Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 20-12-2010, 21:16
lschothuis lschothuis is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 51
Default Golf II problemen met de kachel

beste forumleden,

in deze winterse tijden is het natuurlijk erg prettig als we er warmpjes bij zitten in onze auto's. Bij mij is de kachel er echter (eigenlijk van de 1 op de andere dag) mee opgehouden.
Ik heb de thread over de niet werkende kachels al doorgelezen maar dit gaat vrij snel over naar het vervangen van de foam in de kachel.
Wat ik graag wil weten is hoe ik kan checken wat het precies is, door stap voor stap dingen te checken.
Eerst even de probleemanalyse:
- kachel wordt niet warm, ik bedoel dan ook echt niet. ik zet hem wel aan omdat als ik smorgens weg rij de binnenkant van de ramen soms bevroren is door ingelopen sneeuw. Dit redt de kachel dan vaak net na een tijdje.
- Het is eigenlijk van de een op andere dag gegaan. Heb wel eens een stukje foam in het roostertje zien zitten, maar mag eigenlijk geen naam hebben. Voorheen deed hij het altijd prima, na 5 minuutjes aangenaam warm in de auto. Dus verwacht eigenlijk niet dat dit het is.
- Er zit genoeg KVS in, ook bijgevuld tot aan de max, auto wordt goed warm, staat netjes constant in het midden.
- Ik heb geen zogenaamde 'by-pass' constructie bij de slangen die vanuit de motorruimte het dashboard in gaan. Deze slangen worden overigens wel warm. (heb 20 minuten gereden en toen gevoelt, toen waren ze 'lekker warm' als ik mn handen eraan hield. Weet niet precies of ze echt heet moeten worden? )
- er leek klein drukverschil te zitten tussen deze slangen (weet niet of dat iets te betekenen heeft maar zeg het er maar bij )
- Heb naar het lijkt geen lekkage gehad, geen natte voeten aan beide kanten. Neem aan dat als er een lekkage was, ook het KVS-peil zou moeten dalen en daardoor de motor te heet zou worden.

Heb verder nog geen actie ondernomen, naast het controleren van bovengenoemde dingen.

Als ik denkfouten maak hoor ik dat graag. Waar ik naar opzoek ben is de stappen om uit te zoeken wat de oorzaak is van de niet-werkende verwarming.

hoop dat jullie me kunnen helpen, weet niet waar ik moet beginnen namelijk, zodat ik er snel weer warmpjes bij kan zitten

Alvast bedankt!
Reply With Quote
  #2  
Old 20-12-2010, 21:21
patjetta patjetta is offline
Forum junkie
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,938
Default

Drukverschil mag niet in de slangen.
Heb je laatst een keertje een soort van stop leak in je kvs gegooit?
__________________
Jetta mk2
Reply With Quote
  #3  
Old 20-12-2010, 21:21
staande golf staande golf is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 595
Default

die slangen worden zo'n 85 graden lijkt mij, gelijk aan de bedrijftemperatuur van het motorblok. Zet je kachel een helemaal op warm, en laat de auto dan draaien met de dop van de radiateur om te ontluchten
Reply With Quote
  #4  
Old 20-12-2010, 22:02
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,530
Default

Quote:
Originally Posted by staande golf
die slangen worden zo'n 85 graden lijkt mij, gelijk aan de bedrijftemperatuur van het motorblok. Zet je kachel een helemaal op warm, en laat de auto dan draaien met de dop van de radiateur om te ontluchten

Geld alleen voor de golf1 of andere met een kraan tussen de slangen
Golf 2 is met kleppen in het kachelhuis[stalenframe en foam]
Ga er maar vanuit dat het die modificatie is
Als het van de 1 op de andere dag komt is het niet het foam,gaat dan gelijdelijk doordat het loslaat en in de roosters komt
Reply With Quote
  #5  
Old 20-12-2010, 22:19
jettaracing's Avatar
jettaracing jettaracing is offline
Volksforum Aandeelhouder - Oil burnin' Maniac
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,870
Send a message via MSN to jettaracing
Default

Kachelradiateur kan ook dicht gaan zitten ,heb ik ook gehad bij mijn jetta.
Ook willen de kleppen van de overdrukbypass wel stukgaan ,maar die heb je er dus niet opzitten

Misschien eens de kachelradiateur doorspoelen met de tuinslang , soms wil dit helpen.
__________________
Golf Mk3 Variant TDI 110pk
Golf variant Mk3 family car
The White Turbo Jetta!


Quote:
Originally Posted by Misha
De ringen van een schroefset gaan maar 1 kant op hè.. en da's naar beneden
Reply With Quote
  #6  
Old 21-12-2010, 01:13
JohanV JohanV is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 414
Default

Ik had een tijdje terug ook geen werkende kachel meer. Kachelradiateur had het opgegeven zonder dat hij lekte en er verder iets aan de hand was (behalve het foam).

Als:
- de motortemperatuur heel normaal is en blijft;
- de waterpomp goed is;
- er nergens lekkage is;
- je zeker bent dat het meeste foam er nog op zit;

dan blijft alleen de kachelradiateur zelf over. Er zijn geen andere opties meer.

Je kan hem gaan doorspoelen, en dat helpt misschien wel een tijdje. Je hebt dan wel weer kans dat hij later alsnog gaat lekken omdat de boel verstopt en dichtgekoekt is geweest.

Als je hem gaat vervangen, zal ik nog even mijn handleiding promoten: Kachelradiateur Golf II
Reply With Quote
  #7  
Old 21-12-2010, 08:55
lschothuis lschothuis is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 51
Default

Ten eerste allemaal erg bedankt voor jullie posts. Ik denk dat ik nog een laatste wanhoopspoging doe om door de slangen te kneden druk op te bouwen en zo enige verstopping er door te drukken. Mocht dat niet lukken dan zal ik dankbaar gebruik maken van je handleiding JohanV thnx
Reply With Quote
  #8  
Old 21-12-2010, 09:27
classicline's Avatar
classicline classicline is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,823
Default

Quote:
Originally Posted by JohanV
Als je hem gaat vervangen, zal ik nog even mijn handleiding promoten: Kachelradiateur Golf II


Nice!
__________________
www.ultralow.nl
www.bdclean.nl
Reply With Quote
  #9  
Old 21-12-2010, 16:36
lschothuis lschothuis is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 51
Default

oke, handleiding is uitgeprint, nu nog een nieuwe radiateur zoeken. Ik koop denk ik beter een nieuwe dan een 2ehands he?! weet natuurlijk nooit of die ander goed is en voor hoe lang. Maar wat is een beetje een goede prijs voor zo'n ding? dan koop ik hem in ieder geval niet te duur. Iemand?
Reply With Quote
  #10  
Old 21-12-2010, 17:00
Golf_84er's Avatar
Golf_84er Golf_84er is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 590
Default

Bij automaterialen zaak heb je zo'n kachelradiateur voor ong. 40 euro. Ik zou niet moeilijk doen en gewoon een nieuwe erin zetten. Weet je zeker dat het goed is!
Reply With Quote
  #11  
Old 22-12-2010, 13:29
lschothuis lschothuis is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 51
Default

oke dan thnx,

maar misschien ga ik het nog redden zonder hem te vervangen! mensen, er gloort hoop aan de horizon :p heb die slangen een beetje lopen kneden zodat er met scheuten wat meer druk op de radiateur komt te staan en er komt zo waar weer een beetje warme lucht uit de roosters! dus de verstopping zal deels zijn verholpen zo lijkt het. nog een beetje meer kneden om het er helemaal uit te rammen
Reply With Quote
  #12  
Old 22-12-2010, 13:51
staande golf staande golf is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 595
Default

zomaar een idee hoor. Maar denk dat als er rotzooi inzit, dat het kalk zal zijn! kun je dan niet de radiateur uitbouwen, en dan een kant afdoppen en er ontkalker in gooien! nacht laten staan en goed spoelen. Weinig te verliezen lijkt mij!
Reply With Quote
  #13  
Old 22-12-2010, 13:54
lschothuis lschothuis is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 51
Default

zal het kalk zijn ja? er heeft bij mijn weten niet anders in gezeten dan KVS, is dat ook kalkhoudend? Maar opzich zou dat een goed idee zijn, maar probeer het nog ff zonder het uitbouwen. Ben er dan toch weer een dag druk mee waarschijnlijk maar zeker het proberen waard als het niet beter wordt.
Reply With Quote
  #14  
Old 23-12-2010, 16:21
chris_vw89's Avatar
chris_vw89 chris_vw89 is offline
VW Addict
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 541
Send a message via AIM to chris_vw89 Send a message via MSN to chris_vw89
Default

Ik heb nog wel een 4 wkn oud gebruikte kachelradiateur liggen voor je Golf II, mocht je interesse hebben, stuur mij maar PM.
__________________
Lover of life = Lover of Volkswagen
Reply With Quote
  #15  
Old 23-12-2010, 20:05
bugs's Avatar
bugs bugs is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,088
Send a message via MSN to bugs
Default

zet er gewoon een nieuwe of een gebruikte van 4 weken oud erin!
niet lopen prutsen met ontkalker enzovoorts! anders kun je over een maand de boel weer loshalen omdat de kachelradiator dan lek is.
na montage de boel ontluchten tot de fan aanslaat!
Reply With Quote
  #16  
Old 24-12-2010, 15:24
Arne's Avatar
Arne Arne is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 3,610
Send a message via MSN to Arne
Default

Kachelradiateur via ebay.de bestellen, daar zijn ze ongeveer een tientje nieuw en in NL 4x zo duur
Reply With Quote
  #17  
Old 24-12-2010, 16:39
bugs's Avatar
bugs bugs is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,088
Send a message via MSN to bugs
Default

brezan is ook niet zo duur
Reply With Quote
  #18  
Old 24-12-2010, 20:04
Rallyegolf20vt's Avatar
Rallyegolf20vt Rallyegolf20vt is offline
Draaideur Donateur - Retroracer
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 932
Default

Zou maar gewoon een nieuwe kopen voor een paar tientjes en dan ook direct een orginele van hella behr.
Ben je er ook direct van verzekerd dat de pasvorm goed is .
Dat is wel anders met die imitatie meuk van 5 euro!
Heb er deze zomer nog veel gekloot mee gehad!
Orginele hella behr was op , op vrijdag middag natuurlijk , en moest een nieuwe hebben op mijn manier .
Niet doen dus
__________________
There`s no substitute for Turbo engines

Rallyegolf 2.5 TFSI S-tronic Quattro
Rallyegolf
Reply With Quote
  #19  
Old 01-01-2011, 13:43
lschothuis lschothuis is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 51
Default

mensen,
hier even een update van de stand van zaken.
Johan nog bedankt voor je handleiding, dankbaar gebruik van gemaakt. kachelhuis uitgebouwd, kachelkleppen opnieuw bekleed (had het er toch uit dus direct vervangen), radiateur gecheckt, niet lek, niet verstopt. alles dichtgemaakt maar toch wordt ie nog niet erg warm.

Nu kwam ik er achter dat de slang naar de radiateur (niet die van de kachel maar de grote radiateur voor in de motorruimte) direct warm wordt, hoort deze niet pas open te gaan als de temperatuur van de motor te hoog wordt en dan extra koeling kan bieden?

waar kan dit aan liggen?

oh heb het al gevonden... waarschijnlijk thermostaat vervangen, vd week maar ff doen

Last edited by lschothuis : 01-01-2011 at 14:02.
Reply With Quote
  #20  
Old 01-01-2011, 15:10
Arne's Avatar
Arne Arne is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 3,610
Send a message via MSN to Arne
Default

Kortom, je hele motor kwam niet op temperatuur?
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 06:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum