de buitenkant waar de wisser opzit.
gewoon ff naar de sloop gegaan, nieuw assie uit een achterklep gehaald, en die was helemaal soepel. doet het nu weer prima.
kijk bij een sloperij in de buurt of er nog een golf 2 staat.
kijk dan wel goed of het om een golf van voor 87 of na 87 gaat. na 87 heeft een dikkere as als van voor 87. dus als jij een golf uit 86 heb en je haal de as van een 89er eraf past je ruitenwisser daar niet op.
suc7
__________________
Je moet niet dronken dat ik denken ben.
VW Golf MK2 1.8 RP 1989.
Reply With Quote
  #15  
Old 15-02-2013, 11:07
m20vt m20vt is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 81
Default

Hallo Nels, er zit een koperen glijbus in, als je het borgveertje los haalt kun je de as eruit halen en opschuren, tevens wat fijn schuurpapier door het busje halen en daarna met wat vet weer in elkaar zetten!, toevallig pas ook nog gedaan en werkt weer 100%!, gr. Marcel.
Reply With Quote
  #16  
Old 15-02-2013, 17:52
Nels Nels is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 252
Default

mijne komt uit 89. Wat Marcel zegt ga ik eerst proberen het borgveertje was wel wat geroest bij mij dus weet niet of ik hem heel los kan krijgen.. bedankt voor de tips weer!
Reply With Quote
  #17  
Old 15-02-2013, 22:09
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by SjorsMK2
kijk dan wel goed of het om een golf van voor 87 of na 87 gaat. na 87 heeft een dikkere as als van voor 87. dus als jij een golf uit 86 heb en je haal de as van een 89er eraf past je ruitenwisser daar niet op.
suc7

Je kunt niet anders dan er van houden, van die logica van VW.
"Ok we zullen de golf 2 faceliften, hebben er mensen ideeën?"
- "Oh ja laten we de as van de ruitenwisser groter maken!!"



Denk wel dat als je een nieuwe wilt omdat het opschuren enz niet ging ofzo, dat je enigste keuze de sloop zal zijn. Heb eens snel gekeken en ik vind hem nergens op sites met reproductieonderdelen.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #18  
Old 16-02-2013, 12:31
Nels Nels is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 252
Default

haha ja inderdaad hoe komt iemand daarbij.. en nee dat klopt nieuw bij de vw dealer hadden ze hem niet en kon ook nergens op internet een vervangend of namaak iets vinden. heb nog geen tijd gehad om hem op te schuren en zo. maar we zullen zien wat het word.
Reply With Quote
  #19  
Old 16-02-2013, 15:10
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Nou, eh... je bent niet de eerste bij wie het na pakweg 25 jaar al stuk gaat, misschien heeft VW voor de latere Golfjes iets beters bedacht? Misschien worden andere materialen gebruikt, die het nodig maakten om een dikkere as te construeren?
Reply With Quote
  #20  
Old 16-02-2013, 22:43
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by Erik Baas
Nou, eh... je bent niet de eerste bij wie het na pakweg 25 jaar al stuk gaat, misschien heeft VW voor de latere Golfjes iets beters bedacht? Misschien worden andere materialen gebruikt, die het nodig maakten om een dikkere as te construeren?

Hij heeft het facelift model dus met de dikke as
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 17:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum