Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Luchtgekoeld > Type 2 (bus '49-'67) (bus '68->)
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 23-05-2006, 22:31
zomerbloempje's Avatar
zomerbloempje zomerbloempje is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: May 2006
Posts: 62
Question M-code plaatje

Hallo,

Wij hebben een brandweerbus en hebben het codeplaatje (laten) ontcijferen. Het plaatje ziet er zo uit:

Onze brandweerbus van 1978:

Datum eerste toelating is 23 oktober 1978.

92 034 93
160 506 507 545 623
9300NP ET5 GG3 L33 060
41 4 7374 122 2311 11

Nu weten we het wel bijna op 3 dingetjes na

Wat betekenen ET5 GG3 en L33

Kan iemand ons daarmee helpen
Reply With Quote
  #2  
Old 24-05-2006, 07:36
dready dready is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2005
Posts: 31
Default m code

hoi in het boek van molenari staan de codes
zoek maar even op dit forum
Reply With Quote
  #3  
Old 24-05-2006, 10:13
zomerbloempje's Avatar
zomerbloempje zomerbloempje is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: May 2006
Posts: 62
Default

In dat boekwerk staan deze specifieke codes nu net niet, anders had ik ze zelf wel even opgezocht!
Reply With Quote
  #4  
Old 24-05-2006, 10:18
Berserker's Avatar
Berserker Berserker is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,839
Default

Molenari zit hier ook opt forum, pm hem eens.....
__________________
Mijn project, '77 audi 50
Quote:
Originally Posted by Tjaap
Richard is net een duitser... alles zum hause im keller
Reply With Quote
  #5  
Old 24-05-2006, 10:24
zomerbloempje's Avatar
zomerbloempje zomerbloempje is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: May 2006
Posts: 62
Default

'k heb al een mailtje de deur uit gedaan. Ik hoopte dat er meer brandweerbuseigenaren (leuk woord voor scrabble?!) iets meer van de nummers zouden weten.
Reply With Quote
  #6  
Old 02-06-2006, 22:57
molenari's Avatar
molenari molenari is offline
T2 Guru
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 429
Send a message via MSN to molenari
Post

Quote:
Originally Posted by zomerbloempje
'k heb al een mailtje de deur uit gedaan. Ik hoopte dat er meer brandweerbuseigenaren (leuk woord voor scrabble?!) iets meer van de nummers zouden weten.


Naar welk adres heb je je mailtje gestuurd? Het lijkt er op dat ik hem niet heb ontvangen

Ik ken de codes ET5, GG3 en L33 ook niet helaas. Het probleem met die groepscodes is dat er zo oneindig veel van zijn. Ze geven ieder een groep van M-codes weer. In het boek staan de codes die ik het meeste ben tegengekomen, ik had graag meer codes in het boek willen zetten maar dat was wegens de beperkte hoeveelheid ruimte niet mogelijk.

Ik zal proberen de groepscodes te achterhalen. Mocht je een poosje niets van mij horen herinner me er dan even aan.
__________________
Currently starring in my fleet:
T2 (10x), KG 34 (1x), 82er Passat (1x), 90er Polo (2x).

'...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...'
Reply With Quote
  #7  
Old 03-06-2006, 15:25
zomerbloempje's Avatar
zomerbloempje zomerbloempje is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: May 2006
Posts: 62
Default

Okee thanx. Ik had een mail naar een hotmail-adres gestuurd maar ik heb inmiddels via-via een ander mail-adres ontvangen. Ik ben erg benieuwd! Misschien zijn er wel dingen die ik in de bus tegenkom en niet kan duiden op 't plaatje waarvan aangenomen kan worden dat die in de codes terugkomen?

Groeten Mireille.
Reply With Quote
  #8  
Old 04-06-2006, 10:40
molenari's Avatar
molenari molenari is offline
T2 Guru
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 429
Send a message via MSN to molenari
Arrow

Quote:
Originally Posted by zomerbloempje
Okee thanx. Ik had een mail naar een hotmail-adres gestuurd maar ik heb inmiddels via-via een ander mail-adres ontvangen. Ik ben erg benieuwd! Misschien zijn er wel dingen die ik in de bus tegenkom en niet kan duiden op 't plaatje waarvan aangenomen kan worden dat die in de codes terugkomen?

Groeten Mireille.


Ja je kan altijd zoeken op je bus naar dingen die niet op het plaatje staan vermeld, maar het blijft lastig op die manier alles te achterhalen. Maar gelukkig heb ik de betekenisvan de groepscodes weten te achterhalen (zie hieronder). Komen de codes een beetje overeen met wat je op je bus tegenkomt?

ET5 (model 1979) = 013, 066, 074, 102
GG3 (model 1979) = 082, 161, 171, 227, 500
L33 (model 1979) = 546, 549, 551, 616

Hmm, leuk 'spatlappen achter'...en de 'mickey mouse' knipperlichten op het dak

Groeten,

Vincent
__________________
Currently starring in my fleet:
T2 (10x), KG 34 (1x), 82er Passat (1x), 90er Polo (2x).

'...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...'
Reply With Quote
  #9  
Old 06-06-2006, 22:09
zomerbloempje's Avatar
zomerbloempje zomerbloempje is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: May 2006
Posts: 62
Cool

jee bedankt, wat snel. Even de bijbel erbij pakken en dan laat ik je wel weten wat we op de bus terug kunnen vinden (en wat niet )

Groeten Mireille.

Okee we hebben zo te zien alles nog alleen weet ik niet waar het ehbo-kistje zou moeten komen zitten, qua aansluitpunten daarvoor........En nu moet ik even zoeken of er al stond dat er geen kreukelzone op zit??????????(zoals bij Duitse brandweerauto's normaal is?)

Last edited by zomerbloempje : 06-06-2006 at 22:29.
Reply With Quote
  #10  
Old 07-06-2006, 09:15
zomerbloempje's Avatar
zomerbloempje zomerbloempje is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: May 2006
Posts: 62
Default

Is er ook een m-code voor "geen kreukelzone"???? Of is het ontbreken daarvan standaard als je de code 2311=23 kombi/1 schuifdeur links/1 brandweer bekijkt?

Verdorie, is alles uitgezocht en nog steeds vragen over dus...
Reply With Quote
  #11  
Old 07-06-2006, 20:14
molenari's Avatar
molenari molenari is offline
T2 Guru
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 429
Send a message via MSN to molenari
Default

Quote:
Originally Posted by zomerbloempje
Is er ook een m-code voor "geen kreukelzone"???? Of is het ontbreken daarvan standaard als je de code 2311=23 kombi/1 schuifdeur links/1 brandweer bekijkt?...


De 4e '1' in '2311' staat voor M140. Dat is de brandweerwagen uitrusting. Eén van de dingen waar M140 voor staat is het ontbreken van de kreukelzone. Op deze manier kan de bumper hoger gemonteerd worden en kan de wagen tegen een steilere helling op rijden.

Het 4e cijfer in de modelcode staat meestal voor een m-code. Zie pagina 41

De verbandkistbevestiging staat op pagina 50. het is gewoon een metalen frame-pje dat op het frisseluchthuis onder het dashboard zit geschroefd. Het is een beetje een crappy montage met een paar zelftappers, het voelt niet echt solide aan.
__________________
Currently starring in my fleet:
T2 (10x), KG 34 (1x), 82er Passat (1x), 90er Polo (2x).

'...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...'
Reply With Quote
  #12  
Old 08-06-2006, 14:16
martin_d_B martin_d_B is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 110
Default

Dit zijn mijn M-codes

503 507 520 549 731 A44 R73 127 172

De meeste kan ik wel vinden, maar 731 en R73 kan ik nergens vinden

En 506 staat toch voor rembekrachtiging?? Maar dat zit er volgens mij helemaal niet op??? Alleen een hoofdremcilinder die strak onder de vloer zit?

Dus is er iets veranderd aan mijn bus of klopt de omschrijving die ik gevonden heb niet?

edit: de m-code 507 is volgens mij best byzonder op een panelvan..?

Last edited by martin_d_B : 08-06-2006 at 14:18.
Reply With Quote
  #13  
Old 08-06-2006, 19:46
Jodocus Jodocus is offline
Forum regular
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 53
Default

'Het 4e cijfer in de modelcode staat meestal voor een m-code. Zie pagina 41

De verbandkistbevestiging staat op pagina 50. het is gewoon een metalen frame-pje dat op het frisseluchthuis onder het dashboard zit geschroefd. Het is een beetje een crappy montage met een paar zelftappers, het voelt niet echt solide aan.'

-----
Bij het bovenstaande ga je er wel vanuit dat Mireille je boek heeft ... en dat is volgens mij niet zo. Maar wat niet is kan nog komen ....

Op pagina 41 staat volgens mij dat de eerste 1 na de 23 staat voor LHD / schuifdeur rechts en de tweede 1 voor brandweeruitrusting .. of lees ik dit nu helemaal verkeerd (natuurlijk gevaarlijk om de schrijver zelf commentaar te geven ).

en Martin: volgens mij moet je ook het modeljaar weten om de codes te kunnen vinden. Het zijn in ieder geval allebei groepscodes, maar dat wist je waarschijnlijk zelf ook al. Als je nu het modeljaar van je bus nog even post kan Molenari je wel verder helpen toch??

Groetjes,

Froukje
Reply With Quote
  #14  
Old 08-06-2006, 21:57
zomerbloempje's Avatar
zomerbloempje zomerbloempje is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: May 2006
Posts: 62
Default

Quote:
Bij het bovenstaande ga je er wel vanuit dat Mireille je boek heeft ... en dat is volgens mij niet zo. Maar wat niet is kan nog komen ....


Nee ik heb het boek niet, dat weet Froukje wel Maar ik ben 8 juli jarig dus wie weet maakt iemand me daarmee blij
Reply With Quote
  #15  
Old 08-06-2006, 22:09
zomerbloempje's Avatar
zomerbloempje zomerbloempje is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: May 2006
Posts: 62
Default

Ver geet ik nog even te vragen waar M 140 = brandweeruitrusting dan wel precies voor staat als Froukje het niet even voor me kan opzoeken!
Dus bij deze!

Verder heb ik alles op de bus terug kunnen vinden. Leuk om te zien dat een bus er zoveel jaar na aflevering nog zo weinig veranderd is!
Reply With Quote
  #16  
Old 09-06-2006, 10:39
molenari's Avatar
molenari molenari is offline
T2 Guru
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 429
Send a message via MSN to molenari
Post

Quote:
Originally Posted by Jodocus
Bij het bovenstaande ga je er wel vanuit dat Mireille je boek heeft ... en dat is volgens mij niet zo. Maar wat niet is kan nog komen ....


Oeps, oh ja. Ik had de discussie gezien op het VCT2 forum en was er onderbewust van uitgegaan dat iedereen die het daar over M-codes heeft het boek heeft gelezen

Quote:
Originally Posted by Jodocus
Op pagina 41 staat volgens mij dat de eerste 1 na de 23 staat voor LHD / schuifdeur rechts en de tweede 1 voor brandweeruitrusting .. of lees ik dit nu helemaal verkeerd (natuurlijk gevaarlijk om de schrijver zelf commentaar te geven ).


Geeft niks, daar kan ik dan weer rekening mee houdden bij een eventuele herdruk. Misschien staat het niet echt in de tekst omschreven maar het werkt zo dat het 4e getal in de Modelcode een bepaalde M-code vertegenwoordigd. En de M-code voor brandweeruitrusting is M140. Vraag me niet waarom 'M140' niet gewoon tussen de andere M-codes staat, want dat zou op zich logischer zijn geweest.


Quote:
Originally Posted by Jodocus
en Martin: volgens mij moet je ook het modeljaar weten om de codes te kunnen vinden. Het zijn in ieder geval allebei groepscodes, maar dat wist je waarschijnlijk zelf ook al. Als je nu het modeljaar van je bus nog even post kan Molenari je wel verder helpen toch??


Voor de groepscodes zoals R73 moet je absoluut het modeljaar weten omdat deze codes in de meeste gevallen ieder jaar van betekenis zijn veranderd. Je moet dan weten wat het MODELjaar is van de bus. Het bouwjaar is dus niet van belang.

De code 713 kan ik wel even opzoeken, misschien dat de betekenis al bekend is.
__________________
Currently starring in my fleet:
T2 (10x), KG 34 (1x), 82er Passat (1x), 90er Polo (2x).

'...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...'
Reply With Quote
  #17  
Old 09-06-2006, 18:17
Jodocus Jodocus is offline
Forum regular
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 53
Default

Tussen de gewone M-codes staat wel een 140 en dat gaat 'toevallig' ook over brandweerauto's ... hoe zit dit nu precies (heb namelijk net op het VCT2 dit vermeld als antwoord en nu begrijp ik dat het misschien toch iets anders is???

Froukje
Reply With Quote
  #18  
Old 09-06-2006, 22:22
molenari's Avatar
molenari molenari is offline
T2 Guru
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 429
Send a message via MSN to molenari
Post

Quote:
Originally Posted by Jodocus
Tussen de gewone M-codes staat wel een 140 en dat gaat 'toevallig' ook over brandweerauto's ... hoe zit dit nu precies (heb namelijk net op het VCT2 dit vermeld als antwoord en nu begrijp ik dat het misschien toch iets anders is???


Het is hetzelfde, De M140 op pagina 41 is hetzelfde als de M140 op pagina 51.

Het zit hem er gewoon in dat M140 is verwerkt in de modelcode. heb je een typ 2311 11 dan heb je een Kombi met M140. Heb je een typ 2310 11 dan heb je een standaard kombi.

Het wordt wel wat te technisch code-gewouwel hier.
__________________
Currently starring in my fleet:
T2 (10x), KG 34 (1x), 82er Passat (1x), 90er Polo (2x).

'...het is alweer woensdag, ik heb een Golf GTI...'
Reply With Quote
  #19  
Old 09-06-2006, 22:37
Lomax's Avatar
Lomax Lomax is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 301
Default

Quote:
Originally Posted by molenari
Het wordt wel wat te technisch code-gewouwel hier.


welnee, dat vinden die meiden veel te intressant
__________________
Happy
Reply With Quote
  #20  
Old 10-06-2006, 08:54
zomerbloempje's Avatar
zomerbloempje zomerbloempje is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: May 2006
Posts: 62
Default

Quote:
De verbandkistbevestiging staat op pagina 50. het is gewoon een metalen frame-pje dat op het frisseluchthuis onder het dashboard zit geschroefd. Het is een beetje een crappy montage met een paar zelftappers, het voelt niet echt solide aan.'


Er zitten inderdaad gaatjes in de buis, maar geen framepje meer. Dat is het enige wat ik niet meer heb dan, want de rest is er allemaal nog wel.


Quote:
Het wordt wel wat te technisch code-gewouwel hier.


Inderdaad willen wij graag precies weten hoe het nu zit. Maar mijn plaatje van ons plaatje van een bus is nu eindelijk helemaal duidelijk. Dat vind ik toch wel errug leuk.

Thanx allemaal voor jullie hulp!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 09:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum